مزیت‌های ‌گفتار درمانی برای بیماران سکته مغزی

گفتاردرمانی در سکته مغزی

دراین مقاله گفتاردرمانی برای سکته مغزی را بررسی خواهیم کرد. سکته مغزی اغلب منجر به فلج موقتی یا دائمی در یک طرف بدن می‌شود. تعادل، حافظه، گفتار، شناخت و بینایی ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. علاوه بر این، گرفتگی و درد عضلانی از عوارض شایع سکته مغزی است. به دلیل این ‍‍پیامد‌ها، کسانی که از سکته مغزی جان سالم به در برده‌اند، ممکن است در مدیریت کارهای ابتدایی مانند استحمام و لباس پوشیدن مشکل داشته باشند. در نتیجه ممکن است ادامه ایفای نقش‌هایشان در مقام همسر، پدر و مادر و یا کارمند برای آنها چالش برانگیز باشد.

یکی از جدی ترین عوارض سکته مغزی مشکل برقرای ارتباط است و توانایی گفتار در بسیاری از بیماران سکته مغزی کاهش می‌یابد. تحقیقات نشان می دهد حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد بیماران سکته مغزی از افازی (زبان پریشی ) رنج می برند، اختلالی که توانی فرد را برای پردازش زبان معیوب می سازد. اگرچه آفازی (زبان پریشی)  تاثیری بر هوش ندارد، اما میتواند صحبت و فهم دیگران را برای بیمار چالش برانگیز کند. علاوه بر این، مانعی برای توانایی های خواندن و نوشتنشان نیز هست. درباره گفتاردرمانی بزرگسالان چه می دانید ؟ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله گفتاردرمانی برای بزرگسالان را مطالعه نمایید.

نقش گفتار درمانگر

گفتار درمانگرها همچنین به عنوان متخصصان گفتاری شناخته می‌شوند که از اعضای مهم تیم مراقبتی بیمار هستند. گفتار درمان‌گرها قادر به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات مربوط به گفتار، زبان، ارتباطی-شناختی، صدا، توانایی بلع ودیگر مسائل مربوطه هستند. و در نهایت هدف گفتاردرمانگر این است که به بیمار برای به دست آوردن بالاترین سطح زبانی و امکان عملکرد ارتباطی کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های گفتاری و زبانی کودکان در سنین مختلف و روش های گفتاردرمانی مناسب آنها، می توانید به مقالات گفتاردرمانی برای کودک 2 ساله، گفتاردرمانی برای کودک 3 ساله و گفتاردرمانی برای کودک 5 ساله مراجعه نمایید.

گفتار درمانگر‌ها چگونه با بیمار کار می‌کنند؟

گفتار درمانگر مواردی همچون عدم توانایی  در بلعیدن را که تاثیر زیادی بر توانایی بیمار در عملکرد مستقل او دارد، برطرف می‌کند. همانند سایر درمانگران، گفتار درمانگر هر بیمار را ارزیابی  و یک برنامه درمانی تهیه می‌کند. گفتار درمانگر ممکن است با استفاده از روش‌های خاص جهت بازآموزی بازیابی کلمه یا شرکت در گروه درمانی برای بهبود مهارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مکالمه‌ای مانند نوبت گرفتن و توضیح دادن ایده‌ها به بیماری که نقص زبانی دارد، کمک کند. گفتار درمانگر همچنین ممکن است نقشی را با بیمار جهت تمرین صحبت کردن پشت تلفن و یا تعامل با فروشنده خوراروبار بازی کند.

علاوه بر این در توان هاب گفتاردرمانگر‌ها در روند بهبودی بیمار با سایردرمانگر‌ها در ارتباط هستند. و با هم کار می‌کنند تا مطمئن شوند که بیمار بیشترین مراقبت ممکن را دریافت می‌کند. برای مثال گفتار درمانگر ممکن است با یک متخصص کاردرمانی به طور جدی کار کند تا بیمار را برای بازگشت به مدرسه یا کار آماده کند. اگر بیمار به هر کدام از محیط ها برگردد گفتار درمانگر ممکن است با متخصص آموزشی یا کارفرما هماهنگ کند تا محیط یادگیری یا کار را مطابق با نیازهای جدید بیمار تغییر دهد. اگر مهارت‌های شناختی بیمار تحت تاثیر قرار گیرد، گفتار درمانگر ممکن است به بیمار یاد بدهد تا از یک دفتر خاطرات برای ثبت اتفاقات روزانه استفاده کند یا یک سازمان دهنده‌ را برای برنامه ریزی کارهای روزانه پیشنهاد می‌کند. با همکاری بیمار و تیم مراقبتی آن‌ها، گفتار درمانگر تلاش می‌کند تا آگاهی از هرگونه نقص عملکردی را افزایش دهد. در نتیجه شاید بتوان آن‌ها را به طور پیشگیرانه کنترل و برطرف کرد.

همچنین برای اطلاعات درباره کودکان اوتیسم می توانید مقاله گفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم مطالعه نمایید.

مطالعه مقاله گفتاردرمانی سکته مغزی از دست ندهید.

ارزیابی عملکرد بلعیدن

یکی از مهمترین مهارت‌ها برای بازماندگان سکته مغزی توانایی بلعیدن است. این عملکرد به دقت کنترل می‌شود و برای بازگشت آنها به زندگی مستقل‌شان ضروری است. گفتار درمانگر توانایی بلعیدن بیمار را ارزیابی می‌کند و در خصوص حالت مناسب نشستن، شیوه‌ی غذا خوردن، و تغییرات احتمالی در میزان غلظت غذا و نوشیدنی توصیه‌هایی ارائه می‌دهد. همچنین، گفتار درمانگر به بیمار، و خانواده‌اش یا مراقبت کننده در خصوص انطباق لازم آموزش می‌دهد.

می‌خواهید این خدمات را از بهترین درمانگران دریافت کنید؟ برای مشاوره رایگان ثبت درخواست کنید. اطلاعات بیشتر در گفتاردرمانی در منزل توان هاب

همچنین مقاله 5مزیت‌های ‌گفتار درمانی برای بیماران سکته مغزی را می توانید مطالعه نمایید.

یک کاردرمانگر چگونه کمک میکند؟

بهره‌مند شدن از کار درمانی با کیفیت می‌تواند به طور چشمگیری باعث بهبود بیمار سکته مغزی شود. تحقیقات نشان داده است بیمارانی که با کاردرمانگران کار می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که عملکرد خود را در زندگی روزمره باز‌یابند و برای بازگشت به زندگی مستقل آماده‌تر هستند.حضور کاردرمانگران جهت کمک به بیماران برای پیدا کردن راههای جدید زندگی که به نفع خودشان و خانواده‌شان است، ضروری است.

یک کاردرمانگر ارزیابی اولیه را برای تعیین  نیازهای بیمار از نظر رفع کمبود‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي عملکردی انجام می‌دهد. درمانگران منبعی حیاتی برای بازماندگان سکته مغزی هستند چرا که می‌توانند توجه بخصوصی را به آن‌ها داشته باشند و درک درستی از چالش‌‌های جسمی و روحی پس از سکته مغزی دارند. از آنجایی که یک کاردرمانگر زمان هدفمند زیادی را با بیمار می‌گذراند ، اگر بیمار مشکلاتی مربوط به بلعیدن و گقتار داشته باشد، کاردرمانگر می‌تواند مراجعه به یک گفتار درمانگر را توصیه کند. در حالی که بسیاری از بازماندگان بلافاصله پس از سکته مغزی نتایج بزرگی را طی هفته‌ها و ماهها در زمینه گفتاری کسب خواهند کرد، به کمک گفتار درمانگر این امکان وجود دارد که بهبودی زودتر از موعد مقرر انجام گیرد.  

همچنین شما می توانید با 14 تمرین گفتاردرمانی برای کودکان بیشتر آشنا شوید.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

گفتار درمانی منزل کودکان
گفتاردرمانی در منزل کودکان

آیا متوجه شده‌اید که کودک شما علائمی از تأخیر در گفتار را نشان می‌دهد؟ آیا او اغلب کلمات را اشتباه

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل
گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان

گفتار یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند است. بروز مشکل در گفتار می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد.