۵ نکته درباره‌ی خدمات توانبخشی برای سکته مغزی

توانبخشی سکته مغزی

توانبخشیِ سکته مغزی چیست؟

باید به این نکته توجه کرد که بسیاری از بیماران سکته مغزی که در بیمارستان ها بستری می گردند، همچنان با مشکلات جسمی، ذهنی و یا اختلال در کارکرد زبانی روبرو هستند. خدمات توانبخشی برای این دسته از بیماران می تواند به شیوه های گوناگونی ارائه شود. پس از وقوع سکته مغزی، خدمات توانبخشی نقشی حیاتی در کمک به بیماران برای بازآموزی فعالیت ها و کار، دستیابی مجدد به مهارت های قبلی و استقلال بیش تر در انجام کارها دارد. در بسیاری از بیماران دریافت کننده این خدمات،  مغز پتانسیل زیادی برای پیشرفت و بهبودی دارد. حتی آسیب های عصبیِ شدید هم اگر پیشرونده نباشند، بیماران می توانند با بهره گیری از روش های جبرانی در کارها، راهی برای افزایش عملکرد خود پیدا کنند.

برخی از عوامل دخیل در اثربخشیِ توانبخشی برای بیماران مبتلا به سکته مغزی عبارتند از:

  • شدّت آسیب به مغز: هر چه شدّت آسیب های وارده به مغز کم تر باشد، شانس بهبودی بیمار افزایش می یابد.
  • نگرش فرد مبتلا به سکته مغزی: نگرش مثبتِ بیمار می تواند از طریق کنار آمدن با دوره بیماری و تمرکز بر بهبودی به وی کمک کند.
  • حمایت خانواده: مهم ترین حمایتی که می تواند در طی ارائه خدمات توانبخشی به بیماران سکته مغزی از آن ها به عمل آید، حمایت خانواده آن ها است. خانواده بیماران می توانند با یادآوری به آن ها در مورد این که هنوز برای خانواده مهم هستند و خانواده چشم به راه آن ها خواهد بود، به بیماران حسّ آرامش و اطمینان را هدیه کنند.
  • مدّت زمان طی شده تا شروع توانبخشی: توانبخشی بایستی در اوّلین فرصت ممکن پس از وقوع سکته مغزی آغاز گردد؛ حتی اگر به صورت فعالیت های ساده ای مانند تمرین برای عضلات فلج شده و یا غلت زدن فرد در تخت باشد. زمانی توانبخشی در بیماران سکته مغزی کیفیت می یابد که تلاشی گروهی از همکاری بین خانواده بیمار، پزشک، پرستار و سایر متخصصین توانبخشی شکل گیرد.

متخصصین  توان هاب آماده خدمت رسانی به شما هستند. ثبت درخواست کنید

پس از ترخیص بیمار از بیمارستان چه می شود؟

خدمات توانبخشی سکته مغزی می تواند به شیوه های گوناگونی ارائه شود. بر اساس نظر پزشک و درمانگر در مورد میزان آسیب های ناشی از سکته مغزی و همچنین پیش آگهیِ پیشرفت آن، روش و محیط مناسبِ ارائه خدمات توانبخشی تعیین می گردد. توجه کنید که جملاتی مانند “نابرده رنج گنج میسّر نمی شود” در مورد بیماران مبتلا به سکته مغزی صدق نمی کند؛ چرا که در این بیماران انجام تمرینات متعدد الزاماً به معنای تسهیلِ هر چه بیش تر روند بهبودی نمی باشد. توانبخشی در صورتی ایمن و موثر نام می گیرد که به بیمار اجازه دهد تا با آهنگی متناسب با نیازها و توانایی هایش تمرینات را انجام دهد. در طول روند بهبودی، بیماران خدمات مراقبتی گوناگونی را در قالب سطوح درمانیِ مختلفی دریافت می کنند. تعیین بهترین شیوه و محیط برای ارائه خدمات توانبخشی به عوامل گوناگونی بستگی دارد:

  • شدّت و ویژگی مشکلات جسمانی ناشی از سکته مغزی
  • وجود شرایط پزشکی دیگر مانند آرتریت، مشکلات کلیوی و یا مشکلات قلبی
  • موقعیت و دسترسی خانواده و دوستانِ بیمار
  • پوشش بیمه برای خدمات توانبخشی

می‌خواهید این خدمات را بصورت تخصصی از بهترین درمانگران دریافت کنید؟ برای مشاوره رایگان ثبت درخواست کنید یا تماس بگیرید

گزینه های توانبخشی برای سکته مغزی چیست؟

توانبخشی در فاز حاد

در این فاز، پنج روز در هفته و هر روز حداقل سه ساعت به درمان اختصاص داده می شود و در طول این مدّت، پزشک حداقل پنج روز در هفته با بیماران مبتلا به سکته مغزی ملاقات دارد. بیمارانی که در این سطح درمانی قرار دارند می توانند از تمرینات فشرده ای بهره ببرند.

توانبخشی در فاز تحت حاد

در این نوع از توانبخشی، پنج روز در هفته و هر روز یک یا دو ساعت به درمان توانبخشی اختصاص داده می شود. بیمارانی که در این فاز قرار دارند غالباً در حال بهبود از شرایط پزشکی دشواری بوده و لذا می توانند از تمریناتِ سطح متوسط بهره ببرند. طی این فاز، پزشکان بر مراقبت های پزشکی و توانبخشی نظارت داشته و بسته به نیاز بیمار (معمولاً سه بار در هفته) با وی ملاقات دارد.

توانبخشی در فاز مزمن

بیمارانی که در این فاز قرار دارند در منزل خود زندگی می کنند و دو یا سه بار در هفته و هر بار به مدّت چند ساعت با همراهی اعضای خانواده به مراکز ارائه خدمات توانبخشی مراجعه می کنند. درمانگران در مراکز توانبخشی می توانند به ارائه خدمات بیش تری نسبت به منزل بیمار بپردازند.

توانبخشی بلند مدّت حین بستری بودن در بیمارستان

بیمارانی از این دسته از خدمات توانبخشی بهره می گیرند که در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری بوده و شرایط پزشکیِ حادّی داشته باشند که نیازمند مداخلات گسترده ای (مانند دستگاه ونتیلاتور، دستگاه دیالیز، داروهای حمایت کننده کارکرد قلب و…) باشند. در این فاز، پزشک به طور مرتب وضعیت بیماران را بررسی می کند.

مراقبت های پرستاری در خانه

در این مراقبات که ملایم ترین نوع خدمات توانبخشی هستند، بیماران به مدّت چند ساعت کوتاه در هفته و اغلب در قالب گروهی به شرکت در برنامه تمرینات توانبخشی سکته مغزی می پردازند.

توانبخشی چه مدّت به طول می انجامد؟

توانبخشی سکته مغزی دوره ای زمان بَر است که طی آن هر گونه پیشرفتی در مهارت های بیمار ارزشمند بوده و به تدریج سبب بهبودی های قابل توجهی در بیمار می گردند. برای بیمارانی که در حال دریافت خدمات توانبخشی در هر یک از فازهای حاد، تحت حاد، بلند مدّت و یا مراقبت های خانگی می باشند، دوره توانبخشی از دو تا چهار هفته به درازا می انجامد. پس از این مدّت بسیاری از بیماران قادر خواهند بود تا به منزل بازگشته و تا چندین ماه از خدمات توانبخشی در منزل بهره مند گردند و به روند بهبودی خود ادامه دهند.

آیا خانواده باید در درمان مشارکت داشته باشد؟

پاسخ مثبت است. مدّتی که متخصصین توانبخشی به ارائه خدمات درمانی به بیماران می پردازند، بخش کوچکی از زندگی بیمار را تشکیل می دهد؛ لذا بر همین اساس است که مشارکت فعالِ خانواده و دوستان در فرآیند توانبخشی بیمار به او کمک می کند تا به موفق هایی رضایت بخش دست یابد. این افراد همچنین به متخصصین توانبخشی کمک می کنند تا چگونگی شرایط زندگی بیمار قبل از وقوع سکته مغزی را در نظر گرفته و برای کسب بیش ترین پیشرفتِ بیمار پس از بازگشت به منزلش برنامه ریزی کند.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم می‌تواند در هر جایی از بدن رخ بدهد؛ اما معمولاً در مفصل شانه ایجاد می‌شود. رسوب کلسیم در