گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل


گفتار یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند است. بروز مشکل در گفتار می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد. بزرگسالان هم ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکلات گفتاری شوند. گفتاردرمانی می‌تواند راه‌حل مناسبی برای رفع مشکلات گفتاری باشد. فرقی ندارد که چالش‌های گفتاری فرد از دوران کودکی باشد یا اخیراً در اثر یک بیماری یا آسیب به وجود آمده باشند، یک گفتار درمانگر می‌تواند با بررسی مشکل و طرح برنامه‌ای مخصوص برای فرد این مشکلات را رفع کند. با این حال بسیاری از بزرگسالان به دلایل مختلفی نمی‌توانند در جلسات گفتاردرمانی شرکت کنند. برای همین جلسات گفتاردرمانی در منزل برای این افراد می‌تواند مؤثر باشد. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. 

اختلالات گفتاری رایج در بزرگسالان

اختلالات گفتاری رایجی وجود دارد که با گفتاردرمانی قابل درمان هستند. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

آپراکسی

آپراکسی یک اختلال گفتاری حرکتی است که کنترل ماهیچه‌های مورد استفاده برای تشکیل کلمات را دشوار یا غیرممکن می‌کند. حتی اگر فرد تمایل به صحبت کردن داشته باشد و ماهیچه‌ها از نظر فیزیکی قادر به تشکیل کلمات باشند، ممکن است این اتفاق برای او بیفتد. آپراکسی می‌تواند در نتیجه آسیب به سر، زوال عقل یا سکته مغزی رخ دهد. این نوع آپراکسی در بزرگسالان به عنوان آپراکسی گفتاری اکتسابی نامیده می‌شود.

اپراکسی اختلال گفتار درمانی

دیزآرتری

هنگامی که ماهیچه‌های مورد استفاده برای گفتار ضعیف باشند، تکلم نامفهوم، آرام یا آهسته می‌شود و درک آن برای دیگران ممکن است دشوار گردد. دیزآرتری می‌تواند در بزرگسالان در نتیجه آسیب سر، دیستروفی عضلانی یا سکته ایجاد شود.

آفازی

آفازی ناشی از آسیب مغزی یا سکته مغزی است که نواحی زبانی مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آفازی توانایی فرد را برای استفاده یا درک کلمات مختل می‌کند. این مشکل بر توانایی افراد در بازیابی کلمات خاص تأثیر می‌گذارد و می‌تواند بر توانایی آنها در صحبت کردن، خواندن یا نوشتن تأثیر بگذارد. تخمین زده می‌شود که 2 میلیون بزرگسال در ایالات متحده مبتلا به آفازی هستند و تقریباً 180000 آمریکایی هر سال به آن مبتلا می‌شوند.

مطالعه مقاله گفتاردرمانی سکته مغزی از دست ندهید.

لکنت

مشکلات روانی یا صراحت گفتار شامل تکرار غیرارادی هجاها، صداها یا کلمات می‌گردد. لکنت می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. بزرگسالانی که لکنت دارند، می‌دانند که می‌خواهند چه بگویند، اما در ارائه گفتار خود به صورت روان مشکل دارند. 

مشکلات روانی یا صراحت گفتار در گفتار درمانی در منزل بزرگسالان

اختلالات صدا

هر چیزی که در حرکت تارهای صوتی شما اختلال ایجاد کند، می‌تواند باعث اختلال صدا شود. اختلالات صدا بر زیر و بم، تن و لحن تأثیر می‌گذارد. برخی از اختلالات صوتی شامل لارنژیت، پولیپ، فلج تارهای صوتی و دیسفونی اسپاسمودیک می‌شود. اگر اختلال صدا دارید، ممکن است صدای شما بلرزد، ضعیف به نظر برسد، درست شنیده نشود یا زیر و بم آن تغییر کند.

زوال عقل

زوال عقل یک اصطلاح کلی برای بیماری‌ها و شرایطی است که منجر به از دست دادن عملکرد شناختی می‌شود. زوال عقل می‌تواند در زندگی روزمره فرد تا حد زیادی اختلال ایجاد کند. زوال عقل نه تنها بر حافظه فرد تأثیر می‌گذارد، بلکه بر توانایی آنها در استفاده از زبان هم مؤثر است. گفتاردرمانی می‌تواند به این بیماران کمک کند تا توانایی خود را به دست بیاورند.

مزایای گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

گفتار درمانگران می‌توانند خدمات خود را به افراد زیادی ارائه دهند. مخصوصاً افرادی که دچار مشکلات زیر شده‌اند:

  • سکته
  • زوال عقل
  • لکنت
  • آسیب مغزی
  • مشکلات مفصلی
  • گرفتگی صدا
  • اختلال طیف اوتیسم
  • سندرم داون
  • فلج مغزی

بسیاری از این بیماری‌ها به گونه‌ای هستند که رفت و آمد برای بیمار و خانواده او مشکل است. مخصوصاً زمانی که فرد بزرگسال باشد و حمل کردن و جا به جایی او دشوار باشد. اینجاست که مزایای گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان به چشم می‌آید.

راحتی و انعطاف‌پذیری

از مهم‌ترین مزایای گفتاردرمانی در خانه برای بزرگسالان این است که فرد می‌تواند جلسات را با توجه به برنامه و وقت خود برنامه‌ریزی کند. نیازی هم نیست وقت خود را صرف این بگذارد که به کلینیک برود. برخی از افراد به همراه نیاز دارند و به تنهایی نمی‌توانند به کلینیک بروند. در چنین شرایطی برگزاری جلسات برای همراه نیز راحت‌تر است. زیرا جا به جایی برای بزرگسالانی که مشکلات حرکتی دارند، سخت است. به ویژه افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند یا اطرافیانشان پرمشغله هستند. این گونه فرد می‌تواند در جلسات بدون استرس شرکت کند و مدیریت زمان برای او راحت‌تر می‌گردد. 

مزایا گفتاردرمانی در منزل بزرگسال

آسایش و محیط آشنا

آسایش خانه می‌تواند اثربخشی گفتاردرمانی را افزایش دهد. فضای آرام باعث کاهش استرس و اضطراب می‌گردد و تمرکز بیمار را بالا می‌برد. این گونه درمان نیز بهتر پیش می‌رود. علاوه بر این بیمار راحت‌تر است و می‌تواند در محیطی باشد که به آن علاقه دارد. 

مشارکت و حمایت خانواده

اعضای خانواده می‌توانند در طی گفتاردرمانی خانگی به طور فعال به پیشرفت فرد کمک کنند. مشارکت آنها می‌تواند با ارائه حمایت عاطفی، ایجاد یک محیط حمایتی و ارائه راهنمایی و انگیزه بسیار سودمند باشد. هرچه حمایت و تشویق بیشتر باشد، شانس موفقیت بیشتر است!

ارتباط بهتر روند درمان با زندگی روزمره

از دیگر مزایای گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان ارتباط بهتر روند درمان با زندگی روزمره است. وقتی فرد در خانه آموزش می‌بیند، می‌تواند در محیطی که بیشترین وقت خود را می‌گذراند، تمرین کند و تمرینات و آموزش‌ها را به صورت کاربردی پیاده کند. در واقع این آموزش‌ها را در زندگی واقعی می‌تواند اعمال کند و تمرینات او صرفاً تئوری نیستند. این گونه روند درمانی بهتر پیش می‌روند و فرد نیز بهتر پیشرفت می‌کند. 

عناصر مهم گفتاردرمانی در منزل برای بزرگسالان

گفتاردرمانی خانگی موفق به سه عنصر حیاتی بستگی دارد: ایجاد یک برنامه درمانی شخصی، تعهد به تمرین منظم، و همکاری با یک گفتار درمانگر واجد شرایط.

ایجاد یک برنامه درمانی شخصی

ایجاد یک برنامه درمانی مناسب برای موفقیت در گفتاردرمانی در منزل بسیار مهم است. این رویکرد مناسب تضمین می‌کند که نیازها و اهداف فرد برآورده می‌شود و راه را برای پیشرفت و بهبود هموار می‌کند. هنگامی که یک گفتار درمانگر ارزیابی گفتار را انجام می‌دهد، اطلاعاتی در مورد مهارت‌های ارتباطی، نیازها و اهداف و محیط مشتری جمع‌آوری می‌کند. 

این اطلاعات برای ایجاد برنامه درمانی شخصی‌سازی شده استفاده می‌شود. وقتی گفتار درمانگر این نظارت را در خانه فرد انجام می‌دهد، می‌تواند او را در حال برقراری ارتباط با اعضای خانواده یا انجام وظایف روزمره‌اش ببیند. این اطلاعات برای برنامه‌ریزی روند درمان ضروری هستند. 

عملکرد منسجم و نظارت بر پیشرفت

موفقیت در گفتاردرمانی تا حد زیادی به تمرین مداوم و نظارت دقیق بر پیشرفت فرد بستگی دارد. تمرین مداوم به تقویت مهارت‌های آموخته شده در درمان کمک می‌کند. ردیابی پیشرفت نیز به گفتار درمانگر کمک می‌کند تا هر گونه تغییرات لازم را در برنامه اعمال کند. تمرین مداوم برای موفقیت در گفتاردرمانی ضروری است. هنگامی که جلسات گفتاردرمانی در خانه برگزار می‌شود، فرد فرصت بیشتری برای تمرین مهارت‌ها در محیطی دارد که بیشتر در آن وقت می‌گذراند

همکاری با یک گفتار درمانگر واجد شرایط‌

همکاری با گفتار درمانگران واجد شرایط برای دریافت راهنمایی و حمایت مناسب در طول درمان حیاتی است. گفتار درمانگر باید بتواند مشکلات فرد را به خوبی شناسایی کند و تمریناتی را متناسب با او طراحی کند. زیرا هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد و گاهی یک روش روی یک شخص جواب می‌دهد. در حالی که روی دیگری کارساز نیست. تمام این موارد را یک گفتار درمانگر ماهر باید تشخیص بدهد. 

برای اطلاعات بیشتر درباره گفتاردرمانی بزرگسال می توانید مقاله گفتار درمانی بزرگسالان مطالعه نمایید.

خصوصیات گفتار درمانگر در منزل

نکاتی در مورد تمرینات گفتاردرمانی در خانه برای بزرگسالان

تمرینات گفتاردرمانی می‌تواند به طرق مختلف در بهبود مهارت‌های ارتباطی به بزرگسالان کمک کند. برخی از تمرینات می‌توانند به تقویت بیان کمک کنند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند به بهبود روانی، کیفیت صدا یا مهارت‌های زبانی کمک کنند.

تمریناتی برای تقویت بیان

تمرین آینه: جلوی آینه بایستید و صداهایی را که برای شما چالش‌برانگیز هستند، تکرار کنید. روی انجام حرکات صحیح دهان و زبان تمرکز کنید.

توصیف تصاویر کتاب: به تصاویر کتاب‌ها و مجلات نگاه کنید. سپس آنچه را می‌بینید، توصیف کنید. سعی کنید با صدای رسا این کار را انجام دهید و در حین توصیف بر صداها تمرکز کنید.

تمریناتی مناسب روانی گفتار

آهسته صحبت کردن: آهسته و با دقت صحبت کنید و تمرکز خود را روی بیان کامل هر کلمه بگذارید.

تنفس عمیق: هر زمان که تمرکز خود را از دست دادید، نفس عمیق بکشید و فعالیت‌های آرام‌بخش و مراقبه انجام دهید. 

مکث: بین کلمات و عبارات مکث کنید. نیازی نیست کلمات را سریع ادا کنید.

تمریناتی برای کیفیت صدا

زمزمه کردن: زمزمه راهی عالی برای گرم کردن تارهای صوتی و بهبود کیفیت صدای شما است.

آواز خواندن: اگر مشکل شما با صدای یکنواخت یا آرام است، آواز خواندن راهی عالی برای بهبود صدای است. آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که در محدوده مناسب صدای شما قرار دارند.

ضبط کردن صدا: صحبت کردن خود را ضبط کنید. سپس آن را گوش دهید و روی بخش‌هایی که نیاز به ارتقا دارند، تمرکز کنید.

تعیین اهداف واقع‌بینانه

یکی از مهم‌ترین نکات در طی روند درمان این است که اهداف واقع‌بینانه‌ای داشته باشید و کوچک‌ترین پیشرفت‌های خود را جشن بگیرید. داشتن دیدگاه مثبت در حین درمان می‌تواند کمک‌کننده باشد و به شما انگیزه دهد. بسیاری از افراد خود را با دیگران یا با موقعیت پیشین خود مقایسه می‌کنند. این کار اشتباه است. نباید انتظار داشته باشید که یک شبه پیشرفت کنید. پیشرفت در این زمینه آهسته صورت می‌گیرد؛ اما با تکرار و تمرین و ادامه دادن جلسات می‌توانید متوجه روند صعودی خود شوید. 

پیشرفت در گفتار درمانی منزل

مقاله درمان لکنت زبان کودک سه ساله از دست ندهید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان پرداختیم. گفتاردرمانی مزایای زیادی دارد و مزایای آن برای بزرگسالان مشهودتر است. بسیاری از گفتار درمانگران خدمات خود را در خانه ارائه می‌دهند و خود نیز این محیط را بیشتر ترجیح می‌دهند. گفتار درمانگران تیم توان هاب نیز خدمات خود را در منزل ارائه می‌دهند و شما می‌توانید با خیال راحت از تجربیات آنها در محیط امن خانه خود بهره‌مند شوید. علاوه بر این، از پشتیبانی 24 ساعته توان هاب نیز استفاده کنید و هر گونه سوال و نگرانی را در هر ساعتی از شبانه روز مطرح کنید.

منابع:

betterspeech.com

expressable.com

connectedspeechpathology.com

tactustherapy.com

amedisys.com

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط