آشنایی کامل با فیزیوتراپی زانو + تمرینات

فیزیوتراپی زانو

آیا به زانوی خودتان صدمه زده و یا عمل جراحی زانو داشته اید؟ و یا این که به خاطر آرتروز دردناک و خشک شده است؟ در هر صورت احتمالاً آخرین فکری که ممکن است به سرتان بزند این است که روی پاهایتان وزن بیاندازید و کمی راه بروید. معمولاً پزشک خدمات فیزیوتراپی را برای برگشت قدرت تان و حرکت در مسیر بهبود به شما پیشنهاد خواهد کرد.
فیزیوتراپی به حرکات شما کمک کرده و درد مفاصل را کاهش می دهد. یک فیزیوتراپیست از روش های متنوعی ( مثل سوزن خشک در فیزیوتراپی ) برای افزایش قدرت عضلات و بهبود حس و حرکتِ بدن استفاده می کند.

برخی از مواردی که احتمالاً به آن ها نیاز خواهید داشت عبارتند از:

  • کشش ها و تمرینات
  • سرما و حرارت
  • ماساژ فراصوت
  • تحریک الکتریکی عصب یا عضله

البته میزان نیاز شما به این موارد به علّت درد شما بستگی دارد. گاهی اوقات تمام آن چه که شما به آن احتیاج دارید همین موارد هستند و نیازی به جراحی نمی باشد.

اگر تحت عمل جراحی قرار بگیرید، احتمالاً پزشک برای چند هفته پس از جراحی، شرکت در جلسات فیزیوتراپی را پیشنهاد خواهد کرد تا به بهبود شما سرعت ببخشد. در همین راستا، پزشک به شما کلینیکی را جهت بهره مندی از خدمات فیزیوتراپی معرفی خواهد کرد و یا در غیر این صورت، می توانید خود با مراجعه به سایت های گوناگون به جستجوی کلینیک فیزیوتراپی در مجاورت خود بپردازید.

در جلسه نخست چه اتفاقی می افتد؟

فیزیوتراپیستی با شما کار خواهد کرد تا طبق برنامه درمان تان پیش بروید. او با شما در مورد شیوه های بازگرداندن قدرت و حرکت به پا و زانویتان صحبت خواهد کرد تا احساس بهتری داشته و بتوانید به انجام کارهایی که علاقه دارید بپردازید.

در نخستین جلسه ی درمانی، فیزیوتراپیست زانوی شما را از نظر میزان خم شدن، قدرت و حرکت بررسی خواهد کرد. او هم چنین مواردی دیگر را نیز مورد ارزیابی قرار خواهد داد تا در صورت مشاهده موارد زیر، تمهیداتی را در نظر گیرد:

  • دشواری در حفظ تعادل
  • احساس درد در زانو
  • احساس درد در حین حرکت دادن ساق پا به جلو و عقب
  • دشواری در حین ایستادن روی یک پا
  • وجود ضعف در عضلات جلو و پشت ران که حمایت کننده زانو هستند

فیزیوتراپیست برای یافتن علّت بیماری از شما خواهد خواست تا روی یک پای خود لی‌لی رفته و یا مقداری روی تردمیل راه بروید. هم چنین ممکن است از شما بخواهد تا از کراچ، واکر و یا کفش هایی مخصوص استفاده کنید تا در طول دوره بهبودی از افتادن و سقوط تان جلوگیری شود.

با خدمات فیزیوتراپی در منزل ما بهترین خدمات فیزیوتراپی را دریافت کنید

۰۲۱-۶۶۸۴۷۹۰۷ تماس بگیرید…

پس از نخستین جلسه

آغاز به تقویت عضلات پا خواهید کرد تا با کاهش فشار وارده بر زانو، درد آن تسکین یابد. درمانگر برای شما تمریناتی جهت اجرا در منزل تجویز کرده و نحوه اجرای ایمن آن ها را به شما آموزش خواهد داد.
تمرینات تقویتی بخشی کلیدی از تمرینات فیزیوتراپی هستند. به عنوان مثال، شاید تعدادی از موارد زیر را انجام داده باشید:

تمرینات فیزیوتراپی زانو

  • تقویت عضلات پشت ران
  • ایستادن برعکس روی چهار دست و پا و بالا گرفتن یکی از پاها
  • پله رفتن
  • بلند کردن پا در حالت صاف
  • چمباتمه زدن در کنار دیوار تمرینات تعادلی

تلاش کنید تا در ابتدا این تمرینات را در تعداد کم انجام داده و به تدریج که قوی تر می شوید، تعداد اجرای تمرینات افزایش دهید. ممکن است تمایل داشته باشید برای افزایش فعالیت عضلات خود از وزنه استفاده کنید.
ممکن است در ابتدای اجرای تمرینات کمی درد داشته باشید اما اگر درد زیادی را احساس کردید، حتماً تمرین را متوقف کرده و به فیزیوتراپیست خود اطلاع دهید.

ممکن است پس از جلسه درمانی خود کمی احساس درد و خشکی مفصل داشته باشید، بنابراین کمی به خود استراحت دهید. از پزشک و یا درمانگر خود در مورد چگونگی رفع این درد مشورت بگیرید.
فیزیوتراپیست شما ممکن است از تحریکات الکتریکی برای تقویت عضلات پا و افزایش حرکات زانو استفاده کند که به این روش، تحریک الکتریکی جلدی عصبی می گویند.

درمانگر وسایلی چسبنده به نام الکترود را روی پای شما و کمی بالاتر از زانو قرار خواهد داد. هر یک از این الکترودها با سیمی به دستگاه متصل می باشد که با هر بار روشن شدنِ آن، تحریکات آرام الکتریکی به عصبِ داخل عضلات تان وارد خواهد شد که این امر سبب افزایش گردش خون و کاهش درد در این منطقه خواهد شد.

چه مدّت طول می کشد تا زانوی من بهبود یابد؟

پزشک یا درمانگر به شما خواهند گفت که تا چه مدّتی باید به جلسات درمانی مراجعه کنید که این مدّت ممکن است چندین بار در طول هفته و به میزان ۶ هفته و یا بیش تر باشد. این مدّت به میزان آسیب زانویتان و هم چنین تحت عمل جراحی قرار گرفتن یا نگرفتنِ آن بستگی دارد.

درمانگر با پزشک شما در تماس خواهد بود و در مورد پیشرفت و روند بهبودی تان صحبت خواهند کرد. با مشورت هر سه شما، می توانید زمان ترخیص تان را تعیین کنید.

خلاصه

در جلسه نخست فیزیوتراپی زانو چه اتفاقی می افتد؟

فیزیوتراپیستی با شما کار خواهد کرد تا طبق برنامه درمان تان پیش بروید. او با شما در مورد شیوه های بازگرداندن قدرت و حرکت به پا و زانویتان صحبت خواهد کرد تا احساس بهتری داشته و بتوانید به انجام کارهایی که علاقه دارید بپردازید.

فیزیوتراپیست برای زانو چه کاری انجام میدهد؟

فیزیوتراپی به حرکات شما کمک کرده و درد مفاصل را کاهش می دهد. یک فیزیوتراپیست از روش های متنوعی برای افزایش قدرت عضلات و بهبود حس و حرکتِ بدن استفاده می کند.

چند نمونه از تمرینات فیزیوتراپی زانو ؟

تقویت عضلات پشت ران
ایستادن برعکس روی چهار دست و پا و بالا گرفتن یکی از پاها
پله رفتن
بلند کردن پا در حالت صاف
چمباتمه زدن در کنار دیوار و تمرینات تعادلی

چه مدّت طول می کشد تا زانوی من بهبود یابد؟

پزشک یا درمانگر به شما خواهند گفت که تا چه مدّتی باید به جلسات درمانی مراجعه کنید که این مدّت ممکن است چندین بار در طول هفته و به میزان ۶ هفته و یا بیش تر باشد

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم می‌تواند در هر جایی از بدن رخ بدهد؛ اما معمولاً در مفصل شانه ایجاد می‌شود. رسوب کلسیم در