فیزیوتراپی لگن با دستگاه چگونه انجام می شود؟

فیزیوتراپی لگن با دستگاه

اختلالات کف لگن مانند بی اختیاری ادرار، درد و خشکی لگن، افتادگی لگن به دلایل مختلی اتفاق می‌افتند. افزایش سن، بارداری، چاقی، یائسگی و … همگی می‌توانند به بروز مشکلات لگن منجر شوند. فیزیوتراپی لگن، یک روش غیرتهاجمی و کاملا ایمن برای رفع و کنترل اختلالات لگن است. روش‌های مختلفی برای فیزیوتراپی لگن وجود دارد؛ از درمان‌های دستی و تمرینات ورزشی گرفته تا فیزیوتراپی لگن با دستگاه. روش مناسب فیزیوتراپی برای هر فرد به وضعیت جسمانی، شرایط پزشکی و شدت اختلالات لگن او بستگی دارد. در مطلب امروز توضیح می‌دهیم که فیزیوتراپی لگن با چه دستگاه‌هایی انجام می‌شود و چگونه است.

فیزیوتراپی لگن

فیزیوتراپی لگن، نوع خاصی از فیزیوتراپی است که به منظور تسکین علائم ناشی از اختلالات لگن و توانبخشی عضلات کف لگن به کار می‌رود. متدهای مختلفی برای انجام فیزیوتراپی لگن وجود دارد و در اغلب موارد، فیزیوتراپی لگن به عنوان خط اول درمان اختلالات لگن در نظر گرفته می‌شود.

فیزیوتراپی لگن توسط کارشناسان فیزیوتراپی و به تشخیص پزشک ارتوپد انجام می‌شود. با توجه به وضعیت بیمار و شدت اختلال لگن او ممکن است فیزیوتراپی از طریق انجام حرکات ورزشی، درمان دستی و یا توسط دستگاه انجام شود. در برخی موارد نیز ممکن است فیزیوتراپ از چند روش فیزیوتراپی به صورت ترکیبی استفاده نماید.

فیزیوتراپی لگن با دستگاه

دستگاه‌های مختلف فیزیوتراپی به درمانگران امکان می‌دهند که اختلالات مختلف کف لگن را درمان کنند یا علائم ناخوشایند آنها را تسکین دهند. در ادامه با سه مورد از رایج‌ترین دستگاه‌های فیزیوتراپی لگن آشنا می‌شویم.

همچنین شما عزیزان می توانید با فیزیوتراپی در منزل بیشتر آشنا شوید.

فیزیوتراپی لگن با دستگاه بیوفیدبک

فیزیوتراپی لگن با دستگاه بیوفیدبک

بیوفیدبک، اصلی‌ترین دستگاهی است که در فیزیوتراپی لگن به کار می‌رود. فیزیوتراپی لگن با دستگاه بیوفیدبک می‌تواند در رفع اختلالاتی نظیر بی اختیاری ادرار، افتادگی لگن، بی اختیاری مدفوع، یبوست و … موثر باشد. چند حسگر الکتریکی که به مانیتور وصل هستند، به ناحیه لگن بیمار متصل می‌شوند. دستگاه بیوفیدبک ناحیه لگن را ارزیابی می‌کند و با محاسبه میزان انقباضات لگن، بیمار و پزشک را از میزان سفتی یا شلی عضلات لگن آگاه می‌سازد. فیزیوتراپی لگن با دستگاه بیوفیدبک حداقل ۴ تا ۶ هفته (۲ تا ۳ بار در هفته) طول می‌کشد. 

در جلسه فیزیوتراپی لگن با دستگاه بیوفیدبک از دو سنسور (یکی روی شکم و سنسور کوچکتر در کانال مقعد بیمار) استفاده می‌شود. از بیمار خواسته می‌شود که عضلات لگن را سفت و شل کند. میزان انقباض و شل شدن عضلات روی مانیتور نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب فیزیوتراپ تشخیص می‌دهد که کدام نواحی بیش از حد منقبض یا شل می‌شوند. با کمک دستگاه بیوفیدبک ، بیماران می‌توانند درک بهتری از عملکرد عضلات خود کسب کنند و یاد بگیرند که عضلات کف لگن خود را به طور مؤثر کنترل و تقویت نمایند.

فیزیوتراپی لگن با دستگاه بیوفیدبک می‌تواند به سه متد مختلف انجام شود: بیوفیدبک الکترومیوگرافیک، بیوفیدبک با استفاده از عامل فشار (مانومتریک ) و بیوفیدبک اولتراسونیک.

پیشنهاد می شود مقاله فیزیوتراپی لگن شکسته مطالعه نمایید.

فیزیوتراپی لگن با دستگاه الکتروتراپی

فیزیوتراپی لگن با روش الکتروتراپی

الکتروتراپی روشی است که از جریان الکتریسیته برای تسکین درد، افزایش خونرسانی، تحریک رشد استخوان و تقویت عضلات استفاده می‌کند. الکتروتراپی با دستگاه‌های مختلفی قابل انجام است که هر یک، جریان متفاوتی تولید می‌کنند. تنس، میکروکارنت، فارادیک، گالوانیک و اینترفارنشیال رایج‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده در الکتروتراپی هستند. در تمامی این دستگاه‌ها از جریان الکتریسیته برای افزایش یا کاهش فعالیت سیستم عصبی استفاده می‌شود و تفاوت آنها در نحوه بکارگیری این جریان الکتریکی است.

الکتروتراپی یا تحریک الکتریکی با دستگاه تنس، شناخته شده‌ترین دستگاه الکتروتراپی و یکی دیگر از روش‌های رایج فیزیوتراپی لگن با دستگاه است. درمان تحریک الکتریکی برای بیمارانی که عضلات کف لگن ضعیف دارند، بسیار مفید است. این روش درمانی غیر تهاجمی و غیر جراحی به فعال شدن عضلات و اعصاب کف لگن کمک می‌کند. این درمان از طریق تحریک الکتریکی پدهای چسبی انجام می‌شود که در نزدیکی کف لگن قرار داده می‌شوند. 

مطالعه مقاله فیزیوتراپی لگن برای یبوست پیشنهاد می شود .

فیزیوتراپی لگن با دستگاه تکارتراپی

فیزیوتراپی لگن با دستگاه چگونه انجام می شود؟ 1

تکارتراپی از انرژی الکترومغناطیسی با فرکانس بالا برای تولید گرما به منظور تحریک زیستی بافت استفاده می‌کند. انرژی از طریق حرکت متناوب بارهای الکتریکی موجود در بدن به شکل یون‌ها، به بافت‌هایی که جریان‌های جابجایی را القا می‌کنند منتقل می‌شود. فیزیوتراپی لگن با دستگاه تکارتراپی به چند طریق در رفع اختلالات لگن موثر است. گرمای ایجاد شده توسط تکارتراپی باعث منبسط شدن رگ‌ها و افزایش خونرسانی به بافت‌ها خواهد شد. جریان الکترومغناطیسی ناشی از تکارتراپی نیز باعث می‌شود که تخلیه مایعات لنفی جمع شده در نواحی ملتهب و متورم با سرعت بیشتری انجام شود.

در طی تکارتراپی، دو الکترود روی ناحیه لگن قرار می‌گیرند که انرژی الکترومغناطیسی با فرکانس بالا را به بدن ارسال می‌کنند. امواج تکارتراپی می‌توانند تا عمق ۱۰ سانتی متر در بافت‌ها نفوذ کنند. تکارتراپی از طریق افزایش گردش خون و تحریک متابولیسم سلولی در ناحیه لگن به تسریع ترمیم و بازسازی استخوان‌ها و بافت‌های لگن کمک می‌کند.

عوارض فیزیوتراپی لگن با دستگاه

یکی از دغدغه‌های بیماران در هنگام انجام فیزیوتراپی لگن با دستگاه، میزان ایمنی دستگاه و عوارض احتمالی ناشی از آن است. با این حال نیازی نیست نگران عوارض فیزیوتراپی لگن با دستگاه باشید. دستگاه‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی لگن کاملا مطمئن و مورد تأیید FDA هستند. بنابراین در صورتی که روند درمان‌تان توسط یک فیزیوتراپ آموزش دیده انجام شود، هیچ گونه عوارض جانبی متوجه شما نخواهد شد. یک فیزیوتراپ با تجربه می‌تواند با توجه به شرایط لگن، بهترین تنظیمات ممکن را روی دستگاه فیزیوتراپی انجام دهد و به همین خاطر همواره تأکید می‌شود که برای انجام فیزیوتراپی به مراکز و کلینیک‌های فیزیوتراپی معتبر مراجعه کنید.

مطالعه مقاله فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن از دست ندهید.

سخن پایانی

فیزیوتراپی لگن یک روش مطمئن برای درمان اختلالات عملکرد کف لگن است. فیزیوتراپی لگن با دستگاه، یکی از روش‌های فیزیوتراپی است که توسط دستگاه‌های ایمن که غالبا مورد تأیید FDA هستند انجام می‌شود. اینکه کدام دستگاه برای فیزیوتراپی لگن شما مناسب است، به نوع و شدت مشکل لگن‌تان بستگی دارد. فیزیوتراپ پس از معاینه و ارزیابی کامل وضعیت لگن‌تان می‌تواند مناسب‌ترین فیزیوتراپی لگن با دستگاه را به شما توصیه نماید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع :
partnersinpelvichealth
pelvicfloorpro

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط