ساخت کفی طبی

ساخت کفی طبی

برای ساخت کفی طبی به چه کسی باید مراجعه کنیم؟ به چه دلیلی ساخت کفی طبی توصیه می شود؟ برای پاسخ به این سوالات و دیگر سوالات احتمالی، با ما همراه باشید.

کفی قسمت داخلی کفش است که در قسمت زیرین قرار گرفته و از کف پا محافظت می کند. افراد معمولاً کفی‌های اصلی را با یک جفت کفی مخصوص که جداگانه خریداری کرده‌اند جایگزین می‌کنند تا راحت‌تر باشند. پاهای ما استرس زیادی را متحمل می شوند و زمانی که این استرس به درستی جذب نشود می تواند باعث درد جدی در مچ پا، زانو و باسن شود. کفی های با کیفیت، فشار را جذب می کنند، وزن را به طور یکنواخت توزیع می کنند و قوس پا را پشتیبانی می کنند.

مراقبت نادرست از پا می تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی شود، بنابراین مراقبت از پاها بسیار مهم است. از سوی دیگر برخی کودکان و افراد به دلیل مشکلات رشدی و یا سایر عوامل، ممکن است به کفی طبی مخصوص خود نیاز داشته باشند.

ساخت کفی طبی و همچنین کفش طبی توسط متخصصین ارتوپد فنی انجام می پذیرد. آنها از نزدیک با فیزیوتراپیست ها و کاردرمانگرها همکاری می کنند تا مطمئن شوند که کفی های طبی ساخته شده، بهترین نتایج را برای مراجعه کننده در بر داشته باشند.

دلایل نیاز به ساخت کفی طبی

استفاده از کفی یا ارتز فواید زیادی دارد. مهم‌تر از همه، کفی‌ها می‌توانند به تسکین درد ناشی از شرایط موجود کمک کنند یا از بدتر شدن یا حتی اتفاق افتادن یک بیماری در وهله اول جلوگیری کنند. مثل همیشه، اگر درد دارید، باید قبل از هر گونه درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

تسکین درد

کفی‌های مختلفی برای تسکین درد و پشتیبانی از شرایط و بیماری‌های مختلف پا طراحی شده‌اند. در زیر برخی از دلایلی که برای ساخت کفی طبی دیده ایم، آورده شده است.

فاشئیت کف پا و درد قوس کف پا

فاشئیت کف پا شایع ترین علت درد پاشنه پا است. فاشیای کف پا یک نوار ضخیم است که از قوس پای شما حمایت می کند و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند. اگر این بافت دچار کشیدگی شود، می تواند متورم و ملتهب شود و باعث درد در پاشنه پا و کل قوس پا در هنگام ایستادن یا راه رفتن شود.

نوروم مورتون

نوروم مورتون درد، بی حسی یا گزگز در جلوی پا، به ویژه بین انگشتان سوم و چهارم است. درد به دلیل ضخیم شدن عصبی است که حس را به ناحیه بین انگشتان پا می رساند. نام‌های دیگر این بیماری عبارتند از متاتارسالژی مورتون، نورالژی مورتون، نورومای کف پا، و نورومای بین متاتارسال.

متاتارسالژیا و درد در ناحیه کف پا

متاتارسالژیا (همچنین به آن درد کف پا نیز گفته می شود) یک اصطلاح گسترده است و می تواند اصطلاح خاص تری وجود داشته باشد که برای شرایط خاص استفاده شود. ممکن است احساس درد یا سوزش در زیر گوی پا داشته باشید و احساس کنید که سنگریزه ای در کفش خود دارید. این ناراحتی اغلب با فعالیت های ایستاده یا راه رفتن بدتر می شود.

کمر درد

تقریباً همه افراد در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند. کمردرد می‌تواند به صورت پیوسته یا ضربان‌دار یا نیشگون مانند باشد و شدت آن می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. دلایل مختلفی برای کمردرد وجود دارد که حمایت ضعیف از پاها می تواند یکی از آنها باشد.

زانو درد

دلایل مختلفی برای زانو درد وجود دارد، مانند آرتروز، پارگی غضروف و تاندونیت. اگر زانو درد دارید یکی دیگر از عواملی که خوب است در نظر بگیرید نحوه راه رفتن شماست. این نوعی از درد زانو است که از پاها و قوس پا ناشی می شود.

درد ساق پا

آیا پس از دویدن، یا حتی پس از طی یک مسافت کوتاه با سرعت، در ساق پای خود ضربان یا درد دارید؟ در این صورت ممکن است در حال تجربه شین اسپلینت باشید. شین اسپلینت یک شرایط رایج برای کسانی است که اغلب در فعالیت‌های بدنی شدید شرکت می‌کنند.

نقرس

نقرس یک التهاب دردناک مفاصل است که معمولاً در مفصل انگشت شست پا محدود می شود. این نوع آرتریت به شدت دردناک است و هنگام راه رفتن باعث ناراحتی زیادی می شود. فردی که این بیماری را دارد حساسیت شدید در امتداد خط مفصل و همچنین گرمی و تورم پوست را تجربه خواهد کرد.

صافی کف پا

صافی کف پا یکی از عوارض شایع در کودکان می باشد که تا سنین 5 سالگی قابل اصلاح بوده که برای جلوگیری از عوارض و آسیب های بیشتر به مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات از کفی یا کفش طبی استفاده می شود. در صورت عدم رسیدگی به صافی کف پا عوارضی مانند زانوی ضربدری، گودی کمر و قوز پشت به وجود می آید و در دراز مدت باعث آرتروز شدید این مفاصل می شود.

ساخت کفی طبی
ساخت کفی طبی

پشتیبانی و حمایت از پا

کفی ها می توانند برای کاهش خطر آسیب و همچنین جلوگیری از بدتر شدن صدمات، حمایت بیشتری از پا را ایجاد کنند. از پروناسیون بیش از حد گرفته تا آرتریت، راه‌های زیادی وجود دارد که کفی‌ها می‌توانند از پاهای شما حمایت کنند و شما را روی پا نگه دارند.

پروناسیون بیش از حد

افرادی که قوس‌های کم یا انعطاف‌پذیر دارند ممکن است در معرض خطر پروناسیون بیش از حد باشند، وضعیتی که هنگام راه رفتن، قوس‌های پا به سمت بیرون می‌چرخد و فرد روی تیغه پا راه می رود. پروناسیون یک حرکت طبیعی پا است، اما اگر مچ پای بیش از حد بچرخد، خطر آسیب به پا یا مچ پا وجود دارد.

فراهم کردن حمایت برای آرتریت

انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد که معمولاً پا یا مچ پا را درگیر می کند، از جمله آرتروز، آرتریت روماتوئید و نقرس. درد آرتریت می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. هر نوع آرتریت می تواند علائم مختلفی ایجاد کند، اما در همه آنها التهاب یک عامل مشترک است.

فراهم کردن حمایت برای دیابت

وقتی دیابت دارید، بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات پا هستید. حتی مشکلات معمولی می تواند بدتر شود و منجر به عوارض جدی شود. این عوارض شامل نوروپاتی، بیماری عروق محیطی، پینه، زخم پا و گردش خون ضعیف است. اگر این شرایط به درستی درمان نشوند، می توانند منجر به عوارض جدی و در برخی مواقع منجر به قطع عضو شوند.

ساخت کفی طبی 1
ساخت کفی طبی

کفی های طبی چه تفاوتی با کفی های معمولی دارند؟

کفی های معمولی را می توانید بدون نسخه در فروشگاه ها بخرید که می توانند باعث تقویت و پشتیبانی از پاها شوند. آنها ممکن است از موادی مانند ژل، پلاستیک یا فوم ساخته شوند. این کفی ها احتمالا به صورت مناسبی در کفش قرار گیرند، اما آنها به صورت سفارشی برای پای شما ساخته نشده اند. آنها می توانند قوس پا را پشتیبانی کرده یا بالشتک اضافی را زیر پاشنه، اطراف انگشتان پا یا کل پا ایجاد کنند. کفی های معمولی ممکن است کفش های شما را راحت تر کنند، اما برای اصلاح مشکلات پا طراحی نشده اند.

کفی های طبی متفاوت هستند. آنها وسایل پزشکی تجویزی هستند که برای اصلاح مشکلات بیومکانیکی پا مانند مشکلات در نحوه راه رفتن، ایستادن یا دویدن در داخل کفش خود می پوشید. آنها همچنین می توانند به درد پای ناشی از بیماری هایی مانند دیابت، التهاب کف پا، بورسیت و آرتروز کمک کنند. ساخت کفی طبی به شما کمک می کند از جراحی برای رفع صافی کف پا اجتناب کنید.

اگر درد یا ناراحتی در پا را تجربه کرده‌اید یا به بیماری مبتلا شده‌اید که پای شما را در معرض خطر قرار می‌دهد، احتمالاً در مورد کفی و کفش‌ طبی شنیده‌اید و ممکن است سوالات زیر برای شما پیش بیاید:

  • تفاوت این دو در چیست؟
  • کدام یک برای من و مشکلات پای من بهتر است؟
  • برای سازگاری با سبک زندگی خود باید به دنبال چه ویژگی هایی در کفی و کفش طبی باشم؟

مزایای ساخت کفی طبی

کفی طبی سفارشی به عنوان یک وسیله پزشکی ساخته شده از قالب سه بعدی پای یک فرد طبقه بندی می شود. بنابراین، برای هر فرد منحصر به فرد است و برای رفع نیازهای پای فرد طراحی شده است. ارتزهای سفارشی پا، مکانیک معیوب پا و سایر بیماری‌های پا را که باعث درد می‌شوند، مانند التهاب کف پا، پینه‌های دردناک و میخچه، تاندونیت و صافی کف پا را برطرف می‌کنند. آنها برای کنترل مکانیکی، پشتیبانی، توزیع مجدد فشارها و متعادل کردن پا برای بهبود عملکرد ساخته شده اند.

کفش طبی چیست؟

کفش طبی یا ارتوپدی به کفشی گفته می‌شود که با ویژگی‌هایی ساخته می‌شود که کفش‌های معمولی عموما آنها را ندارند. این نوع کفش ها برای سازگاری با ناهنجاری های پا یا بدشکلی های پا، بهبود عملکرد بیومکانیکی پا، و همچنین افزایش اثربخشی ارتزهای سفارشی پا ساخته می شوند.

ساخت کفش طبی
ساخت کفش طبی

آنچه که متخصص بررسی خواهد کرد

در طی یک جلسه، متخصص پا از هر پا تصاویر سه بعدی می گیرد و معاینه کاملی را انجام می دهد. این معاینات می تواند شامل تماشای راه رفتن و توجه به نحوه حرکت پاها، مچ پا، پاها و باسن باشد. اگر به کفی یا کفش طبی نیاز داشته باشید، متخصص پا یک قالب دقیق از پای شما می‌سازد. این امر برای به دست آوردن تناسب درست مهم است. پس از آماده شدن قالب، متخصص آن را به ارتزهای سفت یا نرم تبدیل می کند.

انواع ارتز

ارتزهای سفت و سخت از موادی مانند پلاستیک یا فیبر کربن ساخته می شوند. آنها برای کفش های پیاده روی یا کفش های مجلسی با پنجه های بسته و پاشنه کم مناسب هستند. این نوع ارتز برای کاهش درد و فشار پا و همچنین درد در ساق ها، ران ها و کمر طراحی می شود.

ارتزهای نرم یا ارتزهای سازگار از مواد فشرده نرم ساخته می شوند. آنها برای کاهش فشار از روی نقاط ناراحت کننده یا دردناک ناشی از بیماری هایی مانند فاشیای کف پا یا زخم پای دیابتی، بالشتکی ایجاد می کنند. به دلیل حجیم بودن آنها، ممکن است لازم باشد از ارتزهای نرم با کفش های تجویزی استفاده کنید.

همچنین می توانید ارتزهای مخصوصی را که برای تجهیزات ورزشی مانند چکمه های اسکی طراحی شده است، تهیه کنید.

چند نکته در مورد انتخاب کفی مناسب با توجه به سبک زندگی

در حال حاضر در زمانی زندگی می کنیم که کفی های طبی دارای طیف گسترده ای از اشکال و اندازه ها هستند تا سبک های زندگی و کفش های مختلف را در پوشش دهند. در ادامه دستورالعمل های کلی وجود دارد که باید هنگام جستجوی کفی برای سبک زندگی خاص در نظر داشته باشید.

ورزشی

  • قدرت جذب ضربه بالا
  • اگر کفش فضایی برای این کار فراهم کند، بالشتک خوبی داشته باشد.
  • نیمه سفت تا نیمه انعطاف پذیر بسته به آنچه فرد می تواند تحمل کند.
  • پوشش بالایی کفی (ماده ای که در تماس مستقیم با پا قرار می گیرد) باید دارای اصطکاک کم و قابلیت تنفس خوب باشد.
ساخت کفی طبی
ساخت کفی طبی

بازنشستگی

  • خاصیت بالشتکی خوب به ویژه در ناحیه کف پا و پاشنه پا
  • پوشش کامل پا
  • پوسته نیمه انعطاف پذیر تا انعطاف پذیر

اگر درد پا و ناراحتی مداوم پا را تجربه می کنید، به نفع شماست که یک قرار ملاقات برای مشاوره از یک پزشک رزرو کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فقط به دنبال بالشتک یا تکیه گاه اضافی هستید، ممکن است بخواهید ابتدا یک کفی معمولی را امتحان کنید. با این حال، اگر درد یا ناراحتی جدی دارید، یک قرار ملاقات با متخصص فیزیوتراپی یا کاردرمانی بگذارید. او شرایط کلی شما را ارزیابی می‌کند و به دنبال هر عامل مؤثر دیگری می‌گردد.

متخصص، پاهای شما و نحوه راه رفتن شما را معاینه می کند. او با دقت به شکایات و نگرانی های شما گوش می دهد و حرکت و عملکرد اندام تحتانی شما را ارزیابی می کند. برخی نیز از فناوری پیشرفته برای مشاهده عملکرد پاهای شما هنگام راه رفتن یا دویدن استفاده می کنند.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده در طول معاینه به متخصص کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا قرار دادن کفی معمولی می تواند مفید باشد یا به ساخت کفی طبی نیاز است. اگر به ساخت کفی طبی نیاز باشد، متخصص ارتوپد فنی تصویری سه بعدی از هر پا می گیرد. این تصاویر و همچنین اندازه‌گیری‌های انجام شده، برای ایجاد مجموعه‌ای از تکیه‌گاه‌های منحصربفرد برای پا استفاده می‌شوند که حرکت پای شما را بهبود می‌بخشند و منجر به راحتی و تحرک بیشتر می‌شوند.

برای دریافت خدمات کاردرمانی در منزل یا فیزیوتراپی در منزل تنها کافی است بر روی لینک آنها کلیک کرده و درخواست تماس خود را ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار کرده و مشاوره های لازم برای به شما ارا ه دهند.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

گفتار درمانی منزل کودکان
گفتاردرمانی در منزل کودکان

آیا متوجه شده‌اید که کودک شما علائمی از تأخیر در گفتار را نشان می‌دهد؟ آیا او اغلب کلمات را اشتباه

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل
گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان

گفتار یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند است. بروز مشکل در گفتار می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد.