معرفی ورزش های کاردرمانی ام اس

ورزش های کاردرمانی ام اس

ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر اینکه برای سلامتی عمومی ضروری است، در مدیریت بسیاری از علائم ام اس نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. ورزش های کاردرمانی ام اس از مشکلات حرکتی گرفته تا ضعف عملکرد شناختی بیمار را بهبود می‌بخشد. با این وجود اما یک برنامه ورزشی مناسب برای ام اس، باید متناسب با علایق و توانایی‌های بیمار باشد.

اهمیت کاردرمانی برای بیمار ام اس

کاردرمانی نقش اساسی در بهبود زندگی افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا ام اس ایفا می‌کند. کاردرمانی ام اس بر بهبود عملکردهای روزانه و ارتقای سطح استقلال بیمار تمرکز دارد. به همین دلیل نیز برای کسانی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، مانند نوری از امید عمل می‌کند. بیماری ام اس که با حمله سیستم ایمنی به اعصاب در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌شود، علائم بیشماری دارد که می‌تواند زندگی روزمره بیمار را مختل کند. بنابراین جدا از فیزیوتراپی و درمان‌های شناختی، کاردرمانی ام اس گزینه مناسبی برای غلبه بر این چالش‌ها محسوب می‌شود. بد نیست بدانید که جلسات کاردرمانی ام اس با مشارکت بیمار و کاردرمانگر انجام می‌شود. در این جلسات کاردرمانگر با انجام تمرینات و ورزش‌ها و همچنین استفاده از ابزارهای تطبیقی و کمکی و گاهی اصلاح خانه به کمک بیمار می‌آید. در این مطلب اما به طور خاص قصد داریم ورزش های کاردرمانی ام اس را به شما عزیزان معرفی کنیم.

پیشنهاد می شود مقاله نحوه مراقبت از بیمار ام اس در منزل را نیز از وب سایت توان هاب مطالعه بفرمایید.

نقش ورزش در کاردرمانی ام اس

داشتن برنامه شخصی برای انجام ورزش های کاردرمانی ام اس

ورزش، تحت راهنمایی دقیق یک کاردرمانگر، سنگ بنای توانبخشی موثر برای بیماران ام اس است. این تمرین‌ها برای غلبه بر علائم و مشکلات بیمار، با تمرکز بر بهبود عملکرد و کاهش شدت علائم طراحی شده‌اند. از مزایای ورزش های کاردرمانی ام اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی

تمرینات کششی به حفظ قدرت عضلانی و تحرک مفصل بیمار کمک کرده و با سفتی و اسپاستیسیته رایج در ام اس مقابله می‌کند.

افزایش قدرت بیمار

گنجاندن برنامه ورزشی کاردرمانی ام اس در طول روز، باعث تقویت قوای جسمی بیمار می‌شود. بالا رفتن قدرت عضلانی نیز تاثیر زیادی روی بهبود تحرک کلی و توانایی انجام وظایف روزانه بیمار به صورت مستقل دارد.

بهبود تعادل و هماهنگی

ورزش های کاردرمانی ام اس که تعادل و هماهنگی را افزایش می‌دهند، به طور قابل توجهی خطر سقوط را کاهش داده و الگوی راه رفتن بیمار را بهبود می‌بخشند.

بهبود مهارت های حرکتی ظریف

مهارت های حرکتی ظریف برای کارهایی مانند نوشتن، بستن دکمه‌های لباس و آشپزی ضروری است. یک کاردرمانگر حرفه‌ای در جلسات کاردرمانی ورزش‌هایی را آموزش می‌دهد که به طور خاص برای تقویت این مهارت ها طراحی شده‌اند. 

بالا رفتن روحیه بیمار

همانطور که می‌دانید ورزش کردن تاثیر بسیار زیادی روی افزایش روحیه و اعتماد به نفس همه ما دارد. از آنجایی که بیماران ام اس اغلب از ناامیدی، خستگی و افسردگی رنج می‌برند، ورزش برایشان حکم یک معجزه دارد.

معرفی بهترین ورزش های کاردرمانی ام اس

ورزش های کاردرمانی ام اس طیف گسترده‌ای از تمرینات را در بر می‌گیرد. در واقع هر کدام از این ورزش‌ها مناطق خاصی از بدن بیماران دارای ام اس را هدف قرار می‌دهند. البته توجه به این نکته ضروری است که این تمرینات باید پس از مشورت با یک متخصص یا کاردرمانگر انجام شود. 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و طرح سوالات مربوط به ورزش های کاردرمانی ام اس به صورت کاملاً رایگان با مشاوران و متخصصان ما در مجموعه توانبخشی توان هاب تماس بگیرید. کافیست وارد سایت توان هاب شده، روی گزینه درخواست تماس کلیک کنید تا مشاوران و کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند. در ادامه نیز برخی از مهم‌ترین و بهترین ورزش های کاردرمانی ام اس را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

ورزش‌های دامنه حرکتی

هدف از تمرینات دامنه حرکتی افزایش انعطاف پذیری و جلوگیری از سفتی عضلات بیمار است. لازم به ذکر است که سفتی عضلات و کاهش انعطاف پذیری بدن، یک چالش جدی و رایج برای بیماران ام اس است. هدف از این تمرینات ساده و در عین حال موثر این است که مفاصل و عضلات را تا حد امکان متحرک نگه دارند. برخی از مهم‌ترین ورزش‌های دامنه حرکتی که در جلسات کاردرمانی ام اس انجام می‌شوند عبارتند از:

حرکت باز کردن دست و پا

برای انجام این تمرین لازم است دراز بکشید. دست و پاها را به صورت جداگانه تا هر ارتفاعی که راحت هستید، بالا ببرید. قبل از اینکه آن را به آرامی پایین بیاورید، چند ثانیه نگه دارید. 

چرخش مچ دست و مچ پا

برای بهبود انعطاف پذیری و افزایش گردش خون، مچ دست و مچ پا را به آرامی بالا و پایین برده و به صورت حرکات دایره‌ای بچرخانید.

چرخش مچ دست و مچ پا از ورزش های کاردرمانی ام اس

حرکت کشش شانه دایره‌ای

شانه‌ها را به آرامی و به صورت دایره‌ای به سمت جلو و عقب بچرخانید.

نکته: انجام این تمرینات در صبح توصیه می‌شود. انجام ورزش‌های دامنه حرکتی هر صبح، برای کاهش سفتی و گرفتگی عضلات ناشی از عدم تحرک طولانی در طول شب مفید است.

کشش دایره ای شانه از ورزش های کاردرمانی ام اس

تمرینات مقاومتی

تمرینات مقاومتی بخشی از ورزش های کاردرمانی ام اس هستند که برای حفظ قدرت عضلانی و تشویق تحرک کلی بیمار توصیه می‌شوند. این تمرینات باید متناسب با توانایی بیمار باشد و به تدریج بر شدت آن افزوده شود. در ادامه با چند تمرین مقاومتی مناسب برای بیماران ام اس آشنا خواهیم شد.

تقویت مچ 

یک توپ نرم یا فنر تقویت مچ را به آرامی فشار دهید و رها کنید. این تمرین ساده ماهیچه‌های دست را تقویت کرده و چنگ زدن و مهارت‌های حرکتی ظریف را بهبود می‌بخشد.

تقویت مچ دست از ورزش های کاردرمانی ام اس

اسکوات صندلی

برای انجام این ورزش باید از یک صندلی محکم به عنوان یک تکیه گاه استفاده کنید. جلوی صندلی بایستید و دست‌های خود را رو به جلو دراز کنید. به آرامی بنشینید اما قبل از اینکه باسن شما با نشیمن صندلی تماس پیدا کند، دوباره بایستید. این ورزش باعث تقویت پاها و عضلات مرکزی بدن می‌شود.

اسکوات صندلی از ورزش های کاردرمانی ام اس

بالا بردن بازو با وزنه های سبک

با گرفتن یک وزنه سبک یا یک بطری آب در هر دست، به آرامی بازوهای خود را تا ارتفاع شانه بلند کرده و سپس پایین بیاورید. این تمرین باعث تقویت شانه و بازوها شده و به انجام فعالیت‌های روزانه مانند حمل مواد غذایی یا باز کردن شیشه کمک می‌کند.

وزنه زدن از ورزش های کاردرمانی ام اس

تمرینات تعادلی برای بیماران ام اس

به دلیل تأثیرات ام اس بر سیستم عصبی، تعادل و هماهنگی بیماران به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و خطر سقوط و افتادن گاه به گاه آنها زیاد است. گنجاندن ورزش های کاردرمانی ام اس در برنامه روزانه بیماران می‌تواند به کاهش این خطرات کمک کند. برخی از ورزش‌های کاردرمانی که باعث بهبود تعادل و هماهنگی اعضای بدن بیماران دارای ام اس می‌شود، عبارتند از:

ایستادن روی یک پا 

ایستادن روی یک پا نوعی تمرین تعادلی است که در آن فرد با حفظ تعادل روی یک پا می‌ایستد. این تمرین به بهبود ثبات و تعادل، تقویت ماهیچه‌های پا و مرکز بدن کمک می‌کند. برای انجام این ورزش روی یک سطح صاف و محکم بایستید،  یک پا را کمی از زمین بلند کرده و برای چند ثانیه نگه دارید. بعد از چند ثانیه پای دیگر خود را بلند کرده و نگه دارید.

راه رفتن پاشنه به پنجه 

برای انجام این ورزش باید در یک خط مستقیم راه بروید. هنگام راه رفتن سعی کنید پاشنه یک پا را مستقیماً در مقابل انگشتان پای دیگر قرار دهید. این ورزش کاردرمانی ام اس می‌تواند به بهبود هماهنگی و تعادل در بیمار کمک کند.

راه رفتن پاشنه به پنجه از ورزش های کاردرمانی ام اس

تای چی یا یوگا

تمرینات تای چی یا یوگا برای تقویت تعادل، هماهنگی و قدرت عضلانی بسیار عالی هستند و مزیت جانبی آن ارتقای آرامش روحی و ذهنی بیمار است.

انجام ورزش های کاردرمانی ام اس راهی برای زندگی مستقل‌تر و رضایت بخش‌تر بیمارانی است که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. افراد مبتلا به ام اس با گنجاندن این ورزش‌ها در برنامه روزانه خود می‌توانند علائم بیماری را کاهش داده و توانایی‌های خود را بهبود بخشند. به یاد داشته باشید راهنمایی یک کاردرمانگر در طراحی یک برنامه ورزشی موثر که با شرایط و نیازهای شما همسو باشد، بسیار مهم است. 

تمرینات تای چی یا یوگا از ورزش کاردرمانی ام اس

شما عزیزان می‌توانید کلیه ورزش‌های کاردرمانی ام اس را به همراه کاردرمانگر حرفه‌ای در محیط خانه خود تجربه کنید. مجموعه توانبخشی توان هاب سالهاست که ارائه‌ دهنده تخصصی خدمات توانبخشی در منزل بیماران است. کادر مجرب توان هاب با کلیه ابزارهای مورد نیاز به منزل شما عزیزان آمده و جلسات کاردرمانی را در محل زندگی شما برگزار می‌کنند.

نکات مهم برای انجام ورزش های کاردرمانی ام اس

کاردرمانی یک جزء حیاتی در مدیریت بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) است. با این حال، برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن از ورزش های کاردرمانی ام اس، رعایت برخی نکات ضروری است. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا جلسات درمانی خود را به طور مؤثرتر و ایمن‌تر طی کنید.

  • ورزش‌های کاردرمانی را به آرامی شروع کنید و به تدریج شدت آن را افزایش دهید.
  • اگر نیاز به استراحت دارید، استراحت کنید. به یاد داشته باشید که این یک مسابقه نیست. در واقع هدف اصلی این است که عملکرد حرکتی خود را بدون فشار آوردن بیش از حد به خود افزایش دهید.
  • در مورد هرگونه درد، خستگی یا ناراحتی که در طول یا بعد از تمرین تجربه می‌کنید، با کاردرمانگر خود مشورت کنید.
  • همکاری با کاردرمانگر، کلید دستیابی به بهترین نتایج ممکن از جلسات کاردرمانی است. کاردرمانگرها می‌توانند توصیه‌های شخصی و تمرین‌هایی را متناسب با نیازها و قابلیت‌های خاص شما ارائه دهند. 
  • در نهایت با انگیزه بمانید. داشتن انگیزه در هنگام انجام تمرینات کاردرمانی بسیار مهم است. 

مطالعه مقاله کاردرمانی برای بیماران ام اس در منزل از دست ندهید.

در آخر

ورزش های کاردرمانی ام اس برای کسانی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار مفید است. این تمرینات با افزایش تحرک، تقویت عضلات و بهبود هماهنگی، کیفیت زندگی بیمار ام اس را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد. علاوه بر این ورزش های کاردرمانی نه تنها در جنبه‌های فیزیکی، بلکه در جنبه‌های عاطفی و روانی نیز به بیماران کمک می‌کنند. بدین ترتیب گنجاندن تمرینات کاردرمانی ام اس در برنامه روزانه شما می تواند مانند یک معجزه عمل کند. بنابراین این تمرینات را به عنوان بخشی از سفر خود به سمت یک زندگی سالم‌تر و توانمندتر پذیرفته و آنها را با انگیزه هرچه بیشتر انجام دهید.

همچنین برای دریافت خدمات تخصصی کاردرمانی در منزل می توانید با کاردرمانگران حرفه ای مجموعه توان هاب از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت ارتباط برقرار نمایید. کاردرمانگران در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

پیشنهاد می شود مقاله درباره بیماری ام اس در وب سایت توان هاب را مطالعه بفرمایید.

 

 

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

رسوب کلسیم در شانه

رسوب کلسیم می‌تواند در هر جایی از بدن رخ بدهد؛ اما معمولاً در مفصل شانه ایجاد می‌شود. رسوب کلسیم در