گفتاردرمانی حرف خ؛ آموزش و درمان

گفتاردرمانی حرف خ

حرف خ از آن دسته حروفی است که نمی‌توان از طریق مشاهده لب‌ها متوجه نحوه تلفظ آن شد. به همین دلیل آموزش آن به کودکان و افرادی که در تلفظ این حرف مشکل دارند، کمی دشوار است. صدای خ از طریق حلق ما ادا می‌شود. به همین دلیل هم فرد نمی‌تواند نحوه تلفظ آن را مشاهده و تقلید کند. بهترین کار برای حل مشکلات این چنینی کمک گرفتن از گفتار درمانگران ماهر و متبحر است. در این مقاله از توان هاب می‌خواهیم به بررسی گفتاردرمانی حرف خ بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

نحوه تلفظ حرف خ

حرف خ یک صدای حلقی و سایشی است که با انتهای دهان ساخته می‌شود. برای تلفظ این صدا نوک زبان کمی خم می‌شود و به پشت دندان‌های پایینی برخورد می‌کند. این حالت باعث می‌شود تا هوای زیادی در زمان تلفظ صدا از دهان خارج شود.

مطالعه مقاله گفتاردرمانی حرف ز از دست ندهید.

گفتاردرمانی حرف خ با استفاده از قرقره کردن آب

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، حرف خ به گونه‌ای است که نمی‌توان حالت زبان را در حین تلفظ آن مشاهده کرد. برای همین یک گفتار درمانگر باید از روش‌های خلاقانه برای آموزش صدا به فرد استفاده کند. یکی از روش‌های رایج آموزش صدای خ کمک گرفتن از قرقره کردن آب است. ابتدا مقداری آب به فرد داده می‌شود و از او خواسته می‌شود تا اب را قرقره کند.

در مرحله بعدی از میزان آب کاسته می‌شود تا فرد بتواند صدای خ را در حین قرقره کردن تولید کند. در نهایت هم پس از تمرین و تکرار، دیگر نیازی به آب نیست و فرد باید بتواند این صدا را بدون آب تولید کند. وقتی فرد بر این واج مسلط شد، می‌توان سراغ هجاها رفت و خا، خو، خی و… را با او تمرین کرد.

مطالعه مقاله دیر حرف زدن کودک از دست ندهید.

نحوه تلفظ حرف خ و گفتاردرمانی آن

گفتاردرمانی حرف خ با بازی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده

گفتار درمانگران ماهر برای جذاب‌تر کردن جلسات آموزشی از بازی‌ها و فعالیت‌های جذاب کمک می‌گیرند. به عنوان مثال، می‌توان برای آموزش حرف خ با میوه‌های مختلفی مانند خیار و خربزه، شکلک درست کرد. همچنین می‌توان از خاک سفالگری برای بازی و ساخت مجسمه‌های سفالی بهره برد.

گفتاردرمانی با استفاده از بازی و کارهای روزمره و عادی می‌تواند یادگیری را برای کودکان راحت‌تر کند. مثلاً می‌توان به کودک یاد داد که خورشت محبوب خود را از مادر و پدرش بخواهد یا حتی در حین آشپزی خورشت به آنها کمک کند. در این حین می‌توان با کودک صحبت کرد و بارها از کلمه «خورشت» استفاده کرد تا او نیز به ادای این کلمه عادت کند.

مقاله گفتار درمانی بزرگسالان از دست ندهید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی گفتاردرمانی حرف خ پرداختیم. حرف خ یک صدای چالش‌برانگیز است و ممکن است آموزش آن طول بکشد. البته برخی از افراد این صدا را سریع‌تر یاد می‌گیرند و همه چیز بستگی به تلاش فرد و مهارت گفتار درمانگر دارد. علاوه بر این، مهم است که مراحل آموزش به درستی پیش بروند. یعنی ابتدا باید از واج شروع کرد. سپس سراغ هجاها، کلمات کوچک، عبارات، جملات و مکالمه رفت.

پیشنهاد ما این است که برای برقراری آرامش در جلسات و پیشرفت بهتر، از خدمات گفتاردرمانی در منزل استفاده کنید. این گونه دیگر نیازی نیست که به کلینیک بروید و برای رفت و آمد کردن وقت و هزینه بگذارید. تیم توان هاب نیز خدمات گفتاردرمانی در منزل ارائه می‌دهد و جلسات شما با بهترین گفتار درمانگران در خانه خودتان پیش خواهد رفت.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط