تمرینات کاربردی کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در منزل

روش‌های مختلفی برای درمان و کاهش آسیب‌ها و اختلالات فیزیکی و روانی وجود دارد. یکی از این روش‌ها کاردرمانی است. کاردرمانگر پس از ارزیابی فرد، جلساتی را بر اساس نیازهای او طراحی می‌کند. تمرینات کاردرمانی اغلب بازی‌ها، ورزش‌ها و نحوه استفاده از لوازم مختلف مربوط به کاردرمانی را شامل می‌شود. کاردرمانگر این تمرینات را در جلسات به فرد آموزش می‌دهد تا در طول روز آنها را انجام دهد و بهبود یابد. در این مقاله می‌خواهیم بهترین تمرینات کاردرمانی در منزل را معرفی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

شنا با صندلی

شنا با صندلی از تمرینات کاردرمانی در منزل

شنا با کمک صندلی می‌تواند باعث تقویت عضلات بالاتنه و بهبود وضعیت بدن شود. فرد باید روی یک صندلی بنشیند. سپس دستان خود را روی قسمت نشیمن صندلی بگذارد و بدن خود را بالا بیاورد و چند ثانیه نگه دارد. این تمرین قدرت بازو و مرکز بدن را افزایش می‌دهد. قدرت این بخش ها برای انجام کارهای روزانه مهم است. پیش از انجام این ورزش مطمئن شوید که صندلی محکم و ثابت است. بهتر است فردی مراقب بیمار باشد. 

در آغوش گرفتن خود

در آغوش گرفتن خود برای کمک به تنظیم حسی از تمرینات کاردرمانی در منزل

این کار برای فشار عمیقی که ایجاد می‌کند آرامش‌بخش است و به تنظیم حسی کمک می‌کند. فرد باید دستانش را روی سینه یا زانوی خود بپیچد و به آرامی فشار دهد. گویی که دارد خودش را بغل می‌کند. این فعالیت برای کودکانی که نیاز به ورودی حسی یا تسکین اضطراب دارند، مفید است. 

فشردن خمیربازی

فشردن خمیربازی، اسلایم یا گل رس می‌تواند باعث تقویت قدرت و مهارت دست شود. علاوه بر این، فرد می‌تواند با این وسایل خلاقیت به خرج دهد و چیزهای مختلف درست کند. همین کار موجب تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف می‌شود که برای انجام کارهایی همانند نوشتن مناسب هستند. بهتر است از مواد غیرسمی، همانند اسلایم‌های ارگانیک، خمیر نان و… استفاده شود. 

پیشنهاد می شود مقاله وسایل کاردرمانی در وب سایت توان هاب را مطالعه نمایید.

حرکات یوگا

حرکات یوگا از تمرینات کاردرمانی در منزل

یوگا از ورزش‌های کاردرمانی محسوب می‌شود. حرکات یوگا باعث افزایش انعطاف‌پذیری، تعادل و تمرکز می‌شوند. کاردرمانگر حرکات ساده یوگا را به فرد آموزش می‌دهد که آگاهی از بدن و خودتنظیمی را بهبود می‌بخشند. یوگا می‌تواند برای افرادی که مشکلات تمرکز و پردازش حسی دارند، مفید باشد. 

پاس دادن عروسک

این بازی موجب هماهنگی چشمان و دستان می‌شود و قدرت عضلانی را افزایش می‌دهد. از آنجایی که این بازی را باید به صورت دسته‌جمعی انجام داد، موجب افزایش مهارت‌های اجتماعی هم می‌شود. 

بطری‌های وزن‌دار

از دیگر تمرینات کاردرمانی می‌توان به بازی با بطری‌های وزن‌دار اشاره کرد. می‌توان این بازی را با بچه‌ها انجام داد. از کودک بخواهید تا بطری را با آب‌های رنگی پر کند. درب بطری را محکم ببندید و مطمئن شوید که باز نمی‌شود. بازی با این بطری‌ها برای کودکانی که دچار اختلالات حسی هستند، مناسب است. 

شنای دیواری

شنای دیواری از تمرینات کاردرمانی در منزل

شنای دیواری هم جز ورزش‌های کاردرمانی است. این ورزش قسمت بالایی و هسته مرکزی بدن را قوی می‌کند. برای انجام این ورزش باید رو به روی دیوار بایستید. سپس دستان را به اندازه شانه‌ها باز کنید و به دیوار بچسبانید. پاها را هم به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید. حال بدن خود را به کمک دستانتان تکان دهید. در این حالت تنها آرنج شما باید خمیده شود. این حرکت به بهبود وضعیت بدن و نحوه کنترل بر آن کمک می‌کند.

حمل کتاب‌های سنگین

حمل کتاب‌های سنگین و وزن‌دار از دیگر تمریناتی است که می‌توان برای رشد عضلات و تقویت آنها انجام داد. این کار استقامت بدن را افزایش می‌دهد. از مناسب بودن وزن کتاب‌ها نسبت به سن و توانایی خود مطمئن شوید و سپس این کار را انجام دهید.

بازی با پازل‌های مختلف

بازی با پازل از تمرینات کاردرمانی در منزل

بازی با پازل یک راه لذت‌بخش برای تقویت مهارت‌های شناختی و هماهنگی دست و چشم است. همه افراد در تمامی سنین می‌توانند با پازل‌ها سرگرم شوند. پازل‌ها موجب تقویت آگاهی فضایی، مهارت‌های حل مسئله و مهارت‌های حرکتی ظریف می‌شوند. حتماً پازل را با توجه به سن و میزان مهارت فرد باید انتخاب نمود. 

ساخت مار با خمیر

این بازی برای بچه‌ها می‌تواند بسیار مناسب باشد. اجازه دهید کودک با خمیر مارهایی را درست کند و آنها را حرکت دهد. این بازی فعالیتی سرگرم‌کننده است که ماهیچه‌های دست و خلاقیت را در کودک تقویت می‌کند. علاوه بر این موجب رشد قدرت تخیل کودک می‌شود و حساسیت لامسه را بهبود می‌بخشد. 

پیشنهاد می شود مقاله کاردرمانی کودکان در وب سایت توان هاب را مطالعه بفرمایید.

برداشتن اجسام کوچک با انبرک

یکی از تمرینات مناسب برای تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی میان دست و چشم، استفاده از موچین یا انبرک برای برداشتن اجسام کوچک است. می‌توانید مهره‌های کوچکی را روی میز بریزید. سپس از فرد بخواهید تا مهره‌ها را با انبرک یا پنس بردارد و درون ظرفی قرار دهد. 

بازی با سکه

قلکی تهیه کنید که بتوان سکه‌ها را به سادگی از آن خارج کرد. چند سکه به کودک بدهید. سپس از او بخواهید سکه‌ها را درون قلک بیندازد. این تمرین هم می‌تواند موجب هماهنگی میان انگشتان و چشم و دست شود. 

بازی با پانچ و کاغذ

یک پانچ کوچک تهیه کنید. سپس از فرد بخواهید تا با استفاده از پانچ روی کاغذ طرحی ایجاد کند. این کار باعث تقویت عضلات دست می‌شود. حتماً فردی باید در زمان انجام این تمرین بیمار را نظارت کند تا خطری ایجاد نشود. 

بازی با تاس

انجام بازی‌هایی که شامل تکان دادن تاس می‌شود به رشد مهارت‌های حرکتی کمک می‌کند و یک تجربه اجتماعی سرگرم‌کننده را فراهم می‌کند. تکان دادن تاس باعث افزایش حرکت و هماهنگی مچ دست می‌شود و بازی‌ها نیز اغلب به تفکر استراتژیک و صبر نیاز دارند. حتماً بازی‌های ساده و سرگرم‌کننده‌ای را انتخاب کنید که مناسب سن فرد هستند. 

استفاده از رنگ‌های انگشتی

بازی با رنگ انگشتی از تمرینات کاردرمانی در منزل

یکی دیگر از تمریناتی که برای کاردرمانی حسی مناسب است، بازی با رنگ‌های انگشتی است. این کار موجب تقویت خلاقیت و رشد حرکتی ظریف می‌شود. استفاده از انگشتان برای نقاشی به کودکان کمک می‌کند تا بافت‌ها و رنگ‌ها را کشف کنند و در عین حال مهارت دست را بهبود بخشند. همچنین یک فعالیت آرام‌بخش است که می‌تواند به بیان احساسات کمک کند. البته در زمان استفاده مراقب باشید که کودک رنگ را وارد دهانش نکند. 

بازی با لگو

باز با لگو نه تنها سرگرم‌کننده است، بلکه می‌تواند موجب افزایش خلاقیت و مهارت‌های مختلف از جمله آگاهی فضایی شود. کودک در زمان بازی با لگو باید دقت کند و به هماهنگ بودن قطعات توجه کند. همچنین باید قوه حل مسئله خود را به کار گیرد. بازی با لگو قوه تخیل را تقویت می‌کند. 

بازی با لگو از تمرینات کاردرمانی در منزل

دسته‌بندی پاستاهای شکلی

برای انجام این تمرین پاستاهای شکلی مختلفی خریداری کنید. سپس تمامی اشکال را با هم مخلوط کنید. حال به تعداد اشکال پاستاها کاسه تهیه کنید. به عنوان مثال اگر 4 شکل پاستا دارید، 4 کاسه تهیه کنید. حال از فرد بخواهید تا پاستاها را از هم جدا کند و پاستاهای یک شکل را در یک کاسه قرار دهد. این کار باعث تقویت مهارت‌های شناختی و حرکتی ظریف می‌شود. 

انتقال اجسام کوچک با قاشق

استفاده از قاشق برای انتقال اجسام کوچک از ظرفی به ظرف دیگر، هماهنگی دست و چشم و مهارت‌های حرکتی ظریف را بهبود می‌بخشد. می‌توانید در یک کاسه مقداری برنج یا حبوبات بریزید و از کودک بخواهید تا آنها را با قاشق به کاسه دیگری انتقال دهد. این تمرین موجب افزایش تمرکز هم می‌شود و مفهوم حجم و وزن را به آنها آموزش می‌دهد. حتماً مراقب کودک باشید تا اجسام کوچک را در دهان نگذارد.

برش تصاویر و ساخت کلاژ

از کودک بخواهید تا با استفاده از تصاویر درون یک مجله یا روزنامه قدیمی داستانی بسازد. تصاویر را با قیچی ببرد و سپس روی کاغذ دیگری بچسباند و داستان خود را با آن تصاویر نمایش دهد. همچنین می‌توانید مقداری کاغذ رنگی در اختیار کودک قرار دهید تا از آنها هم استفاده کند. این تمرین کاردرمانی موجب تقویت خلاقیت، هماهنگی دست و چشم و مهارت‌های حرکتی ظریف می‌شود.

نقاشی روی کاغذ چسبانده شده به دیوار

بسیاری از کودکان دوست دارند روی دیوار نقاشی بکشند. یک کاغذ بزرگ تهیه کنید. منظور ما کاغذی به اندازه A3، A2 یا بزرگ‌تر است. سپس آن را با چسب به دیوار بچسبانید. حال از کودک بخواهید تا روی کاغذ نقاشی بکشد. این کار موجب تقویت حرکات بازوان می‌شود و تعادل را بهبود می‌بخشد. 

استفاده از بطری اسپری آب

استفاده از بطری اسپری آب یک راه عالی برای تقویت عضلات دست است. کودک می‌تواند با استفاده از بطری به گیاهان آب بدهد. این کار قدرت در دست گرفتن اشیا را تقویت می‌کند. اطمینان حاصل کنید که اسپری استاندارد است و فشردن آن سخت نیست. 

بازی با عروسک‌های انگشتی

بازی با عروسک انگشتی و افزایش تخیل و کاردرمانی در منزل

بازی با عروسک‌های انگشتی هم باعث افزایش مهارت‌های حرکتی ظریف، خلاقیت و مهارت کلامی می‌شود. کودکان از انگشتان خود برای کنترل عروسک‌ها استفاده می‌کنند که مهارت و قدرت دست را بهبود می‌بخشد. همچنین این روش راهی عالی برای تقویت داستان‌سرایی تخیلی است. این عروسک‌ها را می‌توانید با پارچه درست کنید یا از فروشگاه تهیه کنید.

ترکاندن نایلون حباب‌دار

ترکاندن نایلون حباب‌دار می‌تواند یک فعالیت حسی سرگرم‌کننده باشد. این کار قدرت و هماهنگی میان انگشتان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، برای افرادی مناسب است که با مشکلاتی همچون استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند. 

ترکاندن حباب برای تقویت هماهنگی انگشتان از تمرینات کاردرمانی در منزل

ایجاد سطوح حسی

این تمرین برای تقویت اکتشاف حسی مناسب است. روش‌های مختلفی برای ایجاد سطوح حسی وجود دارد. می‌توانید مقداری برنج را درون یک سینی بزرگ بریزید و آن را پخش کنید. سپس از فرد بخواهید تا دست خود را روی آن بکشد. همین کار را می‌توانید با لوبیا، ماش و… انجام دهید. 

راه دیگر این است که فرد را به مکان‌هایی ببرید که بافت متفاوتی دارند. سپس کفش و جوراب خود را دربیاورید و پابرهنه روی زمین راه بروید. مثلاً روی چمن، روی ماسه. مطمئن شوید که محیط امن است و روی زمین خرده شیشه و سایر چیزهای خطرناک وجود ندارد.

مرتب کردن جوراب‌ها

مرتب کردن جوراب‌های شسته شده هم می‌تواند مهارت‌های شناختی؛ مانند تشخیص الگو، حافظه و مهارت‌های حرکتی ظریف را تقویت کند. این مهارت می‌تواند برای زندگی روزمره نیز مناسب باشد. از کودک بخواهید تا لنگه جوراب‌ها را پیدا و جفت کند. 

تمرین باز و بسته کردن دکمه

یک پیراهن را به فرد بدهید. سپس به او کمک کنید تا دکمه‌های پیراهن را ببندد. بهتر است محل بسته شدن دکمه‌ها را کمی شل کنید تا دکمه‌ها راحت‌تر باز و بسته شوند. استقلال در لباس پوشیدن امر مهمی است که برخی از افرادی که دچار آسیب‌های جسمانی می‌شوند، از انجام آن عاجزاند. باز و بسته کردن دکمه می‌تواند تمرین مناسبی برای این افراد باشد. حتماً در طول تمرین فرد را نظارت کنید؛ زیرا معمولاً انجام این کار برای آنها دشوار است و بهتر است ناامید نشوند.

پیشنهاد می شود مقاله کاردرمانی بزرگسالان در وب سایت توان هاب را نیز مطالعه بفرمایید.

سخن نهایی

در این مقاله به آموزش تمرینات کاردرمانی در منزل پرداختیم. تمرینات کاردرمانی در منزل معمولاً ساده به نظر می‌رسند؛ اما گاهی انجام دادن آنها برای فردی که دچار اختلال است، دشوار است. پس اطرافیان بیمار باید در حین تمرینات صبور باشند و راهکارهای کاردرمانگر را دنبال کنند. برای دریافت خدمات کاردرمانی در منزل می توانید با کاردرمانگران حرفه ای و با تجربه توان هاب از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت ارتباط برقرار نمایید آن ها در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط