زانو درد: پرسش و پاسخ های حیاتی

پرسش و پاسخ زانو درد

زانو درد ممکن است ناشی از آسیب هایی همچون آرتروز، ضربه و… باشد. در این صورت احتمالاً به دنبال علّت آن خواهید گشت. برخی از سوالات متداول در مورد زانودرد آورده شده و دکتر جوزف بُسکو، متخصص جراحی طبّ ورزشی و مراقبت های زانو، به آن ها پاسخ داده است. به دنبال اطلاعات بیشتری هستید؟ آشنایی کامل با فیزیوتراپی زانو

  1. ممکن است زانو درد من ناشی از آرتروز باشد؟

    بله. حدود ۹۵ درصد از زانودردهای ناشی از آرتروز به علّت ابتلا به استئوآرتریت می باشد که دلیل آن، آسیب دیدگی و پارگی غضروف مفصلی است. احتمال این که علّت زانودرد به دلیل انواع دیگر آرتروز مانند آرتریت روماتوئید باشد اندک است.

  2. چه نوع آسیب هایی می توانند سبب زانو درد شوند؟

    اغلب آسیب های پیچشی سبب زانودرد می شوند که از جمله آن ها می توان به آسیب های مینیسک، آسیب های رباطی و صدمات وارده به رباط صلیبی قدامی اشاره کرد.

  3. تفاوت بین زانو درد ناشی از آرتروز زانو و یا سایر علل چیست؟

    تفاوت اصلی بین درد ناشی از آرتروز زانو و دیگر دلایلِ زانودرد، در همراه نبودنِ آن ها با ضربه به زانوست. به عنوان مثال کسی که رباط صلیبی قدامی و یا مینیسکش پاره شده است دقیقاً می داند که از چه زمانی درد آغاز شده است. اگر زانودرد به دلیل آرتروز باشد، دردِ آن کند و شدید خواهد بود.

  4. آیا ممکن است زانو درد من به خودی خود بهبود یابد؟

    بستگی دارد. مثلاً دردِ ناشی از آرتروز اغلب خود به خود کاهش می یابد؛ با این که ممکن است هیچ گاه به طور کامل از بین نرود. درد ناشی از یک آسیب به زانو در ابتدا افزایش می یابد اما اگر درمان نشود، ممکن است برخی فعالیت ها را نتوانید انجام دهید.


  5. چه زمانی احتیاج دارم که به ملاقات پزشک بروم؟

    هر شخص آستانه درد متمایزی نسبت به سایرین دارد. اگر به زانویتان آسیبی وارد شد و ملتهب شد، بایستی به ملاقات پزشک بروید. در صورتی که التهاب کاهش یافت نیز زانوی شما بایستی تحت آزمایش قرار بگیرد؛ چرا که ممکن است به ساختارهای داخلی زانو آسیبی رسیده باشد. اگر مبتلا به آرتروز هستید و روزهای بدِ شما از روزهای خوبتان بیش تر شده است، وقت آن است که به ملاقات پزشک بروید.

  6. چگونه زانوهایم را سالم نگه دارم؟

    کنترل وزن و حفظ انعطاف پذیری بدن بسیار اهمیت دارد. اگر در ورزش هایی مانند اسکی، تنیس و فوتبال شرکت می کنید که به زانوها نیروی زیادی وارد می کند، بهتر است وزن خود را کم کرده و تناسب اندام داشته باشید.

    در صورت احساس خستگی، بایستی دست نگه دارید. به شدّت آسیبِ زانوی خود توجه کنید؛ چرا که این آسیب اغلب در یک چهارم آخرِ بازی افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد. تنها حدود یک میلی ثانیه تاخیر در عملکرد عضلات می تواند منجر به آسیب زانو گردد. اگر عضلات محافظت کننده از رباط ها خسته باشند، نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهند.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

گفتار درمانی منزل کودکان
گفتاردرمانی در منزل کودکان

آیا متوجه شده‌اید که کودک شما علائمی از تأخیر در گفتار را نشان می‌دهد؟ آیا او اغلب کلمات را اشتباه

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل
گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان

گفتار یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند است. بروز مشکل در گفتار می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد.