کفش طبی چیست؟ معرفی کامل انواع آن

کفش طبی چیست

اگر جزء افرادی هستید که از اختلالات پا و یا مشکلات ستون فقرات رنج می‌برند، احتمالا به استفاده از کفش‌های ارتوپدی فکر کرده‌اید. با این حال آیا می‌دانید کاربرد کفش طبی چیست و چه مزایایی دارد؟ آیا هزینه کردن برای خرید کفش طبی واقعا ارزشش را دارد یا بیش از حد در مورد این محصول ارتوپدی تبلیغ شده است؟ اگر سوالات اینچنینی ذهن‌تان را مشغول کرده است، مطلب امروز ما را از دست ندهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که کفش طبی چیست و چه انواع و مزایایی دارد.

کفش طبی چیست 

اول از همه به این سوال پاسخ می‌دهیم که کفش طبی چیست! انواع کفش طبی ارتوپدی، کفش‌هایی هستند که برای ارائه پشتیبانی مطلوب و قرار دادن پاها در موقعیت آناتومیک مناسب به منظور ارتقای سلامت بهینه پا طراحی شده‌اند. کفش‌های طبی سفارشی اغلب به طور خاص برای درمان بیماری‌هایی که باعث ایجاد درد پا می‌شوند (مانند التهاب کف پا، نوروم مورتون، انگشت چکشی، انحراف شست و نوروپاتی) طراحی می‌شوند.

برای ساخت کفش طبی سفارشی از روش‌های نظیر اسکن پا و قالبگیری پا استفاده می‌شود. کفش‌های ارتوپدی معمولاً با جعبه پنجه پهن، ساپورت قوس کف پا و ضربه گیر ساخته می‌شوند تا از پاهای شما حمایت کنند و فشار وارد بر مفاصل و رباط ها را کاهش دهند.

کفش های ارتوپدی

کدام مشکلات پا به کفش طبی نیاز دارند؟

بسیاری از مشکلات رایج پاها را می‌توان با استفاده از کفش‌های طبی مناسب کنترل یا درمان کرد. رایج‌ترین اختلالات پا که به استفاده از کفش طبی نیاز دارند، عبارتند از:

  • پاهای بد شکل یا متورم: هالوکس والگوس، بدشکلی انگشتان پا.
  • کف پای صاف یا گود
  • پای دیابتی
  • نوروم مورتون (گرفتگی و گزگز انگشتان پا)
  • متاتارسالژی (درد زیر پنجه و انگشتان پا)
  • خار پاشنه
  • پینه و زخم پا

پیشنهاد می دهیم درباره کفی خار پاشنه بیشتر آشنا شوید.

مزایا کفش طبی چیست

شاید بپرسید که مزایای استفاده از کفش طبی چیست و آیا ارزش آن را دارد که برای خرید کفش ارتوپدی هزینه کنید؟ 

کفش‌های ارتوپدی مزایای مختلفی ارائه می‌دهند که می‌توانید از آنها بهره ببرید، از جمله: 

تسکین درد پا: کفش‌های ارتوپدی، کفش‌هایی هستند که مشخصا برای کاهش ناراحتی و درد پا ساخته شده‌اند. آنها سیستم لایه گذاری (padding) و پشتیبانی اضافی ارائه می‌دهند که هر دو این موارد می‌توانند به کاهش استرس وارد شده به پاها کمک کنند.

بهبود پوسچر: پوشیدن کفش‌های طبی می‌تواند پوسچر شما را بهبود بخشد زیرا آنها پشتیبانی کافی و مناسبی از پاها و مچ پا ارائه می‌دهند. کمردرد و ناراحتی گردن، دو مورد از شایع‌ترین شکایات مربوط به پوسچر بد بدن هستند. کفش طبی می‌تواند به جلوگیری از این عوارض و رفع آنها کمک کند.

افزایش ثبات: کفش‌های طبی با ایجاد ثبات اضافی می‌توانند برای افرادی که در تعادل یا هماهنگی خود مشکل دارند، بسیار مفید باشند. افزایش ثبات به بهبود ایمنی و جلوگیری از بروز سوانحی نظیر افتادن در حین راه رفتن یا انجام سایر فعالیت‌ها کمک خواهد کرد.

بهبود گردش خون: گردش خون ضعیف و نامناسب در میان سالمندان و مبتلایان به دیابت بسیار شایع است. پوشیدن کفش‌های طبی در بهبود گردش خون و کاهش تورم پاها و مچ پا بسیار موثر است.

کاهش ریسک آسیب دیدگی: کفش‌های ارتوپدی با افزایش پشتیبانی و تقویت ثبات به کاهش احتمال آسیب دیدگی در حین انجام فعالیت‌های سنگین کمک می‌کنند. افرادی که سابقه آسیب دیدگی مچ پا یا زانو دارند، به میزان قابل توجهی از این مزیت سود خواهند برد.

بهبود سلامت کلی: کفش‌های ارتوپدی می‌توانند برای سلامت عمومی شما نیز مفید باشند؛ زیرا علاوه بر بهبود سلامت پا، فشاری که هم‌ترازی نامناسب پا به بقیه بدن وارد می‌کند را کاهش می‌دهند.

ظاهر شیک و جذاب: در حالی که قبلا کفش‌های ارتوپدی ظاهر ناخوشایندی داشتند، اما دیگر اینطور نیست! امروزه گزینه‌های شیک بسیاری هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها وجود دارد، بنابراین مجبور نیستید ظاهر کفش را فدای سلامت پاهایتان کنید. 

پوشیدن کفش های طبی مناسب

انواع کفش طبی

حال که متوجه شدید کفش طبی چیست، بهتر است با انواع کفش طبی آشنا شوید. تا چندین سال قبل، کفش‌های طبی تنوع بسیار محدودی داشتند و گرانقیمت بودند اما امروزه انواع مختلفی از کفش طبی وجود دارد که هر یک برای شرایط خاصی مناسب هستند و ظاهر جذاب و قیمت مناسبی دارند. رایج‌ترین انواع کفش طبی شامل موارد زیر هستند.

  • کفش طبی با زبانه پددار: این نوع از کفش‌های طبی در قسمت زبانه دارای پد یا بالشتک هستند. کفش‌های طبی با زبانه پددار معمولا توسط افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دارای مشکلات تاول یا پینه در قسمت روی پاها هستند. پد اضافی در زبانه این کفش‌های طبی، فشار وارد بر روی پا را کاهش می‌دهد و جلوی تشدید مشلات فعلی را می‌گیرد.
  • کفش طبی دیابتی: کفش‌های طبی دیابتی برای کاهش مشکلات پا در افراد مبتلا به دیابت طراحی شده‌اند. لایه درونی این کفش‌ها از مواد نرم ساخته شده و بدون دوخت‌های برجسته است. در طراحی کفش‌های دیابتی، فضای بیشتری برای انگشتان تعبیه شده تا آنها تحت فشار قرار نگیرند و به خوبی حرکت کنند. کفش طبی دیابتی دارای کفی‌های سبک و منعطف و همچنین لبه‌های کشسان است که فشار وارد بر پاها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • کفش‌های ارتوپدی مجلسی: این کفش‌ها معمولاً از چرم یا مواد سفت دیگر ساخته شده و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که شبیه کفش‌های مجلسی معمولی باشند. آنها دارای پاشنه کم و یک کفی سفت برای ایجاد حمایت و ثبات هستند.
  • کفش‌های ارتوپدی ورزشی: این کفش‌ها برای آن دسته از افراد مبتلا به مشکلات پا که در هنگام ورزش به حمایت اضافی نیاز دارند، طراحی می‌شوند. آنها کفی ضخیمی دارند و اغلب دارای ویژگی‌های اضافی مانند کوشنینگ (ضربه گیر) و بندهای چسبی برای کمک به نگه داشتن پا در جای خود هستند.
  • صندل‌های ارتوپدی: صندل‌های ارتوپدی برای استفاده در تابستان مناسب هستند زیرا امکان تهویه مناسب پاها را فراهم می‌کنند. آنها کفی ضخیمی دارند و برای حمایت از پاها و جلوگیری از لغزیدن آنها معمولا دارای سگک و یا بندهای چسبی هستند.
  • کفش‌های ارتوپدی اسلیپر: اسلیپرهای طبی برای افراد مسن یا کسانی که در خم کردن مچ پا مشکل دارند، مناسب هستند. آنها معمولا از مواد نرمی مانند جیر یا پشم گوسفند ساخته می‌شوند و برای جلوگیری از لغزش و افتادن دارای کفی مقاوم در برابر لغزش هستند.
  • کفش‌ ارتوپدی واکر: کفش‌های ارتوپدی واکر برای افرادی طراحی شده است که به ثبات بیشتری در هنگام راه رفتن نیاز دارند. آنها یک کفی پهن دارند که به نگه داشتن پا در جای خود کمک می‌کند و اغلب ویژگی‌های دیگری مانند جذب ضربه دارند که در کاهش فشار وارد بر پاها و مفاصل موثر است.
  • کفش‌ ارتوپدی بوت: کفش‌های ارتوپدی بوت برای افراد مبتلا به مشکلات پا که در هنگام ایستادن یا راه رفتن به حمایت بیشتری نیاز دارند، طراحی شده‌اند. آنها دارای یک پاشنه بلند و یک کفی سفت برای ایجاد پشتیبانی و ثبات هستند و اغلب دارای ویژگی‌های اضافی مانند کوشنینگ (ضربه گیر) و عایق برای گرم نگه داشتن پا در شرایط آب و هوایی سرد هستند.
  • کفش طبی کودکان: کفش‌های ارتوپدی کودکان به طور خاص برای پای بچه‌ها طراحی شده‌اند که از نظر اندازه و شکل با پای بزرگسالان تفاوت قابل توجهی دارد. آنها در سبک‌های مختلفی از جمله کفش‌های کتانی، صندل، چکمه و کفش مجلسی عرضه می‌شوند و دارای ویژگی هایی مانند کفی انعطاف پذیر و جذب ضربه برای محافظت از پاهای در حال رشد در برابر فشار هستند.

ارتوپدی فنی چیست؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

کفش های طبی دیابتی

کفش طبی ارتوپدی زنانه

کفش ارتوپدی زنانه برای خانم‌های مبتلا به مشکلات پا طراحی شده‌اند. کفش ارتوپدی زنانه انواع مختلفی دارد که هر یک کاربرد بخصوصی دارند.

رایج‌ترین انواع کفش طبی زنانه شامل موارد زیر هستند:

  • کفش طبی زنانه جلوی پا: مناسب برای افرادی که دارای تورم انگشتان پا یا زخم پا هستند.
  • کفش طبی ارتوپدی زنانه دریچه دار: این نوع کفش‌های طبی در قسمت بالایی خود دارای سگک‌هایی هستند که پوشیدن کفش را آسان‌تر می‌کند.
  • کفش طبی زنانه پاشنه تا انگشت: مناسب برای افراد مبتلا به آرتروز مچ پا و بیمارانی که تحت جراحی مچ پا قرار گرفته‌اند.
  • کفش ارتوپدی زنانه کشی: مناسب برای بیماران مبتلا به انگشت چکشی
  • کفش طبی زنانه گوه ها: مناسب برای افراد مبتلا به اختلالات کف پا
  • کفش ارتوپدی زنانه با پد حائل: در این نوع کفش‌های طبی که اغلب خارجی هستند، مواد متراکم به کنار یا بخش میانی کفش اضافه شده است. این پدها با پشتیبانی از پاها و ایجاد کنترل بیشتر در هنگام راه رفتن می‌توانند در درمان اختلالات کمر و اختلالات مچ پا معکوس موثر باشند.
  • کفش ارتوپدی زنانه با پاشنه اصلاح شده: استفاده از مواد فشرده و نرم‌تر برای قسمت پاشنه و کف کفش باعث می‌شود که این نوع کفش طبی برای خانم‌های مبتلا به درد مفاصل و کمر درد مفید باشد.
  • کفش طبی زنانه بالابر: مناسب برای افرادی که یک پای آنها کوتاه‌تر از پای دیگر است.
کفش ارتوپدی زنانه با پاشنه اصلاح شده

 پیشنهاد می شود مقاله ارتوپدی فنی کودکان را مطالعه نمایید.

کفش طبی ارتوپدی مردانه

کفش ارتوپدی مردانه در انواع مختلفی ساخته می‌شود. با این حال تمام انواع کفش طبی مردانه دارای یکسری ویژگی‌های مشترک هستند. به عنوان مثال کفش‌های طبی مردانه، زیره استاندارد و کفی نرم و طبیعی دارند. همچنین آنها قوس کف پا را به خوبی پوشش می‌دهند و از فشار وارد بر ستون فقرات و مفاصل می‌کاهند. 

رایج‌ترین انواع کفش طبی مردانه شامل موارد زیر هستند:

  • کفش طبی خارپاشنه مردانه
  • کفش طبی مردانه پس از جراحی
  • کفش طبی مردانه ضد لغزش
  • کفش ارتوپدی مردانه پنجه پهن
  • کفش طبی مردانه اسپرت
  • کفش طبی مردانه چرمی
کفش های طبی مردانه

حرف آخر

اگر نمی‌دانید کفش طبی چیست، بهتر است بدانید که کفش‌های ارتوپدی به طور خاص برای حمایت از پا، مچ پا و ساق پا طراحی شده‌ا‌ند. آنها می‌توانند به کاهش درد، جلوگیری از آسیب و افزایش گردش خون کمک کنند. بسیاری از کفش‌های ارتوپدی برای کمک به افراد مبتلا به مشکلات خاصی پا مانند فاشیای کف پا، نوروپاتی دیابتی، آرتریت، جراحات و … طراحی و ساخته می‌شوند.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع :
kurufootwear
theshoedoctor
podexpert

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط