فیزیوتراپی لگن شکسته + تمرینات ورزشی

فیزیوتراپی لگن شکسته

شکستگی لگن، یکی از  موارد اورژانسی است که می‌تواند در سنین مختلف اتفاق بیفتد، با این حال چندان شایع نیست. تنها ۳ درصد از شکستگی‌های استخوانی که بزرگسالان تجربه می‌کنند، به شکستگی لگن مربوط می‌شود. اغلب شکستگی‌های لگن در اثر حوادثی مانند تصادف رانندگی یا افتادن از ارتفاع بلند اتفاق می‌افتند. شکستگی لگن در سنین بالاتر و افراد سالمند با عوارض بیشتری همراه است و روند درمان طولانی‌تری دارد. یکی از اقدامات ضروری و بسیار موثر در درمان شکستگی لگن، انجام فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی لگن شکسته با توجه به وضعیت بیمار، نوع و میزان شکستگی لگن به روش‌های مختلفی قابل انجام است. در مطلب امروز هر آنچه لازم است در مورد فیزیوتراپی لگن شکسته بدانید، گردآوری شده است.

شکستگی لگن چیست؟

شکستگی لگن به معنای ایجاد ترک یا شکستگی در یک یا چند استخوان لگن است. افراد در تمامی سنین ممکن است دچار شکستگی لگن شود. شکستگی‌های خفیف لگن در افراد مسن شایع‌تر است زیرا احتمال ابتلا به اختلالات ضعیف کننده استخوان مانند پوکی استخوان در آنها بیشتر است. شکستگی‌های شدید لگن بیشتر در افراد ۱۵ تا ۲۸ ساله دیده می‌شود. در سنین زیر ۳۵ سال، مردان بیشتر در معرض شکستگی لگن هستند، در حالی که در سنین بالای ۳۵ سال، احتمال شکستگی لگن در زنان بیشتر است.

 شکستگی لگن با توجه به شدت (خفیف یا شدید)  و محل شکستگی می‌تواند به موارد زیر منجر شود:

  • درد و مشکل در راه رفتن یا ایستادن
  • خونریزی از حفره‌های لگن به دلیل نزدیکی شکستگی به رگ‌های خونی اصلی
  • مشکل در ادرار کردن
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن پاها و کشاله ران

روش‌های درمان شکستگی لگن

برنامه درمان شکستگی لگن با توجه به سن فرد، وضعیت سلامتی، نوع و شدت شکستگی لگن متفاوت است. در مورد شکستگی لگن خفیف ممکن است درمان دارویی و استراحت کافی باشد. شکستگی‌های لگن شدید معمولا به جراحی و سپس فیزیوتراپی لگن شکسته نیاز دارند. در برخی موراد (معمولا در مورد کودکان) نیز ممکن است پزشک از یک روش غیر جراحی مانند گچ گرفتن لگن کمک بگیرد.

بهبودی کامل از شکستگی لگن معمولا ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد و در مورد شکستگی‌های شدیدتر لگن ممکن است طولانی‌تر نیز باشد. فیزیوتراپی لگن شکسته به بازیابی سریع‌تر عملکرد لگن و تسکین درد و خشکی لگن پی از شکستگی کمک می‌کند.

فیزیوتراپی لگن شکسته

توانبخشی لگن از طریق فیزیوتراپی، بخش مهمی از درمان شکستگی لگن محسوب می‌شود؛ خصوصا پس از جراحی لگن شکسته. درمان فیزیوتراپی لگن شکسته به بیمار و اهداف خاص او بستگی دارد. تمرکز در ابتدا بر روی تمرینات بدون درد برای حفظ انعطاف پذیری، قدرت و تعادل بیمار خواهد بود. درمان دستی نیز برای کمک به کاهش سطح درد و بهبود دامنه حرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی لگن شکسته ممکن است شامل موارد زیر باشد.

برای اطلاعات بیشتر درباره فیزیوتراپی لگن می توانید مقاله فیزیوتراپی لگن در منزل را مشاهده نمایید.

کایروپراکتیک لگن

درمان دستی نوعی از فیزیوتراپی لگن شکسته

کایروپراکتیک لگن در واقع یک نوع ماساژ دستی است. در این روش فیزیوتراپ با حرکات خاص دست، استخوان‌های لگن را به محل صحیح و اصلی آنها باز می‌گرداند و درد و تورم لگن را کاهش می‌دهد. 

لیزر تراپی

فیزیوتراپی لگن شکسته با لیزر، یک روش غیرتهاجمی و بسیار موثر است که از طریق تاباندن نور لیزر به محل جراحی لگن شکسته انجام می‌شود. نفوذ امواج لیزر به محل شکستگی لگن به افزایش گردش خون در بافت‌های آسیب دیده منجر می‌شود. این امر به تسکین درد، تورم و التهاب و همچنین تسریع روند جوش خوردن استخوان‌های شکسته لگن کمک خواهد کرد.

تحریک الکتریکی

الکتروتراپی یا تحریک الکتریکی، روشی است که در آن از جریان الکتریکی برای تحریک سلول‌های استخوانی شکسته و آسیب دیده استفاده می‌شود. تحریک الکتریکی به افزایش گردش خون، تقویت عضلات و کاهش تورم بافت‌های در ناحیه آسیب دیده نیز کمک خواهد کرد. فیزیوتراپی لگن شکسته با تحریک الکتریکی توسط دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شود که معروف‌ترین آنها، TENS است. دستگاه دیگری که برای تحریک الکتریکی به کار می‌رود، دستگاه IF است که امواج آن نسبت به تنس، به عمیق بیشتری نفوذ می‌کنند.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی، یک روش غیر تهاجمی، کاملا ایمن و بسیار موثر است که در آن به کمک یک دستگاه، امواج شوک به ناحیه آسیب دیده لگن ارسال می‌شود. این امواج با نفوذ به اعماق بافت‌ها به تحریک آنها، تسریع روند بهبودی و بهبود عملکرد لگن پس از شکستگی لگن کمک می‌کنند.

مطالعه مقاله فیزیوتراپی لگن با دستگاه را از دست ندهید.

سوزن خشک

Dry Needling یا سوزن خشک، یکی از تکنیک‌های رایج فیزیوتراپی است که می‌تواند در موارد شکستگی لگن ناشی از آرتروز بسیار موثر باشد. در این روش، یکسری سوزن نازک در نقاط ماشه‌ای قرار داده می‌شوند و به غیر فعال کردن نقاط ماشه‌ای کمک می‌کنند. سوزن خشک با روش طب سوزنی متفاوت است و معمولا به عنوان بخشی از یک درمان جامع فیزیوتراپی و در ترکیب با سایر روش‌ها به کار می‌رود.

مگنت تراپی

مگنت تراپی نوعی از فیزیوتراپی لگن شکسته

مگنت تراپی، یک روش فیزیوتراپی بسیار موثر برای کمک به جوش خوردن سریع‌تر استخوان‌های شکسته لگن است. در این روش، فیزیوتراپ با ایجاد میدان‌های مغناطیسی مصنوعی در ناحیه آسیب دیده لگن بر عملکرد سلول‌های استخوانی تأثیر می‌گذارد و باعث تسریع روند ترمیم استخوان‌های شکسته لگن می‌شود. شدت و فرکانس میدان مغناطیسی توسط فیزیوتراپ و با توجه به وضعیت لگن شکسته بیمار مشخص خواهد شد.

تمرینات ورزشی

بخش قابل توجهی از فیزیوتراپی لگن شکسته به تمرینات ورزشی لگن اختصاص می‌یابد. تمرینات ورزشی فیزیوتراپی لگن شکسته (با توجه به وضعیت جسمانی بیمار و نوع شکستگی لگن او) می‌توانند شامل تمرینات تقویتی، تمرینات انعطاف پذیری، تمرینات تنفسی و تمرینات تعادلی باشند.

هدف از تمرینات ورزشی فیزیوتراپی لگن شکسته، کمک به بازیابی سریع‌تر حرکت لگن پس از جراحی، جلوگیری از از دست دادن عضله، بازسازی قدرت عضلانی و جلوگیری از سفتی مفصل لگن است. در ادامه با برخی از رایج‌ترین تمرینات ورزشی که در فیزیوتراپی لگن شکسته بکار می‌روند، آشنا می‌شوید. 

مطالعه مقاله فیزیوتراپی لگن برای یبوست پیشنهاد می شود .

کشش زانو نشسته: حداقل روزی سه مرتبه، هر بار ۱۰ تکرار

کشش زانو تمرین فیزیوتراپی لگن شکسته
  • به طور کاملا صاف روی صندلی بنشینید و پاهایتان را زمین بگذارید.
  • در حالی که انگشتان پا به سمت بالا هستند، یک پای خود را از روی زمین بلند کنید.
  • زانوی خود را صاف کرده و عضلات خود را سفت کنید و پنج ثانیه نگه دارید.
  • می‌توانید این تمرین را با باند مقاومتی نیز انجام دهید.

بالا آوردن زانو نشسته: حداقل روزی سه مرتبه، هر بار ۱۰ تکرار

کشش زانو نشسته تمرین دوم فیزیوتراپی لگن شکسته
  • روی صندلی بنشینید و پاها را صاف روی زمین قرار دهید.
  • با دست‌ها دو طرف لبه صندلی را بگیرید.
  • یک پا را به آرامی بالا بیاورید، سپس به وضعیت شروع برگردید و پای دیگر را بالا بیاورید.
  • اگر این تمرین را به درستی انجام دهید، گویی در حال درجا زدن به صورت نشسته هستید.

ضربه با پنچه پا نشسته: هر ۲ یا ۳ ساعت یکبار، هر بار ۲۰ تکرار

همچنین شما عزیزان می توانید با فیزیوتراپی در منزل بیشتر آشنا شوید.

ضربه پا پنجه تمرین فیزیوتراپی لگن شکسته
  • روی صندلی بنشینید و پاها را صاف روی زمین قرار دهید.
  • در حالیکه پاشنه پا را روی زمین نگه داشته‌اید، انگشتان پا را از روی زمین بلند کنید و سپس روی زمین بگذارید؛ در واقع با پنجه پا به آرامی به زمین ضربه بزنید.
  • می‌توانید این حرکت را به صورت یکی در میان برای هر پا انجام دهید یا به طور همزمان با پنجه هر دو پا ضربه بزنید.

بلند کردن پاشنه پا در حالت نشسته: هر ۲ ساعت یکبار پس از جراحی، هر بار ۲۰ تکرار

بلند کردن پاشنه پا در حالت نشسته تمرین فیزیوتراپی لگن شکسته
  • روی صندلی بنشینید و پاها را صاف روی زمین قرار دهید.
  • انگشتان پا را روی زمین نگه دارید و به آرامی پاشنه‌های خود را از زمین بلند کنید. سپس آنها را پایین بیاورید.
کشش عضلات پشت پا تمرین فیزیوتراپی لگن شکسته
  • در حالت دراز کش یا نشسته روی زمین قرار بگیرید. 
  • پاها را دراز کنید و یک حوله رول شده زیر زانوی خود (زانوی سمت عمل شده لگن) بگذارید.
  • به آرامی پای خود را به حالت کشش کامل بلند کنید.
  • ۱۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس به آرامی پا را پایین بیاورید.
  • این تمرین را روزی ۳ بار و هر بار، ۱۰ مرتبه انجام دهید.

حرکت پل: روزی ۲ تا ۳ مرتبه، هر بار ۱۰ تکرار

حرکت پل تمرین فیزیوتراپی لگن شکسته
  • به پشت دراز بکشید. هر دو زانو را خم کنید و پاها را صاف روی زمین قرار دهید.
  • عضلات باسن را سفت کنید و لگن خود را بالا بیاورید.
  • این وضعیت را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید و سپس به آرامی لگن را پایین بیاورید.
  • ۱۰ بار تکرار کنید.

مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن از دست ندهید.

جمع بندی

فیزیوتراپی لگن شکسته در دوره نقاهت پس از جراحی شکستگی لگن انجام می‌شود و تأثیر قابل توجهی در تسریع روند بهبودی لگن پس از جراحی دارد. فیزیوتراپی لگن شکسته با هدف بازیابی دامنه و قدرت مفصل ران، جلوگیری از عوارض استراحت طولانی مدت و بازگشت تدریجی و ایمن به فعالیت‌های روزمره انجام می‌شود. فیزیوتراپی شکستگی لگن با توجه به شدت و محل آسیب دیدگی لگن می‌تواند به روش‌های مختلفی نظیر شاک ویو تراپی، کایروپراکتیک، لیزر تراپی، الکتروتراپی و تمرینات ورزشی لگن انجام شود.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط