کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

بزرگسالان و سالمندان به دلیل بروز بیماری ها و یا کهولت سن دچار مشکلات مختلف جسمی و ذهنی می‌شوند و این مشکلات، چالش‌هایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کنند. راه‌های مختلفی برای کاهش یا برطرف کردن این مشکلات وجود دارد. یکی از این راه‌ها کاردرمانی در منزل است. کاردرمانی فراتر از ورزش‌های بدنی است و شامل آموزش تکنیک‌ها و مهارت‌های مختلفی می‌شود. کاردرمانگران به افراد کمک می‌کنند تا مهارت‌های زندگی را بیاموزند، کارهای ساده و روزمره را خودشان انجام دهند و اعتماد به نفس خود را حفظ کنند. بسیاری از بزرگسالان و سالمندان به دلیل نبود وقت، سخت بودن رفت و آمد و… ترجیح می‌دهند جلسات کاردرمانی را در خانه برگزار کنند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان و سالمندان توضیح دهیم و بهترین تمرینات و فعالیت‌های این حوزه را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. 

مزایای کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

کاردرمانی فقط در مورد جنبه فیزیکی توان‌بخشی نیست، بلکه در مورد سازگاری با تغییرات عاطفی و محیطی نیز فعالیت می‌کند. کاردرمانگران طیف وسیعی از تمرینات را برای کمک به بیماران به کار می‌گیرند تا آن‌ها بتوانند برنامه‌های روزمره خود را به بهترین شکل اجرا کنند و کیفیت زندگی خود را افزایش دهند. جلسات کاردرمانی را می‌توان در کلینیک، مدرسه، خانه و… برگزار کرد. برگزاری جلسات کاردرمانی در منزل یکی از بهترین ایده‌ها برای بازدهی بالاتر است. زیرا:

  1. خانه محیط امن بسیاری از افراد است.
  2. افراد بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند.
  3. خانواده نیز می‌توانند در جلسات دخیل باشند.
  4. کاردرمانگر می‌تواند تمرینات را با توجه به محیط خانه طراحی کند.
  5. در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.
مزایای کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

تأثیر جلسات کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم کاردرمانی صرفاً روی چالش‌های فیزیکی تمرکز ندارد. بلکه برای بهبود مهارت‌های شناختی و ذهنی نیز کاربرد دارد. تحریک شناختی یک دلیل کلیدی برای شرکت در جلسات کاردرمانی برای بسیاری از بزرگسالان، به ویژه افراد مسن است. با افزایش سن، توانایی‌های شناختی ما کاهش می‌یابد و بر حافظه، مهارت‌های حل مسئله و توانایی انجام کارهای روزمره تأثیر می‌گذارد. کاردرمانی تمرین‌ها و فعالیت‌های شناختی هدفمندی را ارائه می‌دهد که به تقویت این مهارت‌ها کمک می‌کند و تضمین می‌کند که بزرگسالان استقلال و کیفیت زندگی خود را حفظ می‌کنند.

تمرینات بدنی کاردرمانی نیز برای تقویت بدن و در عین حال بهبود هماهنگی و تعادل طراحی شده‌اند. به ویژه برای افراد مسن که با کاهش قدرت جسمانی مرتبط با افزایش سن یا مشکلات سلامتی مبارزه می‌کنند. تمرینات کاردرمانی در خانه برای بزرگسالان با هدف افزایش تحرک، کاهش خطر سقوط و افزایش سلامت کلی بدن طراحی شده‌اند.

علاوه بر این، کاردرمانی چیزی بیش از پرداختن به اختلالات موجود است. گاهی با کاردرمانی می‌توان از بروز مشکلات پیشگیری کرد. به عنوان مثال، بزرگسالان می‌توانند از طریق تمرین‌ها و فعالیت‌های مختلف، فعالانه روی مهارت‌های حرکتی ظریف، توانایی‌های شناختی و قدرت بدنی که برای زندگی روزمره حیاتی هستند، کار کنند.

تمرینات بدنی کاردرمانی بزرگسالان

مزایای کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

تمرینات کاردرمانی در خانه برای بزرگسالان فواید زیادی دارند، از بهبود فیزیکی گرفته تا پیشرفت‌های شناختی. در ادامه مزایای کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان را بررسی می کنیم:

بهبود هماهنگی دست و چشم

یکی از مزایای کلیدی کاردرمانی افزایش هماهنگی دست و چشم است. فعالیت‌هایی مانند هنر و کار دستی یا حتی بازی‌های رایآن‌های و تخته‌ای نیاز به حرکات دقیق و ردیابی بصری دارند و این عمل هماهنگی را تقویت می‌کند. این نکته برای بهبود کارهای روزانه مانند نوشتن، پخت و پز و رفت و آمد ایمن در محیط‌های مختلف بسیار مهم است.

افزایش تعادل و پیشگیری از سقوط

تمرینات کاردرمانی اغلب بر بهبود تعادل تمرکز می‌کنند که برای جلوگیری از زمین خوردن، به‌ویژه در افراد مسن‌تر، ضروری هستند. این تمرینات برای ایستادن، راه رفتن و… مناسب هستند و موجب ثبات بدن می‌شوند. داشتن تعادل و حفظ کردن آن از جنبه‌های کلیدی استقلال و ایمنی در زندگی روزمره است. 

بهبود تعادل در کاردرمانی بزرگسالان

افزایش تمرکز و عملکرد شناختی

بسیاری از تمرینات کاردرمانی بزرگسالان در منزل برای تقویت تمرکز و عملکرد کلی شناختی طراحی شده‌اند. پازل‌ها، بازی‌های استراتژی و کارهای مشابه نیاز به توجه متمرکز و تفکر انتقادی دارند. همه این‌ها به تقویت مهارت‌های شناختی کمک می‌کنند. این افزایش تمرکز می‌تواند منجر به عملکرد بهتر در فعالیت‌های روزمره شود. 

پیشنهاد می شود مقاله کاردرمانی ذهنی در منزل در وب سایت توان هاب را مطالعه بفرمایید.

انواع تمرینات کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

در این بخش بهترین تمرینات کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان را می‌آوریم و مزایای هر یک را توضیح می‌دهیم. 

جدول و بازی با کلمات

جدول کلمات متقاطع و بازی‌های کلمات مانند سودوکو برای بزرگسالان به ویژه سالمندان فوق‌العاده هستند. این بازی‌ها سرگرم‌کننده هستند و همچنین به سالمندان کمک می‌کنند تا روی مهارت‌های شناختی و استدلالی خود کار کنند و توانایی‌های حل مسئله، حفظ حافظه و مهارت‌های زبانی خود را به چالش بکشد و ذهن خود را تیز نگه دارند. به راحتی هم می‌توان این بازی‌ها را در خانه اجرا کرد. حتی برای اجرای این بازی‌ها نیازی به نظارت کاردرمانگر نیست و می‌توان آن‌ها را به تنهایی هم اجرا کرد. 

مزایای حل جدول و بازی‌های این چنینی برای سالمندان:

تمرینات کاردرمانی در منزل بزرگسالان
  • تقویت مهارت‌های شناختی، از جمله حفظ حافظه و توانایی‌های حل مسئله.
  • کاهش خطر زوال شناختی و بهبود سلامت مغز.
  • ارتقای تعامل اجتماعی و کاهش احساس تنهایی.
  • تحریک ذهنی و سرگرمی.
نوع فعالیتمزایا
جدول کلمات متقاطعبهبود مهارت‌های حل مسئله.بهبود واژگان و مهارت‌های زبانی پیشرفته.تقویت حافظه.
بازی‌های کلمه‌ای (مانند Scrabble، Boggle)افزایش توانایی‌های شناختی.افزایش انعطاف‌پذیری ذهنی.بهبود تمرکز و توجه
سودوکو و پازل اعدادبهبود استدلال منطقی. مهارت‌های عددی پیشرفته .افزایش توانایی حل مسئله

پیشنهاد می شود مقاله بازی های کاردرمانی ذهنی در وب سایت توان هاب را مطالعه بفرمایید.

بازی‌های ویدئویی برای سالمندان

وقتی به بازی‌های ویدئویی فکر می‌کنید، ممکن است جوانانی را تصور کنید که غرق در دنیای مجازی هستند. در صورتی که گیم سن نمی‌شناسد! بازی‌های ویدئویی می‌توانند مزایای زیادی برای سالمندان هم داشته باشند. البته اگر به درستی انتخاب و استفاده شوند. بازی‌های ویدئویی نه تنها سرگرم‌کننده هستند، بلکه مهارت‌های دستی و هماهنگی دست و چشم را نیز بهبود می‌بخشند. این مورد برای انجام کارهای روزانه بسیار مهم است. 

مزایای بازی‌های ویدئویی برای بزرگسالان و سالمندان:

  • مهارت‌های استدلال را بهبود می‌بخشد
  • هماهنگی دستان و چشم‌ها را تقویت می‌کند
  • مهارت دستی را افزایش می‌دهد
  • مفاصل را متحرک و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد
بازی‌های پازلیتفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله را بهبود می‌بخشد.
بازی‌های ورزشیفعالیت بدنی و هماهنگی را تقویت می‌کند.
بازی‌های استراتژیکتفکر استراتژیک و توانایی‌های تصمیم‌گیری را ارتقا می‌دهند.
بازی‌های تناسب اندامراهی لذت‌بخش برای فعال ماندن بدنی ارائه می‌دهد.
بازی‌های چندنفرهتعامل اجتماعی و ارتباط با دیگران را ارائه می‌دهند.

نکته: بازی‌های ویدئویی باید در حد اعتدال استفاده شوند.

فعالیت‌های ADL و IADL برای استقلال و عملکرد

همان طور که گفتیم کاردرمانی استقلال و عملکرد را در فعالیت‌های زندگی روزمره (ADL) و فعالیت‌های ابزاری زندگی روزانه (IADL) ارتقا می‌دهد. با گنجاندن فعالیت‌های ADL و IADL در جلسات درمانی، بزرگسالان و سالمندان می‌توانند مهارت‌های زندگی خود را تمرین کرده و تقویت کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا زمانی که ممکن است به زندگی مستقل ادامه دهند.

فعالیت‌های ADL

فعالیت‌های ADL وظایف اساسی لازم برای مراقبت از خود و بهداشت شخصی هستند. این فعالیت‌ها شامل حمام کردن، لباس پوشیدن، نظافت، غذا خوردن و استفاده از توالت می‌شود. کاردرمانگران به افراد آموزش می‌دهند تا بتوانند از توانایی‌های خود برای انجام مستقل این وظایف استفاده کنند و قوای خود را بهبود بخشند. هر چه فرد استقلال بیشتری پیدا کند، اعتماد به نفس بالاتری هم خواهد داشت.

کمک به انجام فعالیت‌های IADL در کاردرمانی بزرگسالان

فعالیت‌های IADL

فعالیت‌های IADL به فعالیت های پیچیده تر برای زندگی مستقل در یک جامعه اشاره دارند. این فعالیت‌ها شامل مدیریت امور مالی، خرید مواد غذایی، تهیه غذا، خانه‌داری و استفاده از وسایل حمل و نقل می‌شوند. تمرینات کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان به گونه‌ای طراحی شده است که این افراد بتوانند تکنیک‌هایی را برای غلبه بر محدودیت‌های فیزیکی، شناختی یا حسی توسعه دهند. با تقویت مهارت‌های مرتبط با فعالیت‌های IADL، بزرگسالان و سالمندان می‌توانند استقلال خود را حفظ کرده و به مشارکت در جامعه ادامه دهند.

بازی‌های جفت‌کردنی و حافظه برای سالمندان مبتلا به زوال عقل

سالمندانی که مبتلا به زوال عقل تشخیص داده می‌شوند، می‌توانند از بازی‌های جفت‌کردنی و حافظه به عنوان بخشی از کاردرمانی بهره‌مند شوند. این فعالیت‌ها به طور بالقوه می‌توانند پیشرفت بیماری را کاهش دهند. به همین دلیل در جلسات کاردرمانی بزرگسالان در منزل از این بازی‌ها نیز استفاده می‌شود. از مزایای این بازی‌ها می‌توان به افزایش تمرکز، توجه و توانایی حل مسئله اشاره کرد. این بازی‌ها به سالمندان کمک می‌کنند تا الگوها را به خاطر بسپارند و به درستی ارتباط برقرار کنند. 

بازی‌های پرتاب و گرفتن

با افزایش سن، شرکت در فعالیت‌هایی که به حفظ توانایی‌های بدنی کمک می‌کند، ضروری‌تر می‌شود. بازی‌های پرتاب و گرفتن لذت‌بخش هستند و مزایای بی‌شماری را برای سالمندان دارند. این بازی‌ها به بهبود قضاوت در مورد فاصله، فضا و درک عمق کمک می‌کنند که برای حفظ تعادل و جلوگیری از سقوط ضروری هستند. علاوه بر این، قدرت در دست گرفتن چیزها نیز با این بازی‌ها تقویت می‌شوند. این قوه نیز برای انجام کارهای روزمره ضروری است. 

مزایای بازی‌های پرتاب و گرفتن برای سالمندان:

  • تشخیص فاصله، فضا و عمق را بهبود می‌بخشد
  • هماهنگی دست و چشم و واکنش‌ها را تقویت می‌کند
  • ماهیچه‌های دست و ساعد را تقویت می‌کند
  • تعادل و ثبات را تقویت می‌کند
  • یک راه سرگرم‌کننده و جذاب برای ورزش و حفظ توانایی‌های بدنی است

توجه به سلامت عاطفی و روانی بزرگسالان و سالمندان با کاردرمانی در منزل

نقاشی کشیدن از فعالیت های کاردرمانی بزرگسالان

یکی از نکاتی که در کاردرمانی برای بزرگسالان در منزل به آن توجه می‌شود، رسیدگی به جنبه عاطفی و روانی این افراد است. فعالیت‌هایی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود تا آن‌ها فرصت ابراز وجود، خلاقیت و مشارکت اجتماعی را داشته باشند و هدفمند پیش بروند. در واقع احساس رضایتی در آن‌ها ایجاد شود. 

یکی از فعالیت‌های درمانی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد اسکرپ بوک است. این خروجی خلاقانه به سالمندان اجازه می‌دهد تا خاطرات خود را حفظ کنند، روی تجربیات زندگی خود تأمل کنند و داستآن‌های شخصی خود را با عزیزانشان به اشتراک بگذارند. با خرید دفترهای رنگارنگ و تزیین آن‌ها با کاغذهای رنگی و استیکرهای زیبا می‌توانید خاطره‌نویسی را برای آن‌ها جذاب‌تر هم کنید. 

موسیقی‌درمانی راه دیگری برای رفع نیازهای عاطفی و روانی سالمندان و بزرگسالان است. نواختن آلات موسیقی، آواز خواندن، رقصیدن و… می‌تواند روحیه این افراد را تقویت کند. موسیقی تأثیر قدرتمندی بر احساسات دارد و می‌تواند خاطرات و احساسات مثبت را برانگیزد.

شیوه دیگر، درگیر شدن در فعالیت‌های هنری و کاردستی است. مثلاً یکی از فعالیت‌های کاردرمانی در خانه نقاشی کشیدن یا سفالگری است. این کارها آرام‌بخش هستند. موجب تمرکز می‌شوند و افراد می‌توانند با آن‌ها خلاقیت خود را بروز دهند. افراد می‌توانند با انجام این کارها عواطف خود را بیان کنند. 

از دیگر چیزهایی که می‌توان به سادگی در خانه فراهم کرد، ایجاد ظرف‌ها و سطوح حسی است. می‌توانید چند کاسه یا سطل بردارید. درون آن‌ها برنج، لوبیا، نخود، ماش، عدس، منجوق، آب و هر شی با بافت متفاوت بریزید. سپس از فرد بخواهید تا دست خود را به آرامی درون ظرف ببرد. این کار می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد. این کار باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود و حواس را تحریک می‌کند.

گنجاندن این فعالیت‌ها در جلسات کاردرمانی می‌تواند عمیقاً بر سلامت عاطفی سالمندان تأثیر بگذارد. کاردرمانگران با پرداختن به این جنبه از زندگی به این افراد کمک می‌کنند تا رضایت در زندگی روزمره خود را بازیابند. 

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی مزایای کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان پرداختیم و بهترین فعالیت‌های کاردرمانی را که این افراد می‌توانند در خانه انجام دهند، توضیح دادیم. آن چه برای بزرگسالان اهمیت دارد، استقلال در انجام کارهای روزمره است. مهم‌ترین هدف کاردرمانی در خانه برای بزرگسالان نیز همین امر است. تمام تمرینات، فعالیت‌ها و بازی‌های ذکر شده بزرگسالان و سالمندان را برای داشتن استقلال هدایت می‌کنند. برای دریافت خدمات کاردرمانی در منزل می توانید از طریق وب سایت با کاردرمانگران توان هاب ارتباط برقرار نمایید آن ها در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط