فیزیوتراپی سالمندان در منزل

فیزیوتراپی سالمندان در منزل

فیزیوتراپی سالمندان در منزل می تواند با فراهم نمودن شرایط و اطلاعات لازم برای سالمندان، مزایای انجام تمرینات فیزیوتراپی و ورزشی را برای آن ها آشکار کند. با افزایش سن، بدن ما ناگزیر دچار تغییرات فیزیکی زیادی می شود. این تغییرات طبیعی مربوط به سن شامل کاهش تراکم استخوان، کاهش قدرت عضلانی، افزایش چربی بدن، میزان هماهنگی ضعیف تر و مفاصل سفت تر می شود.

این آثار طبیعی پیری می تواند بر تحرک و تعادل افراد مسن تأثیر بگذارد و احتمال افتادن و شکستگی استخوان را در آنها افزایش دهد. افراد مسن مستعد ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی، دیابت، آرتروز و بیماری های ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه نیز می شوند. همه اینها می تواند تأثیر زیادی بر زندگی روزمره آنها داشته باشد و استقلال آنها را کاهش دهد. به عنوان مثال، افراد مسن اغلب احساس می کنند که مانند گذشته سریع و متعادل نیستند و متوجه می شوند که طی کردن پله ها دشوارتر شده است. این می تواند بر توانایی آنها برای رفت و آمد تأثیر بگذارد و منجر به کاهش استقلال شود.

با این حال، ما مجبور نیستیم این را به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از پیری بپذیریم. با اینکه فیزیوتراپی نمی تواند پیری را متوقف کند، اما می تواند به کاهش تأثیر آن بر بدن و زندگی ما کمک کند. فیزیوتراپیست ها برای شناسایی عوامل جسمانی و سایر عواملی که از فعالیت و استقلال افراد جلوگیری می کنند آموزش دیده اند و راه هایی برای غلبه بر آنها پیدا می کنند.

این باعث می شود که فیزیوتراپیست ها در موقعیت ایده آل قرار گیرند تا به افراد مسن کمک کنند تا آنجا که می توانند فعال باشند. در واقع نشان داده شده است که فیزیوتراپی سالمندان در منزل، بسیاری از عوامل مرتبط با افزایش سن از جمله قدرت، تعادل، هماهنگی، انعطاف پذیری و سطوح درد را بهبود می بخشد. در نهایت باید گفت که با تحقیقات ثابت شده است که فیزیوتراپی سالمندان در منزل به افراد مسن کمک می کند تا سلامت، تندرستی، توانایی عملکردی و استقلال خود را حفظ کنند.

فیزیوتراپی سالمندان در منزل چگونه می تواند به روند بهبودی موفق کمک کند؟

اگرچه افتادن، دلیل اصلی نیاز سالمندان به فیزیوتراپی است، اما خطرات دیگری نیز وجود دارد که سالمندان می توانند با آن روبرو شوند. موارد زیر دلایلی است که فیزیوتراپی برای سالمندان می تواند مفید باشد.

  1. بهبودی پس از افتادن: این شایع ترین دلیلی است که یک سالمند می تواند به فیزیوتراپی نیاز داشته باشد. در سنین بالا، حتی تصادفات جزئی می تواند منجر به صدمات جدی در سالمندان شود و اغلب به برخی از شکستگی های استخوان یا آسیب های دیگر ختم می شود. همچنین پس از مدت طولانی بستری بودن در بیمارستان، ممکن است احساس ضعف کرده و مستعد زمین خوردن باشند. بنابراین، فیزیوتراپی سالمندان در منزل می تواند برای حفظ قدرت مفید باشد.
  2. کاهش خطر آسیب: فیزیوتراپی برای سالمندان به آن ها کمک می کند تا یاد بگیرند چگونه ثبات خود را حفظ کنند، به ویژه هنگامی که آنها در حال حرکت هستند. این دانش می تواند به سالمندان کمک کند تا از خطر آسیب دیدگی و جرح جلوگیری کنند.
  3. کاهش درد مزمن: سالمندان می توانند نحوه کاهش ناراحتی های ناشی از بیماری های مزمن مانند آرتروز را بیاموزند. همچنین فیزیوتراپی برای سالمندان به آن ها کمک می کند تا علائم بعدی را متعادل کنند.
  4. خلاص شدن از دست داروها: معمولاً اکثر سالمندان از داروهای تجویز شده برای کنترل دردهای مزمن استفاده می کنند. در حالی که، درمان فیزیوتراپی برای سالمندان می تواند در رفع نیاز به چنین داروهایی و ارائه درمان مقرون به صرفه مفید باشد.
  5. باعث استقلال فردی می شود: با افزایش سن افراد به دلیل بیماری یا برخی ناراحتی ها، می بینیم که به دیگران وابسته می شوند. فیزیوتراپی برای سالمندان می تواند به آنها کمک کند تا از ناراحتی های خود رهایی یابند و نحوه مدیریت درد خود را بیاموزند.
فیزیوتراپی سالمندان در منزل
فیزیوتراپی سالمندان در منزل

اگر تصمیم گرفته اید که از فیزیوتراپی بهره مند شوید، فیزیوتراپیست شما باید با انجام یک ارزیابی دقیق، موارد خاصی را که ممکن است بر شما تأثیرگذار باشند را تعیین کند. این ارزیابی معمولاً شامل نگاه به قدرت، دامنه حرکتی، تعادل و راه رفتن است.

شما و فیزیوتراپیست با هم اهداف خاصی را تعیین می کنید تا به شما در رسیدگی به مواردی که برای شما مشکل ساز است کمک شود. سپس آنها از این اطلاعات برای طراحی یک برنامه اختصاصی استفاده خواهند کرد.

مداخلات فیزیوتراپی سالمندان در منزل که برای افراد مسن مؤثر است شامل برنامه های کششی و تقویتی و تمرین فعالیت هایی است که تعادل را به چالش می کشد. فیزیوتراپیست ها همچنین می توانند تجهیزاتی مانند وسایل پیاده روی را برای تسهیل زندگی مستقل به شما پیشنهاد کنند. در نهایت آنها با شما همکاری خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که می توانید تا حد ممکن مستقل بمانید.

مهارت های ضروری برای فیزیوتراپیست سالمندان

مراقبت از سالمندان پیچیده است زیرا با شرایط متعددی همراه است که نیاز به آگاهی از تخصص های مختلف دارد. افراد مسن اغلب دچار مشکلات اسکلتی عضلانی، قلبی عروقی و عصبی می شوند و ممکن است در این دسته ها همپوشانی وجود داشته باشد، زیرا افراد مسن اغلب دارای چند بیماری هستند.

با توجه به تأثیر پیری بر وضعیت سلامت افراد مسن و الگوی بیماری آنها، توصیه می شود که فیزیوتراپیست برای درمان افراد مسن در ارزیابی و مدیریت موضوعات اسکلتی عضلانی، عصبی و قلبی عروقی افراد مسن آموزش ببیند. بنابراین، مهارت های اساسی برای فیزیوتراپیست متخصص در مراقبت های سالمندی باید شامل دانش کامل از روش های فیزیوتراپی در این سه دسته باشد که بر مراقبت از افراد مسن تمرکز دارند.

ارزیابی و درمان

ارزیابی

ارزیابی افراد مسن متفاوت از افراد جوانتر انجام می گیرد، زیرا که باید تفاوت های بدنی که با افزایش سن ایجاد می شود را در نظر گرفت. دستیابی به سابقه کامل پزشکی، جراحی و سابقه دارویی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به ویژه در محیطی که ممکن است اطلاعات پزشکی برخلاف بیمارستان به آسانی در دسترس نباشد.

به طور خاص، داروها می توانند تأثیر قابل توجهی بر افراد مسن داشته باشند و می توانند باعث تحرک ضعیف و زمین خوردن شوند. یا ممکن است فرد یک بیماری مهم (مانند بیماری قلبی و عروقی) را به شما گزارش ندهد که در غیر این صورت بسته به نوع دارویی که مصرف می کند به شما در مورد بیماری زمینه ای موجود هشدار داده می شود.

گرفتن سابقه اجتماعی کامل در مورد افراد مسن بسیار مهم است زیرا آنها اغلب به حمایت های رسمی یا غیر رسمی (خانواده و دوستان) تکیه می کنند.

درمان

طبیعت فیزیوتراپی بدین معناست که ارزیابی و درمان بر ماهیت فیزیکی وضعیت فرد متمرکز است. برای افراد مسن، کارهای فیزیکی زندگی روزمره نقطه شروع مهمی برای درمان است. مداخله فیزیوتراپی برای سالمندان باید شامل تجدید ارزیابی توانایی ها و مشکلات فرد در انجام وظایف عملکردی مانند جابجایی و نشستن روی صندلی یا تخت و تحرک عمومی باشد.

فیزیوتراپیست پس از ارزیابی افراد مسن که کاری مانند جابجایی صندلی را انجام می دهند، نقایص زمینه ای مؤثر بر این کار را مشخص می کند. به عنوان مثال نقص قدرت و تعادل، یا موانع روانی مانند ترس از افتادن.

باید با برخی از تکنیک های درمانی مراقبت مناسب صورت گیرد و زمان بیشتری برای یادگیری و تمرین مهارت ها و تمرینات اختصاص داده شود. به عنوان مثال با پیچ خوردگی حاد، شرح حال متفاوت نخواهد بود، اما درمان بیشتر سابقه پزشکی گذشته و وضعیت قبل از آسیب را در نظر می گیرد. درمان ممکن است در ابتدا شامل استراحت، یخ، فشار و آویزان کردن عضو آسیب دیده باشد، اما درمانگر همچنین باید وضعیت پوست را ارزیابی کند تا امکان استفاده ایمن از یخ یا اثرات فشرده سازی فراهم شود.

فیزیوتراپی سالمندان در منزل
فیزیوتراپی سالمندان در منزل

اهداف

اهداف برای حفظ درمان مبتنی بر فرد و هماهنگی درمان ها مهم هستند. درمانگر باید از تفاوت بین اهداف درمانی و اهداف فرد محور آگاه باشد، که اغلب با مداخله یک تیم محقق می شود.

به عنوان مثال، هدف فرد ممکن است پیاده روی مستقل در خانه باشد. هدف فیزیوتراپی ممکن است افزایش قدرت عضلات چهار سر برای انتقال ایمن به حالت ایستاده و بهبود تعادل و استقامت باشد. متخصص کاردرمانی (OT) ممکن است تجهیزات لازم برای انتقال ایمن را ارائه دهد. پزشک مسکن هایی را تجویز می کند که از درد جلوگیری کرده و مشارکت در درمان را امکان پذیر می کند در حالی که مراقبان فرد به او کمک کنند تا پیاده روی های منظم انجام دهد تا قدرت و اعتماد به نفس او افزایش یابد.

اهداف باید بیشتر به سمت مدیریت و بهبود وضعیت باشد تا مراقبت منفعلانه نسبت به سالمند. اهداف ممکن است بهبود عملکرد افراد مسن یا حفظ عملکرد فعلی و جلوگیری از کاهش توانایی ها باشند.

فواید فیزیوتراپی سالمندان در منزل

مزایای فیزیوتراپی برای سالمندان به خوبی ثابت شده است. با این حال، بسیاری از مردم هنوز فکر می کنند که فیزیوتراپی فقط برای ورزشکارانی است که می خواهند از یک آسیب بهبود یابند. در واقع فیزیوتراپی به همان اندازه که بر بهبود و ترمیم تمرکز دارد بر جلوگیری از آسیب ها و افزایش تحرک نیز متمرکز است.

افراد مسن ممکن است از طیف وسیعی از مشکلات مانند آرتروز، کمر درد، درد مفاصل، سفتی عضلات، آسیب رباط ها، التهاب و عدم تحرک رنج ببرند. صدها مسئله مربوط به پیری وجود دارد که می توان آنها را به عنوان بخشی از یک رژیم درمانی جامع، با فیزیوتراپی پیشگیری، درمان یا مدیریت کرد. بنابراین اجازه دهید چند مزیت برتر فیزیوتراپی برای سالمندان را بررسی کنیم:

درمان دردها

گردن درد، کمر درد و درد مفاصل اغلب نتیجه گرفتگی یا ضعف ماهیچه ها، محدود شدن جریان خون و عدم تحرک است. فیزیوتراپی برای سالمندان می تواند جریان خون، انعطاف پذیری، قدرت تنه و تحرک را افزایش دهد.

ورزش ایمن

ورزش برای افراد در هر سنی مهم است، اما همچنین می تواند خطری برای افراد مسن، به ویژه کسانی که مبتلا به بیماری قلبی، پوکی استخوان یا سایر مشکلات شایع سلامتی هستند، ایجاد کند. فیزیوتراپی راهی عالی برای سالمندان است که تحت نظارت دقیق متخصصان سلامتی ورزش کنند و خطر آسیب های ناشی از ورزش را کاهش دهند.

ایجاد قدرت و ثبات

لغزش و افتادن در هر سنی خطرناک است، اما مخصوصاً برای افراد مسن شایع تر و خطرناک تر است. فیزیوتراپی برای سالمندان به آن ها کمک می کند تا قدرت و ثبات مورد نیاز برای زندگی را بر اساس شرایط خود، بدون ترس از افتادن یا سر خوردن، ایجاد کنند.

مزایای اجتماعی

فیزیوتراپی همچنین یک تجربه اجتماعی است. سالمندان با یک فیزیوتراپیست که به آنها کمک می کند تا به اهداف رفاهی و سلامتی خود دست یابند، تک به تک کار خواهند کرد.

گزینه درمان غیر تهاجمی و غیر دارویی

فیزیوتراپی سالمندان در منزل یک گزینه درمانی عالی غیر تهاجمی و غیر دارویی است. ایجاد قدرت و انعطاف پذیری به درمان طیف وسیعی از مسائل و همچنین جلوگیری از آسیب (و در نتیجه جلوگیری از درمان های تهاجمی مورد نیاز آنها) کمک می کند. گزینه های جراحی با افزایش سن افراد به طور فزاینده ای خطرناک می شوند، دور ماندن از چنین درمان هایی باید برای هر سالمندی اولویت اصلی باشد.

یکی دیگر از عواملی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که داروهای ضد درد گاهی اوقات می توانند با داروهای دیگر که برای بیماریهای مزمن مصرف می شوند تداخل ایجاد کنند. اجتناب از مصرف داروهای اضافی ملاحظات مهم هر برنامه سلامتی است.

فیزیوتراپی برای سالمندان قبل و بعد از جراحی

گاهی اوقات جراحی اجتناب ناپذیر است. فیزیوتراپی برای سالمندان به روند بهبود بعد از عمل جراحی کمک می کند و می تواند قبل از عمل نیز قدرت ایجاد کند. انجام انواع تمرینات و ورزش ها از ظرفیت و گردش خون محافظت کرده و آن ها را افزایش می دهد. فیزیوتراپی سالمندان در منزل پس از جراحی به بیماران کمک می کند تا قدرت و تحرک خود را بازیابی کنند.

مزایای سلامت روان

ورزش و تمرینات درمانی مزایای خوبی برای سلامت روان دارد. برای سالمندانی که ممکن است با مسایلی چون درد جسمی، سازگاری با بازنشستگی یا تغییر در شیوه زندگی خود روبرو شوند، حفظ سلامت روانی به اندازه سلامت جسمانی اهمیت دارد. ورزش با ترشح اندورفین می تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

فیزیوتراپی سالمندان در منزل
فیزیوتراپی سالمندان در منزل

استقلال

همه این مزایا به یک جزء حیاتی از زندگی سالمندان می افزاید، یعنی استقلال. حفظ استقلال کلید کیفیت زندگی، عزت و خوشبختی سالمندان است. فیزیوتراپی برای سالمندان می تواند آن ها را از احتمال استفاده از ویلچر دور کند. این یعنی تفاوت بین زندگی به تنهایی و نیاز به مراقبت در خانه یا حتی مجبور شدن به ماندن در خانه سالمندان. استقلال، تحرک و کیفیت زندگی علاوه بر مزایای مستقیم سلامت روانی که ورزش منظم ارائه می دهد، مزایای زیادی برای سلامت روان به همراه دارد.

همین امروز شروع کنید!

برای بهبود سلامت جسمی و روحی خود از طریق فیزیوتراپی، همین امروز اقدام کنید و به این فکر نباشید که اکنون زود است یا که خیلی دیر است. برای دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل با ما تماس بگیرید.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط