گفتار درمانی بزرگسالان؛ اختلالات گفتاری و راهکار عملی

گفتاردرمانی برای بزرگسالان

اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان از مشکلات گفتار یا درک زبان رنج می‌برید، ناامیدی و نگرانی‌تان قابل درک است. این مشکل دست می‌گذارد روی مهارت‌های ارتباطی و حضور فرد در اجتماع را با مشکل مواجه می‌سازد. فارغ از اینکه مربوط به مشکلات دوران کودکی باشد یا نتیجه بیماری که اخیرا به آن مبتلا گشته‌اید یا صرفا به‌دنبال کمرنگ‌سازی لهجه یا افزایش اعتمادبه‌نفس خود برای صحبت در جمع هستید، یا بعد از بیماری‌های ناگواری مثل سکته مغزی دچار مشکلات بلع شده‌اید، گفتار درمانی بزرگسالان یک راهکار تخصصی برای بهبود وضعیت شماست. همراه ما باشید تا شما را با جزئیات مرتبط با آن آشنا کنیم.

گفتار درمانی بزرگسالان چیست؟

گفتار درمانی بزرگسالان با هدف بهبود توانایی صحبت کردن و استفاده از سایر مهارت‌های زبانی انجام می‌شود تا فرد در بزرگسالی به‌راحتی بتواند افکار خود را بیان کرده و بفهمد دیگران چه می‌گویند. همچنین می‌تواند مهارت‌هایی مثل حافظه و توانایی حل مشکلات را بهبود ببخشد.

بعضی از افراد برای صحبت کردن و برقراری ارتباط به کمک نیاز دارند، برخی دیگر برای پردازش و درک بهتر زبان به گفتار درمانی نیاز دارند؛ در هر صورت، متخصص و گفتار درمانگر با تجربه، تمریناتی دقیقا متناسب با نیازهای خاص شما در اختیارتان می‌گذارد تا بتوانید از صدای خود به بهترین شکل استفاده کنید، منظور دیگران را به‌ سادگی بفهمید، تسلط خود بر کلمات و استفاده از آنها را بالا ببرید و با وضوح و بیان عالی، به راحتی آب خوردن ارتباط برقرار کنید.

از مزیت‌های جلسات گفتار درمانی بزرگسالان می‌توان به بهبود عزت نفس، استقلال بشتر، درک بالاتر و قدرت بیان ایده‌ها، افکار و احساسات، بهبود کیفیت صدا و نهایتا بهبود کیفیت زندگی افراد اشاره کرد.

کدام بزرگسالان به گفتار درمانی نیاز دارند؟

مشکلات گفتاری بزرگسالان می‌توانند ریشه‌های مختلفی داشته باشد. از سکته مغزی و آسیب‌های غیر مادرزادی گرفته تا مشکلات رشدی، مشکلات روان‌شناختی، ناهنجاری‌های شنوایی، اختلالات صدا و غیره، همه این مسائل می‌توانند در ضعف گفتار و درک زبانی افراد دخیل باشند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم:

۱. گفتار درمانی برای بیماران سکته مغزی

مزیت گفتاردرمانی برای بزرگسالان

اختلالات عصبی مختلف مانند سکته مغزی، آسیب مغزی تروماتیک، بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس می‌تواند منجر به مشکلات اکتسابی گفتار و زبان در بزرگسالان شود. این بیماری‌ها به قسمت‌هایی از مغز آسیب می‌رسانند که مسئول کنترل عملکردهای ارتباطی هستند. همچنین پیشنهاد می دهیم مقاله ‌گفتار درمانی برای بیماران سکته مغزی را از دست ندهید.

۲. گفتاردرمانی برای بیماران با مشکلات رشدی

مشکلات گفتار و زبان در بزرگسالی در بسیاری از مواقع از آسیب‌ها و مشکلات گفتاری دوران کودکی نشات می‌گیرد که درمان نشده و تا بزرگسالی ادامه یافته است. این مشکلات می‌تواند ناشی از ژنتیک، تاخیر در رشد یا تاثیرات اولیه محیط بر کودک باشند.

۳. بیماران با مشکلات روان‌شناختی

عوامل استرس‌زای عاطفی مانند اضطراب یا افسردگی نیز در پیدایش اختلالات گفتاری دخالت دارند. برای مثال اگر لکنت را در نظر بگیریم، معمولا حالات و احساسات فرد بر شدت‌یافتن لکنت تاثیر می‌گذارد.

۴. بزرگسالان با ناهنجاری‌های فیزیکی

برخی از ناهنجاری‌ها یا شرایط فیزیکی مانند شکاف کام یا لب، سرطان حنجره یا ندول تارهای صوتی، می‌توانند بر اندام‌های گفتار تأثیر بگذارند و باعث اختلال در گفتار شوند. این اختلالات بر هماهنگی حرکات لب‌ها، دندان‌ها، زبان و سیستم تنفسی برای تولید صدای گفتاری صحیح تاثیر منفی می‌گذارند.

۵. بیماران با اختلالات شنوایی

کم شنوایی، به ویژه در سنین پایین، می‌تواند دلیل اصلی بروز اختلالات گفتاری باشد؛ زیرا رشد طبیعی گفتار اغلب به توانایی شنیدن کلام خود و کلام دیگران بستگی دارد.

نقش اضطراب و افسردگی در اختلالات گفتاری

۶. بزرگسالان مبتلا به بیماری پارکینسون

این یک اختلال در سیستم عصبی مرکزی است که بر قدرت حرکت افراد تاثیر منفی می‌گذارد. بیشتر بزرگسالان مبتلا به پارکینسون به دلیل داشتن صدای یکنواخت یا خشن، برای بهبود کیفیت و بیان خود به گفتار درمانی نیاز دارند.

۷. بیماران مبتلا به اختلالات صدا

منظور از اختلالات صدا مشکلاتی است که موجب گرفتگی، خستگی، زبری یا حتی از دست دادن موقت قدرت تکلم می‌شوند. این اختلالات بیشتر خوانندگان، معلمان، مربیان و سخنرانان حرفه‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهند و معمولا در اثر استفاده نادرست از صدا، مثلا با فریاد زدن، زور زدن یا صاف کردن مداوم گلو اتفاق می‌افتند.

۸. بزرگسالان ناتوان در سخنرانی عمومی

ترس از صحنه یا صحبت کردن در جمع یک مقوله کاملا آشنا برای بسیاری از بزرگسالان است که با گفتاردرمانی بزرگسالان درمان می‌شوند. افراد مبتلا به این ترس قدرت ایستادن جلوی مردم و صحبت‌کردن برای آنان را ندارند. درحالی‌که آسیب شناس زبان و گفتار می‌تواند اعتماد به نفس و کنترل لازم برای صحبت کردن در چنین شرایطی را به فرد بازگرداند، به او یاد دهد حتی زمانی که استرس وجودش را فرا گرفته، با لحن خوب حرف بزند و حتی از زبان بدن مناسب برای سخنرانی در جمع استفاده کند.

مطالعه مقاله راهنمای جامع درمان لکنت زبان از دست ندهید.

۹. دوره مصرف داروهای مختلف

داروهایی که به دلایل مختلف مصرف می‌کنید عوارض مختلف دارند و یکی از آنها مشکلات گفتاری است. این عوارض بسته به ماهیت درمان و واکنش بدن می‌توانند موقت یا دائمی باشند.

توجه کنید که این فهرست جامع نیست و علت دقیق اختلالات گفتاری بین افراد متفاوت است. ممکن است این عارضه حاصل ترکیبی از عوامل مختلف باشد و تحت تاثیر سن، وضعیت سلامتی و شرایط محیطی شدت متفاوت داشته باشد. بنابراین برای ارزیابی دقیق و طراحی یک برنامه درمانی مناسب، بهتر است هرچه زودتر با یک متخصص آسیب شناس گفتار و زبان مشورت کنید. چراکه متخصص متبحر و باتجربه بهتر از هرکس دیگری می‌تواند راهنمای شما در این مسیر باشد.

گفتار درمانی بزرگسالان حرف ر

یکی از مشکلات گفتاری رایج در بزرگسالی ناتوانی در تلفظ صحیح حرف ر است. این مشکل به‌راحتی اعتماد به نفس را از فرد می‌گیرد و او را نسبت به برقراری ارتباط کلامی دلزده و دلسرد می‌کند. البته همین مشکل به‌ ظاهر ساده می‌تواند نقش پررنگ‌تری بر زندگی فرد بگذارد و فرضا باعث شود که برخی از فرصت‌های شغلی را تنها به دلیل مشکلات تلفظی از دست بدهد. گفتار درمانی بزرگسالان برای این افراد نیز کارآمد و موثر است. پزشک ضمن ارائه راهکارهای مفید به فرد، ممکن است تمریناتی برای خانه هم توصیه کند. مثلا بگویید روزی چند بار نوک زبان را روی سقف دهان به سمت عقب بکشید. این یکی از تمرین‌هایی است که ماهیچه زبان را برای تلفظ درست حرف ر تقویت می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله گفتاردرمانی حرف ر را مطالعه نمایید.

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل

ساده‌ترین راه استفاده از خدمات توانبخشی ملاقات با درمانگر در محیط خانه است. در این صورت نه نیازی به ایاب‌ذهاب تا کلینیک گفتار درمانی است، نه هزینه زیادی صرف مخارج رفت و آمد می‌شود، نه وقت و حوصله بیمار در طول رفت و آمد یا برای انتظار در کلینیک خرج می‌شود. طول دوره گفتار درمانی بزرگسالان بسته به عواملی مثل اختلال گفتاری فرد، زمان تشخیص، شدت اختلال‌، تعداد جلسات در کلینیک و عزم و تعهد فرد برای پیشرفت بستگی دارد. گفتار درمانگر برای کمک به بهبود این مهارت‌ها ترکیبی از تمرینات زبان و دهان، حرکات صورت، بازی با کلمات و مکالمه را به‌کار می‌گیرد تا در طول جلسات درمان هماهنگی مغز و زبان را بالا ببرد. همچنین برای آنکه این بهبودی ادامه‌دار باشد، تمریناتی برای خانه به بیمار توصیه می‌کند.

برای دریافت بهترین خدمات گفتاردرمانی در منزل توسط متخصصان مجرب، تنها کافی است درخواست تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما با شما ارتباط برقرار کنند.

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل

انتخاب بهترین متخصص گفتار درمانی

انتخاب یک گفتار درمانگر با تجربه می‌تواند اعتماد به نفس و کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلالات گفتاری را بالا ببرد. متخصص گفتار درمانی باتجربه در طول جلسات گفتار درمانی ضمن تشخیص ریشه مشکلات گفتاری، برای کمک به کنترل تنفس، بیان و یا کاهش سرعت گفتار تمریناتی توصیه می‌کند که آرام آرام فرد را به‌سمت درک بهتر از سخنان دیگران، ایجاد تناسب و برقراری ارتباط درست هدایت می‌کند. تا زمانی که مراجعات بیمار به کلینیک گفتار درمانی ادامه‌دار است، متخصص گفتار درمانی با انجام ارزیابی‌های دوره‌ای تلاش می‌کند پیشرفت فرد را پیگیری نماید تا از رفع مشکلات و بهبودی قدرت تکلم فرد اطمینان حاصل کند.

همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله گفتار درمانی کودکان را مطالعه نمایید.

کلام پایانی

اگر دوران کودکی‌تان با مشکلات گفتاری سپری شد و حالا، در بزرگسالی و اوج ارتباطات اجتماعی، به‌ خاطر ضعف در مهارت‌های گفتاری به مشکل خورده‌اید، یا اگر اخیرا در اثر بیماری یا هرگونه آسیب دچار این مشکلات شده‌اید، گفتار درمانی بزرگسالان برای شما معجزه می‌کند. با انتخاب یک متخصص باتجربه و متبحر و کمک خواستن از او برای بهبود مهارت‌های زبانی حتی در سنین بزرگسالی می‌توانید با ضعف در گفتار و زبان مقابله کنید و کیفیت زندگی را بهبود ببخشید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

شما چقدر درباره گفتاردرمانی بزرگسالان می‌دانید؟ چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ مشتاق شنیدن نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

منابع:

taharahealth.com

expressable

clevelandclinic

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط

گفتار درمانی منزل کودکان
گفتاردرمانی در منزل کودکان

آیا متوجه شده‌اید که کودک شما علائمی از تأخیر در گفتار را نشان می‌دهد؟ آیا او اغلب کلمات را اشتباه

گفتار درمانی بزرگسالان در منزل
گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان

گفتار یک ابزار ارتباطی فوق‌العاده قدرتمند است. بروز مشکل در گفتار می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد.