فیزیوتراپی لگن برای یبوست؛ روش های درمانی

فیزیوتراپی لگن برای یبوست

یبوست یک مشکل شایع و آزاردهنده است که ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. این وضعیت در صورت عدم درمان و رسیدگی می‌تواند به یک مشکل مزمن تبدیل شود و زمینه ابتلا به سایر مشکلات سلامتی را مهیا سازد. روش‌های مختلفی برای درمان یبوست وجود دارد؛ از تغییر رژیم غذایی گرفته تا افزایش فعالیت بدنی و البته فیزیوتراپی! بله، شاید عجیب به نظر برسد اما در حال حاضر می‌توان یبوست را با کمک فیزیوتراپی کف لگن درمان کرد. فیزیوتراپی لگن برای درمان یبوست می‌تواند با استفاده از دستگاه، درمان دستی، تمرینات ورزشی و یا ترکیبی از آنها انجام شود. در مطلب امروز هر آنچه لازم است در مورد فیزیوتراپی لگن برای یبوست بدانید، گردآوری شده است.

فیزیوتراپی کف لگن برای یبوست چیست؟

فیزیوتراپی کف لگن، یک شکل تخصصی از تراپی است که بر روی رفع اختلال عملکرد کف لگن که می‌تواند به یبوست منجر شود، تمرکز دارد. فیزیوتراپی کف لگن شامل ارزیابی و درمان هر گونه مشکل در عضلات، رباط ها و بافت‌های همبند در ناحیه لگن شماست. فیزیوتراپی کف لگن با پرداختن به مشکلات زمینه‌ای کف لگن می‌تواند به تسکین علائم یبوست و بهبود عملکرد روده کمک کند.

فیزیوتراپی کف لگن چگونه می‌تواند به یبوست کمک کند؟

عضلات کف لگن در عملکرد روده نقش دارند. عضله پوپورکتالیس دور راست روده می‌پیچد و برای دفع مدفوع باید بتواند به اندازه کافی شل شود اما در عین حال کشش کافی برای حمایت از راست روده را در طول اجابت مزاج حفظ کند. اختلال عضلات کف لگن (سفت بودن یا شل بودن بیش از حد عضلات لگن) می‌تواند بر حرکات روده تأثیر بگذارد.

فیزیوتراپی کف لگن از تکنیک‌های دستی، برنامه‌های ورزشی، بیوفیدبک و آموزش دفع صحیح برای کمک به رفع یبوست استفاده می‌کند. تکنیکی به نام دستکاری بافت همبند، محدودیت‌های بافت همبند را در نواحی اطراف لگن از جمله شکم، قسمت داخلی ران، کشاله ران، باسن و کمر را برطرف می‌کند. آزادسازی دستی عضلات کف لگن (مخصوصاً پوپورکتالیس) و تمرینات آرام سازی می‌تواند به کاهش سفتی این عضلات کمک کند. تمرینات مربوط به کف لگن باعث تقویت عضلات و بازیابی عملکرد بهینه آن می‌شود. 

مطالعه مقاله فیزیوتراپی لگن با دستگاه را از دست ندهید.

روش‌های درمان یبوست با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی لگن برای یبوست می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود که رایج‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند.

  • درمان دستی: در درمان دستی یا Manual therapy از تکنیک‌های دستی داخلی و خارجی برای رفع کشش و سفتی بیش از حد عضلات کف لگن و افزایش انعطاف پذیری و هماهنگی آنها برای کمک به دفع بهتر استفاده می‌شود.
  • تمرینات ورزشی: بخش مهمی از درمان یبوست با فیزیوتراپی شامل حرکات و تمرینات ورزشی است که عضلات کف لگن را تقویت می‌کنند و تنش و کشش بیش از حد آنها را رفع می‌نمایند.
  • بیوفیدبک: تمرین بیوفیدبک آنورکتال، یک برنامه آموزشی است که برای درمان یبوست و بی اختیاری مدفوع استفاده می‌شود. در واقع دستگاه بیوفیدبک به بازتوانی عضلاتی که در فرایند دفع مدفوع دخالت دارند، کمک می‌کند. در طول درمان بیوفیدبک، یک پروب (لوله باریک) با بالون کوچک از طریق مقعد وارد بدن می‌شود تا فشار در ناحیه آسیب دیده را کنترل کند. دستورالعمل‌های ارائه شده توسط فیزیوتراپ باید به دقت دنبال شود. وضعیت بیمار در طول تمرین بسته به تشخیص فیزیوتراپ ممکن است به صورت عمودی نشسته یا دراز کش به پهلوی چپ باشد. 
  • ماساژ لگن: ماساژ لگن که با عنوان ماساژ شکم یا دستکاری احشایی نیز شناخته می‌شود، یک تکنیک درمانی است که شامل دستکاری ملایم ناحیه شکم و لگن بیمار است. هدف آن کاهش تنش، بهبود گردش خون و ارتقای عملکرد مناسب اندام‌های ناحیه لگن است. برخی از شواهد منبع معتبر نشان می‌دهد که ماساژ به ویژه ماساژ شکم “ILU” تأثیر مثبتی بر یبوست مزمن دارد و می‌تواند علائم آن را بهبود بخشد. 

برای آشنایی بیشتر با فیزیوتراپی لگن شکسته و درمان آن با تمرینات ورزشی و غیره … می توانید مقاله فیزیوتراپی لگن شکسته مطالعه نمایید.

تمرینات ورزشی فیزیوتراپی لگن برای یبوست

چند مورد از ساده‌ترین تمرینات فیزیوتراپی لگن برای یبوست شامل موارد زیر هستند. این تمرینات فیزیوتراپی بسیار ساده هستند و می‌توانید به راحتی آنها را در خانه انجام دهید. تمرینات فیزیوتراپی پیچیده‌تر باید تحت نظارت فیزیوتراپ یا پس از آموزش کامل شما توسط پزشک ارتوپد انجام شود.

تمرین کگل

عضلات کف لگن خود را برای چند ثانیه منقبض کرده و نگه دارید، سپس رها کنید. این الگوی انقباض و شل کردن را چندین بار تکرار کنید. تمرین کگل را می‌توانید به صورت درازکش، ایستاده یا نشسته روی صندلی انجام دهید.

تمرین اسکوات

تمرین کگل برای فیزیوتراپی لگن یبوست

 بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و به آرامی خود را در حالت چمباتمه پایین بیاورید. در صورت نیاز می‌توانید از یک صندلی برای پشتیبانی استفاده کنید. حرکت اسکوات به شل کردن و باز کردن ناحیه لگن شما کمک می‌کند که این امر می‌تواند در بهبود حرکات روده موثر باشد.

مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن از دست ندهید.

خمش لگن (Pelvic tilts)

تمرین خمش لگن برای فیزیوتراپی لگن یبوست

 به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید و پاها را صاف روی زمین بگذارید. به آرامی لگن خود را کمی به سمت بالا متمایل کنید و کمر خود را به زمین فشار دهید تا گودی کمر پر شود و کمر در تماس با زمین قرار بگیرد. چند ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس رها کنید.

تنفس دیافراگمی

در یک وضعیت راحت، دراز کشیده یا نشسته قرار بگیرید. یک دست را روی شکم و دست دیگر را روی قفسه سینه قرار دهید و سپس از طریق بینی نفس بکشید. شکم شما باید در حالی که قفسه سینه‌تان ثابت است منبسط شود. عمل دم را برای ۲ تا ۳ ثانیه انجام دهید و سپس به آرامی بازدم کنید. بسته به میزان آمادگی بدنی‌تان، تنفس دیافراگمی را چند بار تکرار نمایید.

همچنین شما عزیزان می توانید با فیزیوتراپی در منزل بیشتر آشنا شوید.

ماساژ I-L-U شکم

ماساژ ILU برای فیزیوتراپی لگن یبوست

قبل از شروع این ماساژ شکمی، ابتدا لازم است روده کوچک (SI) را تحریک کنید.

  • انگشت اشاره، وسط و انگشت حلقه خود را ۵ تا ۷ سانت دورتر از ناف قرار دهید. با حرکات دایره‌ای کوچک در جهت عقربه‌های ساعت به مدت ۱ تا ۲ دقیقه، اطراف ناف را ماساژ دهید.
  • مطمئن شوید که از فشار متوسط استفاده می‌کنید و حرکات دایره‌ای در جهت عقربه‌های ساعت را با سرعت آهسته انجام دهید (حدود ۱ تا ۲ ثانیه در هر چرخش).
  • پس از تحریک روده کوچک با حرکت به شکل I شروع کنید. از سمت چپ به سمت قفسه سینه حرکت کنید و به سمت استخوان لگن چپ بروید تا حرف I شکل بگیرد. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید.
  • پر از ۱۰ تکرار I نوبت به حرف L می‌رسد. از سمت راست قفسه سینه خود شروع کنید و به آرامی به سمت چپ حرکت کنید و به سمت استخوان لگن چپ برگردید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید.
  • ماساژ خود را با حرف U تکمیل کنید. برای این کار از سمت راست در کنار استخوان لگن خود شروع کنید، آنگاه به سمت راست قفسه سینه و سپس به سمت چپ قفسه سینه خود بروید. در نهایت تا پایین به سمت استخوان ران چپ خود برگردید. این حرکت را نیز ۱۰ بار تکرار کنید.

ژست کودک

ژست کودک برای فیزیوتراپی لگن یبوست

روی زمین زانو بزنید. انگشتان شست پا را به هم بچسبانید و زانوهایتان را بیشتر از عرض باسن باز کنید. باسن خود را به سمت عقب روی پاشنه‌های خود ببرید و دستان خود را به سمت جلو دراز کنید. نفس خود را بیرون دهید و نیم تنه خود را به زمین نزدیک کنید. این موقعیت را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه حفظ کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره فیزیوتراپی لگن می توانید مقاله فیزیوتراپی لگن در منزل را مشاهده نمایید.

حرف آخر

در حالیکه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که یبوست صرفا به خاطر مصرف پایین فیبر و عدم تحرک کافی اتفاق می‌افتد اما ممکن است این مشکل شایع و دردناک به کف لگن شما مربوط باشد! فیزیوتراپی لگن برای یبوست، یک روش غیرتهاجمی و کاملا ایمن برای بازیابی عملکرد عضلات تحتانی لگن و ایجاد هماهنگی میان آنهاست. بسته به شدت یبوست و علائم بیمار، فیزیوتراپ ممکن است از ماساژ، تمرینات ورزشی، بیوفیدبک یا ترکیبی از آنها برای درمان یبوست استفاده کند.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع :
urologyaustin
healthline
verywellhealth

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط