ارتوپدی فنی کودکان؛ روش انجام، مزایا

ارتوپدی فنی کودکان

کودکان در شرایط مختلفی ممکن است به استفاده از ارتز و پروتز نیاز پیدا کنند. به عنوان مثال نوزادانی که با ناهنجاری‌های مادرزادی متولد می‌شوند، کودکانی که مشکلات ساختاری و عملکردی پا دارند و بچه‌هایی که در اثر بیماری یا تصادف به نقص عضو دچار شده‌اند. حوزه‌ای که به رفع و کنترل مشکلات اینچنینی در کودکان می‌پردازید، با عنوان ارتوپدی فنی کودکان شناخته می‌شود. در مطلب امروز به شما خواهیم گفت که ارتوپدی فنی کودکان چیست و در چه مواردی تجویز می‌شود. همچنین درباره نحوه انجام ارتوپدی فنی کودکان و مزایای آن صحبت خواهیم کرد.

ارتوپدی فنی کودکان چیست

ارتوپدی فنی کودکان چیست

ارتوپدی فنی کودکان، یک رشته تخصصی در پزشکی است که با ساخت انواع ارتز و پروتز برای کودکان به رفع و کنترل ناهنجاری‌های ساختاری و مشکلات عملکردی اندام‌های کودکان کمک می‌کند. ارتوپدی فنی کودکان به بازگرداندن اطفال به یک سبک زندگی نرمال، افزایش راحتی و بهبود کیفیت زندگی آنها کمک خواهد کرد.

ارتوپدی فنی چیست؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

ارتز و پروتز در ارتوپدی فنی کودکان

گفتیم که ارتوپدی فنی کودکان به طراحی و ساخت انواع ارتز و پروتز مورد نیاز اطفال می‌پردازد. اما ارتز و پروتز چه هستند؟

ارتزها ابزارهای پزشکی اصلاحی هستند که برای مشکلات استخوانی یا عضلانی خاص هر بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند. ارتزها ممکن است از پیش آماده شده و یا سفارشی باشند. ارتزها در شرایطی نظیر اسپینا بیفیدا، فلج مغزی، ضربه به نخاع یا سکته مغزی به کار می‌روند. ارتزها می‌توانند از یک کفی کفش ساده تا بریس اسکولیوز متغیر باشند. کلاه جمجمه‌ای، یک نوع ارتز رایج اطفال است که در نوزادان در مراحل اولیه رشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروتز در ارتوپد فنی کودکان چیست

پروتزها، دستگاه‌هایی هستند که برای جایگزینی جزئی یا کامل یک اندام از دست رفته بکار می‌روند و می‌توانند با هداف زیبایی، عملکردی و یا هر دو مورد مورد استفاده قرار گیرند. این دستگاه‌ها بر اساس نیازها و اهداف خاص هر بیمار ساخته می‌شوند و می‌توانند بدون حرکت باشند یا توسط اندام‌های مجاور و حتی برق و باتری حرکت داده شوند. پروتزها بسیار متنوع هستند و می‌توانند برای استفاده در در فعالیت‌های روزمره، وظایف شغلی و حتی ورزش طراحی شوند.

مزایا ارتوپدی فنی کودکان

ناهنجاری در ارتوپد فنی کودکان

خواه کودک شما به یک بریس ساده نیاز داشته باشد و یا جایگزینی کامل یک اندام (مانند پای مصنوعی)، بهره گیری از خدمات ارتوپدی فنی می‌تواند از جنبه‌های مختلف به نفع او باشد، از جمله:

  • کاهش درد و ناراحتی: برخی از اختلالات حرکتی و ناهنجاری‌های ساختاری در اندام‌های کودکان می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. به عنوان مثال انحراف اسکلتی و فشار زیاد بر بافت نرم ممکن است درد و ناراحتی قابل توجهی برای کودک ایجاد کند. متخصصان ارتوپدی فنی کودکان با ارائه راهکارهای مناسب می‌توانند دردها و ناراحتی‌های اینچنینی را به حداقل برسانند.
  • افزایش اعتماد بنفس: کودک با استفاده از ارتز یا پروتز مناسب خود می‌تواند تصویر بدنی بهتری داشته باشد. این مسئله بدان معناست که کودک اعتماد بنفس بیشتری خواهد داشت و گوشه گیر و منزوی نخواهد شد. تعامل با سایر همسالان و حضور در جمع از ایجاد افسردگی و اضطراب جلوگیری خواهد کرد. همچنین کودک تمایل بیشتری برای امتحان کردن فعالیت‌های جدید خواهد داشت که این امر در شکوفایی استعدادهای او موثر هستند.
  • افزایش تحرک: محصولات ارتوپدی فنی کودکان، تطبیق پذیری بالایی دارند. این بدان معناست که کودکان در هنگام پوشیدن ارتز یا پروتز، احساس راحتی می‌کنند و می‌توانند تحرک و فعالیت بدنی طبیعی داشته باشند و به کارهای شخصی خود بپردازند.
  • کاهش وابستگی: کودکانی که از محصولات ارتوپدی فنی استفاده می‌کنند، در فعالیت‌های روزمره خود وابستگی کمتری به دیگران دارند و برخی از آنها کاملا مستقل عمل می‌کنند. علت این کاهش وابستگی، آن است که اعتماد بنفس بیشتری دارند و همچنین بواسطه پوشیدن تجهیزات ارتوپدی فنی کودکان می‌توانند تحرک بیشتری داشته باشند. خودکفایی کودکان، مسئله بسیار مهمی است؛ حتی در کودکان دچار اختلالات حرکتی و ساختاری. این خودکفایی نه تنها به رشد آنها کمک خواهد کرد بلکه باعث می‌شود در بزرگسالی از نظر عاطفی و شخصیتی قوی‌تر باشند. علاوه بر این، آنها مجبور نیستند تا آخر عمر به والدین خود تکیه کنند.
  • افزایش راحتی: پوشیدن ارتز و پروتز باعث تسهیل حرکات روزمره کودکان می‌شود. خصوصا کودکانی که توانایی لازم برای انجام فعالیت‌های ساده را ندارند، با استفاده از محصولات ارتوپدی فنی کودکان راحتی و آسایش بیشتری را تجربه خواهند کرد.
  • بهبود سلامت کلی: کودکانی که دارای ناهنجاری‌های ساختاری یا عملکردی اندام‌ها هستند، در اغلب مواقع پوسچر بدن نامناسبی دارند که این مسئله در دراز مدت می‌تواند مشکلات سلامتی دیگری ایجاد کند. بهبود پوسچر بدن در کنار افزایش اعتماد بنفس کودک، پرداختن به فعالیت‌های عادی روزمره و خود کفایی باعث ارتقای سلامت عمومی کودک خواهد شد.
  • پیشگیری از تشدید مشکلات: عدم رسیدگی به موقع به مشکلات حرکتی و اختلالات عملکردی کودکان می‌تواند به تشدید مشکل فعلی و حتی گسترش آن به سایر نواحی منجر شود. اقدامات انجام شده در ارتوپدی فنی کودکان علاوه بر خاصیت درمانی می‌تواند جنبه پیشگیرانه نیز داشته باشد و از تشدید مشکلات در آینده جلوگیری کند.

پیشنهاد می دهیم مقاله کفش طبی کودکان مطالعه نمایید.

ارتوپدی فنی کودکان در چه مواردی تجویز می‌شود

فلج مغزی در ارتوپد فنی کودکان

ارتوپدی فنی کودکان می‌تواند به کنترل و درمان شرایط سلامتی متعددی در کودکان کمک نماید، از جمله موارد زیر:

  • آرتروگریپوزیس: به معنای سفت شدن مفاصل و ضعف عضلانی است که بر حرکت طبیعی و آزادانه کودک تأثیر منفی می‌گذارد.
  • فلج مغزی :(CP) وضعیتی که اغلب در اثر آسیب به مغز ایجاد می‌شود و بر تون عضلانی و توانایی کودک برای حرکت ارادی به نحو هماهنگ تأثیر می‌گذارد. همچنین CP ممکن است به سایر مشکلات سلامتی از جمله ناتوانی‌های یادگیری و مشکلات بینایی، شنوایی و گفتاری منجر شود.
  • پاچنبری: در نوزادانی که با کلاب فوت یا پاچنبری متولد می‌شوند، یک پا یا هر دو پا به سمت پایین و داخل هستند. در این وضعیت، انگشتان پا به سمت پای مخالف و پایین پاهایشان به سمت داخل است و حتی در برخی موارد به نظر می‌رسد که پای نوزاد وارونه است.
اختلالات لگن در ارتوپد فنی کودکان
  • دیسپلازی رشدی لگن : (DDH) این وضعیت به معنای اختلالات شکل گیری باسن کودک است و باعث می‌شود که استخوان‌های پای کودک از مفصل ران خارج شوند.
  • نقص اندام: از دست دادن بخشی از یک اندام یا تمام اندام که می‌تواند به صورت مادرزادی یا در اثر سوانح و بیماری‌ها اتفاق بیفتد.
  • پکتوس کاریناتوم: این اختلال که به «سینه کبوتری» نیز معروف است، باعث می‌شود که قفسه سینه به سمت بیرون رشد کند.
  • پلاژیوسفالی موضعی: صاف بودن قسمت پشت یا کنار سر نوزاد که به تغییر شکل سر او منجر می‌شود.
  • اسکولیوز: به معنای انحراف و انحنای جانبی ستون فقرات کودک است؛ در واقع ستون فقرات کودک به جای آنکه صاف باشد، به طرفین منحنی است.
  • اسپینا بیفیدا: یک نوع نقص لوله عصبی (در مغز و ستون فقرات نوزاد) است که در آن، لوله عصبی بسته نمی‌شود.
  • اسپوندیلولیز: یک نوع نقص ستون فقرات که در آن، پارگی یا شکاف در قوس مهره ایجاد می‌شود.
  • تروما: آسیب دیدگی‌ها و سوانحی نظیر تصادف، سقوط از ارتفاع و …
  • صافی پا: کف پای کودک فاقد قوس است یا قوس بسیار کمی دارد.

کفش طبی چیست؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

ارتوپدی فنی کودکان چگونه انجام می‌شود

ارتوپدی فنی کودکان، پروسه دقیق و پیچیده‌ای است و باید تحت نظارت متخصص ارتوپدی کودکان انجام شود. مراحل ارتوپدی فنی کودکان با توجه به شرایط فردی بیمار می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی، ارتوپدی فنی کودکان شامل مراحل زیر است:

  • معاینه، ارزیابی و تشخیص: ابتدا کودک توسط متخصص ارتوپدی فنی کودکان به دقت معاینه می‌شود. متخصص ارتوپدی با بررسی سوابق پزشکی کودک و انجام تست‌ها و تصویربرداری‌های مورد نیاز، اختلالات حرکتی و ساختاری کودک را تشخیص می‌دهد.
  • تعیین برنامه درمانی: در این مرحله، متخصص ارتوپدی به تدوین یک برنامه درمانی شخصی برای کودک می‌پردازد و تجهیزات ارتوپدی فنی مورد نیاز کودک را مشخص می‌کند.
  • آماده سازی تجهیزات: تجهیزات ارتوپدی مورد نیاز کودک می‌توانند آماده یا سفارشی باشند. در صورتی که متخصص ارتوپدی تشخیص دهد کودک به ارتز یا پروتز سفارشی نیاز دارد، شروع به طراحی و ساخت دستگاه مورد نظر خواهد کرد.
  • تست و تنظیم دستگاه: ارتز یا پروتز باید روی بدن کودک تست و تنظیم شود و در صورت نیاز، تغییرات و اصلاحات لازم توسط متخصص ارتوپدی اعمال گردد.
  • آموزش: کودک و خانواده او آموزش‌های لازم برای استفاده و نگهداری از دستگاه را دریافت می‌کنند.
  • پیگیری: ارائه مشاوره‌های تکمیلی در دراز مدت، یکی از مهم‌ترین مراحل درمان در ارتوپدی فنی کودکان است. متخصص ارتوپدی فنی کودکان به طور منظم و به منظور بررسی وضعیت دستگاه و ارزیابی روند درمان، به کودک و خانواده او مشاوره‌های تکمیلی ارائه می‌دهد.
مشاوره تکمیلی در ارتوپد فنی کودکان

همچنین پیشنهاد می دهیم اطلاعات بیشتری درباره ساخت کفش طبی کسب کنید.

سخن پایانی

ارتوپدی فنی کودکان می‌تواند طیف وسیعی از اختلالات ساختاری و مشکلات حرکتی و عملکردی کودکان را درمان یا کنترل نماید. استفاده از خدمات ارتوپدی فنی کودکان در سنین پایین می‌تواند از تشدید مشکلات در آینده جلوگیری کند و کیفیت زندگی کودک و اطرافیان او را بهبود ببخشد.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع :
primecareprosthetics
pongratzop
seattlechildrens

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط