۳ راهکار برای جلوگیری از وقوع سکته مغزی دوم

سکته مغزی

سکته مغزی مسئله ای جدّیست که رتبه دوم مرگ و میر در دنیا و پنجمین دلیل مرگ افراد در آمریکا را به خود اختصاص می دهد.
حتی پس از جان سالم به در بردن از یک سکته مغزی نیز نمی توان گفت که خطر کاملاً رفع شده است. چرا که ممکن است در معرض سکته ای دیگر باشید. از هر ۷۹۵۰۰۰ شهروند آمریکایی که امسال مبتلا به سکته مغزی شدند، ۲۳ درصد سکته دوم خود را نیز تجربه کردند.
بیماران مبتلا به سکته مغزی چه راهکارهایی را می توانند برای جلوگیری از وقوع مجدد آن انجام دهند؟
امروزه می دانیم که از لحاظ خطر ابتلا، سکته مغزی با دیابت، مشکلات قلبی عروقی، فشار خون و بیماری های مزمن تشابهات زیادی دارد. در این جا به سه راهکار برای جلوگیری از ابتلا به سکته دوم اشاره می گردد.

1- سیگار نکشید.

لیست بیماری هایی که به دلیل مصرف سیگار ایجاد و یا بدتر می شوند بسیار طولانی است. قطع مصرف تنباکو سبب کاهش فشار خطرناک عروق خونی در مغز و سراسر بدن شده و همچنین خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را نیز کاهش می دهد.

2- داروهای خود را مصرف کنید.

اگر پزشک داروهایی را برای کنترل کلسترول، فشار خون و یا دیابت شما تجویز کرده است، آن ها را کم و یا قطع نکنید.
عدم مصرف داروهای تجویز شده یکی از خطرات تکرار سکته مغزی و سکته مغزی دوم است. بر اساس مطالعه ای که بر روی یک بیمار مبتلا به اختلال عروق قلبی صورت گرفت، بیمارانی که به میزان ۷۵ درصد و یا کمتر از داروهای تجویزی خود مصرف می کنند چهار برابر بیش تر از بیمارانی که داروهای خود را طبق دستوالعمل پزشک مصرف می کنند در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار می گیرند.
حتی اگر در حال بهبودی از یک سکته مغزی بوده و احساس بهتری دارید، تحت کنترل نگه داشتنِ فشار خون بالا، کلسترول بالای خون و دیابت از طریق مصرف داروهای تجویزی بسیار اهمیت داشته و باید تا زمانی که پزشک اجازه قطع مصرف را نداده استفاده شوند.
داروهای تجویز شده نمی توانند مشکلات مزمن را درمان کنند بلکه سبب کاهش خطر وقوع پیشامدهایی همچون سکته مغزی، سکته مغزی دوم و حمله قلبی می شوند.

3- به مناطق مدیترانه ای بروید.

بر اساس نتایج تحقیقاتی که اخیراً منتشر شده است، احتمالاً بیماران مبتلا به سکته مغزی می توانند از طریق مصرف غذای خوب از وقوع سکته مغزی دوم جلوگیری کنند. بر اساس تحقیقات حاصل از بررسی چندین یافته علمی، رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند تا ۲۱ درصد خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد.
این تحقیقات نشان می دهند که استفاده از رژیم غذایی مصرف شده در نواحی مدیترانه ای که شامل میوه ها و سبزیجات فراوان به همراه غلّات کامل،  کاهش غذاهای فرآوری شده و جایگزینیِ چربی با اسیدهای چرب اشباع نشده مانند روغن زیتون می باشد سبب کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی می گردد.

از سکته دوم و یا همان بارِ اوّل نیز جلوگیری کنید.
این سه عادت سالم می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی را کاهش دهند. این موارد هم برای کسانی که یک بار سکته کرده و قصد جلوگیری از وقوع آن برای دومین بار را دارند مفید بوده و هم به افراد سالم کمک می کند تا خود را از ابتلا به سکته مغزی ایمن نگه دارند.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم می‌تواند در هر جایی از بدن رخ بدهد؛ اما معمولاً در مفصل شانه ایجاد می‌شود. رسوب کلسیم در

یک دیدگاه درباره ی “۳ راهکار برای جلوگیری از وقوع سکته مغزی دوم

Comments are closed.