اسکن کف پا؛ کاربردها، مزایا و معایب

اسکن کف پا؛ کاربردها، مزایا و معایب

اسکن کف پا

افرادی که کف پای صاف دارند، بهتر است از کفی مخصوص در کفش خود استفاده کنند تا از بروز مشکلاتی مانند کمردرد و… جلوگیری کنند. برای ساخت کفی طبی روش‌های مختلفی وجود دارد. برای این که کفی دقیق و مختص به فرد ساخته شود، از اسكن پا استفاده می‌شود. برای انجام این کار نیز روش‌های گوناگونی وجود دارد و می‌توان با دستگاه‌های مختلفی کف پا را اسکن کرد. انتخاب ابزار کارآمد و دقیق برای تشخیص بهتر وضعیت پا می‌تواند بسیار مهم باشد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد اسکن کف پا توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. 

استفده از کفی برای پای صاف

منظور از اسکن کف پا چیست؟

با اسکن کف پا می‌توان متوجه شد به کدام بخش‌های پا فشار بیشتری وارد می‌شود. همین مسئله موجب می‌شود تا تشخیص عامل درد نیز راحت‌تر شود. علاوه بر این، اسکن کمک می‌کند تا نحوه عملکرد پا در حین راه رفتن را نیز مشاهده کنیم. در نهایت هم می‌توان با نتایج اسکن پا برنامه‌ای را برای درمان پا تدوین کرد. گاهی اوقات می‌توان از داده‌ها برای برنامه‌ریزی جراحی، بررسی پا پس از جراحی و همچنین درست کردن کفی استفاده کرد. تفسیر داده‌های اسکن نیز باید توسط پزشک انجام شود.

داده های اسکن کف پا

انواع اسکن کف پا

برای اسکن پا روش‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش این روش‌ها را معرفی می‌کنیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنیم.

اسکنر نوری پا

اسکنر نوری فناوری ساده‌ای دارد. این اسکنر از صفحه‌ای شیشه‌ای، منبع نور و دوربین تشکیل شده است. عملکرد این اسکنرها مشابه با اسکنرهای کاغذ است و می‌توان از آن برای بررسی نوع قوس کف پا در حالت ایستاده و اندازه‌گیری ابعاد پا استفاده کرد. 

فرد روی صفحه شیشه‌ای می‌ایستد و اسکنر تصویر کف پا را ثبت می‌کند. هر بخش از پا که با صفحه تماس برقرار کند، در تصویر با رنگ سفید مشخص می‌شود. هر چه رنگ یک ناحیه سفیدتر باشد، یعنی وزن بیشتری را تحمل می‌کند. دقت اسکنر نوری یا اپتیکال برای پیدا کردن نقاط پرفشار پایین است و قابلیت اسکن پا در حین راه رفتن را ندارد و فقط می‌تواند پا را در حالت ثابت و ایستاده اسکن کند. 

دقت اسکنر نوری در اسکن کف پا

مزایای اسکنر نوری پا:

  • تعیین اندازه پای بیمار
  • تشخیص نوع قوس پا در حالت ایستاده

معایب اسکنر نوری پا:

  • عدم امکان اندازه‌گیری دقیق فشار در بخش‌های مختلف پا
  • عدم امکان تشخیص کف پای صاف سفت از کف پای صاف انعطاف‌پذیر
  • عدم امکان تجزیه و تحلیل پا در هنگام راه رفتن
  • عدم امکان شبیه‌سازی قسمت‌های مختلف پا و تشخیص آسیب‌های احتمالی به دلیل عدم انجام تست راه رفتن
  • عدم تجزیه و تحلیل جابه‌جایی‌های مرکز ثقل بدن در حالت ایستاده و راه رفتن
  • عدم ارائه نمودارهای تحلیل حرکت و بیومکانیکی

اسکنر فشاری

در این نوع اسکنرها چندین حسگر فشاری وجود دارد. این حسگرها در پنل قرار دارند و می‌توانند فشار وارد شده توسط پا را اندازه‌گیری کنند. این دستگاه حدود 5 تا 10 میلی متر ضخامت دارد و عرض آن 40-50 سانتی متر است. این دستگاه روی زمین قرار داده می‌شود و فرد می‌تواند روی آن بایستد یا راه برود. 

سطح این اسکنر با هزاران سنسور کوچک اندازه‌گیری پوشانده شده است. هر یک از این سنسورها می‌توانند فشار وارد شده از پا را به طور جداگانه اندازه‌گیری و ثبت کنند. در نتیجه داده‌ها دقت بالایی خواهند داشت. از آنجایی که می‌توان پا را هم در حالت ایستاده و هم در حالت راه رفتن اسکن کرد، اطلاعات بسیار دقیق خواهند بود. 

این نوع آنالیز پا می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد ساختار اسکلتی داخل پا، نقاط فشار کف پا، نوع قوس پا و مشکلات و ناهنجاری‌های حین راه رفتن در اختیار پزشک قرار دهد؛ بنابراین معاینه کامل پا و بررسی ناهنجاری‌های اسکلتی مربوط به پا توسط این دستگاه انجام می‌شود.

انالیز اسکن فشاری در اسکن کف پا

مزایای اسکنر فشاری:

  • امکان اسکن هر دو پا به صورت هم‌زمان
  • اسکن کف پا هنگام راه رفتن و دویدن
  • امکان تشخیص دقیق نقاط در معرض خطر در پای بیماران دیابتی
  • بررسی مشکلات و ناهنجاری‌های زانو و لگن
  • اطلاعات عددی با وضوح بالا از هر ناحیه از پا
  • قطعه‌بندی کف پا به صورت خودکار و تشخیص ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی در پا
  • امکان اسکن کف پا و ساخت کفی طبی دقیق و سازگار با مشکلات و ناهنجاری‌های موجود در پای بیمار با استفاده از نتایج به دست آمده از اسکن.
  • تشخیص توزیع وزن ناهموار در کف پا
  • امکان بررسی جابه‌جایی‌های مرکز ثقل بدن هنگام ایستادن و راه رفتن
  • ارائه نمودارهای حرکتی و تجزیه و تحلیل با دقت بالا
اسکن هردو پا به صورت همزمان

معایب اسکنر فشاری:

  • گران‌تر از اسکنر نوری

اسکن سه بعدی کف پا

این اسکنر یک مدل سه بعدی از کف پا ارائه می‌دهد. این مدل اطلاعات دقیق و کاملی در مورد ابعاد، اندازه و قوس پا دارد. اسکنرهای سه بعدی پا، اسکن را در حالت تمام وزن، نیمه وزن و بدون وزن انجام می‌دهند. برای اسکن کف پای صاف فرد پای خود را روی صفحه اسکنر سه بعدی قرار می‌دهد و آن را برای چند ثانیه نگه می‌دارد. این اسکنر دارای لیزر است و پا نیز توسط این لیزرها اسکن می‌شود

خروجی سه بعدی در نرم‌افزار مخصوص ذخیره می‌شود. پرتو لیزری که در این دستگاه برای اسکن استفاده می‌شود هیچ آسیبی به فرد وارد نمی‌کند. در واقع هر زمان که نیاز به قالب پا داشته باشیم و ابعاد و اندازه پاها برایمان اهمیت زیادی داشته باشد، باید از اسکنرهای سه بعدی استفاده کنیم.

خروجی سه بعدی نرم افزار در اسکن کف پا

مزایای اسکنر سه بعدی:

  • امکان دریافت مدل کف پا و ارتفاع قوس پا
  • اسکن پا در موقعیت‌های مختلف
  • اندازه‌گیری طول و عرض پا با دقت بالا
  • تشخیص خودکار نوع قوس پا

معایب اسکنر سه بعدی پا:

  • عدم امکان تشخیص مشکلات ساختاری پا (بخش‌های داخلی)
  • گران بودن

تفسیر اسکن کف پا 

همان طور که اشاره کردیم هر دستگاه خروجی دارد. خروجی هر کدام از اسکنرها می‌تواند متفاوت باشد و برخی از آنها دقیق‌تر هستند. مسلماً اسکنر سه بعدی خروجی دقیق‌تری نسبت به اسکنر نوری دارد. تفسیر خروجی اسکن پا باید توسط متخصص انجام شود. متخصص رنگ‌های مختلف خروجی را بررسی می‌کند که نشان‌دهنده میزان فشار روی بخش‌های مختلف پا است. علاوه بر این ارتفاع قوس پا نیز بررسی می‌گردد. در مجموع این کار بسیار تخصصی است و در ساخت کفی طبی مناسب با پای فرد اهمیت دارد. 

خروجی دقیق تر اسکن سه بعدی در اسکن کف پا

مقاله همه چیز درباره کفی طبی کودکان از دست ندهید.

هزینه اسکن کف پا چقدر است؟

قیمت اسکن کف پا به عوامل مختلفی بستگی دارد. اسکن کف پا به دو دلیل تجویز می‌شود:

  • تشخیص بیماری
  • طراحی کفی طبی

در زمان تشخیص، هدف از اسکن پا تجزیه و تحلیل سلامت و فشار پا، راه رفتن، تعادل، تشخیص بخش‌های مستعد ابتلا به زخم، تجزیه و تحلیل میانگین و حداکثر فشار پا برای یافتن محل اصلی درد و… است. 

در زمینه طراحی کفی طبی نیز هدف از اسکن به دست اطلاعاتی در مورد ابعاد پا، نوع قوس پا، طول قوس، ارتفاع قوس و اندازه‌گیری حاشیه پا است. 

بهتر است کف طبی نیز با اطلاعات کامل تشخیصی طراحی شود و صرفاً با توجه به ابعاد پا ساخته نشود. برای تشخیص دقیق نیز به دستگاه‌های پیشرفته‌تری نیاز است. در نتیجه هر چه دستگاه دقیق‌تر باشد، قیمت اسکن نیز بالاتر می‌رود. در کنار این موارد، میزان تخصص پزشک و حتی مکان جغرافیایی نیز اثرگذار خواهد بود.

طراحی کفی پا با اظلاعات کامل در اسکن کف پا

پیشنهاد می شود مطالعه مقاله کفی طبی پای صاف از دست ندهید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی اسکن کف پا پرداختیم و انواع آن را توضیح دادیم. اسکن کف پا با اهداف مختلفی انجام می‌گردد. دستگاه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. کامل‌ترین اطلاعات را دستگاه اسکنر سه بعدی به ما می‌دهد و می‌توان با کمک آن به صورت دقیق بخش‌های مختلف پا را بررسی کرد. 

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع:
payatek
roh.nhs

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط