فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل باعث بهبود عملکرد و تحرک بعد از سکته مغزی می شود. سکته مغزی می تواند باعث ضعف یا فلج در یک طرف بدن شما شود و مشکلات حرکتی ایجاد کرده و انجام کارهای روزمره را سخت کند.

سکته مغزی ارتباطات حیاتی بین مغز و ماهیچه های شما را از بین می برد، به همین دلیل است که ناتوانی طولانی مدت رخ می دهد و منجر به از دست دادن تحرک می شود. با این حال، این مشکل لزوماً دائمی نیست. در واقع، توانبخشی به ویژه در مراحل اولیه بهبودی، زمانی که بیماران کنترل کمی روی ماهیچه های آسیب دیده خود دارند، بسیار مهم است. مهم نیست کجا در حال حرکت به سوی بهبودی هستید، پیشرفت طولانی مدت شما بستگی به برنامه منظم فیزیوتراپی در منزل دارد.

طیف گسترده ای از تکنیک ها و رویکردهای درمانی در زمینه های مختلف در توانبخشی عصبی استفاده می شوند. توانبخشی سکته مغزی اغلب برای کمک به مغز برای یادگیری مجدد مهارت هایی که تحت تأثیر سکته مغزی قرار گرفته اند ضروری است. توانبخشی شامل فعالیت ها و درمان هایی است که به مغز کمک می کنند تا با آسیب ناشی از سکته مغزی سازگار شود.

این مقاله توضیح می دهد که چگونه فیزیوتراپی می تواند به بهبود شما کمک کند و درمان شامل چه مواردی می شود.

سکته مغزی چگونه می تواند بر حرکت من تأثیر بگذارد؟

  • ممکن است در عضلات یک طرف بدن خود دچار ضعف یا حتی فلج کامل (به نام همی پلژی) شوید. این امر می تواند حرکت یا استفاده از اندام ها و رفت و آمد را با مشکل مواجه کند. هنگام تلاش برای استفاده، اندام های شما ممکن است به شکل متفاوتی حرکت کنند. به عنوان مثال، هنگامی که می خواهید جلو بروید، ممکن است لگن شما به سمت بالا حرکت کند، یا زمانی که می خواهید چیزی را بلند کنید، آرنج شما به پهلو حرکت کند.
  • طرف آسیب دیده بدن شما ممکن است احساس متفاوتی داشته باشد. ممکن است اندام های شما احساس سنگینی کنند زیرا ضعف باعث می شود حرکت آنها دشوار شود یا احساس بی حسی کنید. برخی از افراد احساسات غیرمعمول تری مانند سوزن سوزن شدن، احساس سرما و گرما در اندامشان دارند. گاهی اوقات اینها می توانند دردناک باشند.
  • ممکن است با وضعیت بدنی و تعادل خود مشکل داشته باشید و احتمال افتادن و سقوط بیشتر شود.
  • مفاصل طرف آسیب دیده مانند شانه ممکن است در معرض آسیب قرار گیرند، به عنوان مثال اگر بازوی شما کشیده شود می تواند باعث دررفتگی جزئی (که سابلوکساسیون نامیده می شود) یا “شانه یخ زده” شود، جایی که شانه شما دردناک شده و حرکت آن دشوار می شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به مقاله “فیزیوتراپی شانه یخ زده در منزل” مراجعه نمایید.
  • برخی از ماهیچه های طرف آسیب دیده ممکن است سفت شوند (بیشتر در مچ دست، انگشتان و مچ پا) که می تواند حرکت شما را در مفصل محدود کند و برخی از افراد ممکن است دچار اسپاسم عضلانی شوند.
فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل
فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل چگونه می تواند به فرد کمک کند؟

پس از سکته مغزی، مغز ما نمی تواند سلول های جدیدی را جایگزین سلول های آسیب دیده کند، اما مغز این توانایی را دارد که سلول های سالم خود را سازماندهی کرده و آنچه از دست رفته را جبران کند. این را نوروپلاستیسیته می نامند. این فرآیند را می توان با توانبخشی که پس از سکته مغزی دریافت می کنید، هدایت کرد و فیزیوتراپیست شما راهنمایی های تخصصی در مورد چگونگی یادگیری مجدد حرکت و بازیابی عملکرد ارائه می دهد. با گذشت زمان، می توانید مسیرهای مغزی جدیدی ایجاد کنید تا از قسمت های مختلف مغز برای انجام کارهایی که قبل از سکته انجام می دادید استفاده کنید.

فیزیوتراپیست ها اغلب با متخصصان دیگر همکاری می کنند تا در طیف وسیعی از مشکلات سکته مغزی به شما کمک کنند. در روند توانبخشی سکته مغزی، ممکن است توسط کاردرمانگران، گفتاردرمانگران، پزشکان، پرستاران و مددکاران اجتماعی به بیمار کمک شود.

سکته مغزی می تواند باعث ضعف یا فلج در یک طرف بدن شود. بسیاری از افراد همچنین در هماهنگی و تعادل مشکل دارند و در چند هفته اول پس از سکته از خستگی شدید رنج می برند. آنها همچنین ممکن است به سختی بخوابند که همین امر باعث خستگی بیشتر می شود.

توانایی‌های خاصی که در اثر سکته از دست می‌رود یا تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد به میزان آسیب مغزی و مهم‌تر از همه اینکه سکته در کجای مغز رخ داده است، بستگی دارد.

شایع ترین مشکلاتی که در زندگی روزمره به وجود خواهد آمد به صورت موارد زیر است:

  • ضعف یا عدم حرکت (فلج) در پاها یا بازوها
  • سفتی عضلات
  • درد شانه، درد عصبی یا سردرد
  • مشکل در بلع
  • تغییر در نحوه مشاهده یا احساس اشیا (مشکلات ادراکی)
  • تغییر در نحوه احساس اشیا هنگام لمس (مشکلات حسی)
  • مشکل در تفکر یا به خاطر سپردن (مشکلات شناختی)
  • مشکل در صحبت کردن، خواندن یا نوشتن
  • بی اختیاری ادراری
  • احساس افسردگی یا اضطراب
  • مشکلات کنترل احساسات
  • خستگی
توانبخشی سکته مغزی
توانبخشی سکته مغزی

تیم توانبخشی سکته مغزی، توانایی فرد را برای توانبخشی مداوم پس از سکته ارزیابی می کند. میزان و نوع توانبخشی ارائه شده به نیازهای فرد و میزان توانایی آنها بستگی دارد. خانواده، مراقبین و فرد مبتلا به سکته مغزی باید در هر انتخابی که در دسترس است دخیل باشند.

پس از سکته مغزی، ممکن است مشکلاتی در برقراری ارتباط داشته باشید، از جمله مشکل در صحبت کردن و درک دیگران. یک گفتاردرمانگر برنامه ای برای رسیدگی به این چالش ها را در صورت امکان ایجاد می کند. بابراین همانطور که گفته شد، متخصص گفتاردرمانی نیز ممکن است بخشی از توانبخشی سکته مغزی را بر عهده داشته باشد.

فیزیوتراپی از چه زمانی می تواند شروع شود؟

24 ساعت پس از سکته مغزی، شما تشویق خواهید شد که تا جایی که می توانید از جای خود بلند شوید، خواه این که فعالیت های قبلی معمول خود را ادامه دهید یا فقط روی صندلی بنشینید. در مراحل اولیه، فیزیوتراپی بر جلوگیری از عوارض و کمک به بهبود شما متمرکز است. بعداً می تواند به شما کمک کند راه هایی را پیدا کنید که بتواند شما را برای انجام کارهایی که برای شما مهم است، مانند بلند شدن و بیرون آمدن از رختخواب یا انجام ورزش، آماده کند.

ممکن است به تجهیزات نیاز داشته باشید، یا الگوهای حرکتی مختلف برای تکمیل یک کار برایتان مشخص شود. همچنین یک فیزیوتراپیست می تواند به شما در تطبیق یک فعالیت یا وظیفه با توجه به شرایط جسمی شما کمک کند تا بتوانید آن را به طور مستقل انجام دهید.

فیزیوتراپی سکته مغزی کجا انجام می گیرد؟

اگر به دنبال سکته مغزی در بیمارستان بستری شدید، فیزیوتراپی شما در بخش سکته مغزی آغاز می شود. پس از آماده شدن، باید به جلسات فعال تری بروید، که ممکن است در یک بخش توانبخشی یا سالن بدنسازی انجام شود. ممکن است برای ادامه درمان از واحد سکته مغزی به واحد توانبخشی منتقل شوید. پس از ترخیص از بیمارستان توانبخشی می تواند به صورت فیزیوتراپی در منزل ادامه یابد.

اگر بعد از سکته مغزی در بیمارستان نماندید یا در حین بستری به درمانگر مراجعه نکردید، بازهم می توانید فیزیوتراپی داشته باشید و از خدمات فیزیوتراپی در منزل بهره مند گردید.

فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل
فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

فیزیوتراپی سکته مغزی شامل چه مواردی می شود؟

ارزیابی و مراقبت اولیه

پس از سکته مغزی، باید در اسرع وقت پس از بستری شدن در بیمارستان توسط فیزیوتراپیست مورد ارزیابی قرار بگیرید. این ارزیابی باید هرگونه مشکل سلامتی را که قبل از سکته مغزی داشته اید، در نظر بگیرد. در این ارزیابی باید مطمئن شد که هر گونه مشکل حرکتی در ابتدا مشخص می شود، بنابراین می توان مراقبت هایی را ترتیب داد که فرصت خوبی را برای بهبودی در اختیار شما قرار می دهد.

مراقبت خوب در روزهای اولیه برای جلوگیری از سفتی مفاصل یا سفت شدن ماهیچه ها مهم است. یک فیزیوتراپیست در مورد چگونگی یافتن حس مناسب و حرکت در صورت محدود بودن تحرک توصیه هایی می کند. به عنوان مثال نحوه چرخیدن یا نشستن و بیرون آمدن از رختخواب. آنها می توانند در مورد زمان و چگونگی بلند شدن و راه رفتن و همچنین اینکه از چه وسایلی (مانند چوب دستی یا آتل) استفاده کنید به شما کمک کنند.

اگر فلج یک طرفه دارید، وضعیت دهی صحیح برای جلوگیری از اسپاسم یا آسیب مهم است. اگر قادر به حرکت نیستید، به یک تشک مخصوص نیاز دارید و مراقبان تان می توانند به شما در تغییر موقعیت در فواصل منظم (معمولاً هر دو ساعت) برای جلوگیری از ایجاد زخم کمک کنند.

اگر قادر به حرکت نباشید، ممکن است فیزیوتراپی قفسه سینه برای تمیز نگه داشتن ریه ها انجام شود. در صورت امکان، روی صندلی بنشینید، زیرا این کار به جلوگیری از لخته شدن خون در پاها، بهبود تنفس و بهبودی شما کمک می کند.

حرکت دوباره

هرچه درمان بیشتری داشته باشید و بعد از سکته مغزی فعالیت بیشتری داشته باشید، بهتر است. دستورالعمل ها توصیه می کنند که شما باید حداقل 45 دقیقه از هر نوع درمانی که نیاز دارید را در طول روز تا زمانی که به آن نیاز دارید دریافت کنید.

هنگامی که از نظر پزشکی پایدار شدید، هدف این است که شما را به حرکت درآورده و تا آنجا که می توانید خودتان کارها را انجام دهید. بسته به میزان توانایی شما، این حرکت ممکن است شامل حرکت در اطراف تخت، سپس از تخت به صندلی باشد. همچنین می تواند شامل تعادل به صورت ایستاده و راه رفتن با و بدون پشتیبانی باشد. برای بسیاری از افراد این یک روند تدریجی است و مهم است که هر مرحله را به درستی انجام دهید تا ایمنی داشته باشید و اعتماد به نفس خود را بازیابی کنید.

مهم است که هر چه زودتر از تخت بلند شوید، حتی اگر فقط برای نشستن روی صندلی باشد. تحرک به تعادل شما کمک می کند، به تنفس و مراقبت از پوست کمک می کند و از لخته شدن خون در پاها جلوگیری می کند. فیزیوتراپیست بهترین نوع صندلی و موقعیت را برای شما توصیه می کند. آنها می توانند نحوه استفاده از بالشتک ها را برای حمایت از شما، به ویژه برای بازوی ضعیف، توصیه کنند.

اگر نمی توانید بایستید، فیزیوتراپیست و مراقبان تان از بالابر برای کمک به سر پا شدن شما استفاده خواهند کرد. این کار به شما این فرصت را می دهد که وزن خود را تحمل کنید و ماهیچه های تنه، لگن و پاها را به کار تشویق کنید. در صورت نیاز به زمان برای بازیابی قدرت و استقامت، احتمالا فیزیوتراپیست توصیه نکند که بلافاصله راه بروید.

تمرینات

در طول فیزیوتراپی ممکن است تمریناتی را برای تقویت عضلات ضعیف و افزایش استقامت انجام دهید. تمرینات کششی می تواند سفتی عضلات و مفاصل را کاهش دهد. همچنین ممکن است بر روی مهارت های خاصی کار کنید که برای بهبود به آنها نیاز دارید. به عنوان مثال، اگر برای حفظ تعادل خود با مشکل روبرو هستید، ممکن است از شما خواسته شود که زیاد بایستید. اگر در بلند کردن بازوی خود با مشکل روبرو هستید، باید فعالیت هایی را انجام دهید که باعث می شود بازوی خود را بلند کرده و از آن استفاده کنید. اگر در راه رفتن مشکل دارید، باید تا حد ممکن پیاده روی کنید.

روش های زیادی برای تمرین و ورزش وجود دارد. ممکن است به صورت تک به تک با فیزیوتراپ کار کنید، به ویژه در مورد وظایف و حرکاتی که یاد می گیرید انجام دهید. به شما همچنین فعالیت هایی داده خواهد شد که به تنهایی در خارج از جلسات درمانی تمرین کنید.

تجهیزات

اگرچه اکثر افراد توانایی راه رفتن را به دست می آورند، اما برخی دیگر نمی توانند این کار را انجام دهند و برخی دیگر فقط می توانند مسافت های کوتاهی مانند داخل خانه را پیاده روی کنند. اگر این مورد برای شما صادق است، فیزیوتراپیست و کاردرمانگر شما وسایل کمکی برای راه رفتن مانند عصا، آتل مچ پا و در صورت لزوم ویلچر را توصیه کرده و نحوه استفاده از آن را به شما و خانواده یا مراقبین آموزش می دهد.

پس از ارزیابی، آنها همچنین تجهیزات دیگری را که ممکن است به آنها احتیاج داشته باشید، مانند بالابر، برای نشستن و برخاستن از صندلی یا تخت را ترتیب می دهند. هنگام بازگشت به خانه ممکن است نیاز به سازگار کردن خانه با شرایط خود را داشته باشید، مانند ساختن سطح شیب دار یا ایجاد درهای عریض تر.

امیدها و برنامه های شما

فیزیوتراپیست شما برای تعیین اهداف یا اولویت هایی که می خواهید در آینده نزدیک بتوانید انجام دهید، با شما همکاری خواهد کرد.

این امر امیدها و برنامه های شما را در نظر می گیرد و راهی برای اطمینان از تمرکز درمان شما بر مواردی است که برای شما مهم است. اهداف شما بستگی به این دارد که سکته مغزی چگونه بر شما تأثیر گذاشته است، توانایی ها و علایق شما چیست و زندگی که در آینده امیدوار خواهید بود داشته باشید چگونه است. اهداف شما ممکن است برای شروع کوچک باشد و شامل یک کار ساده باشد، مانند دستیابی و گرفتن یک شی.

خانواده یا سرپرست من چگونه می توانند در انجام فیزیوتراپی در منزل کمک کنند؟

در بیشتر موارد، ممکن است اعضای خانواده، دوستان یا مراقبین شما در جلسات توانبخشی با شما شرکت کنند. اگر در کارهای روزمره مانند برخاستن و بیرون آمدن از رختخواب یا استفاده از پله ها به کمک نیاز دارید، فیزیوتراپیست شما می تواند نحوه کمک و نحوه استفاده از وسایلی که در اختیار شما قرار داده است را به خانواده یا مراقبتان آموزش دهد.

برخی از افراد معمولاً پس از سکته مغزی خفیف یا متوسط می توانند زودتر از موعد از بیمارستان ترخیص شوند. این به معنای ادامه بهبودی و فیزیوتراپی در منزل است.

وقتی به خانه می رسید سعی کنید تا جایی که می توانید فعال باشید. حرکت و فعالیت می تواند به بهبود شما کمک کند، خطر سکته مغزی دیگر را کاهش داده و رفاه شما را بهبود بخشد. فیزیوتراپیست شما می تواند راه هایی را برای افزایش سطح فعالیت و سلامت کلی به شما توصیه کند.

مراقبین می توانند کمک فیزیکی، عاطفی و عملی ارائه دهند، از جمله:

  • صحبت با متخصصان در مورد ارزیابی ها و نتایج آزمایش
  • کمک به تعیین اهداف و مشارکت در تصمیم گیری های درمانی
  • شرکت در جلسات توانبخشی سکته مغزی
  • تشویق بیمار به ورزش و فعالیت های پیشنهاد شده توسط درمانگران
فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل
فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل

روند درمان فیزیوتراپی در منزل چه زمانی به پایان می رسد؟

اکثر افراد در هفته های اول پس از سکته مغزی به سرعت بهبود می یابند. تقریباً پس از سه ماه، روند ریکاوری معمولاً کند می شود. پس از این زمان، بهبودها معمولاً به این دلیل اتفاق می افتد که شما بهتر و قوی تر شده اید و به دلیل بهبود آسیب مغزی ناشی از سکته مغزی نیست.

وقتی فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل را شروع می کنید، اهداف خود را تعیین می کنید و تمرینات فیزیوتراپی در منزل را با درمانگر برنامه ریزی می کنید. شما باید درمان را تا زمانی که به آن نیاز دارید دریافت کنید. درمان می تواند زمانی به پایان برسد که به اهداف خود برسید، مانند پیاده روی یا بهبود تعادل. همچنین اگر درمانگر تشخیص دهد که درمان بیشتر به نفع شما نخواهد بود، می تواند روند درمان پایان یابد، زیرا درمان به پیشرفت شما کمک نمی کند.

برای دریافت بهترین خدمات فیزیوتراپی در منزل، کافی است بر روی لینک مربوطه کلیک کرده و درخواست تماس خود را ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار کرده و مشاوره های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

توان هاب، سلامتی شما دغدغه ماست

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط