تمرینات کاردرمانی برای غلت زدن کودک

کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد

غلت زدن یکی از اولین حرکات انتقالی است که نوزاد انجام می‌دهد و پایه حرکات پیچیده‌تری مانند نشستن و سینه خیز رفتن است. نوزادان به طور معمول در حدود ۳ تا ۴ ماهگی از شکم به پشت و در ۵ ماهگی از پشت به شکم غلت می‌زنند. غلت زدن یک حرکت پیچیده است و برای انجام آن باید دو طرف بدن نوزاد به حدی قوی باشند که بتوانند حرکات مخالف را انجام دهند. نوزادی که تا ۶ ماهگی هیچ گونه غلت کاملی نزده است، لازم است برای انجام تست عملکرد حرکتی و کاردرمانی به متخصص مراجعه کند. در مطلب امروز به چند تمرین کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد می‌پردازیم که می‌توانند در تقویت توانایی غلت زدن نوزاد شما تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

دلایل تأخیر در غلت زدن نوزاد

به طور کلی تأخیر در غلت زدن کودک به دو دلیل اتفاق می‌افتد:

  • ضعف عضلات پهلو: ضعیف بودن عضلات پهلو نوزاد باعث می‌شود که نتواند به اطراف غلت بزند. 
  • درگیر بودن دستان کودک: اگر دست‌‌های نوزاد در وضعیت مناسبی نباشد (به عنوان مثال آرنج او غالبا خمیده و دستان او مشت شده باشند) دست‌ها در حین تلاش برای غلت زدن در زیر شکم او گیر می‌کنند و در نتیجه نوزاد نمی‌تواند به یک طرف بچرخد.

به همین خاطر، تمرینات کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد (با توجه به وضعیت کودک) روی یک یا هر دو مشکل فوق تمرکز می‌کنند.

تمرینات کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد

در این بخش به چند مورد از موثرترین تمرینات کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد می‌پردازیم. به خاطر داشته باشید که تمرینات کاردرمانی فقط باید توسط یک کاردرمانگر آموزش دیده و با تجربه انجام شود. از امتحان کردن تمرینات زیر بدون نظارت متخصص کاردرمانی اجتناب کنید.

تقویت عضلات پهلو با نشستن روی توپ CP

تمرینات کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد با توپ cp

در حالیکه لگن کودک را محکم نگه داشته‌اید، او را روی توپ CP بنشانید. سپس به آرامی و بدون بهم خوردن تعادل کودک، او را به طرفین حرکت دهید. حرکت دادن توپ به طرفین با بکارگیری عضلات پهلوی کودک به تقویت آنها کمک خواهد کرد. تمرین دیگر با توپ CP این است که کودک خود را از پشت روی توپ ورزشی بخوابانید. با گرفتن ران‌های کودک به آرامی او را به طرفین حرکت دهید.

غلتادن کودک روی سطح شیبدار

یکی از بهترین تمرینات کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد آن است که از نیروی جاذبه برای تشویق کودک به غلت زدن استفاده کنید. برای این کار، به یک سطح با شیب ملایم نیاز دارید. مراقب باشید که سطح مورد نظر نرم بوده و بیش از حد بلند یا شیب دار نباشد.

سطح شیبدار برای انجام تمرین کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد
  • یک تشک کوچک بردارید و آن را روی زمین قرار دهید. برای به دست آوردن شیب مناسب، یک بالش کوچک زیر یک انتهای تشک قرار دهید.
  • کودک را در بالای تشک قرار دهید و (بسیار ملایم) به کودک خود کمک کنید تا پایین شیب غلت بزند. سپس کودک را بلند کنید و بالای تشک قرار دهید و این حرکت را دو تا سه بار دیگر تکرار نمایید. سپس کودک را با سمت دیگر بدنش روی سطح شیبدار بغلتانید.

خواباندن به پهلو

کودک را به پهلو دراز کنید و یک حوله یا پتوی رول شده را در پشت او قرار دهید. اسباب بازی مورد علاقه، کتاب یا چیز جالبی مانند یک آینه بچگانه را در مقابل کودک و کمی بالاتر از سطح چشم کودک قرار دهید. کودک را تشویق کنید تا با حرکت کردن به سمت شیء غلت بزند.

خواباندن به پهلو در کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد

غلت زدن با ملحفه

برای انجام این تمرین کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد به یک پتوی نازک یا ملحفه نیاز دارید. کودک را به صورت عرضی در وسط ملحفه یا پتو قرار دهید. یک طرف ملحفه را بگیرید و به سمت بالا بیاورید تا کودک به آرامی به طرف دیگر ملحفه غلت بزند. هنگامیکه کودک به یک انتهای پتو رسید، همان سمت پتو را بگیرید و حرکت را در جهت عکس انجام دهید. این تمرین باید به آرامی انجام شود و در حین تمرین باید مراقب باشید که دست‌های نوزاد زیر بدنش گیر نکند.

غلتاندن با پا

در این تمرین می‌خواهیم به کودک کمک کنیم که پاهایش را بلند کند و روی هم بگذارد (به صورت ضربدری). برای این کار:

  • ابتدا کودک خود را به پشت روی یک پتوی راحت بخوابانید و به آرامی یک پا را بلند کنید. در حالی که پای دیگر را پایین نگه داشته اید، پای بلند شده را به آرامی به صورت دایر‌ه‌ای حرکت دهید. پاها را عوض کنید و دوباره این کار را انجام دهید.
  • در مرحله بعد، در حالی که کودکتان هنوز روی پشت است، یک پا را دوباره به آرامی بالا بیاورید، روی پای دیگر ضربدری کنید و کودک را با یک حرکت روی شکم بغلتانید.

این تمرین روی حرکتی کار می‌کند که کودک شما برای غلتیدن روی باسن به آن نیاز دارد.

تامی تایم (قرار دادن نوزاد روی شکم)

تامی تایم در کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد

این تمرین همه کاره به غلت زدن نوزاد نیز کمک می‌کند و در واقع یک قدم بسیار مهم برای وادار کردن نوزاد به غلت زدن است. در زمانی که نوزادتان بیدار و هوشیار است و کاملا بر او نظارت دارید، تامی تایم را انجام دهید. یک تشک یا پتوی نازک پهن کنید و نوزاد را روی شکم بخوابانید. اسباب بازی‌ها را دور از دسترس کودک خود قرار دهید و او را تشویق کنید تا به سمت آنها بچرخد. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که در یک طرف کودک قرار بگیرید و با او صحبت کنید. او سعی می‌کند به شما نگاه کند و برای این کار باید به سمت شما بچرخد! اگر فرزند بزرگتری دارید، می‌توانید او را در یک سمت کودک‌تان بنشانید تا او را تشویق کند.

سخن پایانی

شما به عنوان یک والد، وظیفه‌ای فراتر از تأمین نیازهای جسمی و روحی فرزندتان دارید. توجه به مراحل رشد کودک از جمله غلت زدن و انجام اقدامات مداخله‌ای (انجام کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد) اهمیت بسیاری دارد. اگر به خاطر وقت گیر بودن و سن پایین کودک‌‌تان برای دریافت خدمات کاردرمانی اقدام نکرده‌اید، پیشنهاد ما انجام کاردرمانی برای غلت زدن نوزاد در منزل خودتان است. مجموعه توان هاب آماده ارائه انواع خدمات توانبخشی تخصصی در محیط آرام منزل شماست. برای دریافت خدمات کاردرمانی در منزل می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با کاردرمانگران حرفه ای و با تجربه توان هاب ارتباط بگیرید. آن ها در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

گفتار درمانی منزل کودکان
گفتاردرمانی در منزل کودکان

آیا متوجه شده‌اید که کودک شما علائمی از تأخیر در گفتار را نشان می‌دهد؟ آیا او اغلب کلمات را اشتباه

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل
گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان

گفتار یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند است. بروز مشکل در گفتار می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد.