فیزیوتراپی پا در منزل

فیزیوتراپی پا در منزل

فیزیوتراپی پا در منزل شامل بخش های زیادی می گردد. از جمله قسمت لگن، زانو، مچ پا و قسمت های پایین تر از مچ پا. در این مطلب تمرکز روی بخش های پایین تر از زانو خواهد بود. برای خواندن مطالب بیشتر در مورد مچ پا، زانو و لگن می توانید به مطالب فیزیوتراپی مچ پا در منزل، فیزیوتراپی زانو در منزل و فیزیوتراپی لگن در منزل مراجعه نمایید.

پا و مچ پا به ما کمک می کنند تا نیروهایی را که در اثر برخورد پای ما به زمین ایجاد می شود (نیروهای واکنش زمین) جذب کنیم. پا و مچ پا همچنین بازخوردهای حسی زیادی را در مورد محیط اطراف به مغز می دهند. اگر تا به حال در این قسمت ها درد داشته اید، می دانید که رفت و آمد می تواند بسیار دشوارتر شود.

انواع زیادی از صدمات وجود دارند که می توانند در این ناحیه از بدن رخ دهند، برخی از صدمات به صورت ناگهانی و ضربه ای هستند مانند پیچ خوردگی، در حالی که سایر صدمات می توانند به تدریج و بدون علت ظاهری مشخصی به یک درد ناتوان کننده تبدیل شوند، مانند التهاب کف پا. در همه موارد، مهم است که درد خود را توسط فیزیوتراپیست، متخصص کایروپراکتیک یا متخصص ارتوپدی مورد اعتماد ارزیابی کنید.

هرچه زودتر به دنبال درمان باشید، سریعتر تسکین درد را به دست خواهید آورد و احتمال اینکه مشکلات بیشتری در زنجیره جنبشی مانند زانو، لگن و حتی ستون فقرات ایجاد شود، کاهش می یابد.

چه چیزی باعث می شود پا و مچ پا منحصر به فرد باشند؟

پا و مچ پا از مفاصل متعددی تشکیل شده اند که با هم کار می کنند اما مستقل عمل می کنند. پا به این ترتیب ساخته شده است تا با سطح زمین سازگار شده و همچنین به عنوان اهرمی برای نیرو و انرژی عمل کند. پا از لحاظ مفاصل به چهار ناحیه تقسیم می شود:

  1. مفصل مچ پا: مفصل بزرگی که مسئول اتصال پا به ساق پا است و به کشش و خم شدن کمک می کند.
  2. مفصل ساب تالار: در زیر مفصل مچ پا در پاشنه پا قرار می گیرد و به حرکت پا به داخل و خارج کمک می کند.
  3. ناحیه میانی تارسال یا میانی پا: قسمت رویی پا است. در اینجا پنج استخوان وجود دارد که با یکدیگر تعامل دارند و اجازه می دهند پای شما حرکت کند و از هم باز شود.
  4. ناحیه جلو پا: شامل استخوان های بلند پا و انگشتان پا است.

در این نواحی رباط های متعدد، ماهیچه های کوچکتر و تاندون های بلندی که از ماهیچه های ساق پا پایین می آیند وجود دارند که به کنترل حرکات مچ پا، پا و انگشتان پا کمک می کنند. یک بافت نواری همبند بزرگی به نام پلانتار فاسیا وجود دارد که قسمت پایینی پا را گسترش می دهد. همه این استخوانها و بافتهای نرم به یکدیگر متصل هستند و همه با هم کار می کنند تا پای شما با مکانیزم مناسب کار کند.

درد مچ پا
درد مچ پا

دلایل درد پا و مچ پا چیست؟

پیچ خوردگی مچ پا

این معمولا شایع ترین آسیب برای مچ پا است. هنگامی که مچ پا به داخل یا خارج می چرخد و از محدوده حرکتی معمولی آن خارج می شود، رباط ها ممکن است بیش از ظرفیت خود کشیده شوند. این پیچ خوردگی ها همچنین می توانند منجر به کشیدگی ماهیچه ها یا حتی شکستگی استخوان ها شوند.

شکستگی مچ پا

اتفاقات مختلفی باعث شکستن پا می شود. به طور معمول، شکستگی با یک رویداد مانند پیچ خوردگی شدید یا افتادن رخ می دهد. همچنین خطر ایجاد شکستگی ناشی از فشار مکرر به صورت نادرست وجود دارد. در برخی موارد، ممکن است پای شما را در اسپلینت قرار دهند و به شما آموزش داده شود که تا زمانی که استخوان شروع به ترمیم نکند، از تحمل وزن خودداری کنید.

در موارد دیگر، شکستگی ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد زیرا ممکن است ترک موجود در استخوان تغییر کرده یا حتی قطعات استخوانی که باید با سنجاق، پیچ و صفحه ترمیم شوند، وجود داشته باشد. اگر متخصص ارتوپدی شما تصور می کند که ممکن است دچار شکستگی شده باشد، با استفاده از عکسبرداری و تشخیص خود برای انجام مداخله جراحی تصمیم گیری می کند.

اگر از ناحیه پا یا مچ پای خود آسیب دیده اید و نمی توانید وزن خود را روی آن تحمل کنید (یعنی بایستید و فشار بیاورید)، بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است برای ارزیابی استخوان های پای شما نیاز به اشعه ایکس باشد.

سزاموئیدیت

این اصطلاحی است که برای توصیف التهاب استخوان های سزاموئید در قاعده انگشت شست پا استفاده می شود. این استخوان ها به اندازه یک هسته ذرت هستند و استخوان های شناوری هستند که در زیر انگشت شست پا در داخل تاندون ها قرار گرفته اند. هدف آنها بهبود انتقال نیرو از طریق تاندون در راه رفتن هنگام کشیدن انگشت پا است. اگر تاندون و استخوان ها تحت فشارهای مکرر قرار بگیرند، ممکن است متورم و تحریک شده و باعث شوند فشار دادن انگشت شست پا دردناک شود.

سندرم تونل تارسال

تونل تارسال نام مسیری است که در قسمت داخلی مچ پا در بالای استخوان داخلی مچ پا قرار دارد و تاندون ها و عصب تیبیال در آن حرکت می کنند. این تونل توسط بافت به نام شبکه خم کننده محافظت می شود. عصب درشت نی در تونل تارسال تقسیم می شود تا حس و عصب دهی به قسمت های مختلف پا را ایجاد کند. در مورد سندرم تونل تارسال، عصب درشت نی در این فضا بر اثر فشرده سازی یا اصطکاک تحریک می شود. درد به وجود می آید و اختلال حسی در کف پا ایجاد می شود.

التهاب تاندون آشیل

این تاندون بزرگترین تاندون موجود در بدن است و ماهیچه های ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند. ماهیچه های ساق پا عضلات بسیار فعالی هستند که هر زمان که ایستاده ایم، راه می رویم یا فعالیت هایی را برای تحمل وزن انجام می دهیم، درگیر می شوند. این تاندون می تواند با فشار زیاد، سفت شدن ماهیچه های ساق پا، سفت شدن استخوان پاشنه و یا انتقال بار نامناسب از طریق اندام تحتانی تحریک یا ملتهب شود.

ایجاد قدرت و سازگاری تدریجی با فعالیت های جدید بسیار مهم است تا تاندون آشیل (و دیگر مفاصل و بافتهای نرم) بتوانند خود را با بارهای جدید تطبیق داده و مقاوم شوند. اگر در انجام این کار عجله شود، ممکن است صدماتی رخ دهد.

التهاب کف پا

بخش کف پا یک نوار بافت همبند قوی است که در قسمت پایینی پا قرار دارد. این بخش با محکم کردن تمام ساختارهای قوس پا، نقش مهمی در ایجاد نیروی رو به جلو و راه رفتن بازی می کند. اگر با راه رفتن بیش از حد با کفش های جدید، در زمین ناهموار یا پیاده روی بیشتر از حد، فشار زیادی به کف پا وارد کنید، ممکن است موقعیتی را تجربه کنید که در آن کف پا آسیب دیده و ملتهب شود.

التهاب کف پا می تواند با قدم های اولیه صبح یا بعد از استراحت در قسمت پایینی پاشنه کاملاً دردناک باشد. درد هنگام ایستادن یا راه رفتن به ویژه در مرحله فشار برای راه رفتن وجود خواهد داشت.

التهاب کف پا
التهاب کف پا

تغییر شکل پا

از نظر بالینی دلایل زیادی برای صافی کف پا وجود دارد. برخی از علل شایع عبارتند از ضعف عضلات پا و زنجیره جنبشی، آسیب قبلی، پیچ خوردگی رباط ها، کفش نامناسب و یا عدم فعالیت. به هر دلیلی که باشد مهم است که روی قدرت عضلات خود کار کنید و در برخی موارد، از یک جفت کفی سفارشی برای تراز کردن بهتر پا و بهبود جذب شوک و انتقال وزن از پایین تنه استفاده کنید.

استفاده از کفی پای مناسب
استفاده از کفی پای مناسب

نورومای مورتون

این حالت زمانی رخ می دهد که عصبی در قسمت پایینی پا گیر می افتد که در فضای بین انگشتان دوم و سوم قرار دارد. این مشکل می تواند باعث سوزش، سوزن سوزن شدن و بی حسی در این ناحیه و گوی پا شود ودر راه رفتن هنگام جدا شدن انگشتان از زمین بدتر می شود. این عارضه با راه رفتن با پای برهنه بدتر می شود.

اسپلینت شین

این اصطلاح رایج برای توصیف سندرم استفاده بیش از حد است که شامل تیبیالیس خلفی و یا ماهیچه های قدامی تیبیالیس است که بر روی استخوان ساق وارد می شوند. این مشکل باعث درد و التهاب در محل اتصال این تاندون ها به استخوان ساق پا می شود. این ماهیچه ها، پا و مچ پا را کنترل می کنند و در راه رفتن، دویدن و پریدن فعال هستند. این عارضه اغلب در دوندگان دیده می شود زیرا جذب نیروی مکرر از طریق پا باعث ایجاد درد می شود. سفتی در قسمت میانی پا، مکانیزم ضعیف، کف پای صاف، همه می توانند در شروع این وضعیت دردناک نقش داشته باشند.

از بین رفتن کلاژن تاندون عضلات پرونئال یا تیبیالیس خلفی

این دو گروه عضلانی در امتداد ساق پا و حلقه های تاندون در هر دو طرف مچ پا قرار گرفته اند تا حرکت و نیرو را کنترل کنند. هر دو تاندون در حمایت از قوس های پا نقش دارند و برای ایجاد تعادل بین نیروها با هم کار می کنند. هنگامی که اختلال حرکتی وجود دارد، یک تاندون معمولاً با ضعیف شدن دیگر تاندون بیش از حد کار می کند. این امر منجر به تحریک یک یا هر دو تاندون می شود که معمولاً در قسمت هایی از مچ پا حلقه می شوند. تقویت و متعادل سازی این عضلات بخش مهمی از روند بهبود است.

متاتارسالژی

متاتارس ها استخوان های بلند در قسمت جلویی پا هستند. اصطلاح “آلژی” از کلمه یونانی به معنی درد گرفته شده است. بنابراین، این وضعیت به صورت درد در قسمت پایین جلوی پا ظاهر می شود. این بیماری ناشی از التهاب و سوزش مفاصل و ساختارهای بافت نرم آن ناحیه است. این عارضه می تواند به دلیل ضعف، مکانیزم ضعیف، کفش نامناسب یا انتقال نامناسب و مکرر بار باشد.

چگونه فیزیوتراپی پا در منزل می تواند مفید باشد؟

فیزیوتراپیست می تواند درمان های شما را شخصی سازی و هدایت کند تا آسیب خاص شما را برطرف کرده و به شما در بهبود سریعتر کمک کند. فیزیوتراپی پا در منزل می تواند شامل کنترل درد با مدالیته های درمانی، طب سوزنی یا سوزن خشک، درمان های دستی برای بهبود سفتی مفاصل علاوه بر قدرت، انعطاف پذیری و کنترل حرکتی از طریق تمرینات درمانی فردی باشد. رهاسازی بافت نرم نیز مهم است و ممکن است به ماساژ درمانی برای کاهش تون عضلات و آرامش سیستم عصبی نیاز داشته باشد.

اگر آسیب پای شما شدید است و جابجایی را برایتان مشکل نموده است، به شما پیشنهاد می کنیم که خدمات فیزیوتراپی در منزل را دریافت کنید.

روند بهبود درد پا و مچ پا با استفاده از فیزیوتراپی پا در منزل چقدر طول می کشد؟

بسته به علت ، شدت و بافت آسیب دیده، بهبودی می تواند چند هفته تا چند ماه طول بکشد. درک آنچه اتفاق می افتد و همچنین اینکه در اسرع وقت از یک متخصص فیزیوتراپی به دنبال راهنمایی و درمان باشید بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که با برنامه فیزیوتراپی خود صبور و سازگار باشید و از توصیه های فیزیوتراپیست پیروی کنید. به خاطر داشته باشید که فیزیوتراپیست شما به طور مرتب این نوع بیماری ها را درمان می کند و در نتیجه به شما کمک می کند تا در اسرع وقت بهبود پیدا کنید.

بهترین تمرینات فیزیوتراپی پا در منزل کدامند؟

یک برنامه جامع فیریوتراپی پا در منزل باید شامل تمرینات دامنه حرکتی، تقویت، انعطاف پذیری و تعادل باشد. این تمرینات باید بر اساس نیازها و اهداف خاص شما تنظیم شوند. برخی از رایج ترین تمرینات در زیر ذکر شده است. اینها به شما کمک می کند تا شروع کنید. با این حال، این تمرینات باید تنها در صورت احساس راحتی انجام شوند و در صورت افزایش درد در طول و یا پس از آن باید اصلاح و یا متوقف شوند. همیشه به علائم بدن خود دقت کنید و برای راهنمایی های فردی تر با پزشک مورد اعتماد خود مشورت کنید.

هنگام تمرکز بر بازآموزی حرکتی، لطفاً تمرینات تجویز شده را با توجه کامل به فرم، به شیوه ای آهسته و کنترل شده انجام دهید. سعی کنید تعداد ست ها و تکرار در هر ست را رعایت کنید.

  • تمرینات تقویت کننده با نوار کشی
  • تمرینات بلند کردن ساق پا
  • تعادل تک پا
  • کشش ساق پا
تمرینات فیزیوتراپی پا
تمرینات فیزیوتراپی پا

5 تمرین فیزیوتراپی پا در منزل برای قسمت ران

درد پا در قسمت ران، بی قراری و احساس سوزن سوزن شدن بسیار رایج است. با افزایش سن، ماهیچه ها و استخوان های ما نیز رو به زوال می کنند. درد و ناراحتی همچنین می تواند در نتیجه جراحات و شیوه زندگی بد باشد. از این رو، فیزیوتراپی رایج ترین و مؤثرترین برنامه درمانی است که می تواند به افراد در هر سنی کمک کند. یک مطالعه در دانمارک که بر روی زنان مبتلا به پوکی استخوان انجام شد، نشان داد که بیمارانی که تحت فیزیوتراپی همراه با داروهای معمولی قرار می‌گرفتند، در مقایسه با افرادی که تحت فیزیوتراپی قرار نمی‌گرفتند، تنها در 10 هفته کیفیت زندگی بهتری داشتند.

در اینجا 5 تمرین که می توانند درد عضلانی و ناراحتی ران پا را کاهش دهند، آورده شده است.

اسکات تک پا

  • با ایستادن روی یک پا شروع کنید.
  • باسن خود را به سمت عقب فشار دهید، مثل اینکه می خواهید بنشینید و زانوی خود را در حالت اسکات تک پا خم کنید.
  • به آرامی به موقعیت شروع بازگردید.
  • اطمینان حاصل کنید که زانوی خود را با مرکز پای خود در یک راستا نگه می دارید.
اسکات تک پا
اسکات تک پا

پل با توپ

  • به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید و یک توپ یا بالش بین آنها قرار دهید.
  • باسن و شکم را منقبض کنید تا باسن از روی زمین بلند شود. همانطور که باسن را بلند می کنید، توپ را بین پاها فشار دهید.
  • چند ثانیه در بالا نگه دارید و در حالی که پایین می آیید رها کنید.

پل تک پا

  • به پشت دراز بکشید و زانو ها را در حدود 90 درجه خم کنید.
  • یک پا را از زمین بلند کرده و با فشار دادن عضلات لگن، باسن را به سمت بالا فشار دهید و به آرامی پایین بیاورید.
  • مطمئن شوید که قسمت پایین کمر را قوس ندهید.
  • در صورت نگرانی از افتادن، می توانید از یک صندلی استفاده کنید تا هنگام پایین رفتن روی آن قرار بگیرید.

کشش دو زانو تا قفسه سینه

  • به پشت دراز کشیده و هر دو زانو را با هم بالا بیاورید و دستان خود را زیر زانو در بالای ساق پا قرار دهید.
  • جای دیگری که می توانید دست ها را قرار دهید، پشت ران است. به آرامی زانوهای خود را به سمت قفسه سینه بیاورید، ده ثانیه نگه دارید، سپس به حالت اولیه برگردید.

تمرین اکستنشن کامل زانو

  • با نشستن روی یک صندلی که ارتفاع آن به گونه ای است که زانوها می توانند تا زاویه نود درجه خم شوند شروع کنید. به آرامی پا را بالا بیاورید تا افقی شود.
  • پنج ثانیه نگه دارید و به آرامی اجازه دهید به زمین برگردد. با پای دیگر تکرار کنید. سعی کنید حداکثر باری که می توانید، حرکت را تکرار کنید.

برای دریافت بهترین خدمات فیزیوتراپی در منزل، کافی است بر روی لینک آن کلیک کرده و درخواست تماس خود را ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار کرده و مشاوره های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

توان هاب، سلامتی شما دغدغه ماست

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط