گفتار درمانی آنلاین

در عصر سرعت و پیشرفت فناوری‌های دیجیتال، گفتار درمانی آنلاین یک کورسوی امید برای تمام کودکان و بزرگسالانی است که به هر علت، توانایی حضور در کلینیک برای درمان اختلالات گفتار و زبان را ندارند. با این امکان، افراد می‌توانند در محیط خانه از بهترین و حاذق‌ترین پزشکان گفتار درمانگر برای تقویت مهارت‌های ارتباطی مشاوره دریافت کنند. در این راهنمای کوتاه قصد داریم درباره گفتاردرمانی آنلاین برای کودکان و بزرگسالان صحبت کنیم و نگاهی به اهمیت و مزیت‌های آن بیاندازیم. همراه ما باشید.

نگاهی کلی به گفتار درمانی آنلاین

گفتار درمانی آنلاین خدمتی از طریق اینترنت

گفتار درمانی آنلاین روشی برای ارائه خدمات درمان گفتار و زبان از طریق اینترنت است. در این روش درمان، بیمار فارغ از سن و سال، از طریق ابزارهای ویدئو کنفرانس با گفتاردرمانگر ارتباط برقرار می‌کند و از او برای درمان لکنت، اختلالات تلفظ، اختلالات صوتی و یادگیری و به طور کلی تقویت مهارت‌های ارتباطی کمک می‌گیرد.

گفتاردرمانی با جلسات آنلاین از این جهت ارزشمند است که فرصت بهبود مهارت‌های زبان و گفتار را در هر مکان فراهم می‌کند. با این روش خبری از دردسرهای رفت و آمد و انتظار در کلینیک نیست. درمانگر هم این فرصت را پیدا می‌کند تا نگاهی به محیط زندگی فرد داشته باشد و از ابزارهای زندگی روزمره کودک یا بزرگسال برای بهبود قدرت تکلم او استفاده کند.

مزیت‌های گفتار درمانی آنلاین

این روزها افراد به دلایل مختلف گفتاردرمانی آنلاین را به شرکت در کلاس‌های حضوری ترجیح می‌دهند. در ادامه به چند مورد از دلایل این محبوبیت گسترده اشاره می‌کنیم.

  • راحتی برای فرد و مراقبان او: اگر مشغله‌های زندگی روزمره فرصتی برایتان باقی نمی‌گذارد که فرزند یا پدر و مادر خود را به کلاس‌های گفتاردرمانی حضوری برسانید، جلسات آنلاین کار را برایتان راحت می‌کنند. از طرفی برگزاری جلسه درمان در یک فضای آشنا مثل محیط خانه کودک و بزرگسال را به تعامل و پیشرفت وامی‌دارد.
  • اثربخشی جلسات گفتار درمانی: اثربخشی جلسات گفتار درمانی به‌صورت آنلاین تا حد زیادی به تبحر درمانگر بستگی دارد. اگر از خدمات یک مرکز معتبر استفاده می‌کنید، ممکن است کیفیت این جلسات حتی با کیفیت جلسات گفتار درمانی حضوری برابری کند.
  • دسترسی به متخصصان سراسر دنیا: مهم نیست در کجا زندگی می‌کنید، درمان آنلاین امکان دسترسی به طیف گسترده‌ای از متخصصان را در اختیارتان می‌گذارد و تضمین می‌دهد که بهترین مراقبت را متناسب با نیازهای خود دریافت کنید. ما در خانواده توان هاب ضمن آنکه متبحرترین درمانگران را گرد هم آورده‌ایم، با جدیدترین متد درمانی آنلاین در خدمت شما هستیم.
  • احتمال بیشتر تداوم جلسات. برای توان‌خواهانی که با مشکلات حرکتی هم دست و پنجه نرم می‌کنند، شرکت منظم در جلسات آنلاین راحت‌تر است. برای همین ممکن است به جلسات درمان پایبندتر باشند.

مقایسه گفتار درمانی انلاین و حضوری

مقایسه گفتار درمانی انلاین و حضوری

در جدول زیر سه شیوه گفتاردرمانی آنلاین، حضوری و گفتار در منزل را خلاصه‌وار مقایسه کرده‌ایم تا با دانش کافی، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شاخصگفتار درمانی انلاینگفتار درمانی حضوریگفتار درمانی در منزل
راحتیجلسات در خانه برگزار می‌شوند و امکان برنامه‌ریزی با انعطاف‌پذیری بیشتر وجود دارد.مراجع هر بار برای حضور در کلینیک باید از خانه بیرون آمده و خود را به مطب گفتار درمانگر برساند.درمانگر با تجهیزات مورد نیاز در محل زندگی بیمار حاضر می‌شود تا راحتی بیمار در اولویت بماند.
تعاملوجود ابزارهای دیجیتال تعامل را برای افراد آشنا به فناوری ساده‌تر می‌کند.امکان تعامل مستقیم با درمانگر فقط برای مراجعان وجود دارد.حتی افرادی که امکان حضور در مرکز درمان را ندارند می‌توانند از تعامل مستقیم با درمانگر برخوردار باشند.
دسترسی به متخصصاگر متخصصی در دورترین نقطه کشور جلسات گفتار درمانی آنلاین برگزار کند، می‌توان در جلساتش شرکت کرد.مراجع برای انتخاب درمانگر به پزشکان شهر و منطقه زندگی خود محدود است.مراکزی که خدمات در منزل ارائه می‌دهند، از جمله توان هاب، بهترین و حاذق‌ترین درمانگران را گرد هم آورده‌اند.
هزینه گفتاردرمانیبه دلیل کاهش هزینه‌های سربار مقرون به صرفه‌تر است.به دلیل نیاز به رفت و آمد و حضور فیزیکی در کلینیک زمان‌بر و هزینه‌بردار است.مراکز توانبخشی در منزل برای رفاه توان‌خواهان عزیز هزینه درمان را در حد معقولانه و به‌صرفه نگه می‌دارند.
استفاده از تکنولوژیاز فناوری برای برگزاری جلسات تعاملی استفاده پیشرفته دارد.جلسات به شکل کاملا سنتی و با حداقل استفاده از فناوری روز برگزار می‌شوند.درمانگران با به‌روزترین تجهیزات مورد نیاز برای درمان در منزل بیماران حاضر می‌شوند.
انعطاف در برنامه‌ریزیزمان‌بندی جلسات درمان ساده‌تر است. حتی می‌توان جلسات را در ساعت‌های غیر اداری برگزار کرد.برنامه‌ریزی جلسات درمان به ساعات اداری بستگی دارد.برنامه‌ریزی زمان جلسات با توافق تیم درمان و خانواده بیمار انجام می‌گیرد.
همراهی والدین و مراقبانبه دلیل مجازی بودن، فرصت بهتری برای حضور و مشارکت اعضای خانواده فراهم می‌کند.مشارکت اعضای خانواده به سیاست‌های مرکز گفتار درمانی بستگی دارد و محدودتر است.در جلسات درمان در منزل اعضای خانواده می‌توانند تعامل مستقیم با درمانگر داشته باشند.
ارائه بازخورد و بررسی پیشرفتارائه بازخورد فوری وجود دارد و پیگیری پیشرفت مراجع از طریق ابزارهای دیجیتال ساده‌تر است.بازخورد معمولا بعد از جلسه درمان ارائه می‌شود و فوریت کمتری دارد.عملکرد درمانگر و وضعیت مراجعین و توصیه‌های پزشک معالج مرتب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتار درمانی کودکان آنلاین

گفتار درمانی کودکان آنلاین

احتمالا با خود بگویید گفتار درمانی کودکان خردسال از طریق یک صفحه چطور ممکن است؟ اصلا امکان دارد که کودک نوپا به صفحه خیره شود و به حرف‌های گفتار درمانگر گوش دهد؟ سوال بجایی است!

جلسات گفتار درمانی انلاین کودکان به این شکل برگزار نمی‌شود. گفتار درمانگر انتظار ندارد که کودک به مدت نیم‌ساعت به صفحه خیره شود و دستوراتش را اجرا کند. بلکه لازم است والدین در کنار فرزند خود در جلسات شرکت کنند تا گفتار درمانگر شیوه درست برقراری ارتباط با کودک را به آنها بیاموزد. سپس والدین می‌توانند آن تکنیک را در طول هفته تمرین کنند تا پیشرفت جلسات گفتار درمانی سریع‌تر و ملموس‌تر باشد.

همچنین با مقاله گفتاردرمانی کودکان بیشتر آشنا شوید.

در جلسات گفتار درمانی کودکان چه اتفاقی می‌افتد؟

گفتار درمانی برای کودکان باید مبتنی بر بازی باشد. کودکان با فعالیت‌های سرگرم‌کننده بهتر یاد می‌گیرند و گفتار درمانگر باید جلسات را به‌گونه‌ای طراحی کند که این اتفاق بیافتد. پزشک احتمالا از والدین می‌خواهد که اسباب‌بازی‌ها، میان‌وعده‌ها یا بازی‌های مورد علاقه‌ فرزندتان را آماده کنند تا در صورت پاسخ یا واکنش درست به یک سوال، با تشویقی‌های مورد علاقه کودک او را به ادامه تعامل هدایت کند.

گفتار درمانی کودکان بزرگ‌تر و نوجوان

کودکانی که مدرسه می‌روند نسبت به بچه‌های خردسال استقلال بیشتری دارند و حتی می‌توانند به‌تنهایی در جلسات گفتار درمانی انلاین شرکت کنند و مدت‌زمان طولانی‌تری به صفحه نمایش خیره شوند. آنها حتی انگیزه بیشتری هم برای تعامل با گفتار درمانگر دارند.

حتی اگر فرزندتان در این جلسات بدون همراهی شما و به‌تنهایی شرکت می کند، خوب است در پایان جلسه با پزشک صحبت کنید تا هم نحوه پیشرفت فرزندتان را رصد کنید و هم درباره تمرینات گفتار درمانی کودک در خانه از پزشک راهنمایی بگیرید.

در این سن و سال کودکان بی‌نهایت به بازی‌ها و سرگرمی‌های مرتبط با فناوری علاقه‌مندند. خوشبختانه بازی‌ها و فعالیت‌های آنلاین زیادی وجود دارد که گفتاردرمانگر می‌تواند از آنها برای درگیر نگه داشتن کودک استفاده کند. همچنین ممکن است اسباب‌بازی‌هایی که کودک در خانه دارد را به‌کار بگیرد یا فعالیت‌هایی مثل درست کردن کاردستی را توصیه کند. هر کودکی متفاوت است و درمانگر فعالیت‌های درمانی را متناسب با نیازهای او طراحی می‌کند.

در جلسات گفتار درمانی نوجوانان چه اتفاقی می‌افتد؟

نوجوانان نسبت به کودکان انگیزه بیشتری برای بهبود گفتار و زبان و تقویت مهارت‌های ارتباطی دارند. بنابراین راحت‌تر وارد مکالمه با درمانگر می‌شوند و با علاقه بیشتری به توصیه‌های او گوش می‌کنند. البته این گروه سنی همچنان از بازی کردن در طول جلسات گفتار درمانی لذت می‌برند؛ فقط علایق متفاوتی نسبت به بچه‌های کوچک‌تر از خود دارند. درمانگر تلاش می‌کند با طراحی بازی‌های مناسب و ترکیب آن با گفتگو، تعادل جلسات را برای حفظ انگیزه و هدفمند بودن درمان حفظ کند.

گفتار درمانی بزرگسالان آنلاین

گفتار درمانی بزرگسالان آنلاین

حضور در جلسات گفتار درمانی و حفظ تمرکز در جلسات آنلاین برای بزرگسالان به مراتب ساده‌تر از کودکان و نوجوانان است. گفتار درمانگر نیازی به طراحی و اجرای بازی برای درگیر نگه داشتن بزرگسالان ندارد و این جلسات بیشتر مبتنی بر گفتگو هستند. درمانگر می‌تواند مستقیما از فرد درباره نگرانی‌های ارتباطی‌ او و هدفش از درمان بپرسد و از اطلاعاتی که صادقانه در اختیار او می‌گذارد، برای طراحی تمرین‌ها و انجام تست‌های مختلف استفاده کند.

اهداف جلسات آنلاین گفتار درمانی بزرگسالان می‌تواند یک یا چند مورد از موارد جدول زیر باشد:

اهدافاستراتژی‌های مورد استفاده در گفتار درمانی انلایننتیجه مورد انتظار
بیان واضح‌ترتمرین هایی با تمرکز بر تلفظ، موقعیت قرارگیری زبان و کنترل تنفس؛ استفاده از وسایل کمک بصری و تکرار تمرینات.بهبود وضوح در گفتار، تلفظ بهتر و افزایش اعتماد به نفس در صحبت کردن.
ارتباطات بهترسناریوهای ایفای نقش مثل برگزاری جلسه یا ارائه فرد؛ ارائه بازخورد در مورد لحن، سرعت، و وضوح.افزایش مهارت‌های کلامی در محیط‌های حرفه‌ای، افزایش اعتماد به نفس در طول ارائه و جلسات.
لهجه کمترتمرین‌های مخصوص با هدف کمرنگ‌سازی ویژگی‌های لهجه، تمرین‌های گوش دادن و تکرار.کمرنگ‌سازی لهجه‌‌ و درک آسان‌تر مفاهیم توسط شنوندگان.
دایره واژگان گسترده‌ترمعرفی کلمات جدید، یادگیری زمینه‌محور و استفاده در مکالمات.دایره لغات گسترده‌تر، بهبود قدرت بیان افکار و ایده‌ها.
مهارت سخنرانی در جمعتکنیک‌هایی برای مدیریت اضطراب، ساختاربندی سخنرانی‌ها و تمرین در محیط‌های شبیه سازی شده.افزایش اعتماد به نفس و تاثیرگذاری بیشتر در سخنرانی، کاهش اضطراب.
بهبودی اختلالات گفتاریتمرینات مناسب برای درمان آسیب‌های ناشی از فرضا سکته مغزی و سایر اختلالات، نظارت منظم.بازیابی تدریجی توانایی‌های گفتاری، بهبود در مهارت‌های ارتباطی کلی.
مهارت ارتباط اجتماعیشبیه‌سازی تعاملات اجتماعی، استراتژی‌هایی برای درک و پاسخ به نشانه‌های اجتماعی.درک بهتر پویایی‌های اجتماعی، توانمندی بیشتر برای مشارکت در محیط‌های اجتماعی.
کنترل صداتکنیک‌هایی برای مدولاسیون صدا، تمرین‌های تنفسی و تمرین‌های سلامت صوتی.کنترل بهتر بر زیر و بم صدا، بهبود استقامت و سلامت صوتی.

انتخاب بهترین مشاور گفتار درمانی آنلاین

هنگام انتخاب یک مرکز مشاوره چند فاکتور مهم و حائز اهمیت وجود دارد که خوب است به آنها توجه کنید. اولین و مهم‌ترین فاکتور «تخصص و تجربه درمانگر» است. ما در توان هاب بهترین درمانگران را گرد هم آورده‌ایم و در اختیار عزیزان توان‌خواه قرار می‌دهیم تا امید به بهبودی را به‌شکل جدی‌تری در قلب آنان زنده کنیم. ما با به‌کارگیری تجهیزات تخصصی و کادری مجرب، خانه امن شما را به اتاق درمان تبدیل می‌کنیم تا برای ارتباط با درمانگر حتی نیاز نباشد قدم از قدم بردارید یا به صفحه نمایشگر خیره شوید. توان هاب ارائه‌دهنده تخصصی خدمات توانبخشی در منزل شماست.

اما اگر انتخابتان مشاوره گفتاردرمانی آنلاین است، مطمئن شوید که پزشک در این زمینه تخصص کافی دارد. سپس بررسی کنید که از جدیدترین ابزارها و تکنیک‌ها برای یادگیری موثر جلسات آنلاین استفاده شود. پلتفرمی که کاربر پسند نباشد، فرد را پس از مدتی دلزده و دلسرد می‌کند. در نهایت پزشکی انتخاب کنید که جلسات درمان را با نیازهای فردی شما تنظیم کرده و نوید یادگیری موثر و لذت بخش‌ را به شما بدهد.

برخی از مراکز گفتار درمانی انلاین برای اطمینان بیشتر مراجعان از کیفیت جلسات، چند جلسه اول خدمات خود را به‌صورت گفتار درمانی آنلاین رایگان ارائه می‌کنند تا بعد از بررسی کیفیت و اطمینان از اثربخشی، بهترین درمانگر را انتخاب کنید. در مراحل بعدی می‌توانید برای ادامه جلسات درمان، هزینه دوره را به طور کامل بپردازید.

کلام آخر

هدف از نوشتن این مقاله معرفی یکی از ساده‌ترین روش‌های مقابله با اختلالات گفتار درمانی به شما عزیزان بود. گفتار درمانی انلاین را می‌توان به عنوان یک راه ‌حل مفید و موثر برای افزایش مهارت‌های ارتباطی در تمام سنین معرفی کرد که انعطاف‌پذیری خوب و امکان شخصی‌سازی را برای جلب رضایت بیمار فراهم می‌کند. فراموش نکنید که اثربخشی این شیوه درمان به تمرینات مستمر و مداوم بستگی دارد. همچنین انتخاب بهترین مرکز برای مشاوره گفتاردرمانی انلاین فوق‌العاده حائز اهمیت است.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع:

mywellnesshub.in

expressable.com