فیزیوتراپی کمر در منزل

فیزیوتراپی کمر در منزل

فیزیوتراپی کمر در منزل درمانی است که به بهبود حرکت و عملکرد مفاصل و ماهیچه ها کمک می کند. همچنین می تواند خطر آسیب مجدد به کمر را کاهش دهد. کمردرد یکی از علل اصلی ناتوانی جسمی و به وجود آمدن مشکل حرکتی به ویژه در محل کار است.

تحقیقات نشان می دهد که تقریباً 80 درصد مردم در طول زندگی خود از کمردرد رنج می برند. افراد زیادی در طول روز می نشینند، پشت میز کامپیوتر کار می کنند یا وب سایت های مورد علاقه خود را روی نیمکت مرور می کنند. برخی دیگر تمرینات شدید وزنه برداری را انجام می دهند. همه آنها چه ویژگی مشترکی دارند؟ پاسخ کمردرد است. گردن درد و درد ستون فقرات می تواند مانع آرامش در پایان روز شود. فیزیوتراپی یکی از رایج ترین روش های درمانی است که برای تسکین کمردرد استفاده می شود.

پشت انسان اساساً یک سیستم بسیار پیچیده از مجموعه ای از عناصر متصل به هم است که شامل مهره ها، دیسک ها، مفاصل، رباط ها و ماهیچه ها می شود. به دلیل چنین ساختار پیچیده ای، یک قسمت از کمر درد پس از گذراندن دوره دارویی اولیه نیاز به یک برنامه توانبخشی قوی مبتنی بر فیزیوتراپی دارد. پیشنهاد ما برای شما دریافت بهترین خدمات فیزیوتراپی در منزل می باشد.

چرا به فیزیوتراپی کمر در منزل نیاز خواهیم داشت؟

اگر کمردرد دارید و مشکلات قابل توجهی ایجاد می کند یا بعد از چند هفته بهبود نمی یابد، می توانید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. فیزیوتراپی می تواند برای انواع مختلف کمردرد مفید باشد. فیزیوتراپی کمر در منزل می تواند در موارد زیر کمک کند:

  • کمردردی که هیچ علتی (مانند بیماری یا آسیب زمینه ای) برای آن مشخص نشده است.
  • درد سیاتیک – این درد از پشت به پایین پاهای پخش می شود و ممکن است در اثر افتادگی دیسک ایجاد شود (هنگامی که دیسک در ستون فقرات از حالت طبیعی خارج می شود و به عصبی فشار می آورد). برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به مطلب فیزیوتراپی برای سیاتیک مراجعه نمایید.
  • کمردرد ناشی از پیری دیسک های ستون فقرات (بیماری دژنراتیو دیسک).
  • تنگی نخاع – هنگامی که فضای اطراف نخاع باریک می شود، به نخاع فشار وارد شده و باعث درد می شود.

فیزیوتراپیست ها بر بازگرداندن حرکت و عملکرد به کل بدن شما بعد از اینکه تحت تأثیر بیماری یا آسیب قرار گرفته اید تمرکز می کنند. آنها تأثیر وارد شده بر اعصاب، ماهیچه ها و استخوان های بدن را تحت معاینه کرده و چگونگی درمان با ورزش درمانی و درمان های دستی را بررسی می کنند. آنها فرد را تشویق می کنند که به جای تکیه بر درمانهای غیر فعال، در توانبخشی خود مشارکت فعال داشته باشد.

نقش فیزیوتراپی کمر در منزل

در این بخش، ما به طور خلاصه جنبه های کلیدی نقش فیزیوتراپی در مدیریت کمردرد را ذکر می کنیم.

  1. مشاوره و فعالیت اولیه – شواهد قابل توجهی وجود دارد که ثابت می کند تشویق به حرکت زودهنگام در صورت بروز کمردرد یکی از مهمترین جنبه های درمان در این عارضه است.
  2. موبیلیزیشن و درمان دستی – این جنبه بر ترویج موبیلیزیشن قسمت آسیب دیده متمرکز است. روش فیزیوتراپی دستی برای هدف قرار دادن نقطه خاصی از درد استفاده می شود.
  3. تمرینات خاص تثبیت – در این جنبه از فیزیوتراپی، بر افزایش قدرت و ثبات ماهیچه هایی که به دلیل کمردرد ضعیف شده اند تاکید می شود.
  4. تمرینات و حرکات عمومی – یک سری تمرینات و کشش های منظم، معمولاً با توجه به وضعیت فردی بیمار و علت کمردرد انجام می شود.
  5. توصیه ارگونومیک – از آنجا که خطرات ناشی از کار بیش از 65 درصد از مشکلات کمر را تشکیل می دهد، فیزیوتراپیست ها نیز بر ارائه دستگاه ارگونومیک دقیق تمرکز می کنند و بیمار را در استفاده از زیرساخت های مناسب در محل کار برای جلوگیری و درمان کمردرد راهنمایی می کنند.
  6. دستورالعمل های وضعیت بدنی – این جنبه از فیزیوتراپی بر راهنمایی بیمار در مورد عادات صحیح وضعیتی و روشهای حفظ وضعیت دقیق بدن برای جلوگیری از کمردرد متمرکز است.
فیزیوتراپی کمر در منزل
فیزیوتراپی کمر در منزل

انواع فیزیوتراپی کمر در منزل

اساساً دو نوع فیزیوتراپی در ارائه درمان کمردرد وجود دارد. در اینجا به طور مختصر هر یک از این موارد را توضیح داده ایم.

  1. فیزیوتراپی فعال

فیزیوتراپی فعال برای احیای ستون فقرات بسیار مهم است و بر تمرینات و حرکات خاص تمرکز دارد. برای به دست آوردن نتایج مؤثر، یک برنامه تمرین عمومی کمر باید موارد زیر را شامل شود:

  • حرکات کششی برای کمردرد، که شامل کشش های ساده همسترینگ است.
  • تمرینات تقویتی کمردرد، شامل 15-20 دقیقه تثبیت دینامیک کمر یا سایر تمرینات تجویز شده
  • تمرینات هوازی کم فشار
  1. فیزیوتراپی غیرفعال

فیزیوتراپی که شامل کارهایی است که برای بیمار انجام می شود، مانند استفاده از گرما، کیسه یخ و تحریک الکتریکی. به عنوان مثال، ممکن است قبل از انجام تمرینات ورزشی و کشش، از یک گرم کننده برای گرم کردن ماهیچه ها استفاده شود و بعد از آن از کیسه یخ برای تسکین ماهیچه ها و بافت های نرم استفاده شود. در مواردی که ورزش بیش از حد دردناک است یا در غیر این صورت امکان پذیر نیست، درمانگر ممکن است درمان های غیرفعال را در نظر بگیرد، از جمله:

  • بسته های حرارتی یا یخ
  • واحدهای TENS
  • یونوفورزیس

هنگامی که برای اولین بار با فیزیوتراپیست ملاقات می کنید، وی سابقه پزشکی دقیقی از شما می گیرد. آنها از شما در مورد هرگونه شرایط پزشکی، شیوه زندگی، محیط کار و داروهای مصرفی از شما سوال می کنند. آنها همچنین می خواهند بدانند چه علائمی داشته اید و چه چیزی باعث ایجاد آنها می شود. در مرحله بعد ، آنها یک معاینه فیزیکی دقیق انجام می دهند، از جمله نحوه حرکت و نحوه عملکرد کمرتان. آنها همچنین ممکن است یک ارزیابی عصبی انجام دهند تا ببینند اعصاب شما چقدر خوب کار می کنند.

فیزیوتراپیست درمانی که توصیه می کند را توضیح می دهد و اینکه چگونه انتظار دارد این کار به کمردرد شما کمک کند. آنها همچنین باید در مورد خطرات احتمالی درمان به شما هشدار دهند. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، از پرسیدن نترسید. این مهم است که شما به طور کامل درک کنید که فیزیوتراپیست شما چه توصیه هایی می کند زیرا از شما خواسته می شود رضایت خود را برای ادامه درمان اعلام کنید.

کمردرد
کمردرد

ورزش کنید و فعال بمانید

به طور کلی فعال بودن بهترین کار برای کمردرد است و ورزش مهمترین قسمت هر درمانی است. تمرینات می تواند به بهبود انعطاف پذیری، تحرک و قدرت در ناحیه کمر کمک کند. برخی از افراد ورزش با دیگران را آسان تر می دانند، بنابراین پزشک عمومی یا فیزیوتراپیست شما ممکن است پیوستن به یک برنامه ورزشی گروهی را پیشنهاد دهد. یک فیزیوتراپیست می تواند به شما بگوید دقیقاً چه تمریناتی برای شما مناسب است و چگونه آنها را انجام دهید. در زیر ما مروری داریم بر انواع مختلف ورزش هایی که احتمالاً با آنها روبرو خواهید شد.

تمرینات هوازی

این تمرینات شامل هر ورزشی است که شما را به حرکت وا می دارد و ضربان قلب شما را افزایش می دهد. این مهمترین بخش هر برنامه درمانی است. تمرینات هوازی می تواند به بهبود سفتی عضلات شما کمک کند و شما را متحرک نگه می دارد. همچنین به کنترل وزن کمک می کند و می تواند تندرستی شما را افزایش دهد. فیزیوتراپیست شما ممکن است تمرینات هوازی کم فشار را برای شروع توصیه کند. این موارد شامل پیاده روی، شنا و استفاده از دوچرخه های ورزشی و دستگاه های استپ است. آنها شما را تشویق می کنند که تا جایی که می توانید بیشتر تلاش کنید.

تمرینات کششی

حرکات کششی باعث افزایش انعطاف پذیری در ستون فقرات و کاهش تنش در عضلات حمایت کننده از ستون فقرات می شود. شما معمولاً این تمرینات را هر روز انجام خواهید داد. در ادامه مطلب به برخی تمرینات کششی اشاره می شود.

تمرینات تقویتی

گاهی اوقات این تمرینات برای تقویت عضلات تنه، می تواند بخشی از برنامه های ورزشی برای کمردرد باشد. ماهیچه های تنه شامل عضلات شکم، ماهیچه های پشت و اطراف لگن شما هستند. این تمرینات می توانند در کوتاه مدت مفید باشند. اما شواهد فزاینده ای وجود دارند که نشان می دهند تمرینات تنه در بلندمدت مفیدتر از تمرینات عمومی نیستند. بنابراین، این ممکن است چیزی نباشد که فیزیوتراپیست شما روی آن تمرکز می کند. به طور کلی فعال بودن مهمتر است.

درمان های دستی

فیزیوتراپیست شما همچنین ممکن است یکی از تکنیک های دستی (عملی) زیر را پیشنهاد کند. این تکنیک همیشه در کنار یک برنامه ورزشی خواهد بود.

  • موبیلیزیشن. بدین معناست که فیزیوتراپیست از حرکات آهسته و ملایم برای کشش ستون فقرات شما استفاده می کند. هدف این است که پشت خود را به محدوده حرکتی عادی خود بازگردانید.
  • منوپولیشن. به این معناست که فیزیوتراپیست حرکاتی را با دستان خود در نقطه خاصی از ستون فقرات انجام می دهد. هنگام انجام این کار ممکن است صدای “تق” را بشنوید.

فیزیوتراپیست ها درمان های دیگری مانند تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) و طب سوزنی را ارائه می دادند. اما این درمان ها در دستورالعمل های کمردرد توصیه نمی شود زیرا هنوز شواهد کافی مبنی بر مفید بودن آنها وجود ندارد. ماساژ یکی دیگر از روشهای درمانی است که شواهد کمی در مورد عملکرد خوب آن وجود دارد. ممکن است برای درمان کمردرد استفاده شود، اما فقط در کنار یک برنامه ورزشی.

فیزیوتراپی کمر در منزل
فیزیوتراپی کمر در منزل

آنچه بعد از جلسه اول فیزیوتراپی انتظار می رود

در پایان اولین جلسه، فیزیوتراپیست معمولاً به تعداد جلسات مورد نیاز اشاره می کند. این مورد به این بستگی دارد که کمردرد چقدر بر شما تأثیر می گذارد و چگونه با علائم خود کنار می آیید. شما ممکن است فقط به یک جلسه مشاوره نیاز داشته باشید، یا درمانگر شما ممکن است دوره جلسات فیزیوتراپی را طی چند ماه توصیه کند.

فیزیوتراپیست شما همچنین توصیه هایی در مورد آنچه می توانید در خانه برای کمک به کمردرد خود انجام دهید به شما می دهد. این موارد می تواند شامل نحوه بهبود وضعیت بدن و نحوه اطمینان از تنظیم صحیح صندلی ماشین یا صندلی اداری شما باشد. نشستن تمام روز پشت میز می تواند نقش مهمی در ایجاد مشکلات کمر داشته باشد. فیزیوتراپیست شما ممکن است توصیه هایی در مورد ارتفاع صندلی و صفحه نمایش شما داشته باشد و به شما توصیه کند که در بین کار استراحت کرده و در طول روز تحرک داشته باشید.

شما معمولاً یک برنامه ورزش خانگی نیز خواهید داشت. فیزیوتراپیست شما با پیشرفت شما برنامه را در هر نوبت تنظیم می کند.

فیزیوتراپی تنها بخشی از درمان شما برای کمردرد خواهد بود. ایجاد تغییر در شیوه زندگی و فعال بودن هرچه بیشتر، به علاوه تکمیل سایر روش های درمانی، به شما کمک می کند تا سریعتر بهبود یابید. همچنین به این معنی است که احتمال کمردرد مجدد کمتر می شود.

آیا فیزیوتراپی عوارض جانبی دارد؟

ممکن است متوجه شوید که تمرینات و حرکات خاصی باعث تشدید کمردرد شما می شود. فیزیوتراپیست شما باید این موضوع را زیر نظر داشته باشد و به شما نشان دهد که از کدام تمرینات اجتناب کنید و کدامیک به تسکین درد شما کمک می کند. به عنوان مثال، ممکن است در ناحیه تحت درمان احساس سفتی یا ناراحتی کنید. اگر تمرینات خانگی شما شامل حرکاتی است که عضلات شما به آن عادت ندارند ، می تواند باعث درد ماهیچه های شما در روز بعد شود. این درد می تواند تا 72 ساعت پس از ورزش دوام داشته باشد. این کاملاً طبیعی است و با سازگاری و تقویت عضلات کاهش می یابد.

تمرینات کششی فیزیوتراپی کمر در منزل

تمرینات ساده زیر را بررسی کنید؛ آنها به شما در تسکین درد کمک می کنند و احساس آرامش بیشتری می کنید. به خاطر داشته باشید که اکثر این روتین ها شامل حرکات کششی می شوند تا به حفظ وضعیت صحیح عضلات پشت تا حد امکان کمک کنند. اگر دچار کمردرد هستید از تمرینات با فشار زیاد اجتناب کنید زیرا ممکن است فقط باعث بدتر شدن آن شوید.

  • چرخش تنه: روی زمین دراز بکشید، زانوها را خم کرده و دستان خود را در کنار بدن قرار دهید. فقط باسن خود را بچرخانید، زانوهای خود را به راست خم کنید تا زمانی که زانوی راست شما به زمین برخورد کند. ده ثانیه نگه دارید و زانوها را به سمت چپ بچرخانید و حرکت را تکرار کنید.
    می توانید این کشش را حتی بیشتر تشدید کنید. اگر زانوها در سمت راست قرار دارند، با دست راست زانوی چپ خود را بگیرید و به آرامی زانو را به سمت قفسه سینه بکشید. این حرکت را در طرف دیگر تکرار کنید، زانوی راست خود را با دست چپ بکشید.
  • کشش گربه و شتر: این یکی اسمش عجیب به نظر می رسد اما برای تسکین هرگونه درد در وسط کمر مفید خواهد بود. باید روی دست ها و زانوها قرار بگیرید و حالت چهار دست و پا بگیرید. پشت خود را به سمت بالا ببرید تا بدن حالت شکل کوهان شتر به خود بگیرد. پانزده ثانیه نگه دارید و سپس پشت خود را مانند یک گربه در حال کشش به سمت پایین خم کنید. پانزده ثانیه نگه دارید و سپس حدود پنج تا ده بار تکرار کنید.
  • کشش کبرا: این کشش روی عضلات کمر و شکم کار می کند. روی شکم دراز بکشید و پاها را دراز کنید؛ آرنج های خود را خم کنید تا قسمت بالای بدن شما را نگه دارد. آرنج ها را به آرامی صاف کرده و قسمت بالای بدن خود را به سمت بالا بکشید. لگن و پاهای خود را روی زمین نگه دارید. حالت را ده ثانیه نگه دارید سپس استراحت کنید. حدود پنج تا هفت بار تکرار کنید.

تمام تمرینات را با هماهنگی فیزیوتراپیست خود انجام دهید و در صورت بروز هرگونه مشکل با او مشورت نمایید.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط