تمرینات گفتاردرمانی برای کودکان؛ بهترین تکنیک ها و روش ها

تمرین گفتاردرمانی برای کودکان

گفتاردرمانگران از فعالیت های سرگرم کننده، بازی های واژگانی گرفته تا بازی های دسته جمعی و غیره به منظور انجام انواع تمرین گفتاردرمانی برای کودکان استفاده می کنند. گفتار درمانی برای کودکان فواید بی شماری دارد. کودکانی که تاخیر در گفتار دارند ممکن است در شیوایی و تلفظ روان کلمات مشکل داشته باشند. آنها ممکن است نتوانند جملات را به طور کامل بیان کنند زیرا کلمات یا هجاها هنگام انتقال افکارشان شکسته می شوند. آنها ممکن است لکنت زبان داشته و نتوانند با وضوح صحبت کنند.

چنین مشکلاتی می توانند مانعی برای ارتباط کودک شوند و ممکن است منجر به مشکلات اعتماد به نفس و عزت نفس کودک شوند.

هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است؛ به طوری که گفتار هیچ دو کودکی به یک شکل تکامل پیدا نمی کنند. دلایل مختلفی برای کار بر روی تمرینات گفتاردرمانی در خانه وجود دارد. گاهی اوقات، والدین مطمئن نیستند که آیا فرزندش نیاز به مراجعه به گفتار درمانگر دارد یا خیر و مایل است ابتدا برخی تمرینات گفتار درمانی را در خانه انجام دهد. شاید معلم فرزند شما ابراز نگرانی کرده است که او کمی لکنت دارد یا در مهارت های گفتاری به کمک نیاز دارد. یا، فرزند شما در حال حاضر به گفتاردرمانی مراجعه می کند و شما می خواهید آنچه را که می آموزد با فعالیت های در خانه تکمیل کنید.

در ادامه به 14 تمرین گفتاردرمانی برای کودکان اشاره می شود که می توانید آنها را در خانه انجام دهید. ایده های گفتار درمانی در این پست برای والدین، اعضای خانواده و معلمانی که به دنبال بازی های زبانی برای بازی در خانه یا کلاس درس هستند، طراحی شده است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سن مناسب گفتاردرمانی کودکان و گفتاردرمانی برای لکنت کودکان می توانید روی لینک های مربوطه کلیک نمایید.

14 تمرین گفتاردرمانی برای کودکان

از آواهای ساده استفاده کنید

استفاده از آواهای ساده برای گفتاردرمانی کودکان

از آواهایی ساده مانند «دا» و «ما» یا «با» و «آآ» یا «اوه» در تعامل با کودک تان استفاده کنید؛ حتی در زمانی که نوزاد هستند. این صامت ها و مصوّت ها موجب پاسخ قوی از سوی کودک می شوند. این فعالیت های گفتاردرمانی به صحبت کردن کودک شما کمک می کنند. چنانچه کودکان رشد کرده و بزرگ می شوند، به شما گوش فرا داده و تلاش می کنند تا از شما تقلید کنند.

آهسته صحبت کنید تا کودک متوجه صحبت تان شود

از آهنگ لطیف و کلمات ساده استفاده کنید. اگر با کودک تان به صورت رو در رو صحبت کنید، او متوجه صحبت تان خواهد شد. با او تماس چشمی برقرار کرده، آهسته صحبت کرده و صبور باشید. اگر احیاناً کودک کلمات را به غلط تکرار کرد، به آرامی شکل صحیح کلمات را برای او تکرار کنید تا متوجه تفاوت آن ها شود.

شما عزیزان می توانید با مراحل پیشرفت گفتار و زبان کودک بیشتر آشنا شوید.

تلویزیون تمرین گفتاردرمانی کودکان نیست

استفاده از تلویزیون برای تمرین گفتاردرمانی کودکان صحیح است؟

به محض این که به منزل می رسید تلویزیون را روشن نکنید و هنگامی که کودک تان در اتاق است مداوماً تلویزیون را روشن نگذارید. بر خلاف آنچه که احتمالاً فکر می کنید، مشاهده تلویزیون به عنوان بخشی از فعالیت های گفتاردرمانی در نظر گرفته نمی شود. تماس برقرار کردن با دیگران در تکامل زبان کودک امری حیاتی است.

با کودک تان بازی کنید

بازی کردن راه مناسبی برای برقراری ارتباط با کودک بوده و فوایدی مانند ارتقای مهارت های حرکتی و… را در بر دارد. اجازه دهید کودک تان بگوید که چه کاری را انجام دهید. شما در پشت صحنه باقی بمانید و تنها کاری را انجام دهید که کودک از شما می خواهد. بازی کردن با کودک تان بدون آن که او را مجبور به صحبت کردن کند سبب شکل گیری اعتماد به نفس وی می گردد. بازی یکی از هیجان انگیزترین فعالیت های گفتاردرمانی می باشد.

همچنین می توانید با گفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم بیشتر آشنا شوید.

آنچه که انجام می دهید را با کودک خود در میان بگذارید

در حین حمام کردن کودک تان، غذا دادن به او و یا تعویض پوشک اش با او در مورد کاری که انجام می دهید صحبت کنید؛ به عنوان مثال اگر به بیرون می روید با زبان ساده در مورد این که کجا می روید با او صحبت کنید. شما از این که مغز کودکان چه چیزهایی را می تواند در خود انبار و استخراج کند شگفت زده خواهید شد!

کتاب بخوانید

کتاب خواندن برای گفتاردرمانی کودکان

یکی از بهترین تمرینات گفتاردرمانی کودکان، خواندن کتاب های عکس دار و رنگارنگ برای کودکان است. کودکان عاشق دراز کشیدن در آغوش شما و نگاه کردن به کتابی که می خوانید هستند؛ به نحوی که خواندن کتاب همراه با احساس امنیت و عشق می باشد. این فعالیت می تواند کودک شما را به سمت علاقه ای پایدار نسبت به کتاب ها سوق دهد.

درباره گفتاردرمانی بزرگسالان چه می دانید ؟ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله گفتاردرمانی برای بزرگسالان را مطالعه نمایید.

شکل ها و رنگ ها را آموزش دهید

رنگ بلوک های اسباب بازی و سایر وسایل را به کودک خود نشان داده، به آرامی به اَشکال و رنگ ها اشاره کنید و در حین بازی با او نام اَشکال و رنگ آن ها را بگویید. کودک تان تمایز بین اشکال و رنگ ها را به طور طبیعی و همزمان با یکدیگر یاد خواهد گرفت.

بهترین نوع اسباب‌بازی برای تحریک رشد گفتار و زبان کودکان، اسباب‌بازی‌هایی هستند که به کودک اجازه می‌دهند در اطراف حرکت کنند و با آن بازی کنند. هنگام خرید اسباب بازی برای تمرین گفتاردرمانی برای کودکان به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • اسباب‌بازی‌هایی که تخیل می‌سازند (یعنی چیدن اسباب‌بازی‌های چوبی)
  • سعی کنید اسباب بازی هایی که با باتری کار می کنند تهیه نکنید.
  • اسباب بازی هایی که فعالیت های حرکتی را تشویق می کنند (به عنوان مثال، یک توپ)

اشارات دست

از حرکات گوناگون دست مانند دست زدن، دالی موشه بازی کردن، راه بردن انگشتان تان روی آرنج کودک، بای بای کردن در حین خداحافظی کردن و… همراه با کلمات مناسب استفاده کنید. این حرکات دست به کودک کمک می کند تا کلمات را با معانی گوناگون ترکیب کرده و دامنه لغات خویش را بسازد.

ریتم گرفتن و ترانه خواندن

این موضوع یکی از حیاتی ترین تمرینات گفتاردرمانی است. آهنگ ها و ترانه های کودکانه را با فرزند خود بخوانید چرا که آن ها در حضور ریتم و کلمات آهنگین به صحبت کردن تشویق می گردند. این امر فرزندتان را به شما نزدیک تر کرده و برای هر دوی شما سرگرمی و یادگیری لازم را به همراه می آورد.

معرفی کلمات جدید

به کلماتی که هم اکنون نیز کودک تان بر زبان می آورد اجزای دیگری اضافه کنید؛ به عنوان مثال اگر فرزندتان می گوید «عروسک»، به او کلماتی از قبیل «عروسک بزرگ» یا «عروسک صورتی» را بگویید. کودک تان کلمات جدید و طرز ترکیب آن ها با یکدیگر را یاد خواهد گرفت. اگر کودک به شما اشاره کرد و گفت «مامان / بابا» شما به او اشاره کنید و نام او را بر زبان بیاورید.

پیشنهاد می دهیم مطالعه مقاله دیر حرف زدن کودک را از دست ندهید.

به آن ها بیاموزید تا برای به دست آوردن چیزهای دیگر درخواست کنند

هنگامی که به فرزندتان چیزی می دهید تا بخورد، نام آن را گفته و بگویید «یه سیب چطور؟ من سیب قرمز دارم. بچّه سیب می خواد یا موز؟». چه صحبت بین پیراهن و لباس خانگی باشد و چه انتخاب بین تخم مرغ و پنکیک برای صبحانه، کودک شما می آموزد تا برای چیزهای گوناگون درخواست کرده و تصمیم گیری کند. همچنین این فعالیت برای تکامل عصبی کودک شما مفید خواهد بود.

تمرینات آینه ای

بسیاری از کودکانی که مشکلات تلفظ دارند نمی دانند چگونه دهان خود را برای ایجاد صدا به درستی حرکت دهند. صحبت کردن در مقابل آینه می تواند به کودک کمک کند تا ببیند وقتی صداهای خاصی تولید می کند، دهانش چگونه حرکت می کند. شما می توانید هر صدا را به آرامی و به درستی بیان کنید تا شیوه مناسب را برای کودک خود مدل سازی کنید و تفاوت ها را در آینه نشان دهید.

کودک را به ارتباط برقرار کردن تشویق کنید

هنگامی که کودک شما چیزی می گوید با برقرار کردن تماس چشمی او را تشویق کنید. اشتباهات او را تنها با تکرار صحیح کلماتی که گفته است تصحیح کنید تا فرزندتان شکل صحیح کلمات را بیاموزد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های گفتاری و زبانی کودکان در سنین مختلف و روش های گفتاردرمانی مناسب آنها، می توانید به مقالات گفتاردرمانی برای کودک 2 ساله، گفتاردرمانی برای کودک 3 ساله و گفتاردرمانی برای کودک 5 ساله مراجعه نمایید.

عبارات «ممنون» و «لطفاً» را در بدو کار به کودک آموزش دهید

تمرین عبارات برای گفتاردرمانی کودکان

کودکان با ادب بودن را از والدین خود می آموزند. هنگامی که با کودک تان و یا سایر اعضای خانواده صحبت می کنید از عبارات خواهشی و تشکّری استفاده کنید. کودک شما نیز خودبخود کلماتی که استفاده می کنید را انتخاب و استفاده می کند. از سایر اعضای خانواده در این مسیر کمک بخواهید. این تمرین گفتاردرمانی به شما کمک خواهد کرد تا به فرزندتان رفتار پسندیده در بزرگسالی را آموزش دهید.

برای شروع گفتار و سایر مراحل رشدی فرزندتان عجله نکنید و نگرانی بی مورد نداشته باشید. به آنها زمان بدهید تا مهارت های گفتاری خود را بهبود بخشند. در صورت وجود مشکلات مشخص و رجوع به پزشک می توانید برای رفع کاستی ها اقدام کنید. شما باید صبور باشید و در عین حال به کودک خود کمک کنید تا صحبت کردن را یاد بگیرد. کودکان زمانی بیشترین سود را می برند که والدینشان، احساس شان را با آنها به اشتراک می گذارند.

برای دریافت بهترین خدمات گفتاردرمانی در منزل، کافی است بر روی لینک آن کلیک کرده و درخواست تماس خود را ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار کرده و مشاوره های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

توان هاب، سلامتی شما دغدغه ماست

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم می‌تواند در هر جایی از بدن رخ بدهد؛ اما معمولاً در مفصل شانه ایجاد می‌شود. رسوب کلسیم در