فیزیوتراپی کودکان؛ نحوه انجام و تمرینات آن

فیزیوتراپی کودکان؛ نحوه انجام و تمرینات آن

فیزیوتراپی کودکان

فهرست

برخی از کودکان به دلایل مختلف به فیزیوتراپی نیاز دارند. فیزیوتراپی کودکان می‌تواند به بهبودی آنها از آسیب‌ها، کاهش درد مزمن، توسعه مهارت‌های حرکتی، مدیریت علائم شرایط پزشکی و پیشگیری یا کاهش پیشرفت یک بیماری کمک کند. تمرینات فیزیوتراپی برای بهبود قدرت، انعطاف‌پذیری، استقلال و دامنه حرکتی کودکان نیز فوق‌العاده مفید است. در این مقاله می‎خواهیم به بررسی فیزیوتراپی کودکان، اهمیت آن و نحوه انجام آن بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. 

از فیزیوتراپی کودکان چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟

کودکان معمولاً چیزها را از طریق بازی به بهترین شکل یاد می‎گیرند؛ بنابراین در فیزیوتراپی کودکان از تکنیک‌های مبتنی بر بازی استفاده می‌شود که به کودکان کمک می‌کند در حین رشد سرگرم شوند. هدف فیزیوتراپی کودکان کمک به بچه‎ها در رشد مهارت‌های حرکتی در محیطی است که در آن احساس شادی، امنیت و راحتی می‌کنند. برنامه‎های درمانی شامل فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای هستند که در خانه هم قابل‌اجرا هستند. 

کاهش درد با فیزیوتراپی کودکان

چگونه متوجه شویم یک کودک به فیزیوتراپی نیاز دارد؟

پزشکان معمولاً فیزیوتراپی را زمانی توصیه می‌کنند که به کودک کمک کند از یک آسیب بهبود یابد یا مهارت‌های خود را در حین زندگی با اختلالات و شرایط خاص توسعه دهد. با این حال، فرزند شما ممکن است به دلایلی فراتر از آسیب‌ها و شرایط سلامتی به فیزیوتراپی نیاز پیدا کند. کودک شما ممکن است علائم تأخیر رشد را در خانه نشان دهد و پزشک هم متوجه آن‎ها نشود. جست‌وجوی نشانه‌های خاص می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا فرزندتان به فیزیوتراپی نیاز دارد یا خیر. فیزیوتراپی برای کودکانی که نشانه‎های زیر را دارند می‌تواند حیاتی و مهم باشد:

  • کودکی که سر خود را فقط به یک طرف می‎چرخاند
  • ناتوانی در تحمل وزن روی پاها
  • ناتوانی در نشستن، راه رفتن و خزیدن در سنین مختلف
  • راه رفتن کودک صرفاً روی انگشتان پا

آسیب‌ها و شرایط پزشکی مختلف می‌توانند مانع رشد کودک شوند و فیزیوتراپ‌ها می‌توانند به شناسایی مواردی که کودک شما ممکن است نیاز به توجه داشته باشد، کمک کنند. فیزیوتراپ‎ها برای تعیین برنامه مؤثر برای کودک موارد زیر را در نظر می‎گیرند:

  • قدرت و توان کودک
  • انعطاف‌پذیری
  • دامنه حرکتی
  • نحوه راه رفتن

فیزیوتراپ پس از شناسایی هر گونه اختلال یا محدودیت فیزیکی که کودک تجربه می‌کند، فعالیت‌هایی را برای کمک به رشد کودک در آن موارد برنامه‌ریزی می‌کند.

فیزیوتراپی چگونه می‌تواند به کودک کمک کند؟

تمرینات فیزیوتراپی بر اساس نیازهای کودک طرح می‎شوند و با توجه به این موارد اهداف مختلفی دارند. فیزیوتراپی می‌تواند در موارد زیر کمک‌کننده باشد:

  • ترمیم صدمات
  • جلوگیری از بروز آسیب‌های بیشتر در آینده
  • کاهش درد
  • جلوگیری از معلولیت
  • پیشگیری از نیاز به جراحی تا جای ممکن 
  • مدیریت بیماری‎های مزمن
  • توسعه و بهبود مهارت‌ها و توانایی‎های حرکتی

فیزیوتراپی سبک زندگی فعال را ترویج می‌کند، مهارت‌های حرکتی را افزایش می‌دهد و از رشد مغز حمایت می‌کند. در مجموع فیزیوتراپی کودک دارای مزایای زیر است:

  • افزایش قدرت عضلانی
  • ارتقای تحمل کودک
  • افزایش دامنه حرکتی
  • هماهنگی و تعادل
  • کمک به تحرک
  • رشد استقلال
  • افزایش اعتماد به نفس
  • کمک به اجتماعی شدن کودک در نتیجه افزایش عزت نفس

همچنین با ارتوپدی فنی کودکان پیشنهاد می دهیم بیشتر آشنا شوید.

مزایای فیزیوتراپی کودکان

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم فیزیوتراپی کودکان می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. در ادامه به این مزایای اشاره می‎کنیم. 

بهبود آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد یک بخش

صدمات ناشی از استفاده بیش از حد زمانی رخ می‌دهد که فرد استرس مکرری را روی گروه‌های مفصلی یا ماهیچه‌ای تجربه کند. آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد می‌تواند بر عضلات، استخوان‌ها، رباط‌ها یا تاندون‌ها تأثیر بگذارند. این آسیب‎ها معمولاً با ایجاد ناراحتی یا درد خفیف شروع می‎شوند، اما به تدریج بدتر می‎شوند. کودکان در برابر آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد آسیب‌پذیرتر هستند؛ زیرا بدن آنها هنوز در حال رشد است. در چنین شرایطی فیزیوتراپی می‌تواند کمک‌کننده باشد و از عوارض طولانی مدت جلوگیری کند. درمان این مشکل از استخوان‌های کودک محافظت می‌کند و به بدن آن‎ها کمک می‌کند تا استخوان‎های سالم‎تری داشته باشند و دچار آسیب‌های بیشتر نشوند.

فواید فیزیوتراپی کودکان

بهبودی از آسیب‌های عضلانی و استخوانی

فیزیوتراپی کودکان همچنین می‌تواند به بهبود آنها پس از جراحت یا جراحی کمک کند. موارد زیادی برای بهبودی پس از جراحت و جراحی استفاده می‎شوند، از جمله کمپرس سرد، استراحت، بریس‎ها و… . اما این موارد بیشتر برای کنترل درد هستند. در حالی که فیزیوتراپی فراتر از مدیریت درد می‎رود. انجام فیزیوتراپی موجب کاهش درد و التهاب مزمن می‎شود و از آن جلوگیری می‌کند. همچنین به کودک کمک می‌کند تا قدرت عضلاتش را ارتقا دهد و دامنه حرکتی خود را بازیابد و از آسیب‌های بعدی جلوگیری کند. 

بهبودی از آسیب‌های سر

آسیب سر می‌تواند بر مهارت‌های حرکتی درشت تأثیر منفی بگذارد. فیزیوتراپی می‌تواند به کودک کمک کند تا بر رشد این مهارت‌ها تمرکز کند. صدمات مغزی می‌توانند عملکرد کودک را مختل کنند و برخی از افرادی که دچار این مشکل می‎شوند، بعضی از توانایی‎های خود را از دست می‎دهند. فیزیوتراپی در چنین شرایطی می‌تواند بسیار مؤثر باشد و به کودک کمک کند تا هماهنگی، تعادل، قدرت و انعطاف‌پذیری خود را تا جای ممکن بازیابد. 

تمرینات فیزیوتراپی برای کودکان دارای تاخیر در رشد

تأخیر در رشد

تأخیر رشد زمانی رخ می‌دهد که کودکان در یک چارچوب زمانی مورد انتظار به نقاط عطف خاصی نرسند. انتظار می‎رود کودک از بدو تولد و در طول دوران کودکی به تدریج مهارت‎هایی را کسب کند. این مهارت‌ها شامل موارد زیر می‎شوند:

  • بالا بردن سر و حمایت گردن از آن
  • چرخیدن روی زمین
  • تلاش برای رسیدن به چیزها
  • گرفتن و نگه داشتن اشیا
  • نشستن بدون کمک دیگری
  • قرار دادن چیزها در دهان
  • خزیدن
  • بالا کشیدن خود
  • قرار دادن وزن روی پاها برای ایستادن
  • راه رفتن با کمک گرفتن چیزی مثل مبل
  • مستقل راه رفتن
  • در دست گرفتن بطری و استفاده از ظروف
  • دویدن
  • پریدن
  • گرفتن و پرتاب کردن

کودکان معمولاً در سنین خاصی به این نقاط عطف می‌رسند. ممکن است برخی کمی زودتر و کمی دیرتر به این نقاط عطف برسند؛ اما تأخیر قابل توجه باید مورد بررسی قرار بگیرد و برای درمان کودک اقدام شود. تمرینات مخصوصی برای تقویت هر یک از این فعالیت‎ها وجود دارد. فیزیوتراپ با توجه به مشکل کودک این تمرینات را طراحی و برنامه‎ریزی می‌کند

بهبود بیماری‎های عضلانی

جهش ژنی می‌تواند باعث دیستروفی عضلانی شود که به عنوان بیماری عضلانی نیز شناخته می‌شود. این بیماری به تدریج ماهیچه‌ها را ضعیف می‌کند، تحرک را کاهش می‌دهد و می‌تواند توانایی کودک را برای انجام کارهای روزمره مختل کند. در این شرایط فیزیوتراپی برای تقویت قدرت و انعطاف‌پذیری کودک مناسب است. 

کمک به کودکان دارای اختلالات ژنتیکی

فیزیوتراپی می‌تواند برای کودکانی که اختلالات ژنتیکی مانند سندروم داون دارند هم مفید باشد. این وضعیت موجب شل شدن رباط‎ها، کاهش قدرت و توان عضلانی می‎شود. این کودکان معمولاً می‌توانند در اکثر فعالیت‌های کودکانه شرکت کنند؛ اما گاهی دچار ناکارآمدی حرکتی، درد پا و… می‌شوند. فیزیوتراپ به این کودکان یاد می‌دهد از بدن خود به درستی استفاده کنند و فشار غیرضروری به بدن وارد نکنند. 

مطالعه مقاله فیزیوتراپی صورت از دست ندهید.

فیزیوتراپی کودکان برای نقص های مادرزادی

کمک به کودکانی دارای نقض مادرزادی هستند

نقص مادرزادی بر عملکرد یا ظاهر بدن تأثیر می‌گذارد و در برخی موارد می‌تواند هر دو را تحت تأثیر قرار دهد. نقص مادرزادی بر عملکرد یا ظاهر بدن تأثیر می‎گذارد و در برخی موارد می‌تواند هر دو را تحت تأثیر قرار دهد. اگر فرزند شما نقص مادرزادی دارد، فیزیوتراپی کودکان می‌تواند به او کمک کند تا قدرت خود را افزایش و ضعف عضلانی را کاهش دهد.

فلج مغزی وضعیتی است که حرکت و وضعیت بدن را در درجات مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد. فیزیوتراپی کودکان به بسیاری از بچه‎های مبتلا به فلج مغزی کمک می‌کند تا وضعیت بدنی، قدرت و کنترل حرکتی خود را افزایش دهند. اگر فرزند شما دچار فلج مغزی شده است، فیزیوتراپی کودکان می‌تواند به او کمک کند تا دامنه فعالیت‌هایی را که می‌توانند در آن شرکت کند، گسترش دهد.

فلج ارب و اسپینا بیفیدا از دیگر نقایص مادرزادی هستند که ممکن است نیاز به فیزیوتراپی داشته باشند. اسپینا بیفیدا باعث آسیب نخاع و عصب می‌شود و فلج ارب به دلیل آسیب عصبی باعث فلج بازو می‌شود. فیزیوتراپی در این زمینه هم می‌تواند مؤثر باشد. 

می توان برای آشنایی با توانبخشی بیماران سکته مغزی مقاله توانبخشی سکته مغزی را مطالعه نمایید.

تمرینات فیزیوتراپی کودکان

همان طور که گفتیم فیزیوتراپی کودکان اغلب با بازی ترکیب می‎شود تا تمرینات برای آن‎ها جذاب‌تر باشد و کودکان هم مشتاق به انجام آن‎ها باشند. در این بخش به برخی از مهم‌ترین تمرینات فیزیوتراپی کودکان اشاره می‎کنیم.

تمرین فیزیوتراپی کودکان در منزل

تمرین اول

اگر کودک می‌تواند به طور مستقل روی زمین بنشیند، با توجه به اندازه‎اش او را روی پای خود یا روی یک نیمکت قرار دهید. پاهای او باید روی زمین قرار بگیرد؛ اما بدنش نباید روی چیزی باشد.

اگر نیاز به کمک داشتند با دست خود، دور کمر کودک را به آرامی نگه دارید. یک اسباب‌بازی را نزدیک به محل نشستن او قرار دهید. حال از او بخواهید تا به طرفین خم شود و اسباب‌بازی را بردارد. سپس دوباره به عقب برگردد. کودک باید از پاهای خود برای حفظ تعادل و جلوگیری از افتادن استفاده کند.

در مرحله بعدی پای خود یا نیمکت را کمی بالاتر بیاورید و دوباره این تمرین را اجرا کنید. در نهایت این کار را با نیمکت، میز و… عادی انجام دهید. به گونه‎ای که کودک فقط روی لبه نشسته باشد و بیشتر وزنش را با پایش کنترل کند و در حین برداشتن اسباب‌بازی فقط کمی زانوی خود را خم کند. 

می‎توانید تمرین را روی توپ کوچک مخصوص فیزیوتراپی انجام دهید تا تعادل کودک بیشتر به چالش کشیده شود. 

فیزیوتراپی کودکان در خانه

تمرین دوم

بالشتک‎های کوچکی را با فاصله کم روی زمین قرار دهید. با استفاده از بالشتک‎ها یک مسیر درست کنید. به عنوان مثال از مسیر آشپزخانه تا اتاق را بالشتک بچینید. سپس از کودک بخواهید با قدم گذاشتن روی آن‎ها از اتاق به آشپزخانه و برعکس برود. این تمرین برای حفظ تعادل مناسب است. 

افزایش انعطاف با فیزیوتراپی کودکان

تمرین سوم

در این تمرین از کودک بخواهید نحوه راه رفتن حیوانات مختلف را تقلید کند. در ابتدا خودتان این کار را انجام دهید. می‌توانید نحوه راه رفتن خرگوش، اسب، دایناسور و… را تقلید کنید. اگر کودک شما به فیزیوتراپی برای راه رفتن نیاز دارد، این تمرین می‌تواند مناسب باشد. 

تمرین چهارم

چند استیکر که به سادگی از پوست جدا می‎شوند، به پاشنه پای کودک بچسبانید. یک کاغذ هم روی دیوار بچسبانید. 

از کودک بخواهید تا روی یک توپ تعادل بنشیند. توپ را جلوی دیوار قرار دهید. حال از او بخواهید استیکرها را دانه دانه از کف پای خود جدا کند و به کاغذ روی دیوار بچسباند.

این تمرین برای تقویت عضلات و تعادل مناسب است. 

تمرینات تعادلی فیزیوتراپی کودکان

تمرین پنجم

یک طناب را از یک سر اتاق به سر دیگر آن بکشید. می‎توانید به جای طناب از نخ، بند و… استفاده کنید. طناب را روی زمین قرار دهید. سپس از کودک بخواهید با راه رفتن روی طناب به بخش دیگر اتاق یا خانه برود. 

این تمرین برای تقویت ماهیچه‎های پا، تعادل و هماهنگی مناسب است. 

تمرین ششم

برای اجرای این تمرین به چند عروسک نرم نیاز دارید. عروسک‎ها را روی زمین قرار دهید. سپس در کنار آنها یک کارتن یا کیف و… بگذارید. حال از کودک بخواهید تا عروسک‎ها را با پای خود درون کارتن بگذارد. در هر مرحله باید یک عروسک را درون کارتن قرار دهد. 

تمرین هفتم

از کودک بخواهید به شکم روی تشک دراز بکشد. حال از پشت پاهای او را بگیرید. پاها را کمی بالا بیاورید. کودک باید سعی کند با کمک دستان خود و همچنین کمک شما حرکت کند. 

این تمرین موجب تقویت دست‌ها و شانه‎ها می‎شود. 

فیزیوتراپی کودکان به کمک بازی

تمرین هشتم

این تمرین جز تمرینات فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک است و به آن‎ها کمک می‌کند تا تشویق به راه رفتن شوند. برای اجرای این تمرین کافی است با کودک حباب بازی کنید. مقداری شامپو یا مایع ظرف‌شویی را درون لیوانی پر از آب بریزید و مخلوط کنید. سپس دستان خود را به محلول آغشته کنید و حباب درست کنید.

می‎توانید از دستگاه‎های کوچک مناسب ساخت حباب هم استفاده کنید و آن‎ها را از فروشگاه‎ها تهیه کنید. سپس از کودک بخواهید تا حباب‎ها را با دست خود بترکاند. 

فیزیوتراپی کودکان با توپ

تمرین نهم

برای اجرای این تمرین به یک بادکنک نیاز دارید. بادکنک را باد کنید. سپس روی زمین یا مبل بنشینید و آن را برای کودک بیندازید. کودک هم متقابلاً باید این کار را انجام دهد. هر چه تعداد شما بیشتر باشد، اجرای تمرین هم جذاب‌تر می‎شود. 

برای چالش‎برانگیزتر کردن تمرین می‎توانید بایستید. در مرحله بعدی می‎توانید بادکنک را با کمی فاصله از کودک بیندازید. کودک باید تلاش کند بادکنک را بگیرد تا به زمین برخورد نکند. این تمرین را در محیطی اجرا کنید که وسایل خطرناکی در آن وجود ندارد و فضای کافی وجود دارد. 

بازی های ذهنی در فیزیوتراپی کودکان

تمرین دهم

برای اجرای این تمرین به یک میز مناسب کودکان نیاز دارید. وسایلی را روی میز قرار دهید. به عنوان مثال چند لگو یا اسباب‌بازی روی میز بگذارید. 

سپس از کودک بخواهید تا روی زانوهای خود بنشیند و وسایل روی میز را درون ظرف یا جعبه قرار دهد.

پس از این که کودک توانست این تمرین را به خوبی انجام دهد، در دفعات بعدی از او بخواهید یک زانوی خود را 90 درجه خم کند و این کار را انجام دهد. 

تمرین یازدهم

کودکانی که نمی‌توانند به درستی راه بروند، ممکن است با یک تکیه‌گاه بتوانند این کار را انجام دهند. 

از کودک بخواهید با نگه داشتن دیوار به سمت جلو حرکت کند. خودتان هم پشت او بایستید تا احساس امنیت کند و ترس از افتادن نداشته باشد. به تدریج تعداد قدم‎های کودک را بیشتر کنید. همه چیز بستگی به توانایی کودک دارد. 

تمرین دوازدهم

اگر کودک توانست تمرین یازدهم را به خوبی اجرا کند، می‎توانید به او کمک کنید این تمرین را هم انجام دهد. 

پشت کودک بایستید. به آرامی دور لگن او را با دو دست خود نگه دارید. حال از او بخواهید تا قدم بردارد. او باید بتواند بدن خود را صاف نگه دارد و تعادلش را حفظ کند. با تکرار و تمرین تعداد قدم‎ها را بیشتر کنید. 

برای اطلاع بیشتر درباره فیزیوتراپی می توانید فیزیوتراپی در منزل را مطالعه نمایید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی فیزیوتراپی کودکان پرداختیم. نکته مهمی که در مورد فیزیوتراپی کودک وجود دارد این است که تمرینات سرگرم‎کننده اجرا شوند تا حوصله او سر نرود یا لج نکند. از آنجایی که برخی از کودکان ممکن است تمایلی به اجرای تمرینات نداشته باشند، برگزاری جلسات فیزیوتراپی کودکان در منزل می‌تواند راه حل مناسبی باشد. زیرا محیط خانه برای آن‎ها آشنا است و می‌توانند در اتاق خود، در کنار لوازم خودشان و… تمرینات را اجرا کنند. علاوه بر این، در وقت و هزینه‎های خانواده نیز صرفه‌جویی می‎شود. تیم توان هاب متشکل از فیزیوتراپ‎های مجرب و ماهری است که خدمات خود را در منزل نیز ارائه می‎دهند. علاوه بر این، می‎توانید از پشتیبانی 24 ساعته توان هاب نیز بهره‌مند شوید. 

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع :
premierpediatrictherapy
fusionwebclinic
rockvalleypt

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

سندرم تونل کارپال
سندروم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال یک مشکل بسیار شایع در مچ دست است. وقتی تونل کارپال مچ دست تحریک می‌شود یا آسیب