رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم می‌تواند در هر جایی از بدن رخ بدهد؛ اما معمولاً در مفصل شانه ایجاد می‌شود. رسوب کلسیم در شانه زمانی اتفاق می‌افتد که کلسیم در بخش تاندون‌ها یا ماهیچه‌های شانه رسوب پیدا کند. این رسوبات می‌تواند ملتهب شود و باعث ایجاد درد گردد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم در مورد رسوب کلسیم در شانه توضیح دهیم و بهترین روش‌های درمان این مشکل را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. 

رسوب کلسیم در شانه چیست؟

رسوب کلسیم در شانه به دلیل تجمع کلسیم در شانه ایجاد می‌شود. این رسوبات کلسیم می‌توانند در یک منطقه جمع شوند یا ممکن است در بیش از یک نقطه ایجاد گردند. اگر رسوبات بزرگ تحریک شوند، می‌توانند باعث ایجاد درد شدید شوند. این مشکل اغلب در شانه یا روتاتور کاف رخ می‌دهد. 

این مشکل معمولاً افراد بین 40 تا 60 ساله را درگیر می‌کند. زنان هم معمولاً بیشتر از مردان دچار این مشکل می‌شوند. این مشکل می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد و به شغل یا فعالیت خاصی مرتبط نیست. این مشکل در کمتر از ده درصد از افرادی که برای شانه درد نزد پزشک می‌روند، دیده می‌شود. پس مشکل زیاد شایعی نیست.

سن شیوع رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم در شانه چگونه بر بدن تأثیر می‌گذارد؟

برخی از افرادی که دچار این مشکل می‌شوند دردی احساس نمی‌کنند. با این حال برخی دیگر ممکن است درد شدیدی احساس کنند. در بعضی از موارد هم فرد سفتی خاصی را در شانه خود احساس می‌کند. 

مراحل رسوب کلسیم در شانه

این مشکل سه مرحله دارد:

  1. مرحله اولیه: در این مرحله، حرکت دست باعث درد می‌شود و دامنه حرکت محدود است. تغییرات نیز در حد سطوح سلولی هستند. 
  2. مرحله میانی: در این مرحله کلسیم از سلول‌ها آزاد می‌شود و رسوبات کلسیم تشکیل می‌گردد. پس از مدتی، بدن شروع به جذب رسوبات می‌کند. این مرحله می‌تواند باعث ناراحتی قابل‌توجهی شود.
  3. مرحله پس از رسوب: در این مرحله، بافت سالم جایگزین رسوبات می‌شود. دامنه حرکتی نیز شروع به بهبود می‌کند.

آیا رسوب کلسیم در شانه آرتروز محسوب می‌شود؟

خیر. این مشکل معمولاً با التهاب در تاندون‌ها ایجاد می‌شود. در حالی که آرتروز التهاب و آسیب خود مفصل است. گاهی این مشکل با بیماری رسوب دی هیدرات کلسیم پیروفسفات (CPPD یا نقرس کاذب) اشتباه گرفته می‌شود. CPPD نوعی آرتروز است که در آن کریستال‌های فسفات کلسیم در مفاصل تشکیل می‌شوند. 

رسوب کلسیم در تاندون ها

دلایل بروز رسوب کلسیم در شانه

پزشکان نمی‌توانند به طور قطع بگویند که چرا برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به این مشکل هستند. تجمع رسوبات کلسیم ممکن است به یکی از عوامل زیر مرتبط باشد:

  • سن بالا
  • آسیب به تاندون‌ها
  • نرسیدن اکسیژن به تاندون‌ها
  • ژنتیک
  • فعالیت غیرطبیعی غده تیروئید
  • رشد غیرطبیعی سلول‌ها
  • مواد شیمیایی تولید شده توسط بدن برای مبارزه با التهاب
  • بیماری‌های متابولیک، از جمله دیابت
  • علائم رسوب کلسیم در شانه

افراد مبتلا به این مشکل علائم مختلفی را تجربه می‌کنند. از جمله: 

  • درد یا سفتی ناگهانی شانه
  • درد شدید در شانه
  • ‌ درد شدیدی که خواب را مختل می‌کند
  • ‌ کاهش دامنه حرکتی
  • حساسیت روتاتور کاف

نحوه تشخیص رسوب کلسیم در شانه

پزشک در ابتدا شما را معاینه می‌کند. سپس در مورد علائم از شما می‌پرسد. علاوه بر این، سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند. ممکن است برای آزمایشات بیشتر نیاز باشد که به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پس از بررسی دامنه حرکتی شانه شما، ممکن است نیاز به تصویربرداری باشد تا پزشک بتواند مشکل را دقیق‌تر بررسی کند:

  • اشعه ایکس
  • MRI
  • سونوگرافی

درمان رسوب کلسیم در شانه

روش‌های مختلفی برای درمان تجمع کلسیم در شانه وجود دارد. همه چیز به میزان آسیب بستگی دارد و گاهی هم برخی از روش‌های درمانی را با هم ترکیب می‌کنند. پزشکان ترجیح می‌دهند این مشکل را با روش‌های ساده‌تر و کمتر تهاجم رفع کنند. در آخر سراغ روش‌های همچون تزریق کورتیزون و داروها یا جراحی بروند. در ادامه روش‌های درمانی این مشکل را توضیح می‌دهیم. 

استراحت کردن

بهترین و مؤثرترین راه برای تسریع روند بهبودی، استراحت کردن است. در این حالت باید دست از کار بکشید و آن چیزهایی را که موجب بروز این مشکل می‌شوند، کنار بگذارید. اگر ورزشکار هستید، باید نوع تمرینات خود را تغییر دهید یا به طور کلی برای مدتی تمرینات را متوقف کنید. گاهی هم این مشکل در حین کار پیش می‌آید و فعالیت‌هایی که در محل کار انجام می‌دهید، آن را تشدید می‌کند، در این شرایط هم بهتر است کار خود را تنظیم کنید و از فعالیت‌ها بکاهید یا حتی آنها را به طور کلی متوقف کنید.

تحریک الکتریکی عضلات (EMS)

دستگاه‌های EMS با هدف تقویت انقباضات عضلانی، تکانه‌های الکتریکی را به عضلات شما ارسال می‌کنند. این انقباضات باعث افزایش جریان خون و جذب مواد مغذی می‌شوند و به بهبود سریع‌تر و عملکرد بهتر بدن کمک می‌کنند. همچنین خطر آسیب دیدن بافت نرم را کاهش می‌دهند. معمولاً با این دستگاه می‌توان دو نوع درمان داشت:

  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)  
  • تحریک الکتریکی عصبی عضلانی (NMES)

هر دو می‌توانند با کاهش درد و التهاب، به تسریع روند بهبودی و بهبود عملکرد کمک کنند.

تحریک الکتریکی عضلات برای درمان رسوب کلسیم در شانه

درمان دیگری هم در زمینه الکتروتراپی وجود دارد که درمان با امواج شوک است. در این حالت پالس‌های الکترومغناطیسی با انرژی بالا به ناحیه آسیب دیده ارسال می‌شوند. این امر باعث ایجاد میکروتروما می‌شود. در نتیجه موجب شروع یک پاسخ درمانی توسط بدن می‌گردد. این روش بسیار دردناک است و به تجهیزات خاصی نیاز دارد که معمولاً فقط در مراکز پزشکی قابل دسترسی هستند. البته توجه به این نکته ضروری است که الکتروتراپی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید بخشی از یک برنامه درمانی جامع‌تر باشد و در کنار دیگر روش‌ها به کار برده شود.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب همه مشکلات شما را رفع نمی‌کند؛ اما نقش مهمی در کیفیت و تسریع روند بهبودی دارد. این مشکل نوعی التهاب است؛ بنابراین، مصرف غذاهای ضدالتهابی می‌تواند کمک‌کننده باشد. ماهی، انواع توت‌ها، سبزیجات، آجیل، روغن زیتون فرا بکر، زردچوبه و… جز این دسته از غذاها محسوب می‌شوند. حتی قهوه هم دارای ترکیبات ضدالتهابی است.

تغذیه مناسب عامل جلوگیری از رسوب کلسیم در بدن

 

در عوض برخی از غذاها مانند شکر، چربی‌های ترانس مثل دونات، سیب زمینی سرخ کرده، کربوهیدرات‌های تصفیه شه مثل نان سفید، ماکارونی، الکل، غذاهای فراوری شده، گوشت قرمز و… می‌توانند بسیار مضر باشند. 

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی معمولاً بهترین شیوه برای درمان این مشکل است و همه پزشکان آن را توصیه می‌کنند. به طور کلی فیزیوتراپ پس از بررسی مشکل، ترکیبی از ماساژ، کشش، تمرینات حرکتی و درمان‌های دیگر را انجام می‌دهد. هدف فیزیوتراپی نیز تسکین درد و بازگرداندن دامنه حرکتی و شل کردن عضلات روتاتور کاف است. این روش اگر به درستی انجام شود، مؤثرترین خواهد بود. 

درمان سوزنی

در این روش از سوزن مخصوص برای درمان استفاده می‌شود. ابتدا پزشک ناحیه موردنظر را بی حس می‌کند. سپس از سوزنی مخصوص برای ایجاد سوراخ استفاده می‌شود. سپس پزشک رسوبات کلسیم را از طریق این سوراخ و با کمک سونوگرافی خارج می‌کند. 

درمان سوزنی رسوب کلسیم در شانه

ESWT

ESWT یک دستگاه دستی کوچک است که ضربه‌های مکانیکی را به شانه فرد و در محل تجمع رسوبات وارد می‌کند. این شوک‌ها می‌توانند رسوبات را بشکنند. درمان معمولاً یک بار در هفته به مدت 3 هفته انجام می‌شود. هر چه فرکانس این شوک‌ها بیشتر باشد، اثربخشی هم بیشتر خواهد بود. گاهی شوک‌ها دردناک هستند و پزشک هم می‌تواند سطح آنها را تنظیم کند. 

درمان با امواج رادیال (RSWT)

این روش مشابه با روش ESWT است و شامل دستگاه دستی می‌شود که شوک‌های کم تا متوسطی را به شانه وارد می‌کنند. این گونه کلسیم انباشته شده شکسته می‌شود.

درمان با سونوگرافی

در این روش پزشک از یک دستگاه با موج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند. این امواج به محل رسوب کلسیم هدایت می‌شوند و آن را تجزیه می‌کنند. این روش معمولاً دردی ندارد. 

جراحی

جراحی آخر راه برای درمان تجمع کلسیم در شانه است. در اکثر موارد این مشکل بدون جراحی رفع می‌گردد. با این حال حدود 10 درصد افراد به جراحی نیاز پیدا می‌کنند. دو نوع جراحی برای از بین بردن این مشکل وجود دارد:

  1. جراحی باز: در این روش بخشی از پوست توسط پزشک شکافته می‌شود. سپس رسوبات کلسیم به صورت دستی جدا می‌گردد.
  2. جراحی آرتروسکوپی: در این روش برش کوچکی روی پوست ایجاد می‌گردد. سپس دوربین کوچکی به زیر پوست هدایت می‌شود. این گونه می‌توان رسوبات را با کمترین میزان برش خارج کرد.

پیشنهاد می شود مقاله درباره یخ زدگی شانه در وب سایت توان هاب را مطالعه نمایید.

فیزیوتراپی برای درمان رسوبات کلسیم در شانه

می‌توان گفت ورزش برای رسوب کلسیم در شانه بهترین راه برای درمان این مشکل است. در ابتدا فیزیوتراپ مشکل شما را بررسی می‌کند. عکس‌ها را چک می‌کند. سپس تمرینات را بر اساس میزان و شدت مشکل شما طراحی می‌کند. 

یک فیزیوتراپ با افزایش قدرت و دامنه حرکتی سختی تمرینات شما را به تدریج افزایش می‌دهد و فرم شما را زیر نظر می‌گیرد تا مطمئن شود که تمرینات را به درستی انجام می‌دهید و گروه‌های عضلانی مناسب را فعال می‌کنید. نکته مثبت این است که فیزیوتراپی را در منزل هم می‌توانید انجام دهید و نیازی نیست برای اجرای تمرینات به جای دیگری بروید. در ادامه بهترین تمرینات برای درمان تجمع کلسیم در شانه را می‌آوریم. 

تمرین اول

این تمرین موجب حرکت مفصل شانه در سطوح مختلف حرکتی می‌گردد.

برای اجرای این تمرین رو به روی یک دیوار بایستید. یک حوله را با دو دست بگیرید و آن را به دیوار رو به روی خود بچسبانید.

حوله را تا جایی که می‌توانید بالا ببرید.

سپس آن را به سمت پایین و به حالت اولیه ببرید.

این تمرین را 20 بار تکرار کنید.

در مرحله بعد حوله را دوباره به دیوار بچسبانید. این بار دست خود را به صورت دورانی حرکت دهید. گویی که دارید دیوار را تمیز می‌کنید. 20 دایره در جهت عقربه‌های ساعت و 20 دایره در خلاف عقربه‌های ساعت ایجاد کنید. 

حال به سمت پهلو بچرخید و حوله را با پهلوی خود نگه دارید. 

حوله را تا جایی که می‌توانید بالا ببرید تا کشش خوبی احساس کنید. 

سپس حوله را به سمت پایین و به حالت اولیه برگردانید.

این تمرین را 20 بار تکرار کنید. 

تمرین اول فیزیوتراپی برای رسوب کلسیم در شانه

تمرین دوم

این تمرین قدرت عضلات روتاتور کاف را برای تثبیت و چرخش خارجی شانه بهبود می‌بخشد.

برای اجرای این تمرین، یک کش پیلاتس را به یک نرده یا دستگیره در ببندید. در زاویه 90 درجه آن بایستید. شانه سالم را در کنار آن قرار دهید.

انتهای شل کش را با دست آسیب دیده بگیرید. کف دست باید رو به بالا باشد. آرنج هم باید 90 درجه خم شده باشد. 

حال بند را به سمت شکم بکشید. بازوی شما باید به بدنتان چسبیده باشد. چند ثانیه صبر کنید. سپس دست را به حالت اولیه برگردانید.

این کار را در سه ست 10 تایی اجرا کنید. 

تمرین دوم فیزیوتراپی برای درمان رسوب کلسیم در شانه

تمرین سوم

این تمرین برای افزایش قدرت ماهیچه‌های تیغه شانه مناسب است.

برای اجرای تمرین سوم، یک کش پیلاتس را به یک نرده ببندید. به گونه‌ای که دو سر آن باز و آویزان باشد.

دو سر آن را با هر دست خود نگه دارید. 

آرنج‌های شما باید در یک زاویه 90 درجه خم شوند. بازوها هم باید به بدن شما چسبیده باشند. 

حال بند را با دو دست خود به عقب بکشید. به گونه‌ای که تیغه‌های شانه‌های شما به هم نزدیک شوند. ساعت‌های شما باید در طول حرکت موازی با زمین باشد.

کمی مکث کنید. سپس کش را به حالت اولیه برگردانید. 

این تمرین را در سه ست 10 تایی تکرار کنید.

تمرین سوم فیزیوتراپی برای درمان رسوب کلسیم در شانه

تمرین چهارم

یک کش پیلاتس را با دو دست خود نگه دارید. کف دست شما باید رو به بالا باشد. 

بین دستان شما باید به اندازه شانه‌ها فاصله باشد. 

بازوها را تا ارتفاع شانه بالا بیاورید. حال بازوها را باز کنید تا کش کشیده شود. 

کمی مکث کنید. سپس دست را به حالت اول برگردانید.

این تمرین را در 3 ست 10 تایی اجرا کنید.

تمرین چهارم فیزیوتراپی برای درمان رسوب کلسیم در شانه

تمرین پنجم

این تمرین برای تقویت عضلات روتاتور کاف مناسب است.

رو به پایین دراز بکشید.

دستان خود را به سمت بالای سر دراز کنید.

کف دو دست باید به سمت سر باشد. دستان باید به گونه‌ای باشند که انگار دارید با بدن خود حرف Y را درست می‌کنید. کم در این حالت مکث کنید.

سپس در هر دو دست خود را به طرفین حرکت دهید. این بار با بدن خود حرف T را بسازید. 

کمی مکث کنید.

10 بار تغییر موقعیت دهید. 

این کار را در 3 ست تکرار کنید.

تمرین پنجم فیزیوتراپی برای درمان رسوب کلسیم در شانه

پیشنهاد می شود مقاله درباره فیزیوتراپی شانه را در وب سایت توان هاب مطالعه نمایید.

سخن نهایی

در این مقاله درباره رسوب کلسیم در شانه توضیح دادیم و روش‌های درمانی آن را بررسی کردیم. بهترین راه درمان استراحت و فیزیوتراپی است. تیم توان هاب از فیزیوتراپیست های باتجربه ای برخوردار است که خدمات فیزیوتراپی در منزل را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید جلسات فیزیوتراپی را با خیال راحت در خانه برگزار کنید و در هزینه و زمان صرفه‌جویی کنید. علاوه بر این، با استفاده از پشتیبانی 24 ساعته توان هاب می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز سوالات و دغدغه‌های خود را مطرح کنید. 

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط