نکات تندرستی برای ۵۰ سال به بالا

تندرستی

یکی از مهم ترین دلایل ورزش در افراد ۵۰ سال به بالا، کنترل وزن است.
با حفظ وزن مناسب خود می توانید فشار خون خود را پایین آورده و خطر ابتلا به حمله قلبی، دیابت و آرتروز را پایین آورید.
برای ورزش کردن وسوسه شدید؟ قبل از آن که بطری آب خود را بردارید و برای ورزش کردن کفش و کلاه کنید، شش نکته تندرستی زیر را به خاطر بسپارید.

کارهایی که باید در مورد تندرستی انجام دهید

  1. تمرینات تقویتی انجام دهید.
    از آن جا که با افزایش سن قدرت عضلانی نیز کاهش می یابد، تمرینات تقویتی نقشی کلیدی را در حفظ قدرت عضلات، تندرستی و جلوگیری از کاهش حجم عضلات در سنین بالای ۵۰ سال ایفا می کنند. افزایش قدرت عضلات در افزایش تراکم استخوان های بدن نیز نقش داشته و خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد.
  2. دوستی ورزشی پیدا کنید.
    اگر دوست و یا همسری داشته باشید که در تمرین ها با شما همراه باشد، تمایل شما به ورزش منظم افزایش پیدا می کند؛ چرا که کسی هست که شما را به این کار وسوسه کند. حتی داشتن یک سگ نیز می تواند شما را به بیرون رفتن و قدم زدن وادارد.
  3. به طور منظم تمرینات کششی را انجام دهید.
    با افزایش سن، تاندون ها ضخیم تر شده و از انعطاف آن ها کاسته می شود که با انجام تمرینات کششی می توان از این امر جلوگیری کرده و به کاهش آسیب های رخ داده در سنین ۵۰ سال به بالا کمک کرد. به خاطر داشته باشید که این تمرینات را به آرامی انجام داده و از پریدن برای کشیدنِ بیش ترِ تاندون بپرهیزید.

کارهایی که نباید در مورد تندرستی انجام دهید

  1. تمرینات را بدون اطلاع پزشک تان انجام دهید.
    اگر از شرایط پزشکی خاصی همچون مشکلات قلبی عروقی، مشکلات متابولیک و یا بیماری کلیه رنج می برید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. افراد غیر ورزشکار و سالم احتیاجی به ارزیابی ندارند اما توصیه می گردد که تمرینات را به آرامی شروع کرده و شدّت آن را به آرامی افزایش دهند. اگر در مورد چگونگی شروع تمرینات خود نگرانی خاصی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.
  2. در باشگاهی گران قیمت ثبت نام کنید.
    اگر روی بودجه خود حسّاس هستید می توانید تمرینات بسیاری را در خانه خودتان انجام دهید. نکاتی برای تمرین در خانه: به عنوان تمرین، زمان متوسطی را به قدم زدن، باغبانی کردن و یا حتی جارو زدن تمام خانه اختصاص دهید. حتی با صرف هزینه ای اندک برای دمبل و کِش های تمرینی نیز می توان تمرینات تقویتی را در منزل انجام داد.
  3. تنها بر عملکرد قلب تان تمرکز کنید.
    همان طور که تمرینات قلبی عروقی مهم هستند، تمرینات کششی و تقویتی مانند تمرینات تعادلی و تقویت تنه نیز برای تندرستی از اهمیت بالایی برخوردارند. ورزش هایی مانند تایچی، پیلاتس و نوع خاصی از یوگا در تقویت تعادل و قدرت عضلات تنه در سنین ۵۰ سال به بالا تاثیر زیادی دارند که به افزایش حمایت از ستون فقرات و حفاظت آن کمک کرده و به این سبب از افتادن افراد در آینده جلوگیری می شود.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم می‌تواند در هر جایی از بدن رخ بدهد؛ اما معمولاً در مفصل شانه ایجاد می‌شود. رسوب کلسیم در