فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی

فیزیوتراپی تاندون شانه

التهاب تاندون شانه یکی از مشکلات شایع در مفاصل بدن است که می‌تواند باعث بروز درد، کاهش دامنه حرکت و ضعف شانه شود. این عوارض می‌تواند در حرکت، نشستن، ایستادن و انجام امور روزمره شما اختلال ایجاد کند؛ به همین علت، لازم است که هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید. پزشکان در این شرایط، انجام تمرینات فیزیوتراپی تاندون شانه را تجویز می‌کنند. در این مقاله، به بررسی نقش فیزیوتراپی در درمان مشکلات تاندون شانه می‌پردازیم و تمرینات مناسبی را برای تقویت مفصل شانه معرفی می‌کنیم.

فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 1

فیزیوتراپی تاندون شانه به چه معناست؟

فیزیوتراپی تاندون شانه به مجموعه‌ای از روش‌ها و تمرینات فیزیکی گفته می‌شود که برای درمان مشکلات مرتبط با تاندون شانه به کار می‌رود. این تمرینات به منظور کاهش درد، تقویت تاندون‌ها، افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود عملکرد تاندون‌ها تجویز می‌شوند.

فیزیوتراپیست‌ها از تمرینات تقویتی، ماساژ، دستگاه‌های فیزیوتراپی و… برای درمان مشکلات تاندون استفاده می‌کنند. این تکنیک‌ها باعث بهبود جریان خون، کاهش التهاب و درد و افزایش قدرت تاندون‌ها می‌شوند. به طور کلی، می‌توان انتظار داشت که با رعایت توصیه‌ها و تمرینات فیزیوتراپیست، در مدت کوتاهی بهبود قابل‌توجهی را در وضعیت تاندون‌ها شانه خود تجربه کنید.

تاندونیت شانه چیست و چه علائمی دارد؟

تاندونیت شانه به معنای التهاب تاندون‌های اطراف شانه (تاندون روتاتور کاف یا تاندون دوسر بازو)  است. این مشکل معمولا در اثر ضربه، فشار یا فعالیت‌های مکرر و نادرست ایجاد می‌شود. در صورت بروز این مشکل، استفاده از تمرینات فیزیوتراپی تاندون شانه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. به طور رایج، علائم تاندونیت شانه عبارتند از: 

  • درد یا حساسیت: درد یا حساسیت در ناحیه شانه که ممکن است هنگام حرکت دادن شانه یا بلند کردن اشیاء سنگین شدیدتر شود.
  • ناتوانی در نگه داشتن بازو در موقعیت‌های خاص: همان‌طور که گفتیم، آسیب به تاندون می‌تواند باعث کاهش دامنه حرکتی شانه شود. در بعضی موارد ممکن است نتوانید بازوی خود را تا اندازه طبیعی بالا بیاورید.
  • تورم: تورم خفیفی ممکن است در ناحیه شانه شما ایجاد شود.
  • درد شبانه: در برخی موارد، ممکن است در شب و هنگام استراحت درد شدیدتری را احساس کنید.
فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 2

درمان تاندونیت شانه

پزشک شما ممکن است از چندین روش در کنار هم برای درمان تاندونیت شانه استفاده کند. این روش‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استراحت: اولین گام در درمان تاندونیت، استراحت است. اجتناب از فعالیت‌هایی که می‌توانند به تحریک تاندون‌ها منجر شوند، می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند.
  • فیزیوتراپی: تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند نقش مهمی در تقویت عضلات شانه، افزایش انعطاف‌پذیری، و بهبود عملکرد تاندون‌های شانه داشته باشد.
  • دارو: استفاده از داروهای ضدالتهاب (مانند ادویل، آلو یا آسپرین) می‌تواند در کاهش التهاب و درد موثر باشد.
  • کمپرس یخ: قرار دادن یخ به مدت ۲۰ دقیقه و برای چند بار در روز، می‌تواند نقش موثری در کاهش درد و تورم داشته باشد.
  • جراحی: در بعضی موارد که آسیب شدیدی به تاندون رسیده باشد (مانند پارگی تاندون)، انجام عمل جراحی توصیه می‌شود.

همچنین تغییر در سبک زندگی، کاهش استرس و آموزش استفاده صحیح از شانه نیز می‌تواند نقش مهمی در بهبود عوارض و پیشگیری از بازگشت آن‌ها داشته باشد. در هر صورت، مشورت با پزشک یا فیزیوتراپیست، برای تشخیص دقیق و تعیین برنامه مناسب اهمیت دارد.

افتادگی شانه چیست؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

تکنیک‌های فیزیوتراپی تاندونیت شانه

فیزیوتراپی تاندونیت شانه می‌تواند به طور خاص برای تقویت عضلات شانه و بهبود عملکرد تاندون‌ها استفاده شود. برخی ورزشهای تاندونیت شانه، شامل موارد زیر است:

۱- پرس سینه

روی یک سطح صاف دراز بکشید و یک شیء سبک (مانند جارو یا میله) را با دستان خود بگیرید و سپس در مقابل سینه بالا برده و پایین بیاورید. این حرکت را در ۳ ست ۱۰ تایی انجام دهید و بین هر ست چند ثانیه استراحت کنید.

فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 3

۲- حرکت آونگی

یک دست خود را روی سطحی مانند صندلی قرار دهید و دست دیگر را کاملا آویزان کنید. سپس دست رها شده را به صورت یک آونگ در جهت ساعتگرد حرکت دهید. این تمرین را در ۲ ست ۱۰ تایی انجام داده و سپس در جهت برعکس بچرخانید.

فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 4

۳- حرکت کششی با باند‌های مقاومتی

در حالی که ایستاده‌اید و بازوی خود را در کنار بدن قرار داده‌اید، یک کش مقاومتی را در دست بگیرید و بازوی خود را به آرامی به سمت جلو بکشید تا دست کاملا صاف شود. این حرکت را نیز در ۳ ست ۱۰ تایی انجام دهید.

فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 5

۴- حرکت چرخش داخلی غیرفعال

یک میله را از پشت سر در بین دو دست خود بگیرید و سپس به بدون اینکه بازوهای خود را بچرخانید، میله را به صورت افقی به یک طرف بکشید و در همان حالت ۳۰ ثانیه نگه دارید. این حرکت را در جهت مخالف نیز تکرار کنید.

فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 6

۵- حرکت چرخشی خارجی فعال

میله یا جارو را به شکل زیر با دو دست خود بگیرید و به یک طرف بکشید؛ این وضعیت را به مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنید و سپس حرکت را در طرف مقابل انجام دهید. این تمرین باعث می‌شود که عضلات کتف و شانه شما کشیده شود.

فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 7

هر یک از این تمرینات را باید با توجه به وضعیت بدنی خود و توصیه‌های فیزیوتراپیست انجام دهید و در صورت هر گونه درد یا ناراحتی، فورا با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

۶- استفاده از دستگاه‌های فیزیوتراپی تاندون شانه

دستگاه‌هایی که در فیزیوتراپی برای درمان آسیب‌های شانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل موارد زیر است:

  • الکتروتراپی: الکتروتراپی از جریان الکتریکی برای تسکین درد و التهاب در ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌کند. جریان الکتریکی می‌تواند عملکرد عضلات را تقویت کند.
  • اولتراسونیک: دستگاه اولتراسونیک از امواج با فرکانس بالا برای کاهش التهاب و رفع گرفتگی استفاده می‌کند. این امواج همچنین می‌توانند جذب داروها را افزایش دهند و سرعت جریان خون را زیادتر کنند.
  • لیزرتراپی: در لیزرتراپی، از نور لیزر برای تحریک ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌شود. این روش می‌تواند به کاهش درد، کاهش التهاب و افزایش سرعت ترمیم بافت کمک کند.

درمان تاندونیت روتاتور کاف

تاندون روتاتور کاف، تاندونی است که چهار عضله شانه را به استخوان بالایی بازو متصل می‌کند. این ۴ عضله، وظیفه اصلی حرکت و استحکام شانه را بر عهده دارند. تاندونیت روتاتور کاف به معنای به وجود آمدن التهاب در این تاندون است که معمولا در اثر فشار زیاد یا آسیب مکرر بروز می‌کند. این مشکل می‌تواند به درد، تورم و محدودیت حرکت شانه منجر شود.

علائم پارگی روتاتور کاف شانه

کشش بیش از حد، می‌تواند باعث ایجاد ترک یا پارگی در تاندون‌ها شود. اصلی‌ترین علائم پارگی تاندون روتاتور کاف شامل موارد زیر است:

  • درد شدید در ناحیه شانه
  • ضعف و کاهش قدرت در حرکات شانه
  • محدودیت حرکت و عدم توانایی در انجام حرکات مختلف بازو
  • صدای ساییدن در حین حرکت شانه
  • تورم در ناحیه مورد آسیب

پارگی روتاتور کاف شانه در بعضی موارد ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد؛ اما در موارد خفیف‌تر با درمان‌های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، استراحت و دارو کنترل می‌شود.

فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 8

مقاله فیزیوتراپی عصب دست؛ علائم و روش های درمان از دست ندهید.

تکنیک‌های فیزیوتراپی روتاتور کاف

بعض از روش‌های فیزیوتراپی که می‌تواند برای درمان مشکلات روتاتور کاف مانند تاندونیت یا پارگی مفید باشد شامل موارد زیر است.

۱- تمرین کششی شانه

شانه خود را کاملا شل کنید و دست آسیب‌دیده را مطابق تصویر زیر روی سینه بکشید و با دست دیگر، به اندازه‌ای فشار دهید که عضلات و تاندون‌های شانه شما تحت کشش قرار گیرد. این حرکت را ۳۰ ثانیه انجام داده و پس از استراحت کوتاه، دوباره تکرار کنید.

فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 9

۲- کشش با حوله

مطابق تصویر زیر حوله‌‌ای را از پشت در دستان خود بگیرید؛ دست آسیب‌دیده شما باید در قسمت پایین قرار بگیرد. سپس تلاش کنید که تا جای ممکن حوله را به سمت پایین کشیده و دوباره به کمک بازوی آسیب دیده، آن را بالا بیاورید و ۲۰ ثانیه نگه دارید. 

فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 10

۳- استفاده از کش مقاومتی در حالت ایستاده

یک کش مقاومتی را مانند حالت زیر به یک نقطه فیکس کنید. سپس، کش را در حالتی که زاویه آرنج شما ۹۰ درجه باشد، در دست خود بگیرید و به آرامی به عقب بکشید. این حرکت را حداقل سه بار انجام دهید و سعی کنید به مرور تعداد آن را افزایش دهید. 

فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 11

۴- تمرین تقویتی بازو و تاندون‌ها

به صورتی بایستید که وزن بدن بین دو پا به طور مساوی تقسیم شود؛ سپس یک دمبل (یا یک شیء سبک) را در دست خود بگیرید و نزدیک بدن قرار دهید. آرنج را بشکنید و تا جای ممکن بالا بیاورید؛ به طوری که وزنه‌ها نزدیک چانه شما برسد. این حرکت را باید به آرامی انجام داده و ۱۰ بار تکرار کنید. 

فیزیوتراپی تاندون شانه؛ تکنیک ها و روش های درمانی 12

همچنین شما عزیزان می توانید با فیزیوتراپی در منزل بیشتر آشنا شوید.

جمع‌بندی

تاندون شانه شما ممکن است در اثر ضربه یا فشار مداوم آسیب ببیند. رایج‌ترین آسیب‌های شانه شامل تاندونیت یا پارگی تاندون است که می‌تواند با علائمی چون درد، تورم، التهاب و… همراه باشد. در این مقاله، به بررسی نقش فیزیوتراپی تاندون شانه در درمان این مشکلات پرداختیم.

با انجام تمرینات فیزیوتراپی، افراد مبتلا به تاندونیت شانه می‌توانند بهبود قابل توجهی را در وضعیت خود تجربه کنند و به طور کلی کیفیت زندگی خود را افزایش دهند. در صورتی که از درد شانه رنج می‌برید،‌ کافی است با ما تماس بگیرید و با کارشناسان توان هاب مشورت کنید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع :
massgeneral
cedars-sinai
hopkinsmedicine

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط