سوزن خشک در فیزیوتراپی و تفاوت آن با طب سوزنی

dry needling on trapezius tavanhub

اگر سوزن خشک و طب سوزنی را فقط با یک عکس مقایسه کنید، ممکن است در شناسایی هر یک از آنها دچار مشکل شوید. هم در طب سوزنی و هم سوزن خشک از سوزن های نازک فولادی ضد زنگ استفاده می شود. برای هر دو روش، سوزن‌ها در پوست فرو می‌روند و هر دو برای درمان درد هستند.

اعتقاد بر این است که طب سوزنی، ناراحتی یا سایر مسائل را با باز کردن جریان انرژی یا “چی” فرد تسکین می دهد. دیگری برای تحریک نقاط تریگر یا عضلات تحریک پذیر طراحی شده است.

دانستن تفاوت ها می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام نوع درمان برای شما مناسب است.

سوزن خشک (dry needling) چیست؟

درای نیدلینگ یک درمان مدرن است که برای کاهش درد عضلانی طراحی شده است و محبوبیت آن در حال افزایش است.

در هنگام زدن سوزن خشک، درمانگر چندین سوزن را وارد پوست شما می کند. سوزن های مورد استفاده، ظریف و از جنس فولاد ضد زنگ هستند که مایعی را به بدن تزریق نمی کنند. به همین دلیل است که از اصطلاح “خشک” استفاده می شود.

درمانگر سوزن‌ها را در «نقاط تریگر» در ماهیچه یا بافت قرار می‌دهند. سوزن خشک گاهی اوقات تحریک عضلانی نیز نامیده می شود. نقاط تریگر، قسمت هایی از عضله هستند که گره خورده یا سفت به نظر می رسند. نقطه تریگر یک انقباض موضعی یا نوار سفت در فیبر عضلانی است که می تواند عملکرد را مختل کند، دامنه حرکت را محدود کند، درد را ارجاع دهد یا باعث حساسیت موضعی شود. هنگامی که درای نیدلینگ روی عضله یا نقطه تریگر اعمال می شود، می تواند باعث کاهش گرفتگی یا سفتی، افزایش جریان خون و کاهش درد موضعی و ارجاعی شود.

سوزن خشک در فیزیوتراپی و تفاوت آن با طب سوزنی
سوزن خشک در فیزیوتراپی و تفاوت آن با طب سوزنی

درمانگرانی که از درای نیدلینگ استفاده می کنند، می گویند که این سوزن به رها شدن گره و تسکین هرگونه درد یا اسپاسم عضلانی کمک می کند. سوزن ها برای مدت کوتاهی در پوست شما باقی می مانند. مدت زمان باقی ماندن سوزن ها بستگی به تشخیص درمانگر دارد. برخی از متخصصان مراقبت‌ های درمانی، مانند فیزیوتراپ‌ها و ماساژدرمان‌ها، آموزش‌هایی را در مورد سوزن خشک دریافت می‌کنند.

منشا نقاط تریگر

نقاط تریگر می توانند به علت های مختلفی ایجاد شوند:

  • حاد، به عنوان مثال به دلیل یک حرکت اشتباه یا تصادف
  • مزمن، به دلیل یک وضعیت نادرست طولانی مدت
  • فشار بیش از حد طولانی مدت، به عنوان مثال، بازو، شانه و یا گردن هنگام استفاده از رایانه
  • فشار اضافی یا آسیب در ورزشکاران
  • عدم حرکت طولانی مدت، به عنوان مثال به دلیل گچ گرفتن ناشی از شکستگی
  • عوامل روانی مانند استرس و افسردگی
  • تغییر شکل پا یا تفاوت در طول ساق پا، به عنوان مثال بعد از شکستگی استخوان یا جراحی
  • کم خوابی
  • لباس هایی که خیلی تنگ هستند یا حمل کوله پشتی به شیوه نادرست

فیزیوتراپ ها با چه هدفی از این روش استفاده می کنند؟

Trigger Point Dry needling یا سوزن خشک، یک روش درمانی فیزیوتراپی است که از اصول طب شرقی و طب سوزنی حاصل شده است. شایع ترین دلیل استفاده از سوزن، درمان گره عضلانی است است.از این روش برای طیف گسترده ای از بیماری های اسکلتی عضلانی استفاده می شود، از جمله:

  • درد گردن، شانه، کمر و پا
  • درد ورم مفاصل، از جمله درد زانو و لگن
  • کشیدگی عضله
  • درد عصبی
سوزن خشک در فیزیوتراپی و تفاوت آن با طب سوزنی
سوزن خشک در فیزیوتراپی و تفاوت آن با طب سوزنی

سوزن خشک چگونه کار می کند؟

سوزن های استفاده شده استریل و بسیار نازک و یکبار مصرف هستند. بیشتر افراد در هنگام نفوذ به پوست، در آن ناحیه متوجه درد نمی شوند. ما می دانیم که سوزن زدن ترشح مسکن های طبیعی بدن را تحریک می کند، از جمله اندروفین ها و از این طریق درد را تعدیل میکند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خشک سوزن، خاصیت شیمیایی عضله را تغییر می دهد و سیستم عصبی را در سطح نخاع و مغز تحریک می کند. این نشان می دهد که می توان از سوزن خشک استفاده کرد تا روش تفسیر درد توسط مغز را تغییر داد. نتیجه تکنیک سوزن خشک تسکین دردهای عضلانی است.

مزایای سوزن خشک چیست؟

سوزن خشک می تواند برخی از دردها و سفتی عضلانی را تسکین دهد. علاوه بر این، کاهش نقاط تریگر می تواند انعطاف پذیری را بهبود بخشد و دامنه حرکت را افزایش دهد. به همین دلیل است که این روش اغلب برای درمان آسیب های ورزشی، درد عضلانی و حتی درد فیبرومیالژیا استفاده می شود.

تفاوت آن با طب سوزنی چیست؟

سوزن خشک، از سوزن های مشابه طب سوزنی استفاده می کند ، اما آنها به روشی متفاوت اعمال می شوند. طب سوزنی مبتنی بر اصول طب چینی است. بیماری ها بر اساس مسیرهای انرژی و جریان “چی” درمان می شوند.

سوزن خشک مبتنی بر اصول طب غربی است: سوزن ها برای درمان ناحیه ای که «نقاط تریگر» دارد استفاده می شود و با تحریک پوست، ماهیچه ها و سیستم عصبی اعمال می شود.

درای نیدلینگ بافت عضلانی را درمان می کند و هدف آن کاهش درد، غیرفعال کردن نقاط تریگر و بازگرداندن عملکرد است. به ندرت به تنهایی از آن استفاده می شود. در عوض، اغلب بخشی از یک رویکرد فیزیوتراپی گسترده تر است که با سایر مداخلات فیزیوتراپی در روند درمان همراه می شود.

آیا سوزن خشک عوارض جانبی یا خطراتی دارد؟

عوارض جانبی خفیف با سوزن خشک رایج است اما عوارض جانبی جدی نادر است. شایع ترین عوارض جانبی در اطراف محل تزریق عبارتند از:

  • کبودی
  • خون ریزی خفیف
  • درد موقت

اگر از سوزن های غیر استریل استفاده شود، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری های قابل انتقال از خون و عفونت قرار بگیرید. مطمئن شوید که درمانگر شما از سوزن های استریل استفاده می کند و بعد از هر بار استفاده آنها را دور می اندازد.

چه کسانی از این روش درمانی بهره خواهند برد؟

این یک روش درمانی بی خطر است ، اما مانند تمام گزینه های درمانی ، خطراتی را به همراه دارد. تمام بیماران به طور کامل ارزیابی می شوند که آیا سوزن خشک به عنوان یک روش درمانی ارائه می شود یا خیر. تعیین این موضوع را به درمانگر خود واگذار کنید.

برای دریافت بهترین خدمات فیزیوتراپی در منزل، بر روی لینک آن کلیک کرده و درخواست تماس خود را ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار کرده و مشاوره های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط