بورسیت شانه؛ علت ،علائم و روش های درمان

بورسیت شانه

بورسیت شانه یک بیماری شایع است که باعث درد شانه و مشکل در حرکت بازو می‌شود. این مشکل می‌تواند در اثر استفاده بیش از حد، آسیب یا حرکات تکراری ایجاد شود. درمان فیزیوتراپی بورسیت شانه می‌تواند به کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی و تقویت عضلات اطراف شانه کمک کند. تمرینات فیزیوتراپی باید به آرامی و به تدریج انجام شوند. نباید تمرینات را به گونه‌ای انجام دهید که به این بخش از بدن فشار وارد شود و کشش‌های دردناکی ایجاد شود. فیزیوتراپ‌های ماهر و باتجربه می‌توانند بهترین تمرینات را برای پیشگیری و درمان بورسیت شانه طراحی کنند. در این مقاله می‌خواهیم این نحوه درمان بورسیت شانه با فیزیوتراپی را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

بورسیت شانه چیست؟

بورسیت شانه به التهاب بورس‌های مفصل شانه اشاره دارد که کیسه‌هایی پر از مایع سینوویال هستند. این بورس‌ها (کیسه سینوویال) معمولاً اصطکاک را کاهش می‌دهند و برای استخوان‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌های مفصل شانه همانند یک لایه عمل می‌کنند. هنگامی که اصطکاک بیش از حد وجود دارد، بورس‌ها تحریک و ملتهب می‌شوند که این امر منجر به بورسیت می‌شود. اگر بورسی بین آنها و سطوح استخوانی وجود نداشته باشد، پوست، تاندون‌ها و رباط‌ها نیز به همین ترتیب فرسوده می‌شوند. بورسیت شانه (التهاب بورس) یکی از علل اصلی درد شانه است. این درد می‌تواند منجر به اختلال در انجام فعالیت‌های روزمره گردد.

انواع بورسیت شانه

انواع مختلف بورسیت شانه عبارت‌اند از:

  1. مزمن: بورسیت‌های مکرر و صدمات حاد می‌توانند باعث ایجاد بورسیت مزمن شوند. بورسیت مزمن شایع‌ترین نوع بورسیت است. ممکن است در ابتدا فرد هیچ علائمی نداشته باشد و سپس علائم او عود کند و چندین ماه طول بکشد. با گذشت زمان، این التهاب مداوم می‌تواند باعث ضعف بازو و شانه شود. بسیاری از افراد به مرور یاد می‌گیرند که با درد کنار بیایند و مسکن می‌خورند. حتی ممکن است این درد به نواحی دیگر بزند و آن را در گردن، آرنج و… حس کنند.
  2. حاد: این نوع به طور ناگهانی، اغلب در اثر تصادف یا جراحت ایجاد می‌شود. لمس کردن یا حرکت دادن شانه باعث ایجاد درد می‌شود.
  3. عفونی: در موارد نادر، عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت‌های استافی باعث بورسیت عفونی (سپتیک) شانه می‌شوند. شانه ممکن است قرمز یا بنفش به نظر برسد و وقتی آن را لمس می‌کنید، گرما احساس کنید. در چنین حالتی، معمولاً فرد تب می‌کند و احساس بیماری می‌کند. علاوه بر این، ممکن است در ناحیه شانه احساس درد شدیدی داشته باشد.

علت بورسیت شانه چیست؟

بورسیت بیشتر شانه را درگیر می‌کند، اما می‌تواند در هر مفصلی ایجاد شود. بورسیت شانه اغلب نتیجه استفاده بیش از حد یا حرکات مکرر شانه است. فعالیت‌های بالای سر باعث افزایش اصطکاک بین استخوان‌ها و بافت‌ها می‌شود. اصطکاک مداوم می‌تواند بورس‌ها را ملتهب و تحریک کند. وقتی مایع در کیسه‌های بورس جمع شود، بورسیت ایجاد می‌گردد.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به بورسیت شانه قرار دارند؟

هر کسی ممکن است به بورسیت شانه مبتلا شود. حرفه‌ای‌ها و ورزشکارانی که حرکات تکراری شانه را زیاد انجام می‌دهند، بیشتر در معرض این مشکل هستند. نقاشان، نجاران، فوتبالیست‌ها، افرادی که چوگان، سافت‌بال و… بازی می‌کنند، بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند. در صورتی که فرد موارد زیر را داشته باشد، بیشتر مستعد ابتلا به بورسیت شانه است:

  • آرتریت یا نقرس.
  • دیابت.
  • بیماری کلیوی یا اورمی (تجمع مواد زائد در خون).
  • روماتیسم مفصلی.
  • بیماری تیروئید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره یخ زدگی شانه و راه های درمان آن می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

علائم بورسیت شانه

درد شانه ناشی از بورسیت می‌تواند به طور ناگهانی یا تدریجی ایجاد شود. ممکن است درد آن مبهم، شدید یا خفیف باشد. سایر علائم بورسیت شانه عبارت‌اند از:

  • سفتی شانه یا احساس تورم
  • احساس درد در هنگام حرکت دادن شانه
  • درد شب هنگام دراز کشیدن روی پهلوی آسیب دیده.
  • درد شدید یا سوزش با بالا بردن دست

بورسیت شانه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ابتدا فرد را معاینه می‌کند و دامنه حرکتی او را بررسی می‌کند. سپس ممکن است آزمایشات تشخیصی زیر را انجام دهد:

  • اشعه ایکس برای بررسی آرتریت، خار استخوان و سایر مشکلاتی که می‌تواند بر شانه تأثیر بگذارد.
  • MRI یا اولتراسوند برای بررسی التهاب در بورس.
  • آسپیراسیون مفصل برای تخلیه و آزمایش مایع موجود در بورس برای عفونت یا نقرس.

نحوه درمان بورسیت شانه

برای درمان بورسیت شانه روش‌های مختلفی وجود دارد.

شما می‌توانید از روش‌های خاصی برای تسکین علائم بورسیت استفاده کنید. در اینجا نحوه درمان بورسیت شانه در خانه را می‌آوریم:

  • توقف موقت فعالیت‌هایی که روی شانه فشار می‌آورند.
  • کمپرس یخ برای کاهش التهاب
  • مسکن‌ها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای کاهش درد و تورم.

پیشنهاد می دهیم با فیزیوتراپی تاندون شانه بیشتر آشنا شوید.

درمان‌های غیرجراحی بورسیت شانه شامل چه مواردی می‌شود؟

درمان بورسیت شانه بر کاهش التهاب و به حداقل رساندن علائم تمرکز دارد. اکثر افراد سعی بر این دارند که با درمان‌های غیرجراحی علائم را تسکین دهند. این درمان‌ها عبارت‌اند از:

  • تزریق بورسا (استروئید) برای کاهش درد و تورم به مدت چند ماه.
  • کورتیکواستروئیدها مانند کنالوگ یا سلستون که به صورت خوراکی برای درد و التهاب شدید مصرف می‌شود.
  • تمرینات فیزیوتراپی برای تقویت عضلات ضعیف و بهبود دامنه حرکتی.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی که باعث بورسیت می‌شوند.

درمان‌های جراحی بورسیت شانه

اگر علائم بدتر شوند یا با درمان‌های غیرجراحی بهبود نیابند، پزشک شما ممکن است جراحی را توصیه کند. این جراحی ممکن است به صورت آرتروسکوپی با استفاده از برش‌های کوچک و یک دوربین کوچک (آرتروسکوپ) انجام شود. پزشک ممکن است بافت آسیب دیده را که به بورس فشار می‌آورد و آن را تحریک می‌کند، حذف کند. علاوه بر این، ممکن است بورس‌های ملتهب را با هدف ایجاد فضا برای حرکت تاندون‌ها و استخوان‌ها بردارد.

برای مطالعات بیشتر مقاله فیزیوتراپی دست در منزل را پیشنهاد می دهیم.

درمان فیزیوتراپی بورسیت شانه

فیزیوتراپی یکی از راه‌های درمانی پرطرف‌دار برای بورسیت شانه است. فیزیوتراپ در ابتدا شانه فرد را ارزیابی می‌کند. سپس تمرینات خفیف را در برنامه او قرار می‌دهد. شدت تمرینات به تدریج افزایش پیدا می‌کند و بستگی به روند بهبودی فرد دارد. تمرینات نباید به گونه‌ای باشند که فرد دچار درد شود یا در او شدت پیدا کند. به همین دلیل پیروی از دستورات فیزیوتراپ بسیار مهم است.

نکته: این تمرینات مناسب افرادی هستند که جراحی شانه انجام نداده‌اند.

تمرین اول

برای انجام این تمرین رو به دیوار بایستید. حدود 30 تا 45 سانتی متر از دیوار فاصله بگیرید.

دستان خود را روی دیوار قرار دهید. به گونه‌ای که هم ارتفاع با شانه‌های شما باشند. دستان خود را به طوری نگذارید که انگشتان شما صاف به دیوار بچسبند. توصیه می‌شود انگشتان شما کمی خمیده باشند. می‌توانید برای راهنمایی به تصویر زیر نگاه کنید.

حال آرنج‌های خود را کمی خم کنید و به سمت دیوار بروید. در این حالت، کمر و باسن شما باید صاف باشد. پاهای شما هم نباید حرکت نکنند. در واقع آنچه بدن شما را تکان می‌دهد، دستان شما است.

سپس به عقب برگردید.

این تمرین را چند بار انجام دهید.

تمرین اول  فیزیوتراپی بورسیت شانه

تمرین دوم

برای اجرای این تمرین، باید بازوی آسیب دیده را همانند تصویر زیر خم کنید و روی بخش جلویی کتف دیگر بگذارید.

سپس با دست دیگر خود آرنج بازوی آسیب دیده را بگیرید.

حال با کمک دست، آرنج را بالا ببرید. در این حالت کمی کشش در پشت شانه آسیب دیده احساس خواهید کرد.

دست خود را حداقل 15 تا 30 ثانیه در این حالت نگه دارید.

سپس به تدریج بازوی خود را پایین بیاورید. این کار را 2 تا 4 بار انجام دهید.

تمرین دوم  فیزیوتراپی بورسیت شانه

تمرین سوم

ممکن است فیزیوتراپ شما پیشنهاد کند که این کشش را تا زمانی که دامنه حرکت و قدتر خود را بازیابی می‌کنید، انجام ندهید. این تمرین را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد. هر یک از این تمرین‌ها را بین 15 تا 30 ثانیه و هر کدام را 2 تا 4 بار انجام دهید.

  • کشش سبک

برای اجرای این تمرین می‌توانید شلواری بپوشید که جیب پشتی دارد. دست خود را در جیب پشتی قرار دهید. بگذارید دست شما کمی در جیب بماند و در این حالت استراحت کند. شانه در این حالت کمی کشیده می‌شود.

  • کشش متوسط

برای اجرای این تمرین دو دست را به پشت خود ببرید. سپس با دست سالم، مچ دست آسیب دیده را نگه دارید. حال مچ را به آرامی کمی بالا بیاورید.

  • کشش پیشرفته

برای اجرای این تمرین می‌توانید از یک پارچه استفاده کنید.

دست آسیب دیده را پشت سر خود قرار دهید. حالا انتهای پارچه یا حوله را با دست خود نگه دارید. انتهای دیگر پارچه را به جلوی بدن بیاورید و با دست دیگر خود نگه دارید.

قسمت جلویی پارچه را به آرامی بکشید. این کار موجب می‌شود تا دستتان را کمی بالاتر از قسمت پشتی بدن خود بیاورید و شانه شما کشیده شود.

تمرین سوم  فیزیوتراپی بورسیت شانه

تمرین چهارم

برای اجرای این تمرین یک صندلی محکم را جلوی خود قرار دهید. می‌توانید از میز یا دستگیره در هم استفاده کنید. فرقی نمی‌کند.

با دستان خود لبه پشتی صندلی را بگیرید. حال بازوها را صاف کنید. بالاتنه خود را پایین بیاورید و به جلو خم شوید.

ممکن است نیاز باشد یک یا دو قدم به عقب بروید. زیرا در حالت خمیده نباید شانه‌های خود را جمع کنید یا آرنج خود را خم کنید. همانند تصویر زیر دست و شانه‌ها باید صاف باشند.

حداقل 15 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید. سپس بلند شوند. دستان خود را پایین بیاورید و در حالت عادی قرار دهید.

این تمرین را 2 تا 4 بار انجام دهید.

تمرین چهارم  فیزیوتراپی بورسیت شانه

تمرین پنجم

برای اجرای این تمرین به کش پیلاتس نیاز دارید. کش را با دو دست نگه دارید.

آرنج‌ها را در قسمت کمر، به بدن خود بچسبانید. به گونه‌ای که آرنج‌ها زاویه‌ای 90 درجه ایجاد کنند.

به آرامی کش را بکشید. آرنج‌ها باید همچنان به پهلو چسبیده باشند. در همین حین که کش را می‌کشید، کششی ملایم هم در بازوهای خود احساس خواهید کرد.

حال دستان خود را به آرامی به هم برگردانید تا زمانی که به حالت اولیه برگردند.

می‌توانید در طول روز این تمرین را در 3 ست 10 تایی انجام دهید.

تمرین پنجم  فیزیوتراپی بورسیت شانه

تمرین ششم

برای اجرای این تمرین هم به کش پیلاتس نیاز دارید. کش را دور یک جسم جامد که هم سطح کمر شما است، بگذارید. این جسم می‌تواند دستگیره در، یک میله، ستون، پایه‌های بلند تخت و… باشد.

با هر دست خود یک سر کش را بگیرید.

حال به آرامی کش را بکشید. به گونه‌ای که آرنج‌های شما تا زاویه 90 درجه خم شوند. آرنج‌ها را در کنار بدن خود نگه دارید. تیغه‌های شانه شما نیز باید در همان جهت حرکت کنند.

سپس بازوهای خود را به همان جای قبلی که شروع کرده بودید، بازگردانید.

این تمرین را 8 تا 12 بار تکرار کنید.

اگر دامنه حرکتی خوبی در شانه‌های خود دارید، بازوهای خود را کمی بالا بیاورید و این تمرین را امتحان کنید. آرنج خود را در زاویه 90 درجه نگه دارید. کش را تا حدود شانه بالا ببرید. سپس کش را به عقب بکشید تا تیغه‌های شانه‌های شما به سمت یکدیگر حرکت کنند. سپس بازوهای خود را به حالت قبلی بازگردانید.

تمرین ششم  فیزیوتراپی بورسیت شانه

تمرین هفتم

برای اجرای تمرین هفتم بایستید.

حال دو بازوی خود را به سمت عقب، به یکدیگر نزدیک کنید. این کار موجب می‌شود تا تیغه‌های دو شانه به هم فشرده شوند.

وقتی این کار را انجام می‌دهید، شانه‌ها را بالا نیاورید.

6 ثانیه در این حالت بماند.

این تمرین را 8 تا 12 بار تکرار کنید.

تمرین هفتم  فیزیوتراپی بورسیت شانه

تمرین هشتم

این تمرین را می‌توانید با کمک یک کش پیلاتس و دستگیره در اجرا کنید. امکان اجرای تمرین به صورت ایستاده یا نشسته هم وجود دارد.

شانه‌های خود را شل کنید.

آرنج خود را 90 درجه خم کنید. بازوی شما باید به پهلویتان چسبیده باشد.

با دست آسیب دیده یک سر کس را نگه دارید.

به آرامی مچ دست را به سمت بدن خود ببرید. به گونه‌ای که دستتان به شکم بخورد.

حال به تدریج دست را برگردانید.

این تمرین را 8 تا 12 بار تکرار کنید.

نکته: برای راحتی بیشتر می‌توانید یک حوله را تا کنید و بین آرنج و بدن خود قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر بازو را کنار بدن خود نگه دارید.

تمرین هشتم  فیزیوتراپی بورسیت شانه

فیزیوتراپی بورسیت شانه مناسب افرادی که جراحی کرده‌اند

فیزیوتراپی یکی از مراحل کلیدی بهبودی پس از جراحی بورسیت شانه است. اگر جراحی بورسیت شانه انجام داده باشید، فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند تا تأثیر نتایج عمل را به حداکثر برسانید. در این بخش تمریناتی را می‌آوریم که برای بعد از جراحی مناسب هستند.

تمرین اول

برای اجرای این تمرین دستان را جلوی خود قرار دهید.

دو کف دست را کمی گود کنید. انگشتان را به هم بچسبانید.

حال بازوها را بالای سر خود ببرید.

تا جایی که می‌توانید دو دست را صاف نگه دارید.

10 تا 20 ثانیه در این حالت بمانید.

پس از آن به آرامی دستان را در مقابل خود پایین بیاورید. با تمرین و تکرار، ارتفاع دست‌ها را در بالای سر بیشتر کنید. سعی کنید آرنج را صاف نگه دارید. این وضعیت را 10 ثانیه نگه دارید. سپس دستان خود را به آرامی در مقابلتان پایین بیاورید.

تمرین اول فیزیوتراپی بورسیت شانه مناسب افرادی که جراحی کرده‌اند

تمرین دوم

برای این تمرین می‌توانید بنشینید یا بایستید. حال بازوی دست آسیب دیده را به بدن خود بچسبانید.

سپس آرنج را خم کنید به گونه‌ای که یک زاویه 90 درجه ایجاد شود. دست را روی شکم خود قرار دهید.

حال دست خود را به پهلو حرکت دهید. در واقع دست شما باید از ناحیه آرنج حرکت کند. زاویه 90 درجه نباید تغییر پیدا کند.

این کار را 8 تا 12 بار تکرار کنید.

تمرین دوم فیزیوتراپی بورسیت شانه مناسب افرادی که جراحی کرده‌اند

تمرین سوم

رو به روی دیوار بایستید. حال انگشتان بازوی آسیب دیده را روی دیوار قرار دهید.

از انگشتان برای بالا بردن دست استفاده کنید. فکر کنید. انگشتان پا هستند و دارند روی دیوار پیاده‌روی می‌کنند.

تا جایی که می‌توانید دست را بالا ببرید. نباید به خود فشار بیاورید. سپس در همان وضعیت بین 10 تا 20 ثانیه بمانید.

پس از آن به آرامی انگشتان را به سمت پایین بیاورید.

تمرین سوم فیزیوتراپی بورسیت شانه مناسب افرادی که جراحی کرده‌اند

تمرین چهارم

کنار یک دیوار بایستید.

دستان خود را صاف در کنار بدن خود قرار دهید. حال آنها را باز کنید و روی دیوار بگذارید.

برای راهنمایی بیشتر به تصویر زیر نگاه کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید. سپس دستان را رها کنید.

تمرین چهارم فیزیوتراپی بورسیت شانه مناسب افرادی که جراحی کرده‌اند

ورزش‌هایی که در صورت ابتلا به بورسیت شانه باید از آنها اجتناب کنید

وقتی به بورسیت شانه مبتلا می‌شوید، از اجرای برخی از تمرینات باید خودداری کنید. نوع تمرینات اجتنابی به این بستگی دارد که در چه مرحله‌ای از دوره نقاهت و سطح آمادگی جسمانی قرار دارید. در نهایت این علائم شما هستند که نشان می‌دهند چه کاری با می‌توانید انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید.

برخی از حرکات سنگین‌تر از سایرین هستند و می‌توانند به روتاتور کاف یا تاندونیت آسیب وارد کنند. این حرکات عبارت‌اند از:

  • انجام حرکات تکراری در بالای سر
  • پرتاب بالای سر
  • بلند کردن اجسام سنگین، به ویژه هر چیزی که به روتاتور کاف فشار می‌آورد
  • حرکاتی که موجب فرورفتگی ماهیچه‌های سه سر بازو شوند.
  • هر حرکتی که ناپایدار یا دردناک باشد

برخی از افراد نیز بیشتر در معرض ابتلا به بورسیت شانه قرار می‌گیرند. زیرا از شانه‌های خود بیشتر از دیگران استفاده می‌کنند. این افراد شامل گروه‌های زیر می‌شوند:

  • نجاران
  • نوازندگان
  • ورزشکاران
  • باغبانان

این افراد در صورت ابتلا باید حداقل تا چند ماه از انجام کار خودداری کنند.

همچنین برای آشنایی بیشتر با فیزیوتراپی می توانید به صفحه فیزیوتراپی در منزل مراجعه نمایید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی بورسیت شانه و نحوه درمان آن پرداختیم. علاوه بر این، انواع تمرینات مخصوص فیزیوتراپی بورسیت شانه را نیز با تصویر آموزش دادیم. تیم توان هاب شامل گروه مجربی از فیزیوتراپ‌ها می‌شود که خدمات خود را در منزل ارائه می‌دهند. با پشتیبانی قوی و 24 ساعته توان هاب می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان، سلامت خود را بازیابید. آیا شما هم دچار این مشکل شده‌اید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط