آیا شیوه نفس کشیدن ما صحیح است؟

آیا شیوه نفس کشیدن ما صحیح است؟

نفس کشیدن صحیح!؟ شاید با خود بگویید که من از روزی که به دنیا آمده ام مدام در حال نفس کشیدن هستم. اما آیا این دم و بازدم همیشگی بدان معناست که من تمام مدت تمرین تنفس را انجام داده ام؟ پاسخ این است، متاسفانه نه! بیشتر اوقات، ما حتی نمی فهمیم که نفس می کشیم بلکه در حالی که روز خود را می گذرانیم به صورت خودکار تنفس اتفاق می افتد. این نوع تنفس مطمئناً برای زنده نگه داشتن ما مهم است، اما عمل واقعی نفس کشیدن مربوط به دستکاری عمدی شکل دم و بازدم است.

در حالی که بسیاری از افراد با تنظیم نفس خود در یوگا یا مراقبه(مدیتیشن) آشنا هستند، تحقیقات اخیر فواید زیادی را که نفس کشیدن می تواند بر ذهن و بدن داشته باشد تأیید می کنند.

در اینجا نگاهی می اندازیم به تحقیقات اخیر در مورد تأثیر نفس کشیدن صحیح بر سلامتی ما:

تاثیرات نفس کشیدن صحیح بر روی بدن

رهایی سریع از استرس

تنفس آگاهانه می تواند یکی از سریعترین راه های مقابله با استرس زندگی روزمره باشد. مطالعه ای که در سال 2017 در مجله Frontiers in Psychology منتشر شد، نشان داد که شرکت کنندگانی که در طی هشت هفته 20 جلسه تمرین تنفس را پشت سر گذاشتند، در مقایسه با افرادی که این آموزش را ندیده اند، به طور قابل توجهی سطح هورمون استرس کورتیزول پایین تری داشتند. کورتیزول هنگام استرس در بدن ما ترشح می شود و مقادیر بالای آن می تواند باعث التهاب مزمن شود.

ما موارد مختلفی را برای استرس امتحان می کنیم، اما اگر به شکلی نفس نمی کشیم که به سیستم عصبی نشان دهد که وقت آن است که آرام شود، پس دیگر به آرامش نخواهد رسید.

دکتر بلیسا ورانیچ، روانشناس بالینی و مربی تنفس
رهایی سریع از استرس
رهایی سریع از استرس

تنفس آرامتر و عمیق تر که می تواند فشار خون را کاهش دهد

تمرین تنفس با موسیقی به مدت 10 دقیقه در روز یک روش موثر و غیر دارویی برای کاهش فشار خون است. یافته های یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که بیماران مبتلا به فشار خون بالا پس از تمرین تنفس آرام و عمیق، افت فشار خون زیادی را مشاهده کردند.

می تواند علائم افسردگی را هنگامی که با سایر روش های درمانی همراه است کاهش دهد

در سال 2017، محققان نگاهی به تأثیرات یوگا و تنفس صحیح بر افسردگی انداختند. نتایج نشان داد افرادی که به مدت 12 هفته با این روش ها تمرین کرده بودند، کاهش قابل توجهی در علائم افسردگی داشتند و بهبودهای بالینی را نشان می دادند.

راه را برای تمرکز دقیق تر هموار می کند

برای استمرار در کار مشکل دارید؟ نفس کشیدن صحیح را امتحان کنید. مطالعه ای که در سال 2018 در ژورنال Consciousness and Cognition منتشر شد، نشان داد که یوگای متمرکز بر تنفس، میزان تمرکز و توجه افراد را افزایش می دهد. مطالعه دیگری از کالج ترینیتی دوبلین در همان سال نشان داد که تنفس به صورت تنظیم شده می تواند میزان نورآدرنالین، یک پیام رسان شیمیایی طبیعی را که بر توجه و برخی احساسات خاص تأثیر می گذارد ، در مغز ما متعادل کند و در نهایت تمرکز را افزایش دهد.

می تواند به مدیریت درد کمک کند

با توجه به مشکلات جدی ناشی از اپیدمی مواد افیونی، پزشکان و بیماران به طور فزاینده ای به دنبال گزینه های ایمن برای تجویز داروها برای مدیریت درد هستند. نفس کشیدن توانایی پاسخگویی برای برخی از دردها را دارد. مطالعات متعدد نشان داده است که تنفس آهسته و عمیق می تواند درد مزمن را کاهش دهد یا به بیماران کمک کند تا بهتر با ناراحتی جسمی کنار بیایند.

نفس کشیدن می تواند به ویژه به کاهش درد کمر کمک کند. در یک بررسی که در سال 2017 انجام شد، از این ایده حمایت می شود: “مربیان ورزشکاران و فیزیوتراپیست هایی که از بیماران کمردرد مزمن مراقبت می کنند، باید تمرینات تنفسی برای درمان کمردرد را درنظر داشته باشند.”

تعدادی تکنیک وجود دارد که می تواند در شروع تمرینات نفس کشیدن به شما کمک کند. دکتر ورانیچ توصیه می کند تنفس دیافراگمی را امتحان کنید، که شامل انبساط و انقباض شکم هنگام دم و بازدم است. از دیگر رویکردهای تنفس می توان به تنفس جعبه ای ، تنفس جایگزین سوراخ بینی اشاره کرد.

آیا شیوه نفس کشیدن ما صحیح است؟ 1

تنفس جعبه ای

این تاکتیک تنفس باعث حفظ نفس بعد از دم و بازدم می شود.

برخی تمرینات تنفسی برای کودکان

  • حباب بازی با کف آب و صابون و استفاده از نی برای دمیدن درون محلول
  • ‘تنفس بادکنکی’ – وانمود کنید که شکم شما یک بادکنک است، از بینی خود نفس عمیق بکشید و احساس کنید بادکنک باد می کند، آن را نگه دارید و سپس هوا را به آرامی آزاد کنید
  • تمرینات خرچنگی- روی زمین بنشینید، به پشت روی بازوهای خود خم شوید و بدن خود را به حالت راه رفتن خرچنگ بلند کنید، نفس عمیق بکشید، نفس بکشید و مانند خرچنگ راه بروید
  • فوت کردن شمع

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم می‌تواند در هر جایی از بدن رخ بدهد؛ اما معمولاً در مفصل شانه ایجاد می‌شود. رسوب کلسیم در