فیزیوتراپی برای گودی کمر در منزل

فیزیوتراپی برای گودی کمر

هدف فیزیوتراپی برای گودی کمر در منزل (لوردوز) در ابتدا کاهش درد و سپس بهبود کیفیت انجام فعالیت های روزمره زندگی می باشد. لوردوز معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر شدید باشد، می تواند درد ایجاد کند و ممکن است نیاز به فیزیوتراپی و در موارد شدیدتر نیاز به جراحی داشته باشد. برای دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل با ما تماس بگیرید.

لوردوز یا گودی کمر چیست؟

ستون فقرات به طور طبیعی یک حالت منحنی به شکل حرف s می باشد. کمر (ستون فقرات کمری) دارای منحنی کمی به جلو و قسمت فوقانی پشت (ستون فقرات قفسه سینه) دارای یک منحنی آرام به سمت عقب است. به طور کلی ستون فقرات کاملا صاف نیست. لوردوز به عنوان انحنای بیش از حد داخلی ستون فقرات تعریف می شود و با منحنی های طبیعی ستون فقرات در ناحیه گردن، قفسه سینه و کمر متفاوت است.

اتفاقات و شوک های ناشی از فعالیت های روزمره مانند راه رفتن، پریدن و دویدن روی این منحنی ها تاثیر می‌گذارند. این منحنی ها به ستون فقرات کمک می کنند تا فعالیت هارا کنترل کرده، از سر محافظت کرده و بدن را ثابت نگه دارد. هنگامی که منحنی ناحیه کمر یا (به ندرت کمتر) گردن شما بیش از حد خمیده می شود، گفته می شود که شما دچار گودی کمر هستید که می تواند با مشکلات زیادی مانند کمردرد، گردن درد، بی حسی، ضعف و موارد دیگر همراه باشد.

گودی کمر، منحنی شدید ستون فقرات است که به طور معمول کمر را تحت تأثیر قرار می دهد. لوردوز می تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. در موارد نادر، انحنای شدید ستون فقرات به جلو می تواند با درد همراه باشد و بر حرکات فرد آسیب دیده تأثیر بگذارد.

راحت ترین راه برای بررسی این بیماری دراز کشیدن به پشت روی یک سطح صاف است. باید بتوانید دست خود را به زیر کمرتان بلغزانید و فضای خالی کمی داشته باشید. فردی که مبتلا به لوردوز است فضای اضافی بین پشت و سطح زمین دارد. اگر یک منحنی شدید داشته باشند باید در نظر بگیرند که هنگام ایستادن هم کمر آنها به شکل یک قوس C مانند دیده می شود. و از نمای جانبی شکم و باسن آنها بیرون می زند.

چه عواملی باعث ایجاد لوردوز می شوند؟

در بسیاری از موارد، پزشکان علت لوردوز را نمی دانند. برخی از کودکان با خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری متولد می شوند. اغلب یکی از موارد زیر باعث ایجاد این عارضه می شود:

  • وضعیت بدنی: ستون فقرات کمر متکی به عضلات اطراف معده و کمر (عضلات شکم) است. زمانی که عضلات شکم و اطراف کمر ضعیف باشند لوردوز زودتر اتفاق می‌افتد.
  • اضافه وزن: اضافه وزن در ناحیه شکم، بر کمر فشار وارد کرده و آن را به جلو می کشد و خطر ابتلا به لوردوز را افزایش می دهد.
  • تروما: آسیب های ورزشی، تصادفات یا سقوط های جدی می تواند باعث ایجاد نوعی شکستگی در ستون فقرات شود. این می تواند ستون فقرات را ضعیف کرده و باعث خمیدگی مهره های آسیب دیده در زاویه آن ها شود.
  • شرایط عصبی عضلانی: کودکان مبتلا به بیماری هایی که عملکرد عصب و عضله را مختل می کنند نیز ممکن است دچار لوردوز شوند. چنین شرایطی شامل دیستروفی عضلانی، فلج مغزی و چندین مورد دیگر است.
  • مشکلات مفصل ران: برخی از افراد مبتلا به دیسپلازی رشد مفصل ران نیز دچار لوردوز می شوند.
  • پوکی استخوان: نوعی بیماری که مربوط به تراکم استخوان است و باعث سست شدن مهره ها می‌شود و یکپارچگی ساختار ستون فقرات را دچار مشکل می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد لوردوز شود.
  • آرتروز
  • عفونت ستون فقرات
  • تومورهای ستون فقرات

علائم لوردوز

لوردوز ساختار دقیق ستون فقرات و در واقع کل بدن را از بین می برد و عضلات و تاندون ها را مجبور به کار بیشتر می کند. به همین دلیل مهمترین علائم لوردوز درد در ناحیه گردن یا کمر است. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی حسی: بی حس شدن عضلات پا.
  • مور مور: احساس مور مور شدن و گز گز شدن عضلات کمر که نشان دهنده لوردوز می‌باشد.
  • ضعف: ضعف عضلانی و ناتوان شدن در انجام یک سری از کارها به دلیل ضعف به وجود آمده.
  • بی اختیاری مثانه
  • موج دار به نظر رسیدن کمر: ناحیه کمر به سمت داخل و باسن برجسته تر دیده می شود.
  • داشتن شکاف بزرگ بین کمر و زمین: هنگام خوابیدن به پشت بر روی یک سطح سخت بین کمر و زمین فاصله وجود دارد که نشان دهنده گودی کمر شدید است.
  • کمر درد و ناراحتی اندام پشت
علائم گودی کمر
علائم گودی کمر

لوردوز در کودکان

غالباً ، لوردوز در كودكی بدون هیچ دلیل مشخصی ظاهر می شود. در این حالت لوردوز در کودکان خوش خیم است و این اتفاق به این دلیل می افتد که عضلات اطراف باسن کودک ضعیف یا سفت هستند. این نوع گودی با بزرگ تر شدن و رشد کودک از بین می‌رود و اصلاح می‌‌شود. لوردوز همچنین می تواند نشانه دررفتگی مفصل ران باشد، خصوصاً اگر کودک به جایی برخورد کرده یا ضربه ای دیده باشد. شرایطی که می توانند باعث لوردوز در کودکان شوند به طور معمول به سیستم عصبی و مشکلات عضلانی مربوط می شود. این شرایط نادر است اما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فلج مغزی
  • یک نوع بیماری ارثی که در آن نخاع به استخوان های پشت چسبیده است.
  • دیستروفی عضلانی، گروهی از اختلالات ارثی است که باعث ضعف عضلانی در کودک شده و باعث ایجاد لوردوز می شود.
  • Arthrogryposis، مشکلی است که هنگام تولد رخ می دهد جایی که مفاصل نمی توانند به اندازه طبیعی رشد کنند.

لوردوز در زنان باردار

بسیاری از زنان باردار دچار کمردرد می شوند و علائم گودی کمر، شکم و باسن بیرون زده را نشان می دهند. اما طبق تحقیقات انجام شده، گودی به وجود آمده در دوران بارداری در واقع ستون فقرات را تنظیم می کند تا مرکز ثقل را دوباره تنظیم کند. به طور کلی کمردرد ممکن است به دلیل تغییر جریان خون در بدن باشد، و درد به احتمال زیاد پس از تولد نوزاد برطرف می شود.

درمان ها

اگر منحنی در ستون فقراتمشکل حادی نداشته باشد، ممکن است فرد نیاز به درمان نداشته باشد. اغلب، اگر دردی وجود نداشته باشد نیازی به مداخله پزشک ندارد. زمانی که لوردوز به درمان نیاز دارد، روش صحیح به علت انحنا بستگی دارد. به عنوان مثال، لوردوز وضعیتی ناشی از ضعف عضلانی یا اضافه وزن ممکن است با فیزیوتراپی و مدیریت وزن بهبود یابد.

اگر لوردوز باعث درد شود، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن می توانند کمک کنند. یک فرد مبتلا به لوردوز شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد، در طی آن جراح، میله های فلزی را به استخوان های ستون فقرات متصل می کند، که به طور دائمی در حالت صاف قرار می گیرند. اما بهترین روش برای از بین بردن لوردوز که نیاز به جراحی را به حداقل می‌رساند فیزیوتراپی است.

فیزیوتراپی برای گودی کمر در منزل

گودی کمر یکی از شایع ترین اختلالات در افراد است. درباره علائم و علت های ایجاد گودی کمر در بالا صحبت کردیم، به طور کلی طرز نشستن و انجام فعالیت های ساده هم می‌تواند بر روی شکل و فرم ستون فقرات تاثیر بگذارد و باعث از بین رفتن حالت طبیعی آن شود؛ مثل درست نشستن، درست ایستادن، حمل وسایل به روش نادرست و موارد دیگر.

درمان گودی کمر بسته به نوع و شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. در کودکان گودی کمر بعد از رشد و گذشت زمان اصلاح می‌شود، در بزرگسالان با توجه به علت ایجاد آن روش های متفاوتی برای درمان وجود خواهد داشت. اگر گودی کمر همراه با درد باشد حتما پزشک مسکن را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

گودی کمر یا لوردوز معمولا نیاز به درمان ندارد اما در موارد حاد که گودی بسیار زیاد است ( در این حالت کمر به شکل حرف c به داخل رفته و باسن فرد برجسته دیده می‌شود) نیاز به فیزیوتراپی می‌باشد. فیزیوتراپی برای گودی کمر در منزل به عنوان یک روش موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیزیوتراپیست شما با توجه به میزان حاد بودن گودی کمر از روش های متفاوتی برای درمان آن استفاده می‌کند تا شرایط شما بهبود بیابد و درد حاصل از به وجود آمدن گودی کمر از بین برود. در مطلب زیر چند روش فیزیوتراپی موثر که برای از بین بردن گودی کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد را باهم بررسی می‌کنیم.

  1. الکتروتراپی: استفاده از جریان الکتریکی برای تحریک عضلات و افزایش گردش خون در قسمت آسیب دیده بدن، که باعث کاهش درد و کاهش اسپاسم عضلانی و از بین رفتن درد کمر می شود.
  2. ماساژ: ماساژ انواع مختلفی دارد اما نوع رایج ماساژ که در فیزیوتراپی استفاده می شود، ماساژ اصطکاکی عمیق است، تکنیکی که در آن یک فیزیوتراپیست با استفاده از دستان خود، شروع به ماساژ بافت ها و عضلات بدن می کند. این به تسکین درد و سفتی عضلات کمر کمک می‌کند.
  3. تمرین درمانی: یک روش فوق العاده موثر برای این آسیب که با تمرین های مخصوص و برنامه ریزی شده انجام می‌گیرد. شما باید حتما بدانید که چگونه پس از پایان فیزیوتراپی ورزش کنید و کمر خود را حالت دهید.
  4. کشش(انعطاف پذیری): فیزیوتراپیست همچنین می تواند برای کار کردن روی عضلات شکم و کمر تمریناتی برنامه ریزی کند، تا انعطاف پذیری و قدرت را به بدن فرد برگرداند.
  5. سوزن خشک: معمولا این روش را با طب سورنی اشتباه می گیرند، درصورتیکه طب سوزنی با”سوزن خشک ” خیلی متفاوت است. سوزن خشک  توسط متخصصین طب فیزیکی ماهر و آموزش دیده انجام می شود. در روش سوزن خشک، سوزن ظریف بدون تزریق ماده ای وارد پوست می‌شود، سوزن خشک برای درد های اسکلتی عضلانی مثل درد شانه ها، گردن درد، درد کمر و زانو، درد سیاتیک و… موثر است.
فیزیوتراپی برای گودی کمر
فیزیوتراپی برای گودی کمر در منزل

در جلسات اول فیزیوتراپی ممکن است درد شما تشدید شده و نتوانید حرکت کنید اما این یک اتفاق کاملا طبیعی است و بعد چند جلسه درمان بهبود پیدا می‌کند. اما بهتر است هر مشکلی که دارید را با متخصص فیزیوتراپی خود در میان بگذارید تا بهترین نتیجه را از روند درمان خود بگیرید.

تمرینات لازم برای از بین بردن گودی کمر

یک متخصص می تواند به شناسایی تمریناتی که برای افراد مبتلا به لوردوز ایمن و مؤثر است کمک کند. یک پزشک ممکن است یک متخصص فیزیوتراپی را به فرد مبتلا توصیه کند. اما در این قسمت به یک سری تمرینات ساده که فرد می‌تواند راحت و بدون کمک کسی در منزل انجام دهد اشاره می‌کنیم.

کشش مفصل ران

  1. برای انجام کشش مفصل ران، از حالت زانو زدن روی یک سطح نرم مانند تشک یوگا شروع کنید.
  2. پای راست را جلوی بدن قرار دهید ، به طوری که زانو با زاویه 90 درجه خم شود، در حالی که زانوی راست مستقیماً روی پای راست قرار دارد.
  3. شانه ها را به پایین و عقب بکشید، بدون اینکه قوس کمر ایجاد شود و لگن و ستون فقرات را ثابت نگه دارید.
  4. در حالی که زانوی چپ را روی زمین نگه داشته اید، و در حالی که لگن رو به جلو است، به سمت ران راست خم شوید.
  5. کشش را هر بار 30-45 ثانیه حفظ کنید و 2-5 بار برای هر لگن تکرار کنید.

ژست گاو-گربه

  1. برای اجرای ژست یوگای Cat-Cow ، دست ها و زانوها را روی زمین یا یک تشک یوگا قرار دهید.
  2. زانوها را به اندازه عرض مفصل ران قرار دهید، انگشتان پا خم شوند.
  3. دستها را مستقیماً زیر شانه ها قرار دهید ، رو به جلو و به اندازه عرض شانه ها از هم باز شوند.
  4. از عضلات شکم برای انتقال ستون فقرات به حالت خنثی و مستقیم استفاده کنید.
  5. بازدم را انجام داده و ستون فقرات را به آرامی به سمت بالا قوس دهید، سر به سمت پایین بیفتد و موقعیت را به مدت 10-15 ثانیه نگه دارید.
  6. تنفس را انجام داده و ستون فقرات را  آرام به حالت اول برگردانید و اجازه دهید شکم به سمت زمین بیفتد و 10-15 ثانیه وضعیت را حفظ کنید.
ژست گاو-گربه در یوگا
ژست گاو-گربه در یوگا

توخالی در پشت

  1. به پشت بخوابید و زانوها را خم کنید و پاها را روی زمین و تقریباً ۱۰  سانتی متر  از باسن فاصله داشته باشند.
  2. بازوها را در سطح شانه به طرفین باز کنید.
  3. نفس عمیق بکشید و اجازه دهید شانه ها شل شوند.
  4. شانه ها را به سمت پایین و عقب بکشید، بدون اینکه قوس کمر ایجاد شود، این وضعیت را در حین تمرین حفظ کنید.

اگر هر ورزشی باعث درد یا بدتر شدن علائم شد، بلافاصله توقف کنید و به پزشک مراجعه کنید و وضعیت بدنی خود را برای وی شرح دهید.

چگونه می توان از لوردوز جلوگیری کرد؟

در حالی که هیچ دستورالعمل پیشگیری از لوردوز وجود ندارد، شما می توانید برخی تمرینات را برای حفظ وضعیت خوب و سلامت ستون فقرات انجام دهید. این تمرینات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شانه بالا انداختن
  • حرکت دادن گردن
  • ژست های یوگا، مانند ژست گربه، پل
  • حرکت لگن روی یک توپ بزرگ ورزشی

ایستادن طولانی مدت نیز ممکن است منحنی ستون فقرات شما را تغییر دهد. طبق یک مطالعه، نشستن به طور قابل توجهی تغییرات منحنی کمر را کاهش می دهد. اگر می بینید که به دلیل کار یا عادت زیاد مدت زیادی ایستاده می‌مانید، سعی کنید بنشینید و کمی استراحت به بدن خود دهید. همچنین باید مطمئن شوید که صندلی که روی آن می‌نشینید به طور استانداردی ساخته شده و به کمر شما آسیبی نمی‌زند.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

گفتار درمانی منزل کودکان
گفتاردرمانی در منزل کودکان

آیا متوجه شده‌اید که کودک شما علائمی از تأخیر در گفتار را نشان می‌دهد؟ آیا او اغلب کلمات را اشتباه

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل
گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان

گفتار یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند است. بروز مشکل در گفتار می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد.