کاردرمانی در منزل​

کاردرمانی در منزل روشی است که به بیماران کمک می‌کند تا مهارت‌های روزمره و توانمندی‌های حرکتی خود را در محیط خانه بهبود بخشند. این روش با حضور یک کاردرمانگر حرفه‌ای در خانه، برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی شده را ارائه می‌دهد که به بهبود کیفیت زندگی و استقلال بیمار کمک می‌کند.

درخواست مشاوره رایگان

برای مشاوره رایگان و درخواست خدمات کاردرمانی شماره تلفن خود را وارد کنید. با شما تماس خواهیم گرفت…

کاردرمانی در منزل 1

کیفیت زندگی شما

دغدغه ماست

چرا کاردرمانی در منزل توان هاب؟

کاردرمانی در منزل 2

کیفیت خدمات بهتر

مجموعه توان هاب از مجرب‌ترین و بهترین متخصصان توانبخشی کشور استفاده می‌کند. این مجموعه، اولین موسسه ارائه توانبخشی در منزل است که در دانشگاه علوم پزشکی ایران تاسیس شده است.

کاردرمانی در منزل 3

رفت و آمد آسان

با ارائه خدمات توانبخشی در منزل، زحمت رفت و آمد از دوش شما برداشته خواهد شد. این مزیت، به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و معلولان حرکتی بسیار کمک‌کننده است.

کاردرمانی در منزل 4

بازگشت وجه در صورت نارضایتی

ما به قدری به تخصص و تعهد کادر درمانی خود اطمینان داریم که تضمین می‌کنیم در صورت عدم رضایت شما، وجه پرداختی به طور کامل عودت داده خواهد شد.

کاردرمانی در منزل 5

کاهش هزینه

شاید در نگاه اول به نظر برسد که درمان در منزل هزینه بیشتری خواهد داشت؛ اما از آنجا که کیفیت درمان در این روش بسیار بالاتر می‌رود، نتیجه بخشی سریعتر خواهد بود و با کاهش تعداد جلسات مورد نیاز، هزینه نهایی شما کاهش می‌یابد.

کاردرمانی در منزل 6

محیط آشنا و راحت

محیط کلینیک و درمانگاه می‌تواند برای بسیاری از افراد به‌ویژه کودکان اضطراب آفرین باشد؛ انجام مراحل درمان در خانه باعث می‌شود که بیماران احساس راحتی بیشتر داشته باشند و با کاهش استرس، انگیزه انجام تمرینات افزایش یابد.

کاردرمانی در منزل 7

درمان اختصاصی

در کلینیک‌های حضوری، به طور همزمان درمان برای چندین نفر و گاهی برای ده‌ها نفر انجام می‌شود. اما در درمان‌های توانبخشی در منزل، هر فرد به طور خصوصی و به صورت تکی مورد درمان قرار می‌گیرد که کیفیت آن را افزایش می‌دهد.

کاردرمانی در منزل؛ آموزش ها و تمرینات

برای رفع یا کاهش آسیب‌های فیزیکی، ذهنی و روانی روش‌های مختلفی وجود دارد. بسیاری از آسیب‌ها با کاردرمانی به مرور رفع می‌شوند یا از میزان آسیب کاسته می‌شود. حتی می‌توان جلسات کاردرمانی را در خانه هم برگزار کرد و اصولاً بیشتر تمرینات کاردرمانی جزئی از فعالیت‌های روزمره هستند که به فرد کمک می‌کنند تا آن بخش آسیب دیده را تقویت کند.

فهرست مطالب

کاردرمانی در منزل چگونه به افراد کمک می‌کند؟

کاردرمانی در منزل 8

کاردرمانی مزایای زیادی دارد. یک کاردرمانگر ابتدا وضعیت فرد را ارزیابی می‌کند. سپس جلساتی را بر اساس نیازهای او طراحی می‌کند. این جلسات شامل تمرینات، حرکات، بازی‌ها و ورزش‌های خاصی می‌شوند. 

کاردرمانگران متخصصان آموزش‌دیده‌ای هستند که برای طرح تمرینات درمانی روزانه رویکردی کل‌نگر را اتخاذ می‌کنند. خدمات این افراد شامل موارد زیر می‌شود:

  • یک ارزیابی فردی که در طی آن مراجع/خانواده و کاردرمانگر اهداف فرد را تعیین می‌کنند
  • تمرینات شخصی‌سازی شده برای بهبود توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزانه و رسیدن به اهداف تعیین شده
  • ارزیابی نتایج برای اطمینان از تحقق اهداف و/یا ایجاد تغییرات در برنامه درمانی.

نقش کاردرمانی در توان‌بخشی فیزیکی شامل ارزیابی محیط بیمار و تجهیز آن به وسایل کمکی است. تمرینات نقشی حیاتی در کمک به بیماران برای استفاده مؤثر از دستگاه‌ها دارند. تمامی این استراتژی‌ها در کنار یکدیگر، تکنیک‌های قدرتمندی را برای کمک به بیماران فراهم می‌کنند تا بتوانند فعالیت‌های روزانه خود را بهتر مدیریت کنند. 

بسیاری از کاردرمانگران جلسات خود را در منزل برگزار می‌کنند. این گونه هم در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود و هم فرد راحت‌تر می‌تواند تمرینات و حرکات کاردرمانی را انجام دهد. زیرا محیط برای او شناخته شده است و در خانه خود راحت‌تر است. 

به طور کلی، کاردرمانی برای افرادی که دارای شرایط زیر هستند، مناسب است:

پیرمرد که در منزل درحال کاردرمانی است.

آسیب عصبی

مسائل عصبی اغلب با سکته مغزی، آسیب نخاعی، یا تجربه یک آسیب مغزی تروماتیک همراه است. هر یک از اینها می‌تواند منجر به از دست دادن استقلال، ناتوانی جسمی و زوال ذهنی شود. به عنوان مثال، اگر یک بیمار توانایی حرکت دادن یک سمت بدن خود را از دست داده باشد، ممکن است برای انجام کارهای ساده مانند لباس پوشیدن یا دوش گرفتن دچار مشکل شود. 

این امر می‌تواند این افراد را خسته کند؛ زیرا باید برای انجام کارهای ساده تلاش بیشتری کنند و در عین حال، به نتیجه هم نمی‌رسند. علاوه بر این، ممکن است در راه رفتن، مسواک زدن، برداشتن لیوان یا قاشق و هر کار ساده دیگری، مشکل داشته باشند. کاردرمانی در منزل می‌تواند به این افراد کمک کند تا بتوانند استقلال خود را تا جای ممکن به دست آورند. معمولاً تمریناتی مانند یوگا و پیلاتس می‌تواند برای این افراد مفید باشد.

آسیب‌های ارتوپدی

بسیاری از افراد به دلیل کار خود دچار مشکلاتی می‌شوند. مثلاً افرادی که مجبور هستند در سرکار چیزها را جا به جا کنند، هل دهند، مدام تایپ کنند و… این آسیب‌ها ممکن است به دلیل سایش و پارگی ناشی از حرکات تکراری در طول زمان ایجاد شوند. برخی از افراد حتی مجبور می‌شوند به دلیل این مشکلات کار خود را رها کنند. تمرینات کاردرمانی در منزل می‌تواند اثرات این آسیب‌ها را محدود کند و در برخی موارد به طور کلی از بین ببرد. 

صدمات شدید ناشی از تصادف

بسیاری از تصادفات ممکن است موجب بروز آسیب‌های جدی شوند و محدودیت‌های جسمی برای افراد ایجاد کنند. به عنوان مثال، آسیب به ماهیچه‌ها یا مفاصل پا می‌تواند باعث شود تا بیمار نتواند آزادانه راه برود یا در خانه خود حرکت کند. در چنین حالتی بهتر است جلسات کاردرمانی در خانه برگزار شوند؛ زیرا حرکت کردن برای فرد دشوار است. به همین دلیل هم بردن فرد به کلینیک و مطب می‌تواند دشوار باشد.  

آسیب به دست و اندام فوقانی

بسیاری از افراد در زمان ورزش دچار مشکلات دست و اندام‌های فوقانی می‌شوند. علاوه بر این، انجام کارهای تکراری هم می‌تواند موجب بروز مشکلات مربوط به دست همچون سندرم تونل کارپال شود. در این شرایط کاردرمانی در منزل می‌تواند به فرد کمک کند تا عضلات و مفاصل آسیب دیده را به سمت بهبودی ببرد و فشار را از این بخش‌ها بردارد. اگر فرد مهارت‌های حرکتی ظریف خود را از دست داده باشد، کاردرمانگر تمریناتی مخصوص برای او طرح می‌کند که به سادگی می‌توان آنها را در منزل هم انجام داد. 

دردهای مزمن

طبق مطالعات انجام شده توسط Science Daily تقریباً از هر 4 امریکایی، یک نفر از درد مزمن رنج میبرد که بر کیفیت خواب، فعالیت‌های بدنی و توانایی کار او تأثیر می‌گذارد. یک کاردرمانگر می‌تواند با آموزش تکنیکهای آرام سازی عضلانی به کاهش درد کمک کند. هدف کاردرمانگر این است که فرد در نهایت بتواند فعالیت‌های روزانه خود را بدون احساس ناراحتی و درد انجام دهد. 

مزایای کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در خانه مزایای زیادی دارد، از جمله:

کاردرمانی می‌تواند به شما کمک کند که انعطاف بیشتری پیدا کنید

هدف بسیاری از برنامه‌های کاردرمانی در خانه بهبود انعطاف‌پذیری عضلات و مفاصل شماست. کاردرمانگر می‌تواند با انواع تکنیک‌های کششی و همچنین گرمادرمانی برای شل کردن ماهیچه‌ها و تاندون‌های سفت به شما کمک کند. تکنیک‌های ماساژ یا تنفس نیز ممکن است توسط کاردرمانگر برای بهبود آرامش و انعطاف‌پذیری توصیه شود.

کاردرمانی می‌تواند موجب افزایش فعالیت بدنی شما شود

حتی اگر از سلامت خوبی برخوردار هستید و درگیر فعالیت‌های مختلفی هستید، کاردرمانی می‌تواند به شما کمک کند. کاردرمانگر می‌تواند در بهبود عملکرد و ارائه مشاوره در مورد اشکال و تکنیک‌های خاص به شما کمک کند. علاوه بر این، می‌تواند برنامه‌های درمانی به شما دهد که موجب بهبود قدرت، استقامت و انعطاف‌پذیری شما می‌شوند.

برنامه‌های کاردرمانی در خانه می‌توانند نیاز شما به جراحی را کاهش دهند

جراحی همیشه خطر لخته شدن خون، عفونت و دوره نقاهت طولانی را به همراه دارد. گاهی می‌توان با کمک کاردرمانی یک مشکل را بدون انجام جراحی رفع کرد. کاردرمانگر می‌تواند در انواع بیماری‌ها از جمله رگ به رگ شدن، کشیدگی، دررفتگی، تاندونیت، بورسیت، آرتریت و درد حاد و مزمن به شما کمک کند. کاردرمانی به روند طبیعی بهبودی بدن شما کمک می‌کند، و در حالی که جراحی گاهی اجتناب‌ناپذیر است، تقریباً پزشکان همیشه روش غیرتهاجمی را ترجیح می‌دهند. 

کاردرمانی می‌تواند از بروز صدمات جلوگیری کند

کاردرمانی در خانه می‌تواند به شما کمک کند تا پس از آسیب دیدن بهبود پیدا کنید. اما یک نکته مهم این است که بسیاری از تمرینات کاردرمانی وجود دارند که از بروز صدمات جلوگیری می‌کنند. 

در واقع قبل از شروع فعالیت بدنی می‌توانید این تمرینات را انجام دهید و از آسیب جلوگیری کنید. اگر در دوران نقاهت پس از جراحی هستید، کاردرمانگر می‌تواند به شما آموزش دهد که چگونه در خانه خود راه بروید و با ابزارهای مختلف حرکت کنید. این کارها به شما امکان فعال ماندن را می‌دهند. در عین حال خطر سقوط و آسیب بیشتر را کاهش می‌دهند. 

کاردرمانی به شما کمک می‌کند تعادل خود را حفظ کنید

تعادل معمولاً با افزایش سن کاهش می‌یابد؛ زیرا استخوان‌ها شکننده می‌شوند و علاوه بر این، شرایطی به وجود می‌آید که می‌تواند بر تعادل اثر بگذارد. بهبود تعادل می‌تواند به فرد کمک کند تا از زمین خوردن جلوگیری کند و آسیب جدی نبیند. البته برخی از افراد به دلایل دیگری دچار مشکلات تعادلی می‌شوند. تمرینات کاردرمانی در خانه می‌تواند موجب بهبود تعادل در هنگام ایستادن، راه رفتن و نشستن شود.

کاردرمانی کودک در منزل

برای بسیاری از کودکان، انجام فعالیت‌های روزانه مانند لباس پوشیدن، بازی یا حتی تمرکز در مدرسه می‌تواند یک چالش باشد. اینجاست که کاردرمانی (OT) وارد می‌شود و به بچه‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را که برای پیشرفت در زندگی روزمره‌شان نیاز دارند، توسعه دهند. در حالی که جلسات کاردرمانی در کلینیک پشتیبانی ارزشمندی را ارائه می‌دهند، کاردرمانی در منزل برای کودکان یک رویکرد منحصر به فرد و اغلب بسیار سودمندتری را ایجاد می‌کند.

کاردرمانی در خانه درمان را مستقیماً به محیط آشنای کودک می‌آورد. یک کاردرمانگر معتبر از خانه بازدید می‌کند، نیازهای کودک را در برنامه روزانه ارزیابی می‌کند و یک برنامه درمانی شخصی و منحصر به فرد طراحی می‌کند که چالش‌های خاصی را هدف قرار می‌دهند. فعالیت‌ها می‌توانند شامل تمرین مهارت‌های حرکتی ظریف از طریق انجام بازی تا تمرین وظایف مراقبت از خود مانند لباس پوشیدن یا حمام کردن باشند.

مزایای کاردرمانی کودک در منزل

کاردرمانی کودک در خانه می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

راحتی و آشنا بودن محیط

محیط خانه احساس امنیت را به کودکان القا می‌کند. علاوه بر این، کودکان در خانه خود راحت‌تر هستند. این گونه آنها بهتر می‌توانند پذیرای درمان باشند و در جلسات فعال‌تر خواهند بود. این امر می‌تواند برای کودکانی که در محیط‌های ناآشنا دچار اضطراب می‌شوند هم مفید باشد. 

ارائه رویکردی شخصی

در کاردرمانی در منزل، درمانگر کودک را در محیط طبیعی خود مشاهده می‌کند و بینش ارزشمندی را در مورد فعالیت‌های روزانه و چالش‌های او به دست می‌آورد. این مسئله موجب می‌شوند تا او بتواند برنامه درمانی بهتری را بر اساس نیازها و چالش‌های او بچیند. 

انتقال و تعمیم مهارت‌ها

از آنجایی که درمان در خانه اتفاق می‌افتد، مهارت‌های جدید را می‌توان بلافاصله تمرین کرد و در فعالیت‌های روزانه ادغام کرد. این امر موجب انتقال و تعمیم بهتر مهارت‌های آموخته شده می‌شود و تضمین می‌کند که آنها در درازمدت پایدار و تأثیرگذار خواهند بود.

مشارکت و همکاری خانواده

کاردرمانی در خانه، همکاری بین درمانگر، والدین و مراقبان را تقویت می‌کند. درمانگر می‌تواند در مورد چگونگی حمایت از پیشرفت فرزند به والدین و اطرافیان او آموزش‌هایی ارائه دهد و خانواده‌ها را برای مشارکت فعال در رشد فرزندشان توانمند کند.

راحتی و انعطاف‌پذیری

حذف زمان رفت و آمد به کلینیک می‌تواند از میزان استرس والدین و کودکان بکاهد. همچنین می‌توان جلسات درمانی را بر اساس برنامه خانواده برنامه‌ریزی کرد. این گونه جلسات در زمانی برگزار می‌شوند که خانواده وقت کافی دارند. 

چه کودکانی از کاردرمانی در خانه سود می‌برند؟

کاردرمانی در خانه برای کودکانی با شرایط مختلف می‌تواند مؤثر باشد، از جمله:

  • تأخیر در رشد
  • اختلالات پردازش حسی
  • مشکلات مهارت‌های حرکتی ظریف
  • چالش‌های مهارت‌های حرکتی درشت
  • اختلال طیف اوتیسم (ASD)
  • اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD)
  • ناتوانی‌های یادگیری
  • چالش‌های خودمراقبتی و مهارت‌های زندگی روزمره

کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

برخی از بزرگسالان به دلیل بیماری، جراحت یا محدودیت‌های مرتبط با سن نمی‌توانند کارهای روزانه خود مانند لباس پوشیدن، آشپزی کردن، بالا رفتن از پله‌ها و… را مدیریت کنند. این مسئله می‌تواند بر استقلال، اعتماد به نفس و رفاه کلی آنها تأثیر منفی بگذارد. کاردرمانی در منزل می‌تواند یک راه‌حل مناسب برای این افراد باشد. هدف کاردرمانگر بازیابی استقلال در فعالیت‌هایی همچون موارد زیر است:

  • خودمراقبتی: لباس پوشیدن، حمام کردن، دوش گرفتن، نظافت، توالت کردن
  • مدیریت خانه: آشپزی، نظافت، شستن لباس
  • تحرک: داخل و خارج شدن از رختخواب، جابه‌جایی روی صندلی، حرکت از روی پله‌ها
  • بهره‌وری: کار کردن از خانه، مدیریت امور مالی، تکمیل کارهای خانه
  • فعالیت‌های اوقات فراغت: درگیر شدن در سرگرمی‌ها، معاشرت، پیگیری علایق

 

کاردرمانی بزرگسالان در منزل برای چه افرادی مناسب است؟

پیرزن در حال انجام کاردرمانی

کاردرمانی در خانه می‌تواند برای بزرگسالانی که شرایط زیر را دارند، مؤثر باشد:

  • سکته
  • آرتروز
  • بیماری پارکینسون
  • اسکلروز چندگانه یا ام اس
  • آسیب‌های نخاعی
  • آسیب‌های مغزی
  • قطع عضو
  • درد مزمن
  • محدودیت‌های مربوط به سن
  • اختلالات بینایی یا شنوایی
  • اختلالات شناختی یا حافظه

کاردرمانی ذهنی در منزل

کاردرمانی ذهنی در منزل برای افرادی مناسب است که با چالش‌های مربوط به سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند. کاردرمانگر با مشاهده محیط و اطراف فرد را ارزیابی می‌کند تا متوجه شود که چه عواملی باعث بروز مشکلات در او می‌شوند. 

تمرینات این کاردرمانی می‌تواند موجب بهبود سلامت روان و ذهن شود. هدف اصلی این نوع کاردرمانی این است که فرد عزت نفس پیدا کند و بتواند مهارت‌های اجتماعی خود را ارتقا بخشد. علاوه بر این، بتواند احساسات خود را مدیریت کند و از میزان استرس و اضطرابش بکاهد. 

تمرینات کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در منزل شامل تمرینات مختلفی می‌شود. این تمرینات نیز گاهی شامل ورزش‌ها، بازی‌ها و نحوه استفاده از وسایل خاصی می‌شوند. ورزش‌هایی همانند یوگا و پیلاتس از جمله تمریناتی هستند که کاردرمانگران به برخی از بیماران توصیه می‌کنند

بازی با خمیر یا پازل از دیگر تمرینات کاردرمانی هستند که می‌توانند برای بیمارانی که دچار اختلالت حسی و شناختی هستند، مفید باشند. کار با وسایلی همچون صندلی مخصوص، استندینگ فریم و… نیز از دیگر تمرینات هستند. این تمرینات با توجه به نوع آسیب و مشکل فرد طرح می‌شوند. اغلب آنها با لوازم ساده قابل اجرا هستند. 

شاید بسیاری از تمرینات کاردرمانی در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسند؛ اما واقعاً مؤثر هستند و گاهی می‌توانند مشکل فرد را به طور کلی از بین ببرند و رفع کنند. البته همه چیز به این امر بستگی دارد که جلسات کاردرمانی و تمرینات جدی گرفته شوند و بیمار و اطرافیان او با توجه به برنامه مشخص شده درمانگر پیش بروند.

 

هزینه کاردرمانی در منزل چقدر است؟

مردی در حال لبخند زدن به پزشک کاردرمان

هزینه کاردرمانی در منزل ثابت نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • تعداد جلسات
  • مشکلات فرد
  • میزان تخصص کاردرمانگر
  • محل جغرافیایی

معمولاً جلساتی که در خانه برگزار می‌شوند، قیمت بالاتری دارند؛ اما نکته مهمی که در مورد این جلسات وجود دارد این است که در هزینه های دیگر خانواده و بیمار صرفه‌جویی خواهد کرد. هزینه رفت و آمد، صرف وقت و انرژی مواردی مهمی هستند که با برگزاری جلسات کاردرمانی در منزل حذف می‌شوند. 

سخن نهایی

در این مقاله کاردرمانی در منزل توضیح دادیم و تأثیر آن را روی کودکان و بزرگسالان بررسی کردیم. خانه محل امن بسیاری از انسان‌ها است. مخصوصاً افرادی که دچار استرس و اضطراب هستند یا از نظر فیزیکی محدودیت‌هایی دارند. به همین دلیل، کاردرمانی در خانه می‌تواند بسیاری از مشکلات این افراد را رفع کند. تیم توان هاب نیز از کاردرمانگرانی مجرب تشکیل شده است که خدمات خود را در منزل ارائه می‌دهند و شما می‌توانید جلسات کاردرمانی را با توجه به شرایط خود برنامه‌ریزی کنید. این گونه می‌توانید با خیال راحت این جلسات را پشت سر بگذارید.

منابع :
rehabselect
professionalcarept

سوالات متداول

کاردرمانی در منزل روشی است که به بیماران کمک می‌کند تا مهارت‌های روزمره و توانمندی‌های حرکتی خود را در محیط خانه بهبود بخشند. این روش با حضور یک کاردرمانگر حرفه‌ای در خانه انجام می‌شود.

افراد با مشکلات حرکتی، ناتوانی‌های جسمی، و مشکلات عملکردی روزمره می‌توانند از کاردرمانی در منزل بهره‌مند شوند. این روش برای کودکان، بزرگسالان، و سالمندان مناسب است.

از مزایای کاردرمانی در منزل می‌توان به محیط آشنا و راحت، برنامه‌های شخصی‌سازی‌شده، تمرکز بر فعالیت‌های روزمره، حضور و همکاری خانواده، انعطاف‌پذیری زمانی و مکانی، و تسهیل انتقال مهارت‌ها اشاره کرد.

تجهیزات مورد نیاز بسته به نوع درمان و نیازهای بیمار متفاوت است. معمولاً شامل وسایل ساده‌ای مانند توپ، وزنه‌های کوچک، و ابزارهای کمک حرکتی می‌شود که توسط درمانگر فراهم می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید