جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

عمل جراحی زانو

دیگر نمی توانید همانند گذشته راه بروید. اگر بخواهید قدمی بزنید دردناک خواهد بود و بالا رفتن از پله برای شما دشوار است. بلند شدن از یک صندلی هم کار آسانی نیست. تا کنون داروها، تزریقات و خدمات توانبخشی زیادی را امتحان کرده اید اما انگار هیچ کدام نتیجه بخش نیستند. اگر شما این گونه هستید، بهتر است به پیشنهاد جراحی تعویض مفصل زانو نیز فکر کنید.

این جراحی که موسوم به آرتروپلاستی نیز می باشد، یکی از شایع ترین جراحی های مربوط به استخوان است که می تواند سبب رفع درد ناشی از آرتروز شدید و هم چنین حرکت آزادانه مفصل زانو شود. جراحان ایالات متحده آمریکا هر ساله بیش از ۶۰۰۰۰۰ جراحی تعویض مفصل زانو انجام می دهند.
در طول جراحی، جراح ارتوپد بخش های تخریب شده زانو را برداشته و آن را با مفصلی مصنوعی از جنس فلز و پلاستیک جایگزین می کند. سپس مفصل مصنوعی با مواد خاصی از جمله سیمان آکریلیک به استخوان های ران، ساق و کشکک متصل می شود.

چرا ممکن است من به این جراحی احتیاج داشته باشم؟

استئو آرتریت دلیل اصلی مراجعه افراد برای جراحی تعویض مفصل زانوست. در این موضوع، سن اهمیت زیادی دارد چرا که با افزایش سن، غضروف مفصل زانو فرسوده شده و فرو می ریزد.
دلایل دیگر شامل موارد ذیل هستند:

  • آرتریت روماتوئید: این نوع از آرتروز زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به مفصل زانو حمله کرده و راستای آن را به هم می ریزد.
  • بد شکلی های مفصلی: افرادی که پاهای پرانتزی (به داخل و یا خارج) دارند، تحت عمل جراحی قرار می گیرند تا زانویشان در وضعیت صحیحی قرار گیرد.
  • آسیب های وارده به زانو: گاهی شکستگی استخوان و یا پارگی رباطی در نزدیکی مفصل زانو منجر به آرتروز می گردد که درد زیادی را ایجاد کرده و حرکات شما را محدود می سازد.

انواع گوناگون جراحی تعویض مفصل زانو

۵ نوع جراحی تعویض مفصل زانو وجود دارد که عبارتند از:

  • تعویض کامل مفصل زانو: این مورد شایع ترین نوع تعویض مفصل زانوست که طی آن، جراح سطح استخوان های ران و ساق پا را با مفصل مصنوعی جایگزین کرده و سپس آن ها در ناحیه زانو با یکدیگر مفصل می کند.
  • تعویض ناکامل مفصل زانو: این جراحی معمولاً زمانی انجام می شود که تنها یک سوی مفصل زانویتان دچار ناکارآمدی شده و رباط های مربوط به زانو استحکام کافی داشته باشند. هم چنین بقیه غضروف مفصلی بایستی طبیعی و سالم باشد. جراحی تعویض ناکامل مفصل زانو احتیاج به برش کوچک تری نسبت به جراحی تعویض کامل مفصل زانو دارد.
  • تعویض مفصل کشکک و ران: در این جراحی تنها کشکک و شیار زیرین آن تعویض می گردد که این امر در بیماران مبتلا به آرتروز مزمن کشکک بسیار مثمر الثمر خواهد بود.
  • تعویض پیچیده (یا مجدد) مفصل زانو: این نوع جراحی برای بیماران مبتلا به آرتروز شدید و افرادی کاربرد دارد که تا کنون دو یا سه جراحی تعویض مفصل زانو داشته اند.
  • جایگذاری غضروف: گاهی اوقات که آسیب وارده به زانو در ابعادی محدود باشد، پوشش آن قسمت از مفصل از طریق پیوند غضروف و یا کاشت سلول هایی برای رشد مجدد آن جایگزین می گردد.

بیشتر بخوانید: تمرینات فیزیوتراپی زانو

طراحی های متفاوت

جراحی تعویض مفصل زانو که گاهی ممکن است ۱ تا ۲ ساعت هم به طول بیانجامد به قدری دقیق شده است که پزشک می تواند از بین انواع طراحی های مفصل زانو، موردی را انتخاب کند که با قد، وزن و سطح فعالیت تان متناسب باشد. مفاصل کاشته شده از انواعی از مواد شامل فلز، سرامیک یا پلاستیک ساخته شده و قابلیت اجرای حرکت آسان را به فرد می دهند. برخی از این وسایل تنها برای زنان ساخته می شود تا با آناتومی بدن شان سازگار باشد.
به طور معمول، برخی از مفاصل مصنوعی زانو جایگزین رباط صلیبی قدامی شده و برخی دیگر جایگزین رباط صلیبی خلفی می شوند. بعضی از مفاصل مصنوعی زانو برای تعویض ناکامل مفصل زانو ساخته شده اند، در حالی که انواع دیگر آن ها به نحوی ساخته شده اند که رباط های صلیبی قدامی و خلفی را در جای خود نگه دارند.

عمر آن ها چه قدر است؟

نخستین بار در دهه ۷۰ میلادی بود که پزشکان اقدام به تعویض مفصل زانو نمودند. بعدها جراحان اظهار داشتند که ماندگاری مفاصل جدید مفصل زانو برای حدود یک دهه است. امروزه مفاصل جدید زانو عمری ۲۰ ساله دارند. پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، پزشکان سالانه حدود ۴۵۰۰۰۰ جراحی تعویض کامل مفصل زانو انجام دهند.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط