کفش طبی مخصوص دیابتی ها؛ مزایا و انواع آن

کفش طبی دیابتی

احتمال ایجاد زخم‌های پا در افراد مبتلا به دیابت، چندین برابر افراد معمولی است. به همین خاطر توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به دیابت از کفش طبی دیابتی استفاده کنند. پوشیدن کفش مناسب، بخش مهمی از مدیریت دیابت است. خصوصا ناهنجاری‌هایی مانند انگشت چکشی و بونیون (انحراف شست) می‌توانند باعث ایجاد نقاط فشاری شوند که به داخل کفش ساییده می‌شوند. پوشیدن کفش‌های نامناسب در افراد دیابتی ممکن است باعث شود که این نقاط تحت فشار به پینه و زخم‌های دردناک تبدیل شوند. در مطلب امروز توضیح می‌دهیم که کفش مخصوص دیابتی ها چیست و چه مزایا و ویژگی‌هایی دارد.

کفش دیابتی چیست

دیابتی‌ها با خطر قطع عضو کاملا آشنا هستند. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت به دلیل بیماری عصبی و PAD (بیماری شریانی محیطی) دچار کاهش حس و محدودیت جریان خون در پاهای خود می‌شوند. این دو مسئله با هم ترکیب شده و باعث ایجاد زخم و عفونت می‌شود که ممکن است به قطع عضو منجر گردد. با توجه به انجمن دیابت آمریکا و مجله آمریکایی مراقبت‌های مدیریت شده، حدود ۶۰ درصد از موارد قطع پا در افراد ۲۰ ساله یا بالاتر به طور مستقیم به خاطر دیابت است.

کفش طبی دیابتی، کفشی است که به طور خاص برای مبتلایان به دیابت طراحی شده است. کفش مخصوص دیابتی‌ ها، ریسک ابتلا به زخم پای دیابتی را کاهش می‌دهد. انواع کفش برای زخم پای دیابتی به حمایت و محافظت از پاها کمک می‌کنند و در عین حال نقاط فشار روی پا را به حداقل می‌رسانند. همچنین آنها دارای عمق بیشتری هستند که قرارگیری مناسب کفی‌های دیابتی را امکان پذیر می‌سازد.

مزایا استفاده از کفش طبی دیابتی

 پیشنهاد می شود مقاله ارتوپدی فنی کودکان را مطالعه نمایید.

ویژگی‌های کفش مخصوص دیابتی‌ ها

کفش طبی دیابتی، ویژگی‌های خاصی دارد که به محافظت از پاها و جلوگیری از ایجاد زخم پای دیابتی کمک خواهد کرد. برجسته‌ترین ویژگی‌های کفش طبی دیابتی شامل موارد زیر هستند:

  • کفش برای زخم پای دیابتی دارای رویه نرم است که هیچ گونه فشاری بر مفاصل و انگشتان پا وارد نمی‌کند.
  • برخی از انواع کفش مخصوص دیابتی ها دارای رویه‌های منعطف هستند که این ویژگی به محفظت بیشتر از پاهای دفرمه و به حداقل رساندن نقاط فشار کمک می‌کند.
  • قسمت داخلی کفش طبی دیابتی فاقد برجستگی است و با استفاده از مواد نرم و بدون دوخت ساخته شده است تا از تحریک ناشی از مالش مواد به پا هنگام حرکت جلوگیری کند. 
  • کفی‌های بکار رفته در کفش طبی دیابتی با پشتیبانی از قوس پا باعث می‌شوند که فشار در کف پا کاهش یابد.
  • طراحی کفش برای زخم پای دیابتی به گونه‌ای است که عمق بیشتری داشته باشد تا کفی‌های دیابتی بتوانند به راحتی و بدون وارد آوردن فشار به پاها در آن جای گیرند.
  • کفش طبی دیابتی در عرض‌های مختلفی ساخته می‌شود (عرض کم، عرض متوسط، عرض زیاد و عرض بسیار زیاد).
  • قسمت نوک کفش مخصوص دیابتی‌ها کمی بالاتر است. این امر سبب می‌شود که فضای بیشتری برای انگشتان پا وجود داشته باشد و آنها به هیچ وجه تحت فشار قرار نگیرند.
  • کفی‌های مورد استفاده در کفش طبی دیابتی بسیار سبک هستند و محدودیتی در میزان تحرک فرد ایجاد نخواهند کرد.
ویژگی های کفش طبی دیابتی

ارتوپدی فنی چیست؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

مزایا کفش طبی دیابتی

پوشیدن کفش مخصوص دیابتی ها با حس راحتی فوق العاده‌ای همراه است اما مهم‌تر از آن، محافظتی است که ارائه می‌دهد. در واقع کفش‌های دیابتی می‌توانند از عوارض جدی پای دیابتی مانند زخم، عفونت و قطع عضو جلوگیری کنند. مهم‌ترین مزایای کفش طبی دیابتی شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش فشار و اصطکاک: یکی از راه‌های ایمن نگه داشتن پای دیابتی، کاهش میزان فشار عمودی و اصطکاک افقی است. کفش‌های دیابتی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که فشار و اصطکاک در ناحیه پا را به حداقل برسانند.
  • محدود کردن حرکت مفاصل: کنترل دامنه حرکت برای برخی از مفاصل پا می‌تواند به کاهش التهاب، تسکین درد و در نتیجه عملکرد بهتر و پایدارتر پا کمک کند.
  • تعدیل نقاط فشار: جمع شدن فشار بیش از حد در نقاط خاص می‌تواند به آسیب دیدن پوست و ایجاد زخم منجر شود. کفش‌های دیابتی می‌توانند نیروهای فشاری را به طور یکنواخت‌تری توزیع کنند و در نتیجه خطر ایجاد مشکلات فوق را کاهش دهند.
  • تقویت گردش خون: کفش‌های دیابتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با اندازه‌های دقیق پای هر بیمار مطابقت داشته باشد و بهترین حمایت و فضا را بدون محدود کردن گردش خون در پاها فراهم کند.
  • راحتی فوق العاده: کفش‌های دیابتی با توزیع مناسب وزن، ثبات بهتری ارائه می‌دهند. همچنین کفی‌های راحت کفش طبی دیابتی، فشار را جذب می‌کنند، تنش را کاهش می‌دهند و به مبارزه با خستگی در پاها کمک می‌کنند.
  • جلوگیری از ایجاد پینه: همه کفش‌های دیابتی مجهز به یک جعبه پنجه پهن هستند که اجازه نمی‌دهد انگشتان پا به بالای کفش ساییده شوند. این امر جلوی تشکیل میخچه و پینه را می‌گیرد و احتمال ایجاد زخم‌های باز را به حداقل می‌رساند.
کاهش فشار و اصطکاک در کفش طبی دیابتی

کفش طبی چیست؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

انواع کفش طبی دیابتی

کفش طبی دیابتی، انواع مختلفی دارد که با توجه به شدت مشکلات پای افراد دیابتی تجویز یا ساخته می‌شود. اگر دیابت شما کاملا تحت کنترل است و در حال حاضر هیچ گونه ناهنجاری یا مشکل خاصی در پاهایتان ندارید، در اغلب موارد کافی است از یک کفش طبی مناسب استفاده کنید و لزوما به کفش طبی دیابتی نیاز نخواهید داشت. اما اگر سابقه مشکلات پای دیابتی و یا سایر ناهنجاری‌های پا را دارید، توصیه می‌شود یکی از انواع کفش طبی دیابتی را انتخاب کنید.

به طور کلی سه نوع کفش مخصوص دیابتی ها وجود دارد:

  • کفش طبی دیابتی با عمق بیشتر: عمق این نوع از کفش مخصوص دیابتی‌ ها حدود نیم تا یک و نیم سانتی متر بیشتر از کفش‌های معمولی است. این عمق بیشتر باعث می‌شود که در صورت وجود مشکلاتی مانند پینه پا و یا انگشت چکشی در هنگام پوشیدن کفش همچنان احساس راحتی کنید. همچنین این عمق اضافی، فضای کافی برای قرار دادن کفی‌های دیابتی را بدون ایجاد محدودیت در حرکت پا فراهم می‌نماید.
  • کفش طبی دیابتی برای دوره نقاهت: این نوع کفش دیابتی در دوره بهبودی زخم پای دیابتی و یا دوره نقاهت پس از جراحی پا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کفش‌ها معمولا به شکل صندل‌هایی هستند که در قسمت جلو یعنی جای انگشتان، باز یا بسته است. توجه داشته باشید که پوشیدن کفش‌های کاملا باز از جلو برای افراد دیابتی توصیه نمی‌شود؛ مگر اینکه پزشک آن را توصیه کرده باشد.
  • کفش طبی دیابتی سفارشی: این نوع کفش‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست، به طور سفارشی برای فرد مبتلا به دیابت ساخته می‌شوند. افراد دیابتی مبتلا به ناهنجاری‌های پا (مانند نوروپاتی، آسیب به عصب، میخچه و …) غالبا از کفش‌های دیابتی سفارشی استفاده می‌کنند. کفش دیابتی سفارشی با استفاده از اندازه‌های پای بیمار ساخته می‌شود و به همین خاطر کاملا متناسب و راحت است.
انواع کفش طبی دیابتی

ساخت کفش دیابتی

ساخت کفش طبی دیابتی، فرایند دقیق و حساسی است زیرا اغلب افراد دیابتی دارای گردش خون ضعیف و نقص سیستم عصبی هستند. به همین خاطر متناسب نبودن کفش دیابتی با پای فرد مبتلا به دیابت می‌تواند باعث تشدید و گسترش مشکلات فعلی پاهای او شود. همچنین کفش‌های دیابتی از مواد تنفس پذیر و منعطف نظیر چرم، کنواس و … ساخته می‌شود. انعطاف پذیری مناسب و تهویه مطلوب هوا برای کفش‌های دیابتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای ساخت کفش دیابتی ابتدا پاهای بیمار توسط پزشک ارتوپد یا متخصص پا بدقت معاینه و ارزیابی می‌شود. سپس با اسکن کف پای فرد، اندازه‌های محیطی و محل گودی‌ها و برآمدگی‌ها کاملا مشخص می‌شود. با شبیه سازی اطلاعات بدست آمده از اسکن پا توسط نرم افزارهای مخصوص، کفش طبی دیابتی طراحی می‌شود. کفش برای زخم پای دیابتی بر اساس طراحی آماده شده ،ساخته می‌شود. پس از امتحان کردن کفش توسط فرد دیابتی، تغییرات و اصلاحات لازم اعمال می‌شود تا کفش طبی دیابتی با پای بیمار هماهنگی و تناسب کامل داشته باشد.

عدم تناسب در کفش طبی دیابتی

پیشنهاد می دهیم مقاله کفش طبی کودکان مطالعه نمایید.

جمع بندی

پوشیدن کفش طبی دیابتی، یک روش ساده و در عین حال بسیار موثر برای جلوگیری از ایجاد و تشدید مشکلات پای  افراد دیابتی است. این کفش‌ها علاوه بر فراهم کردن راحتی در هنگام راه رفتن و فعالیت بدنی به بهبود گردش خون و تسریع روند بهبودی زخم‌ و عفونت‌ پای دیابتی نیز کمک می‌کنند. کفش برای زخم پای دیابتی غالبا به صورت سفارشی و کاملا متناسب با پاهای بیمار ساخته می‌شود.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع :
bellevuefootdoctor
ankle-footspecialist
fixingfeet

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط