ساخت کفش طبی؛ مزایا و مرحل ساخت آن

یک کفش طبی استاندارد و کاملا متناسب می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات پا در هنگام راه رفتن و انجام فعالیت بدنی را رفع نماید. با این حال برای آنکه یک کفش ارتوپدی کاملا موثر باشد، لازم است ساخت کفش طبی به روش صحیح و با رعایت دقیق اصول صورت گیرد. در مطلب امروز در مورد روش‌های ساخت کفش طبی و بهترین روش ساخت کفش ارتوپدی صحبت خواهیم کرد.

کفش طبی چیست؟

کفش‌های طبی جزء محصولات ارتوپدی پرطرفداری هستند که اغلب اوقات به صورت سفارشی ساخته می‌شوند. آنها برای افرادی طراحی می‌شوند که نمی‌توانند کفش‌های استاندارد متناسب با پای خود را پیدا کنند. دلایل مختلفی برای استفاده از کفش طبی وجود دارد: ناهنجاری‌های مادرزادی پا، مشکلات سلامتی، تصادفات و غیره. کفش‌های ارتوپدی سفارشی برای رفع نیازهای خاص بیمار ساخته می‌شوند. بنابراین کفش‌های طبی سفارشی به طور خاص با پای بیمارسازگار شده‌اند. 

کفش طبی چیست

کفش طبی چیست؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

مزایای ساخت کفش طبی

ساخت کفش طبی پرهزینه‌تر از کفش‌های معمولی است. با این حال کفش‌های طبی همواره جزء محصولات پرفروش ارتوپدی بوده‌اند. کفش‌های ارتوپدی به بهبود سلامت پا، مچ پا و ساق پا کمک می‌کنند. آنها با کفش‌های معمولی متفاوت هستند زیرا ساختار استاندارد و کوشنینگ (بالشتک و پد) بیشتری فراهم می‌کنند. این عوامل به کاهش میزان فشار وارد شده به پاها کمک خواهد کرد. آنها همچنین دارای بندهای قابل تنظیم، سگک و … برای اطمینان از تناسب راحت و ایمن هستند.  

علت ساخت کفش طبی و همچنین دلیل استقبال بالای افراد از این کفش‌ها، مزایای متعددی است که ارائه می دهند؛ از جمله:

  • بهبود تراز طبیعی بدن
  • کمک به بهبود گردش خون در اندام‌های تحتانی
  • تسکین درد پا و درد پاشنه پا
  • افزایش راحتی در حین راه رفتن و انجام فعالیت بدنی
  • افزایش تحرک
  • کمک به اصلاح مشکلات پا
  • کاهش درد مفاصل، کمر درد و زانو درد 
  • جلوگیری از تشدید مشکلات فعلی پا
  • جلوگیری از نیاز به عمل جراحی پا
مزایا ساخت کفش طبی

 برای آشنایی با کفش طبی دیابتی مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

روش‌های ساخت کفش طبی

به طور کلی دو روش برای ساخت کفش ارتوپدی وجود دارد: ساخت کفش ارتوپدی با قالبگیری سنتی و ساخت کفش طبی با اسکن پا. ساخت کفش طبی با قالبگیری از پاها، روش قدیمی‌تر است که این روزها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت کفش طبی با قالبگیری، کف پا در حالت بدون وزن قالبگیری خواهد شد که همین مسئله باعث می‌شود قالب بدست آمده خیلی دقیق نباشد. روش جدیدتر و دقی‌ تر برای ساخت کفش طبی، اسکن کف پا و ساخت قالب دیجیتالی با استفاده از نرم افزارهای مخصوص است که باعث صرفه جویی در زمان و ساخت کفش طبی کاملا متناسب با ویژگی‌های پا خواهد شد.

ساخت کفش طبی با اسکن پا

شرط اصلی برای ساخت کفش طبی استاندارد و کاملا متناسب، اندازه گیری دقیق پاها با در نظر گرفتن مشکل زمینه‌ای بیمار است. در ساخت کفش طبی با اسکن پا از یک نوع اسکنر برای ثبت تصاویر دقیق و اندازه گیری پای بیمار استفاده می‌شود. 

ساخت کفش طبی با اسکن کف پا

پیشنهاد می دهیم مقاله کفش طبی کودکان مطالعه نمایید.

روش‌های اسکن کف پا برای ساخت کفش طبی

روش‌های مختلفی برای اسکن کف پا به منظور ساخت کفش ارتوپدی وجود دارد. روش اسکن مناسب شما به نوع مشکل پا و تشخیص پزشک ارتوپد بستگی دارد. روش‌های اسکن کف پا برای ساخت کفش طبی شامل موارد زیر هستند:

  • اسکن دو بعدی
  • اسکن سه بعدی
  • اسکن فشاری

مراحل ساخت کفش طبی با اسکن پا

همه مراحل ساخت کفش طبی با اسکن پا زیر نظر پزشک ارتوپد یا متخصص پا صورت می‌گیرد. به طور کلی مراحل ساخت کفش طبی با اسکن پا به قرار زیر است:

  • اسکن پا: ابتدا با اسکن کف پای بیمار، تصاویر بسیار دقیقی از قوس‌ها و برآمدگی‌های پا تهیه می‌شود. در این تصاویر، طول و عرض دقیق کف پا به همراه وضعیت قرارگیری پاشنه با دقت بالایی مشخص می‌شود. سپس متخصص پا، تصاویر و اندازه‌های بدست آمده را تفسیر می‌کند.
  • طراحی کفش طبی: سپس با در نظر گرفتن شرایط بیمار از تکنیک‌های شبیه سازی برای طراحی کفش ارتوپدی مناسب استفاده می‌شود. طراحی کفش طبی با توجه به نتایج حاصل از اسکن کف پا باعث می‌شود که طرح نهایی کفش، حداکثر مطابقت و هماهنگی را با پای بیمار داشته باشد.
  • ساخت کفش آزمایشی: با شبیه سازی داده‌های بدست آمده از اسکن پا توسط نرم افزارهای مخصوص، یک لست (کفش طبی آزمایشی) ساخته می‌شود.
  • امتحان کردن کفش آزمایشی: بیمار در این مرحله، کفش آزمایشی را می‌پوشد و هرگونه مشکل یا ناراحتی در حین پوشیدن کفش را با پزشک در میان می‌گذارد. همچنین از آنجایی که روی کفش آزمایشی با یک لایه پلاستیکی پوشیده شده است، در هنگام امتحان کردن کفش توسط بیمار، نقاط تحت فشار به وضوح دیده می‌شوند. این مسئله به متخصص پا کمک می‌کند تا تغییرات و اصلاحات لازم را روی لست انجام دهد.
  • ساخت کفش طبی: پس از تأیید کفش آزمایشی، نوبت به انتخاب رنگ و مدل کفش مورد نظر بیمار می‌رسد. متخصص پا با در نظر گرفتن مشکل اصلی پا می‌تواند مناسب‌ترین مدل را به فرد توصیه نماید. در پایان ساخت کفش طبی با متریال مرغوب و رعایت استانداردهای لازم انجام می‌شود.
مراحل ساخت کفش طبی

پیشنهاد می شود مقاله ارتوپدی فنی کودکان را مطالعه نمایید.

هزینه ساخت کفش طبی

به طور کلی هزینه ساخت کفش طبی در مقایسه با کفش‌های معمولی به مراتب بیشتر است. علت بالاتر بودن هزینه ساخت کفش طبی آن است که به طور شخصی و با در نظر گرفتن نیازهای بیمار و ویژگی‌های کف پای او ساخته می‌شود. هزینه ساخت کفش تحت تأثیر چند فاکتور تعیین می‌شود و بنابراین نمی‌توان مقدار دقیقی برای آن مشخص کرد. هزینه ساخت کفش طبی با توجه به عوامل زیر می‌تواند متغیر باشد:

  • نوع و شدت مشکل پای بیمار
  • روش ساخت کفش طبی (قالبگیری سنتی یا اسکن کف پا)
  • کیفیت متریال مورد استفاده برای ساخت کفش
  • مدل کفش
  • محل کلینیک یا مطب
  • تجربه و دستمزد پزشک ارتوپد یا متخصص پا
کفش های طبی برای چه نیازهایی ساخته میشوند

ارتوپدی فنی چیست؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

جمع بندی

ساخت کفش طبی، یک فرایند حساس و دقیق است که توصیه می‌شود آن را به متخصصان با تجربه و کلینیک‌های معتبر بسپارید. مطمئن‌ترین روش ساخت کفش طبی از طریق اسکن کف پاهای بیمار است. با وجود آنکه ممکن است هزینه ساخت کفش طبی از نظر برخی بیماران گران باشد اما با در نظر گرفتن ماندگاری کفش طبی و تأثیر قابل توجهی که بر کیفیت زندگی فرد می‌گذارد، صرف این هزینه در دراز مدت واقعا ارزشش را دارد.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع :
podexpert
urgentfootcare
pedcad-foot-technology

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط