باکلوفن داخل نخاعی برای فلج مغزی: پاسخ به پرسش ها

باکلوفن داخل نخاعی

باکلوفن داخل نخاعی گزینه ای برای جراحان مغز و اعصاب در راستای درمان تخصصی اسپاستیسیتی و دیستونی می باشد.. اگر کودک تان مبتلا به فلج مغزی و یا سایر انواع اختلالات نورولوژیک باشد، احتمالاً دارای موارد زیر نیز می باشد:

  • اسپاستیسیتی: سفتی غیرارادی عضلات.
  • دیستونی: اختلال حرکتی شایع که با انقباضات غیرعادی عضلات شناخته می شود.

باکلوفن داخل نخاعی گزینه ای برای جراحان مغز و اعصاب در راستای  درمان تخصصی اسپاستیسیتی و دیستونی می باشد. در ادامه به پرسش های متداول والدین درباره باکلوفن داخل نخاعی پاسخ میدهیم. اگر سوال دیگری دارید در قسمت دیدگاه ها ثبت کنید. متخصصین توان هاب پاسخگو خواهند بود.

پمپ باکلوفن داخل نخاعی چیست؟

هدف از استفاده از این پمپ رفع طولانی مدت علائم کودک شماست. در طی یک جرّاحی دو ساعته، تیم جراحی مغز و اعصاب پمپی به اندازه یک دیسک کوچک را زیر پوست شکم و خارج از هر اندام داخلی قرار می دهد.

یک لوله پمپ را به نخاع متصل می کند تا از این طریق باکلوفن به طور مستقیم به مایع نخاعی تزریق شود. باکلوفن دارویی رایج برای درمان اسپاستیسیتی می باشد که با شل کردن عضلات، سفتی عضلات را کاهش داده و اغلب به بهبود تحرک منجر می شود.
هنگامی که جراحی انجام شد، پزشک مقدار داروی تزریقی پمپ را در بهترین حالت برای فرزند شما تنظیم می کند. در صورت لزوم، مقدار دارو به مرور با بزرگ تر شدنِ فرزندتان و جلسات منظم با پزشک تنظیم می گردد.

تفاوت باکلوفن داخل نخاعی با باکلوفن خوراکی چیست؟

ممکن است قبلاً کودک تان باکلوفن را از طریق قرص خوراکی و یا لوله های غذایی نیز دریافت کرده باشد. استفاده از باکلوفن داخل نخاعی ۱۰۰۰ مرتبه کارآمدتر و قوی تر از سایر شیوه های مصرف باکلوفن می باشد؛ چرا که طی این روش، دارو به طور مستقیم به مایع نخاعی تزریق می گردد. این شیوه می تواند تفاوتی چشمگیر در رفع علائم کودک تان ایجاد کند.

فواید دیگر باکلوفن داخل نخاعی چیست؟

از آن جا که درمان از طریق باکلوفن داخل نخاعی ارتباطی با رگ های خونی ندارد، لذا با داروهای ضدّ تشنج و یا شرایط دیگر احتمالی موجود در خون ترکیب نمی گردد.
این موضوع به این معناست که اگر کودک تان با مصرف باکلوفن خوراکی دچار عوارضی جانبی می گردد، می تواند با استفاده از شیوه باکلوفن داخل نخاعی از ورود این دارو به خون و بروز عوارض ثانویه آن خودداری کند.

آیا باکلوفن داخل نخاعی برای کودک من مناسب است؟

صحبت با پزشک متخصص در این موضوع امری بااهمیت است، اگرچه به طور کلی اگر وزن کودک تان حداقل ۱۶ کیلو بوده و قدرت وزن گیری داشته باشد، این درمان می تواند تا جایی به رفع اسپاسم و سفتی عضلانی وی بپردازد که:
راحت تر وضعیت های گوناگون را به عهده بگیرد.
سبب بهبود اسپاسم های دردناک عضلانی گردد.
به کودک تان اجازه دهد به طور مستقل از وسیله کمکی اش استفاده کند.
سبب بهبود ارتباطات کودک تان شود.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم می‌تواند در هر جایی از بدن رخ بدهد؛ اما معمولاً در مفصل شانه ایجاد می‌شود. رسوب کلسیم در