تمرینات کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزاد

کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزاد

گردن گرفتن نوزاد به معنای توانایی ثابت نگه داشتن سر و چرخش آن در جهات مختلف است. این کار به نوزاد امکان می‌دهد تا با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند. همچنین تسلط بر این مهارت، یک پیش نیاز ضروری برای یادگیری نشستن، سینه خیز رفتن، بلند شدن، ایستادن و حتی راه رفتن است. اکثر نوزادان در حوالی ۴ ماهگی می‌توانند در حالت نشسته، گردن خود را بالا بگیرند و نهایتا تا ۶ ماهگی به طور کامل بر حرکات گردن خود مسلط می‌شوند. کاردرمانی بهترین روش برای کمک به کودکانی است که در گردن گرفتن کامل مشکل دارند. در مطلب امروز به مرور چند تمرین کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزاد می‌پردازیم.

پیشنهاد می شود مقاله کاردرمانی کودکان در وب سایت توان هاب را نیز مطالعه کنید.

تمرینات کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزاد

تمرینات کاردرمانی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، به نوزاد شما کمک می‌کنند تا عضلات گردنش تقویت شود و بتواند سرش را بالا نگه دارد. لازم به ذکر است که تمرینات کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزاد فقط باید توسط متخصصین کاردرمانی معتبر و با تجربه انجام شود تا به تشدید مشکل فعلی یا ایجاد مشکلات بیشتر برای سلامتی نوزاد منجر نشود.

کشش گردن

برخی از نوزادان ممکن است با عضلات گردن ضعیف‌تر از حد معمول یا حتی سر بزرگتر به دنیا بیایند. اگرچه این یک ناهنجاری نیست اما می‌تواند چرخش موفقیت آمیز گردن را برای نوزاد دشوار سازد. در چنین مواردی، استفاده از فشار بیرونی می‌تواند مفید باشد. یک تمرین ساده این است که اگر کودک شما تمایل دارد با سر در یک جهت بخوابد، می‌توانید به آرامی سر او را بلند کرده و به سمت دیگر بچرخانید.

تمرین کشش گردن از تمرینات کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزاد

مراحل دقیق انجام کشش گردن نوزاد بدین شرح است:

کودک خود را روی یک سطح صاف و محکم (مانند تشک تعویض پوشک) به پشت قرار دهید. اگر گردن نوزاد شما به سمت راست متمایل است، دست چپ خود را بالای شانه راست کودک قرار دهید و دست دیگر خود را دور بالای سر کودک قرار دهید و و با پایین نگه داشتن شانه و در حالی که سر نوزاد را به سمت مقابل خم می کنید،  کشش ملایمی به عضلات سمت چپ گردن کودک وارد کنید و این کشش را برای حدود ۵ ثانیه نگه دارید. به نوزاد خود اجازه دهید ۱۰ ثانیه استراحت کند و سپس ۵ بار این کار را تکرار کنید. این تمرین را دو بار در روز انجام دهید.

اگر گردن نوزاد شما به سمت چپ شیب دارد، برعکس این کار را انجام دهید؛ با دست راست‌تان شانه چپ و با دست چپ‌تان بالای سر کودک را بگیرید. به طور کلی انجام این تمرین برای افراد عادی کمی دشوار است اما متخصصان کاردرمانی می‌توانند آن را به بهترین نحو انجام داده و به والدین آموزش دهند. کشش گردن اگر به طور منظم انجام شود، نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

تامی تایم (قرار دادن نوزاد روی شکم)

قرار دادن نوزاد روی شکم از تمرینات کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزاد

«تامی تایم» یک تمرین کلاسیک و بسیار موثر برای رشد قدرت بالاتنه و تقویت عضلات گردن نوزاد است که تأثیر قابل توجهی در گردن گرفتن نوزاد دارد. اکثر پزشکان و کاردرمانگران به شما توصیه می‌کنند که این کار را به طور منظم انجام دهید. برای انجام این تمرین، کودک خود را روی یک پتو روی شکم بخوابانید و با محبت او را صدا بزنید. مطمئن شوید که در محدوده دید او قرار دارید و به آرامی او را در بالا بردن سرش راهنمایی کنید. او سعی می‌کند سرش را بالا بیاورد و به شما نگاه کند که این کار باعث تقویت قدرت عضلانی گردن او می‌شود.

می‌توانید از اسباب بازی‌های مورد علاقه نوزادتان نیز در این تمرین استفاده کنید. بدین ترتیب که پس از قرار دادن نوزاد روی شکم، اسباب بازی‌های او را در سمتی که گردن خود را به آن طرف نمی‌چرخاند، قرار دهید. با این کار، نوزادتان ترغیب می‌شود که گردن خود را به سمت اسباب بازی‌ها (یعنی سمت غیر غالب گردن) بچرخاند. اسباب بازی‌ها را به مدت ۵ ثانیه در یک سمت کودک قرار دهید و سپس آنها را بردارید تا نوزادتان در یک وضعیت راحت قرار گیرد. سعی کنید این تمرین را حداقل روزی ۵ بار یا به اندازه‌ای که کودک‌تان با شما همکاری دارد و خسته نشده است، تکرار کنید.

گهواره معکوس (ببر خوابیده)

گهواره معکوس از تمرینات کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزاد

این تمرین را می‌توانید در حین بغل کردن نوزاد نیز انجام دهید. کوچولوی خود را به طوری که صورت او رو به پایین باشد، روی بازوهای خود قرار دهید. در واقع نوزاد شما باید به حالت دراز کش روی بازوی شما بگیرد اما صورتش رو به شما نباشد. این وضعیت را «ببر خوابیده» می‌نامند؛ درست مانند ببری که روی شاخه درخت دراز کشیده است. پایین بودن صورت نوزاد شما باعث می‌شود وقتی او را حمل می‌کنید، گردن خود را بالا بیاورد تا اطراف خانه را نگاه کند. این کار به تقویت عضلات گردن و سفت شدن آنها کمک خواهد کرد.

اگر گردن نوزاد شما به سمت راست متمایل است، گوش راست و سمت راست سر او را روی ساعد خود قرار دهید. مطمئن شوید که بازوی شما از سمت راست سر و شانه کودک حمایت می‌کند و دست خود را جلوی بدن نوزاد قرار دهید تا در وضعیت ایمن قرار بگیرد. به آرامی ساعد خود را بالا بیاورید تا سر کودک خود را از روی شانه بلند کنید و یک کشش ملایم به سمت دیگر گردن انجام دهید. اگر گردن نوزاد شما به سمت چپ متمایل است، این کار را برای سمت مقابل انجام دهید.

سعی کنید کودک خود را تا جایی که ممکن است اینگونه در آغوش بگیرید؛ بدون اینکه گردن او را زیاد بکشید.

pull to sit (بالا کشیدن نوزاد برای نشستن)

این مورد، یکی از ساده‌ترین تمرینات کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزاد است. برای انجام آن کافی است نوزاد خود را به پشت بخوابانید. هر دو بازو یا هر دو دست کودک را بگیرید و او را به آرامی بالا بکشید تا در وضعیت نیمه نشسته قرار بگیرد. این حرکت به تقویت عضلات گردن کودک کمک می‌کند زیرا نوزاد برای نگه داشتن سر خود تلاش می‌کند. این کار، میزان کنترل او بر حرکات گردن را افزایش خواهد داد. با توجه به میزان همکاری کودک‌تان، این تمرین را روزی ۳ تا ۴ بار انجام دهید.

بالا کشیدن نوزاد از جمله تمرینات کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزاد

پیشنهاد می شود مقاله کاردرمانی کودک در منزل را در وب سایت توان هاب را نیز مطالعه کنید.

حرف آخر

اگر متوجه شدید که کودک‌تان تا حدود ۴ ماهگی هیچ گونه کنترلی بر گردن خود ندارد، لازم است برای دریافت مشاوره به پزشک و همچنین مراکز کاردرمانی معتبر مراجعه کنید. در اغلب مواقع، انجام تمرینات کاردرمانی برای گردن گرفتن نوزاد توصیه خواهد شد. شما می‌توانید تمرینات کاردرمانی را در کلینیک‌ها و یا محیط آرام منزل خودتان انجام دهید. اکثر والدین، به علت راحتی بیشتر نوزادشان در محیط خانه، صرفه جویی در وقت و جلوگیری از انتقال آلودگی‌های محیطی به نوزاد ترجیح می‌دهند خدمات کاردرمانی را در منزل دریافت کنند. برای این کار فقط کافی است یک مرکز کاردرمانی معتبر مانند توان هاب را انتخاب کنید و بقیه کارها را به متخصصان کاربلد آنها بسپارید. برای دریافت خدمات کاردرمانی در منزل از مجموعه توان هاب می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در وب سایت استفاده نمایید. کاردرمانگران در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

گفتار درمانی منزل کودکان
گفتاردرمانی در منزل کودکان

آیا متوجه شده‌اید که کودک شما علائمی از تأخیر در گفتار را نشان می‌دهد؟ آیا او اغلب کلمات را اشتباه

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل
گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان

گفتار یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند است. بروز مشکل در گفتار می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد.