درمان فلج مغزی با ۴ روش غیر جراحی

درمان غیر جراحی فلج مغزی

«آیا این درمان برای کودک من مناسب است؟» این سوالیست که والدین دارای کودک مبتلا به فلج مغزی به طور روزانه با آن دست به گریبان هستند، مخصوصاً زمانی که در مورد درمان فلج مغزی جراحی پرسیده شود ترسناک هم می شود.

جراحی می تواند درمانی موثر و طولانی مدّت برای کودکان دارای اسپاستیسیتی (سفتی عضلات) ناشی از فلج مغزی باشد. جراحی همچنین میتواند به عنوان گزینه ای درمانی برای علائم دیستونی (حرکات غیر عادی مرتبط با عضلات دارای اسپاسم دردناک) که می تواند همراه با فلج مغزی رخ دهد نیز استفاده شود.

جراحان همواره ابتدا درمان های کمتر تهاجمی را پیشنهاد میکنند. همیشه تلاش بر آن است تا ابتدا از شیوه های درمانی غیرجراحی استفاده شود. در ادامه ۴ درمان غیر جراحی فلج مغزی را مشاهده می کنید.

1- کاردرمانی و فیزیوتراپی

کاردرمانی و فیزیوتراپی به بهبود علائم بسیاری از کودکان مبتلا به سکته مغزی از سنین نوزادی تا سنین مدرسه کمک می کنند. کاردرمانگران با تسهیل جنبه های مختلف رشدی مثل حرکتی، شناختی، بازی و … به افزایش استقلال و توانمندی افراد مبتلا به سکته مغزی کمک میکنند. برای آشنایی با خدمات کاردرمانی و فیزیوتراپی توان هاب روی لینک مرتبط با هرکدام کلیک کنید.

2- وسایل کمکی

اگر فیزیوتراپی و کاردرمانی کفایت نکرد، ممکن است متخصص توانبخشی و یا پزشک ارتوپد استفاده از وسایل کمکی و برِیس برای کودک را به شما پیشنهاد کند. این وسایل تحرک را بسیار آسان تر کرده و به کودکان مبتلا به فلج مغزی اجازه می دهند تا استقلال بیش تری داشته باشند.

3- داروهای خوراکی

ممکن است پزشک داروهایی خوراکی مانند دیازپام یا باکلوفن را تجویز کند تا عضلات را شل کنند. در صورتی که کودک تان دارای مشکلات بلع می باشد، این داروها می توانند از طریق لوله غذایی به وی داده شوند.

از آن جا که این داروها وارد جریان خون می گردند، گاهی اوقات می توانند باعث بروز عوارضی ثانویه مانند خستگی و خواب آلودگی در کودک گردند. پزشک می تواند به شما کمک کند تا با توجه به خطرات هر دارو، از فواید بالقوّه آن نیز مطلع شوید.

4- تزریقات عضلانی

تزریقات عضلانی که در یک بازو و یا پا انجام می گیرند نیز می توانند به درمان کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک کنند. پزشک براساس وزن کودک و عوامل دیگر، مقدار داروی تزریقی را تعیین می کند.

این تزریقات درمان بی خطری بوده و نتایج درمانی حاصل از آن ها اغلب هفته ها و یا ماه ها باقی می ماند اما تکرار این تزریقات برای تداوم تاثیرات مفید آن الزامیست.

مطالعه مقاله گفتاردرمانی فلج مغزی از دست ندهید.

چه زمانی جراحی گزینه ای برای درمان فلج مغزی است؟

اگر کودک مبتلا به فلج مغزی کلیه این شسیوه ها را امتحان کرده و همچنان بهبودی مناسبی مشاهده نمی شود، پزشکان در مورد جراحی به عنوان قدم منطقیِ بعدی تصمیم می گیرند. در سال های اخیر دو نوع جراحی در این زمینه با موفقیت زیادی همراه بودند:

  • قطع انتخابی ریشه های عصبی خلفی: در این نوع جراحی، جراحان با آزمایش و برش ریشه های عصبی غیرعادی زیر میکروسکوپ و با نظارتی دقیق به بهبود خطوط ارتباطی بین اعصاب نخاعی و عضلات می پردازند.
  • پمپ داخل کپسولی باکلوفن: پمپ داخل کپسولی داخل دیواره شکمی کودک کار گذاشته شده و داروی لازم را در راستای بهبود هر چه بیش ترِ علائم به طور مستقیم به مایع نخاعی تزریق می کند.

به یاد داشته باشید که برای یافتن شیوه درمانی همواره با پزشکی ماهر مشورت کنید.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط