فیزیوتراپی شانه: راهنمای کامل برای بهبود سلامت شانه‌هایتان

فیزیوتراپی شانه

آسیب‌ به شانه می‌تواند مشکلات جدی در فعالیت‌های روزمره ما ایجاد کند؛ زیرا شانه علاوه بر تاثیری که بر حرکت طبیعی ما دارد، نقش حیاتی در انجام فعالیت‌های ورزشی، بلند کردن اجسام و… نیز بازی می‌کند. در صورتی که شانه شما در اثر ضربه، فشار یا هر آسیب دیگری دچار درد و التهاب شود، می‌توان به کمک تکنیک‌های فیزیوتراپی شانه این عوارض را کاهش داد و روند بهبودی را تسریع کرد.

استفاده از تمرینات و دستگاه‌های فیزیوتراپی می‌تواند به تقویت عضلات، کاهش درد و تسهیل حرکت شانه کمک کند. در این مقاله، ما به بررسی انواع تمرینات، روش‌ها و دستگاه‌های فیزیوتراپی برای درمان آسیب‌های شانه پرداخته و نکات مهم برای انجام این تمرینات را معرفی خواهیم کرد.

فیزیوتراپی شانه به چه معناست؟

فیزیوتراپی شانه به معنای استفاده از تمرینات توانبخشی، تقویتی، ماساژ، الکتروتراپی و سایر روش‌های فیزیوتراپی برای درمان آسیب‌های مرتبط با شانه است. این روش‌های فیزیوتراپی می‌توانند علائم آسیب را برطرف کرده و در مدت کوتاهی شما را به زندگی روزمره بازگردانند.

با انجام فیزیوتراپی می‌توان مشکلاتی مانند التهابات مفصلی، آسیب‌های عضلانی، درد کتف و شانه، محدودیت در حرکت و… را درمان کرد. این روش درمانی که غیردارویی و غیرجراحی است، باعث تقویت عضلات و افزایش انعطاف تاندون‌ها می‌شود. از این رو، فیزیوتراپی یک روش موثر و اساسی برای درمان مشکلات شانه محسوب می‌گردد.

سلامتی شانه در فیزیوتراپی شانه

کاربردهای فیزیوتراپی شانه چیست؟

استفاده از تکنیک‌های فیزیوتراپی کتف و شانه می‌تواند مزایای قابل توجهی داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش قدرت و انعطاف: انجام تمرینات فیزیوتراپی، می‌تواند به افزایش قدرت و انعطاف عضلات شانه و تقویت تاندون‌ها کمک کند.
  • کاهش درد: تکنیک‌های فیزیوتراپی می‌تواند باعث کاهش درد، تورم و سایر عوارض ناشی از آسیب شانه شود.
  • بهبود دامنه حرکت مفصل شانه: انجام تمرینات و روش‌های فیزیوتراپی می‌تواند به حرکت راحت‌تر شانه و افزایش دامنه حرکتی آن کمک کند.
  • اصلاح نحوه نشستن و ایستادن: درد و ضعف شانه می‌تواند باعث شود که نحوه نشستن و ایستادن شما دچار اختلال شود. این مشکل کمک تمرینات فیزیوتراپی این مشکلات برطرف خواهد شد.
  • پیشگیری از آسیب در آینده: در طی جلسات درمانی فیزیوتراپی، عضلات و تاندون‌های شما تقویت می‌شود که مانع از آسیب‌های بعدی خواهد شد؛ همچنین نحوه صحیح کار کردن با کتف و شانه خود را می‌آموزید.
نحوه نشستن در فیزیوتراپی شانه

بورسیت شانه چیست؟ برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

چه زمانی به فیزیوتراپی شانه نیاز داریم؟

به طور رایج، در موارد زیر استفاده از فیزیوتراپی می‌تواند برای درمان مشکلات شانه مفید باشد:

  • آسیب به روتاتور کاف: تاندون روتاتور کاف شانه به دسته‌ای از تاندون‌ها و عضلات گفته می‌شود که استخوان شانه را به بازو متصل می‌کنند. فشار طولانی مدت می‌تواند باعث درد و التهاب در این ناحیه (تاندونیت روتاتور کاف) شود.
  • آرتروز: آرتروز می‌تواند باعث ایجاد درد و کاهش قدرت حرکت عضلات شانه شود. تمرینات فیزیوتراپی شانه می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند.
  • شکستگی: شکستگی استخوان کتف می‌تواند باعث بروز علائمی چون درد، تورم و کاهش دامنه حرکت آن شود.
  • دررفتگی: دررفتگی شانه به حالتی گفته می‌شود که استخوان مفصل شانه از جای طبیعی خود خارج شود. فیزیوتراپی شانه می‌تواند به درمان سریعتر این مشکل و رفع عوارض آن کمک کند.
  • گرفتگی عضلات: گرفتگی عضلات شانه می‌تواند باعث ایجاد درد و سفتی در این ناحیه شود. این مشکل می‌تواند در اثر کار بیش از حد یا مشکلات زمینه‌ای مانند دیابت ایجاد شود.
شکستگی استخوان در فیزیوتراپی شانه

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی شانه

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی شانه بسته به تعرفه‌های کلینیک درمانی، تخصص فیزیوتراپیست، شهر محل زندگی شما و سطح خدمات ارائه شده متغیر خواهد بود؛ بنابراین، تعیین میزان دقیق هزینه هر جلسه امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این موارد، خوب است بدانید بعضی بیمه‌های تکمیلی، درمان‌های فیزیوتراپی را پوشش می‌دهند که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری بر هزینه نهایی شما داشته باشد.

برای اطلاعات دقیق‌تر، توصیه می‌شود با یکی از مراکز فیزیوتراپی تماس بگیرید. کارشناسان توان هاب آمادگی دارند تا به طور دقیق در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

اگر اطلاعات بیشتری درباره فیزیوتراپی آرنج نیاز دارین می توانید مقاله فیزیوتراپی آرنج در منزل را از دست ندهید.

تکنیک‌های فیزیوتراپی شانه در منزل

برخی از تمرینات فیزیوتراپی که می‌توانید در خانه برای رفع مشکلات شانه استفاده کنید شامل موارد زیر است؛ اما توصیه می‌شود که پیش از انجام هرگونه تمرینی، ابتدا با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید.

۱. حرکت آونگی

دست سالم خود را روی یک سطح، مانند صندلی قرار دهید (یعنی برای فیزیوتراپی شانه راست، باید دست چپ را روی صندلی قرار دهید و برای فیزیوتراپی شانه چپ، برعکس عمل کنید)؛ سپس بازوی دیگر خود را به صورت آزادانه رها کنید و به صورت یک حلقه در هر دو جهت حرکت دهید. این حرکت را چند بار در روز تکرار کنید.

۲. تمرین گردن

تمرین گردن در فیزیوتراپی شانه

برای انجام فیزیوتراپی کتف در منزل، می‌توانید مطابق شکل زیر سر خود را به طور کامل پایین بیاورید؛ به طوری که چانه شما به سینه بچسبد و کشیده شدن عضلات پشت گردن را حس کنید. سپس به آرامی سر را تا جای ممکن بالا ببرید.

۳. تمرین تقویتی عضلات گردن و کتف

تمرین تقویتی فیزیوتراپی شانه

کف دست‌های خود را روی زمین قرار دهید و  سعی کنید که با فشار روی انگشتان پا، باسن را به بالا هل دهید. در صورتی که این حرکت مشکل است می‌توانید زانوهای خود را نیز روی زمین بگذارید. این حرکت باعث کشیده شدن عضلات کتف و شانه شما خواهد شد.

۴. حرکت کششی

دست‌های خود را به پشت سر برده و مطابق شکل زیر حوله یا تسمه‌ای را در دستان خود بگیرید. سپس تلاش کنید که دو طرف شانه خود را به هم نزدیک نمایید و هم زمانه چانه خود را به سمت بالا ببرید.

حرکت کششی در فیزیوتراپی شانه

همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره یخ زدگی شانه و راه های درمان آن می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

عوارض فیزیوتراپی شانه

اگر چه فیزیوتراپی می‌تواند فواید بسیار زیادی به همراه داشته باشد، اما ممکن است با بعضی عوارض کوتاه‌مدت نیز همراه باشد. البته اگر این تمرینات به صورت غیراصولی یا توسط درمانگر غیرحرفه‌ای انجام شود، ممکن است به بروز عوارض جدی نیز منجر شود. برخی از عوارض احتمالی و قابل انتظار فیزیوتراپی عبارتند از:

  • درد و تورم: ممکن است بعد از انجام تمرینات فیزیوتراپی شانه، درد و تورم احساس شود که معمولا به صورت موقت است.
  • خستگی عضلات: انجام تمرینات فیزیوتراپی شانه ممکن است باعث خستگی و ضعف عضلات شانه شود که به استراحت نیاز دارد.
  • خطر مصدومیت: در صورت انجام تمرینات به صورت نادرست یا بیش از حد، ممکن است دچار مصدومیت شوید.
  • تشدید علائم بیماری: در برخی موارد، انجام تمرینات فیزیوتراپی شانه ممکن است به جای بهبود، باعث تشدید علائم بیماری شود که نیازمند تعدیل برنامه تمرینی است.

بنابراین، مهم است که هرگونه عارضه یا ناراحتی را سریعا با فیزیوتراپیست یا پزشک خود مطرح کنید تا برنامه تمرینی شما اصلاح شود و بهترین نتیجه را به دست آورید.

عوارض فیزیوتراپی شانه

خدمات فیزیوتراپی را می توانید با مراجعه به کلینیک یا به صورت فیزیوتراپی در منزل دریافت کنید.

انواع دستگاه فیزیوتراپی شانه

برای انجام فیزیوتراپی شانه، دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند برای بهبود و تقویت عضلات شانه استفاده شوند. برخی از دستگاه‌های رایج در فیزیوتراپی شانه عبارتند از:

  • دستگاه‌های لیزری: این دستگاه‌ها می‌توانند برای رفع عوارضی چون درد، گرفتگی، رگ به رگ شدن، تورم بافت نرم یا بازسازی اعصاب مورد استفاده قرار گیرند.
  • دستگاه‌های ورزشی: این دستگاه‌ها برای تقویت عضلات و تاندون‌ها استفاده می‌شوند و می‌تواند شامل وزنه‌ها، بندها، میز کشش، توپ‌ها و… باشد.
  • دستگاه‌های تحریک الکتریکی (الکتروتراپی): دستگاه‌های الکتریکی مانند EMS می‌توانند به تقویت عضلات شانه کمک کنند و درمان درد و التهاب را سریع‌تر نمایند.
  • دستگاه‌های اولتراسوند: این دستگاه‌ها معمولا برای کاهش درد و عوارض و رفع گرفتگی عضلات شانه استفاده می‌شوند.

استفاده هر یک از دستگاه‌های فیزیوتراپی شانه به شرایط و نیاز هر فرد بستگی دارد. بنابراین، لازم است هرگونه استفاده از این دستگاه‌ها تحت نظر و راهنمایی فیزیوتراپیست انجام شود تا از عوارض احتمالی پیشگیری گردد.

فیزیوتراپی تاندون شانه

فیزیوتراپی برای درمان مشکلات تاندون شانه می‌تواند شامل تمرینات و روش‌های مختلفی باشد که به تقویت و بهبود تاندون‌های شانه کمک کند. فیزیوتراپیست پس از تشخیص علت درد و ارزیابی وضعیت شما، برنامه درمانی کاملی را برای شما تجویز خواهد کرد. درمان تاندونیت شانه معمولا شامل مدیریت درد، آموزش بیمار، درمان با تکنیک‌های فیزیوتراپی و… خواهد بود.

  • مدیریت درد: فیزیوتراپ قبل از اینکه قدرت حرکت شما را بازیابی کند، سعی خواهد نمود که درد و تورم را کاهش دهد تا احساس ناراحتی زیادی نداشته باشید. الکتروتراپی و استفاده از گرمادرمانی و سرمادرمانی از جمله روش‌های مورد استفاده است.
  • ماساژ: درمانگر به کمک فشار ملایم بر نواحی دردناک و ملتهب، تلاش می‌کند که گرفتگی عضلات را کاهش دهد. این روش همچنین باعث می شود که تورم سریع‌تر از بین برود.
  • تمرینات دامنه حرکتی: هدف از انجام این تمرینات این است که شما بتوانید شانه خود را به میزان طبیعی حرکت دهید. این تمرینات می‌تواند شامل حرکات کششی یا انعطافی باشد.
  • تمرینات تقویتی: هدف از انجام این ورزش‌ها این است که عضلات و تاندون شانه شما بتواند به توانایی و قدرت طبیعی خود برسند. این تمرینات می‌تواند شامل استفاده از کش‌های مقاومتی، وزنه و… باشد.
  • تمرینات عملکردی: این حرکات به این منظور تجویز می‌شوند که شما بتوانید برای بازگشت به فعالیت‌های عادی آماده شوید. این تمرین‌ها می‌تواند شامل اصلاح نحوه خواب، اصلاح نحوه نشستن و ایستادن باشد.
تمرینات فیزیوتراپی شانه

همچنین با فیزیوتراپی دست در منزل نیز بیشتر آشنا شوید.

جمع‌بندی

شانه شما ممکن است در اثر فعالیت زیاد، ضربه، افزایش سن و… دچار درد یا التهاب شود. در این صورت، استفاده از روش‌های فیزیوتراپی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بهبود سریع‌تر عوارض و تقویت شانه داشته باشد.

فیزیوتراپیست شما پس از تشخیص علت درد، متناسب با شرایط خاص شما یک برنامه درمانی را تجویز می‌کند که به طور رایج شامل تمرین‌های تقویتی، انعطافی، عملکردی و… خواهد بود. با انجام تمرینات فیزیوتراپی شانه به صورت منظم و تحت نظر متخصص، می‌توان انتظار داشت که در مدت کوتاهی سلامتی خود را به دست آورید. در صورتی که به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان توان هاب مشورت کنید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منبع : orthobethesda

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط