فیزیوتراپی برای دیسک گردن

فیزیوتراپی برای دیسک گردن

فیزیوتراپی برای دیسک گردن با تقویت عضلات و کشش های مناسب می تواند به کاهش درد ناشی از دیسک گردن کمک شایانی انجام دهد. فیزیوتراپیست می تواند یک برنامه فیزیوتراپی جامع را برای رفع نیازهای خاص هر فرد طراحی کند. به عنوان مثال، برخی از تمرینات یا کشش ها ممکن است برای کاهش درد یا هدف قرار دادن عضلات خاص نیاز به اصلاح داشته باشند. با گذشت زمان، اکثر افراد می توانند به تمرینات و کشش های گردن در خانه ادامه دهند تا قدرت و انعطاف پذیری گردن را در طولانی مدت حفظ کنند.

دیسک گردن یک بیماری نیست بلکه اصطلاحی برای توصیف تغییرات طبیعی دیسک ها و ستون فقرات می‌باشد. ستون فقرات گردنی ما از هفت استخوان به نام مهره تشکیل شده، که هر یک از این مهره ها به وسیله‌ی یک ماده ژله ای از یکدیگر جدا می‌شوند. وجود دیسک ها باعث انعطاف پذیری گردن می‌شوند و این اجازه را به بدن می‌دهد تا به همان شکلی که می‌خواهیم حرکت کند تا گردن‌مان را به هر طرف که می‌خواهیم بچرخانیم. با گذشت زمان دیسک ها فرسوده می‌شوند و شروع به تحلیل رفتن و تخریب شدن می‌کنند، که ممکن است باعث بیرون زدگی و یا خشکی آب دیسک ها شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۲۵٪ از افراد زیر ۴۰ سال با مشکل دیسک گردن، بدون علائم هستند و افراد بالای ۴۰ سال در ابتدا علائمی مثل گردن درد جزئی دارند. با پیشرفت این بیماری گردن انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و سفت می‌شود، در این حالت شما هنگام چرخاندن گردن تان احساس درد می‌کنید وحرکت دادن آن برایتان سخت می‌شود. برای تشخیص دیسک گردن باید شرح حال دقیق و معاینه فیزیکی انجام شود. آزمایش MRI، اشعه ایکس، سی‌تی‌اسکن و دیسکوگرافی از جمله روش هایی است که وجود مشکل در دیسک گردن را مشخص می‌کند.

دلایل به وجود آمدن دیسک گردن چیست؟

با گذشت زمان و افزایش سن افراد، فشار بر روی دیسک گردن می‌تواند باعث ضعیف شدن دیواره دیسک شود و همینطور باعث آسیب به اعصاب نخاعی شود. دیسک آسیب دیده باعث ایجاد درد در بازوها و دست ها می‌شود و با ایجاد هر حرکتی در گردن  این درد افزایش پیدا می‌کند و فرد آسیب دیده را دچار مشکل خواهد کرد. این اتفاق ممکن است بر اثر یک آسیب به ظاهر بی اهمیت شروع شود. ازعوامل ایجاد دیسک گردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فتق دیسک: زمانی که دیسک باز می‌شود یا بیرون می‌آید به نخاع و ریشه های عصبی فشار وارد می‌کند، که به آن فتق دیسک (یا بیرون زدگی دیسک) می‌گویند. فتق دیسک می‌تواند بر اثر عوامل مثل افزایش سن، قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب مثل زمانی که یک جسم سنگین را بلند می‌کنید، تغذیه نامناسب و کمبود عادت های ورزشی به وجود بیاید. اگر چه دیسک گردن یک بیماری آهسته است اما گاهی ممکن است بعد از یک ضربه یا جراحی سخت به سرعت پیشرفت کند و در گردن شما ایجاد شود.
  • خشکی دیسک گردن: نزدیک به ۸۰٪ دیسک های بین مهره ای را آب تشکیل می‌دهد. بعضی از فعالیت ها مثل دویدن برای طولانی مدت، خم شدن های طولانی و ناگهانی و قوز کردن، مقدار آب موجود در دیسک های نخاعی را از بین می‌برد و باعث نازک شدن و آسیب پذیر شدن آن می‌شود. از علائم کم بودن آب موجود در دیسک می‌توان به گز گز و بی حسی دست ها اشاره کرد.
  • آرتروز گردن: با بالا رفتن سن افراد، رعایت نکردن وضعیت درست بدن (مخصوصا گردن) و  ساییدگی باعث ایجاد آرتروز در افراد می شود. آرتروز می‌تواند ژنتیکی باشد و یا بر اثر آسیب و جراحت شدید هم به وجود بیاید، در این میان بعضی از مشاغل مثل مواردی که در آن گردن فرد برای مدت زمان زیادی در یک حالت می‌ماند و یا مشاغلی که در آن فرد اجسام سنگین را بلند می‌کند، می‌تواند از عوامل ایجاد آرتروز گردن و آسیب به دیسک گردن باشد.

علائم دیسک گردن چیست؟

شایع ترین و بارز ترین علائم دیسک گردن شامل: درد گردن، سفتی و خشکی گردن می‌باشد. زمانی که دیسک به یک یا چند رشته از اعصاب موجود در نخاع فشار وارد می‌کند، در عملکرد درست آن اختلال ایجاد می‌شود و در این صورت شما دچار درد، بی حسی و یا ضعف می‌شوید. وجود دیسک گردن خود را با گزگز و بی حسی انگشتان دست نشان می‌دهد و با گذشت زمان و پیشرفت مشکل این درد باعث به وجود آمدن درد در ناحیه مچ دست و  عضلات شانه شده و در نهایت قدرت عضلات بازو را کاهش می‌دهد.

درمان دیسک گردن
درمان دیسک گردن

برای درمان دیسک گردن چه باید کرد؟

اگر به دیسک گردن مبتلا هستید، احتمال اینکه بتوانید بدون جراحی آن را درمان کنید بسیار زیاد است. برای تسکین درد گردن می‌توانید از داروهای ضد درد مثل استامینوفن و داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید. این دارو ها فقط می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. گزینه دیگر و موثر درمان دیسک گردن، فیزیوتراپی است. درمانگر می‌تواند از تمرین های کششی برای درد گردن استفاده کند و به آرامی عضلات و مفاصل شما را تمرین دهد تا درد و سفتی گردن‌تان کاهش پیدا کند. فیزیوتراپیست همچنین می‌تواند به افزایش قدرت دامنه حرکتی شما کمک کند و روش های صحیح و اثر گذار را برای درمان دیسک گردن به شما پیشنهاد دهد.

فیزیوتراپی برای دیسک گردن

یک روش درمانی بسیار موثر برای درمان دیسک گردن است. برنامه های فیزیوتراپی برای دیسک گردن بر اساس تمرین های کششی برنامه ریزی می‌شوند تا درد گردن را کاهش دهند و باعث تقویت عضلات گردن شوند. روش درمانی فیزیوتراپی برای دیسک گردن با هدف کاهش حداکثر میزان درد در آن ناحیه، بهبود انعطاف پذیری سر و گردن و ایجاد تمرین های کششی برای آزاد سازی اعصاب گردن تلاش می‌کند تا درد گردن را به طور کامل از بین ببرد. حتی اگر درد به طور کامل از بین نرود، برای اصلاح پوزیشن درست و برگرداندن وضعیت گردن به حالت عادی روزانه فرد، فیزیوتراپی یک نقش اساسی و مهم را ایفا می‌کند.

چه زمانی برای درد گردن به فیزیوتراپی مراجعه کنیم؟

درد مزمن: زمانی که درد گردن مداوم و پرتکرار شود و تشخیص علت و مکان دقیق ایجاد درد مشکل باشد از فیزیوتراپی کمک بگیرید. حتی بدون تشخیص علت ایجاد درد هم، فیزیوتراپی می‌تواند برای تقویت عضلات گردن و بهبود وضعیت ستون فقرات و مقاوم شدن در برابر ضربه به آن ها کمک کند.

بهبودی بعد از آسیب دیدگی شدید: در زمان آسیب دیدگی گردن و دوره بهبودی بعد از آن فیزیوتراپی می‌تواند با کمک به نرم شدن بافت ها و آرام سازی اعصاب و مفاصل گردن روند بهبود را تا هفته ها و ماه ها تسریع بخشد. در این شرایط فیزیوتراپیست با ایجاد یک برنامه دقیق و مناسب و آموزش پوزیشن های درست برای اصلاح وضعیت قرار گیری بدن و بهبود عملکرد گردن به شما کمک می‌کند.

بعد از عمل جراحی: بهبودی بعد از عمل های جراحی که روی گردن انجام می‌شود، می‌تواند تا ماه ها در فرد ایجاد درد کند. در چنین مواردی، فیزیوتراپی ممکن است به شما کمک کند تا از طریق روش های موثر و مختلف درمانی، عملکرد گردن را افزایش دهند و با بهبود درد عضلات گردن، از ایجاد اسپاسم در آینده نزدیک هم جلوگیری کند.

فیزیوتراپی برای دیسک گردن
فیزیوتراپی برای دیسک گردن

از روش های فیزیوتراپی برای دیسک گردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. الکتروتراپی: استفاده از جریان الکتریکی برای تحریک عضلات، مفاصل و افزایش گردش خون در قسمت آسیب دیده بدن، که درنهایت باعث کاهش درد و کاهش اسپاسم عضلانی وآزادسازی عضلات گردن می شود.
  2. ماساژ: روش دستی است برای کاهش میزان درد گردن. ماساژ درمانی انواع گوناگونی دارد اما نوع رایج ماساژ که در فیزیوتراپی استفاده می شود، ماساژ اصطکاکی می باشد، در این روش درمانی، فیزیوتراپیست با استفاده از دستان خود، شروع به ماساژ بافت ها و عضلات بدن می کند. این به تسکین درد و نرم شدن عضلات سفت و خشک شده گردن کمک می‌کند.
  3. هیدروتراپی(آب درمانی): آب درمانی شامل تمرینات و تکنیک های خاص فیزیوتراپی در آب گرم است. فیزیوتراپیست با برنامه دقیق برای فرد مراجع  در آب، به آرامی باعث تسکین درد، شل شدن، تقویت عضلات گردن و افزایش گردش خون در گردن می شود.
  4. استفاده از  مدالیته های گرما و سرما: استفاده از مدالیته های گرم و سرد هر دو مزایای خاص خود را دارد. گرما باعث افزایش گردش خون، آرام و آزاد شدن عضلات و افزایش میزان اکسیژن خون می‌شود. سرما درمانی گردش خون را کند می کند  و باعث کاهش التهاب، اسپاسم عضلات و کاهش درد می شود.
  5. تمرین درمانی: روش موثر و مهم برای آسیب دیدگی دیسک گردن که با تمرین های مخصوص و برنامه ریزی شده انجام می‌گیرد. فیزیوتراپیست  با یک برنامه دقیق و مشخص شده شامل انواع ورزش های کناسب برای بدن، سعی در برگرداندن فرد مراجع به شرایط عادی و قبل از آسیب‌ گردنی شان دارند. لازم به ذکر است که شما بدانید پس از پایان جلسات فیزیوتراپی باید ورزش کنید تا بدنتان نرم باقی بماند. اگر تمرین هایی را که در طی جلسات فیزیوتراپی آموخته اید تکرار نکنید، نتایج آن را مشاهده نخواهید کرد.
  6. التراسوند: در این روش درمانی، از امواج صوتی برای تحریک بافت های درگیر و آسیب دیده استفاده می شود. امواج حرارتی التراسوند باعث افزایش سطح گرما در سطح و اعماق بافت می‌شود و به تسکین درد و رها شدن عضلات کمک زیادی می‌کند. امواج غیر حراراتی آن شامل جریان های میکرو، لرزش باف ها، جریان های صوتی است. بیشترین کاربرد آن در رفع گرفتگی و اسپاسم  عضلانی و کاهش تورم است.
  7. سوزن خشک: معمولا این روش را با طب سورنی اشتباه می گیرند، درصورتیکه طب سوزنی با”سوزن خشک” تفاوت های زیادی دارد. سوزن خشک  توسط متخصصین طب فیزیکی متخصص، ماهر و آموزش دیده انجام می شود. در روش سوزن خشک، سوزن ظریف بدون تزریق هیچ ماده ای وارد پوست می‌شود، سوزن خشک برای درد های اسکلتی عضلانی مثل درد شانه ها، گردن درد، درد کمر و زانو، درد سیاتیک و… موثر است. انجام این روش معمولا بدون هیچ دردی است و ممکن است فرد احساس درد و سوزش خفیف به دلیل ورود نوک سوزن داشته باشد. هدف اصلی آن ایجاد انرژی و برگرداندن تعادل به بدن می‌باشد.
  8. لیزردرمانی: لیزر درمانی باعث افزایش گردش خون و همینطور باعث سلامت سلول های بدن می شود. این روش برای تسکین دادن و آرام کردن درد، سرعت روند بهبود و کاهش التهاب استفاده می‌شود. انواع لیزر، دفعات و درمان های آن گوناگون است.

چند تمرین برای تسکین درد گردن

شرایط زندگی امروزه و نشستن های طولانی مدت در محل کار و ساکن ماندن گردن باعث ایجاد فشار روی گردن می شود و در نتیجه باعث درد و ناراحتی مان می شود. تمرین های کششی و ورزش تقریبا اولین خط دفاعی در برابر درد گردن می باشد.یک فیزیوتراپیست متخصص می تواند به شما کمک کند تا برنامه مناسب برای درد گردن خود را داشته باشید و به طور منظم آن را انجام دهید. این تمرینات می تواند از چند هفته شروع و ادامه پیدا کند تا زمانی که شما قدرت و انعطاف پذیری لازم را بدست آورید.

تسکین درد گردن
تسکین درد گردن

اگر از درد رنج می برید و به دنبال یک روش مناسب برای تسکین دادن به آن هستید، در این مقاله به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

1. چرخش سر و شانه

این تمرین مناسبی برای گرم کردن قبل از تمرینات دیگر است. برای چرخاندن شانه، بازوها را از پهلو آرام نگه دارید و سر را به حالت ایستاده قرار دهید، به آرامی شانه ها را بلند کرده و بچرخانید. بین هر مرحله به مدت کوتاهی استراحت کنید. ده بار رو به جلو و ده بار به عقب این حرکت را انجام دهید. بعد از چرخاندن شانه ها، حرکت کششی گردن را انجام دهید. چانه خود را به آرامی به سمت قفسه سینه خود نزدیک کنید و چندین نفس عمیق بکشید. در مرحله بعدی، سر خود را بلند کرده و گوش چپ خود را به سمت شانه چپ پایین آورده و نگه دارید.

این حرکت را در سمت راست تکرار کنید، سپس همین روند را به طرف عقب انجام دهید.

2. کشش گردن در حالت نشسته

این تمرین را حتی می توانید به راحتی پشت میز کار خود انجام دهید. برای کشش نشسته، در حالت ایستاده روی صندلی نشسته و پاها را روی زمین بگذارید. بازوی راست خود را در امتداد سمت راست خود بلند کنید و دست چپ خود را در بالای سر خود قرار دهید. سر خود را به سمت چپ متمایل کنید و با فشار دادن دست خود به آرامی در دست تان کشش ایجاد کنید. 30 ثانیه در این حالت بمانید، سپس برای سمت راست تکرار کنید.

3. تمرین با دیوار

رو به روی دیوار بایستید، در حالی که دو یا سه قدم فضای خالی جلوی پا داشته باشید. پاها به اندازه عرض شانه از هم باز کنید. دستان خود را روی دیوار، درست زیر سطح شانه قرار دهید. با بازوهای صاف شروع کنید، و آرنج را به آرامی خم کنید تا بدن تان به دیوار نزدیک شود. این کار را 10 بار برای یک یا دو ست تکرار کنید.

برای جلوگیری از ایجاد دیسک گردن چه می توان کرد؟

باید مراقب باشید از تمریناتی که مانع پیشرفت شما می شود خودداری کنید. دراز و نشست نکنید، زیرا این کار مهره های گردن شما را خسته می کند. سه تمرین بالا می تواند شما را در مسیر بهبودی قرار دهد، اگرچه برای بهترین نتیجه، ما توصیه می کنیم با یک متخصص فیزیوتراپی در منزل کار کنید. اگر این تمرینات درد شما را تسکین نمی دهد یا باعث درد بیشتر به شانه ها یا بازوها می شود، در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم می‌تواند در هر جایی از بدن رخ بدهد؛ اما معمولاً در مفصل شانه ایجاد می‌شود. رسوب کلسیم در