فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل

فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل

فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به انواع سرطان و در تمام مراحل بیماری را تا حد زیادی بهبود بخشد. اگر شما یا کسی که می شناسید با تشخیص سرطان روبه رو شده اید، بدون شک از این که چندین گزینه درمانی مختلف برای پیگیری وجود دارد مطلع خواهید بود. از داروها و تغییرات رژیم غذایی گرفته تا شیمی درمانی و جراحی، طیف وسیعی از راه های مختلف درمانی است. در حالی که ممکن است در مورد سرطان درباره این گزینه فکر نکرده باشیم، اما فیزیوتراپی می تواند برای کمک به افراد در حفظ کیفیت بالای زندگی و سالم ماندن مورد استفاده قرار گیرد.

روش های مختلفی وجود دارد که فرد می تواند برای درمان سرطان در نظر بگیرد، اما همه آنها باعث می شوند فرد احساس خستگی کند و در برابر سایر عوارض پزشکی آسیب پذیرتر باشد.

فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل به افراد کمک می کند تا توانایی های جسمانی خود را حفظ کنند، قوی و پرانرژی باشند و همه اینها نقش کلیدی در شادی و سلامت روانی بیمار ایفا می کند. برای دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل می توانید با ما تماس بگیرید.

سرطان چیست؟

سرطان وضعیتی است که در آن سلول ها در قسمت خاصی از بدن به طور غیرقابل کنترلی رشد و تولید مثل می کنند. سلول های سرطانی می توانند به بافت سالم اطراف، از جمله اندام ها حمله کرده و آنها را از بین ببرند. بیش از 200 نوع مختلف سرطان وجود دارد که هر کدام روش های تشخیص و درمان خاص خود را دارند.

چه چیزی باعث سرطان می شود؟

برای اکثر افراد مبتلا به سرطان، به ندرت دلایل خاصی شناخته شده است. با این حال، ما می دانیم که برخی موارد ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

برخی از جنبه ها مانند سبک زندگی را می توان برای کاهش خطر کنترل کرد. سایر موارد، مانند ژن ها را ممکن است نتوانیم تغییر دهیم.

ایجاد برخی تغییرات ساده در سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش دهد. به عنوان مثال، تغذیه سالم، ورزش منظم و سیگار نکشیدن همگی به کاهش خطر کمک می کنند.

فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل

فیزیوتراپیست ها متخصصانی در یافتن بهترین راه ها برای فعال شدن بیماران سرطانی هستند. فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل می تواند شامل برنامه های ورزشی یا توصیه هایی در مورد فعالیت های روزمره، مانند بالا رفتن از پله ها یا لباس پوشیدن باشد.

در مورد برخی سرطان ها، تحقیقات نشان داده است که ورزش می تواند خطر بازگشت آن را کاهش دهد و شانس زنده ماندن فرد را افزایش دهد. متخصص های فیزیوتراپی همچنین می توانند به مشکلات و درمان عوارض جانبی احتمالی مانند خستگی، پوکی استخوان و لیمفودما کمک کنند.

فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل همچنین بیماران سرطانی را برای مدیریت درد پشتیبانی می کند. این امر مهمی است، زیرا درد می تواند باعث ترس از حرکت یا راه رفتن شود. مدیریت درد همچنین می تواند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد. برای بیماران سرطانی در سن کار، فیزیوتراپی می تواند به فرد کمک کند تا قدرت و تحرک کافی برای بازگشت به کار را داشته باشد.

فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل چگونه کمک کننده خواهد بود؟

یکی از راه‌های اصلی که فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل می‌تواند کمک کند، رفع خستگی ناشی از سرطان است که یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی برای افرادی است که تحت درمان هستند. فیزیوتراپیست می تواند بیمار را ارزیابی کرده و دقیقاً مشخص کند که با چه مشکلاتی روبرو است. پرداختن به این مسائل می تواند شامل تمرینات قدرتی برای جبران هر گونه ضعف ماهیچه ها یا استخوان ها باشد. تمرینات هوازی، برای رسیدگی به مسائل انرژی مربوط به ضربان قلب و تنگی نفس؛ تمرینات قلبی عروقی و استقامتی؛ یا حرکت شناسی، که می تواند به بیماران کمک کند یاد بگیرند که چگونه بر محدودیت ها غلبه کنند و از توانایی های فیزیکی خود به مؤثرترین شیوه استفاده کنند.

مدیریت درد یکی دیگر از زمینه های مهم است که فیزیوتراپیست ها می توانند تقریباً به همه بیماران کمک کنند. راه های زیادی وجود دارد که سرطان می تواند منجر به درد فیزیکی شود. یکی محل خود سرطان است. دیگر واقعیت این است که کاهش تحرک می تواند منجر به سفتی در مفاصل یا ماهیچه ها شود. نوروپاتی محیطی اختلال عملکرد عصبی است که در نتیجه اعصاب آسیب دیده باعث درد می شود. فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل می‌تواند از مشکلاتی از این قبیل را با درمان‌هایی مانند ماساژ یا موبیلیزیشن و همچنین با آموزش به بیماران، جلوگیری کند یا برطرف کند.

فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل
فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل

یکی دیگر از عوارض جانبی برخی از درمان های سرطان، لیمفودما است، تورم قسمت های بدن به دلیل احتباس مایعات. این مشکل معمولاً در اندام‌ها یا قسمتی از بدن که تحت تأثیر سرطان قرار گرفته است رخ می‌دهد. اگر سیستم لنفاوی آسیب دیده باشد، این مایع محبوس می‌ماند، که می‌تواند در نتیجه زخم ناشی از جراحی یا پرتودرمانی، عفونت یا خود سرطان رخ دهد. فیزیوتراپیست ها می توانند با تخلیه مایع، آموزش تمرینات خاص به بیمار و استفاده از تکنیک های مخصوص بانداژ این مشکل را رفع کنند.

با اینکه فیزیوتراپی برای درمان خود سرطان استفاده نمی شود، اما می تواند راهی بسیار موثر برای کمک به بیماران برای حفظ کیفیت زندگی باشد. این نه تنها برای سلامت روان آنها ضروری است، بلکه با دادن انرژی و استقلال به آنها برای انجام سایر روش های مقابله با سرطان، آنها را توانمند می سازد.

در حالی که مقدار راه‌های ممکن برای درمان سرطان گاهی اوقات طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد، فیزیوتراپی می‌تواند باعث شود که بیماران توان خود را برای پیگیری هر چه بیشتر این گزینه‌ها به کار گیرند و آنها را قادر می‌سازد تا همه راه‌های ممکن را برای غلبه بر بیماری دنبال کنند.

10 فایده ی فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل

  1. کمک به پیشگیری از ناتوانی های قابل پیشگیری

تعداد افرادی که با وجود بیماری عمر طولانی تری دارند و از سرطان جان سالم به در می برند در حال افزایش است، با این حال این افراد ممکن است با عوارض جانبی طولانی مدت بیماری و درمان (اعم از جسمی و عاطفی) زندگی کنند، که باعث می شود احساس کنند اصلاً سرطان را شکست نداده اند. عوارض جانبی ممکن است در طول درمان یا خیلی زود پس از درمان قابل مشاهده باشند یا ممکن است ماه ها و سال ها طول بکشد تا دیده شوند.

فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل
فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل

بسیاری از این عوارض جانبی می توانند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارند. فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل می تواند خطر عوارض جانبی کوتاه مدت و بلند مدت را به حداقل برساند و از ناتوانی های غیرضروری جلوگیری کند.

  1. بیمار را به صورت کلی و نه فقط با توجه به سرطان حمایت می کند

تمرکز اصلی متخصصان پزشکی انکولوژی حذف یا کنترل بیماری با سرکوب رشد سلول های سرطانی (شیمی درمانی، پرتودرمانی) یا برداشتن مستقیم تومور (جراحی) است. این درمان ها به طور فزاینده ای موفق هستند اما به بافت “طبیعی” نیز آسیب می رسانند. در حالی که متخصصان انکولوژی به دنبال بهترین نتایج یعنی فقدان هر گونه سرطان باقیمانده ممکن هستند، تمرکز فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل بر حمایت از بیمار به صورت کلی است، نه فقط رسیدگی به سرطان او.

  1. حمایت از استراتژی های خود مدیریتی موثر برای حفظ سلامت

فیزیوتراپیست ها نقش آموزشی بسیار مهمی در حین و بعد از درمان سرطان دارند تا به افراد کمک کنند که بفهمند چگونه می توانند به خود کمک کنند. درمان‌های سرطان سخت هستند، اما زمانی قابل کنترل‌تر هستند که افراد بدانند چه انتظاری دارند و توصیه‌های خوبی در مورد همه کارهایی که می‌توانند انجام دهند تا بهبودی خود را به حداکثر برسانند، به آنها داده می‌شود. آموزش مداوم در طول درمان سرطان همچنین برای افزایش آگاهی بیمار از اثرات احتمالی طولانی مدت درمان و ترویج رویکرد پیشگیرانه در تشخیص و درمان آنها بسیار مهم است.

علاوه بر این، فیزیوتراپیست ها برای تقویت رفتارهای ارتقا دهنده سلامت مانند ورزش، کنترل وزن و فعالیت بدنی تلاش می کنند و به بیماران خود کمک می کنند تا گام های مثبتی برای سلامت و رفاه آینده خود بردارند.

  1. بازیابی حرکت و عملکرد

متخصصان فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل در بازگرداندن حرکت و عملکرد افراد مبتلا به سرطان متخصص هستند. با این حال، روند توانبخشی در اینجا متوقف نمی شود. شواهد قوی وجود دارد که توانبخشی و ورزش نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر احساسی، شغلی و اجتماعی به افراد کمک می کند.

فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل
فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل
  1. کمک به مدیریت خستگی، در حین و پس از درمان

فیزیوتراپیست های توانبخشی سرطان در مدیریت خستگی در طول و بعد از درمان سرطان تجربه دارند. مدیریت علائم خستگی جهت ارائه حمایت کافی برای افرادی که در محل کار خود باقی مانده اند و یا اینکه می خواهند به سر کار بازگردند، بسیار مهم است. همچنین شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش منظم می‌تواند احساس خستگی، کمبود انرژی و خستگی را کاهش دهد.

در طول درمان سرطان، اگر تمرینات به دقت توسط فیزیوتراپیست توانبخشی سرطان تجویز شده باشد، اغلب می توان به ورزش ادامه داد.

  1. کمک به بازیابی روانشناختی

بازماندگان سرطان علاوه بر عوارض جسمی، آسیب عاطفی نیز دارند. تشخیص سرطان می تواند باعث افسردگی، عصبانیت، اضطراب، ترس و استرس شود. تکنیک های صحیح تنفس، کشش، اطمینان خاطر و آموزش می تواند به بهبود روانی کمک کند.

  1. جلوگیری از انحطاط بیشتر سلامت

اگر علائم در طول درمان کنترل نشوند ، احتمال بیشتری وجود دارد که بیمار در کنار آمدن با آنها با مشکل مواجه شود. بار ترکیبی ناشی از درمان‌ها و عدم فعالیت بدنی می‌تواند باعث بی‌حالی شود، که می‌تواند خستگی را تشدید کند و به مسیر طولانی‌تری برای بهبودی منجر شود. فیزیوتراپیست‌های توانبخشی سرطان می‌توانند به بیماران کمک کنند تا بر آسیب‌های فیزیکی و عملکردی قابل توجهی که پس از جراحی و سایر درمان‌ها که به عنوان موانع اصلی برای از سرگیری فعالیت بدنی عمل می‌کنند، غلبه کنند.

  1. کمک، درمان و حمایت از بیماران در هر مرحله از درمان و بهبودی آنها

زمان غربالگری و درمان اختلالات در بیماران سرطانی توسط فیزیوتراپیست ها، مدت کوتاهی پس از تشخیص شروع می شود و حتی سال ها پس از اتمام درمان سرطان ادامه می یابد. تداوم مراقبت شامل پیش توانبخشی (مداخلات طراحی شده برای افزایش عملکرد قبل از جراحی یا درمان)، توانبخشی در حین مراقبت از سرطان حاد، توانبخشی پس از مراقبت از سرطان حاد و توانبخشی بیماران مبتلا به سرطان به عنوان یک بیماری مزمن است.

  1. ارائه برنامه های تمرینی ایمن و موثر

حتی فکر ورزش کردن هم می تواند برای افراد مبتلا به سرطان بسیار طاقت فرسا باشد، اما یک برنامه ورزشی که به درستی طراحی شده باشد می تواند به آنها کمک کند از نظر جسمی و روحی احساس بهتری داشته باشند و همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های بیشتر را کاهش دهد. مطالعات متعدد نشان می دهد که فعالیت بدنی باعث افزایش شانس زنده ماندن و کیفیت زندگی می شود. بیماران در معرض افزایش خطر پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، کاهش عملکرد و عود سرطان هستند. تحقیقات منتشر شده، تأیید می کند که ورزش به کاهش عوارض جانبی درمان سرطان و جراحی کمک می کند.

  1. کاهش تاثیر طیف وسیعی از علائم

خدمات توانبخشی فیزیوتراپی می تواند به بیماران کمک کند تا:

  • استقلال خود را حفظ کنند؛
  • قدرت، تعادل، دامنه حرکتی، وضعیت عملکردی و سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهند؛
  • خستگی و درد خود را مدیریت کنند؛
  • عملکرد روده و مثانه خود را بازیابی کنند؛
  • به کار، ورزش و فعالیت هایی که دوست دارند بازگردند.
فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل
فیزیوتراپی بیمار سرطانی در منزل

در جلسه اولیه فیزیوتراپی بیمار سرطانی چه اتفاقی می افتد؟

در جلسه اولیه، فیزیوتراپیست مشکل شما را ارزیابی می کرده و یک برنامه مراقبتی طراحی می کند. این برنامه شامل توافق روی اهداف واقع بینانه خواهد بود. فیزیوتراپیست از شما در مورد علائم فعلی، سابقه پزشکی و تأثیر سرطان بر زندگی روزمره شما سوال می پرسد. او همچنین در مورد اینکه چه نوع تمرینی را می توانید انجام دهید با شما صحبت خواهد کرد.

چگونه می توانید به خودتان کمک کنید؟

مهم است که در طول و بعد از درمان سرطان تا حد امکان فعال باشید. شما باید با وضعیت بدن خودتان همگام باشید، بنابراین اهداف کوچکی برای خود تعیین کنید و اگر نمی توانید تمام کارهایی را که قبلا انجام می دادید مدیریت کنید، به خودتان سخت نگیرید. سعی کنید خانواده و دوستان خود را در انجام این کارها مشارکت دهید.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

گفتار درمانی منزل کودکان
گفتاردرمانی در منزل کودکان

آیا متوجه شده‌اید که کودک شما علائمی از تأخیر در گفتار را نشان می‌دهد؟ آیا او اغلب کلمات را اشتباه

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل
گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان

گفتار یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند است. بروز مشکل در گفتار می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد.