گفتاردرمانی حرف ر؛ انواع تمرینات و نحوه تلفظ

گفتاردرمانی حرف ر

تلفظ حرف «ر» می‌تواند برای بسیاری از کودکان چالش‌برانگیز باشد. زیرا نحوه تولید صدای این حرف به حروف دیگری بستگی دارد که با آن ترکیب می‌شوند. در واقع، حروف و صداهای دیگر باعث تغییر نحوه بیان آن می‌شوند. به همین دلیل برخی از کودکان و حتی افراد بزرگسال در تلفظ این صدا مشکل دارند. برای حل این مشکل می‌توان از گفتار درمانگران کمک گرفت. گفتاردرمانی حرف ر را حتی در منزل هم می‌توان انجام داد. در این مقاله قصد داریم به بررسی گفتاردرمانی حرف ر بپردازیم و روش‌های رفع این مشکل را آموزش دهیم. با ادامه این مطلب از توان هاب، همراه ما باشید.

نحوه تلفظ حرف «ر»

به طور کلی حرف ر با بالا آوردن زبان در بخش پشتی دهان ایجاد می‌شود. در حالی که قسمت عمده زبان روی سقف دهان و بین کام سخت و کام نرم قرار دارد، نوک زبان درست زیر کام سخت معلق است. تلفظ حرف ر در دسته صدای خاموش قرار نمی‌گیرد. یعنی صدای ر با لرزش تارهای صوتی تولید می‌شود و اگر دست را روی گلوی خود بگذارید، متوجه ارتعاشات خواهید شد.

از آنجایی که صدای ر هم برای صحبت کردن و هم برای آموزش بسیار چالش‌برانگیز است، بسیار مهم است که روند یادگیری فرزند خود را به صورت تخصصی دنبال کنید. تشخیص زودهنگام مشکل نیز می‌تواند رفع آن را ساده‌تر کند. بهترین کار کمک گرفتن از گفتاردرمانی است. زیرا گفتار درمانگران به صورت تخصصی مشکل را بررسی و رفع می‌کنند. گفتار درمانگران تیم توان هاب نیز خدمات خود را در منزل ارائه می‌دهند. یعنی دیگر نیازی نیست برای رسیدن به کلینیک وقت بگذارید و هزینه کنید، در صف نوبت یا ترافیک بمانید و… . گفتار درمانگر به منزل شما می‌آید و جلسات را در منزل برگزار می‌کند.

اشتباهات گفتاری و تلفظ نادرست توسط کودک

کودک از چه سنی می‌تواند صدای ر را تولید کند؟

هر کودکی بر اساس جدول زمانی خود رشد می‌کند. اشتباهات گفتاری و تلفظ نادرست در زمان رشد و تکامل رایج است. با این حال، نقاط عطف رشد و محدوده سنی وجود دارد و انتظار می‌رود کودکان در یک بازه سنی بر صداهای خاصی تسلط پیدا کنند. کودکان معمولاً از دو و نیم سالگی شروع به ادای صدا ر می‌کنند و باید تا هفت سالگی به آن تسلط پیدا کنند. اگر کودک شما هشت ساله است و هنوز نمی‌تواند صدا را درست تلفظ کند، اکیداً توصیه می‌شود که از یک گفتار درمانگر کمک بگیرید تا به کودک شما در این زمینه کمک کند.

عدم تلفظ صحیح حروف می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس کودک شود و او را به فردی منزوی تبدیل کند. نکته مهم دیگر این است که بهتر است تا سن 7-8 سالگی صبر نکنید و وقتی می‌بینید کودک نمی‌تواند صدا را تلفظ کند، زودتر برای درمان اقدام کنید. مثلاً 5 سالگی سن مناسبی برای شروع درمان است. در بسیاری از موارد، کودک هر چه زودتر از یک گفتار درمانگر کمک حرفه‌ای دریافت کند، پیشرفت بهتری خواهد داشت.

پیشنهاد می کنیم مقاله گفتاردرمانی حروف را از دست ندهید.

عدم تلفظ صحیح حروف توسط کودک

گفتاردرمانی حرف ر با کمک تمرینات کلامی

برای تلفظ راحت‌تر صدای ر معمولاً از یک مصوت کمک گرفته می‌شود؛ زیرا این صدا با توجه به عوامل مختلفی می‌تواند تغییر کند. به عنوان مثال، گفتار درمانگر از فرد می‌خواهد تا صدای EEEE را به شکل طولانی و ممتد تلفظ کند. پس از چند ثانیه صدا را به حرف ر متصل می‌کنند. حال درمانگر از او می‌خواهد تا صدای EEERRRR را تلفظ کند. فرد باید بتواند از طریق صدای E حرف ر را تلفظ کند و آن را به این صدا تبدیل کند. همین کار را با حروف صدادار دیگر نیز تمرین می‌کنند.

همچنین با مقاله ای دیگر از گفتار درمانی حروف با عنوان گفتاردرمانی حرف ز بیشتر آشنا شوید.

گفتاردرمانی حرف «ر» با استفاده از تمرینات بصری

صدای ر در داخل دهان ایجاد می‌شود و سپس با حرکت زبان به بیرون هدایت می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا دیدن نوع تلفظ برای فرد دشوار شود. یک گفتار درمانگر ماهر به خوبی می‌تواند چنین موقعیتی را مدیریت کند. برای کمک به این امر از نشانه‌های بصری استفاده می‌شود تا فرد بتواند حرکت زبان را درک کند. به عنوان مثال، می‌توان با کمک دست‌ها نحوه حرکت زبان در حین تلفظ صدای ر را نشان داد.

گفتاردرمانی حرف ر با استفاده از تمرینات بصری

نکاتی در مورد گفتاردرمانی حرف ر در منزل

گفتار درمانگران که در منزل خدمات خود را ارائه می‌دهند، نحوه استفاده از لوازم خانه در جهت یادگیری کودک و ارائه آموزش در حین کارهای روزمره را نیز به والدین یاد می‌دهند. به عنوان مثال، والدین می‌توانند از تلویزیون به عنوان ابزاری آموزشی استفاده کنند. وقتی فرزندتان در حال تماشای تلویزیون یا فیلم است، از او بخواهید به حرف‌های شخصیت‌ها گوش دهد و کلمات یا عبارات را برای شما تکرار کند یا وقتی به رستوران یا خرید می‌روید، به دنبال فرصت‌هایی برای تمرین آموزش‌های گفتار درمانگر باشید. از کودک بخواهید تا به چیزهایی که حرف «ر» را در خود دارند، اشاره کند.

شما همچنین می توانید مقاله گفتار درمانی کودکان را مطالعه نمایید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی گفتاردرمانی حرف ر پرداختیم و روش‌های انجام این کار را توضیح دادیم. بهترین راه برای گفتاردرمانی استفاده از خدمات متخصصان در منزل است. تیم توان هاب نیز این خدمات را در منزل ارائه می‌دهد و شما می‌توانید بدون نگرانی در مورد هزینه‌ها و زمان رفت و آمد، از این خدمات در خانه خودتان بهره‌مند شوید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط