گفتاردرمانی حروف الفبا (چ، خ، ز، ر، س و…)

گفتار درمانی حروف

گاهی افراد در بیان و تلفظ برخی حروف دچار مشکل می‌شوند. این مسئله در کودکان بیشتر دیده می‌شود. اگر تلفظ صحیح کلمات به آنها آموزش داده نشود، ممکن است کلمات را نادرست ادا کنند و در بیان و مکالمه با دیگران به مشکل بخورند. حتی این مسئله می‌تواند اعتماد به نفس آن‌ها را کاهش دهد و باعث شود تا تبدیل به انسان‌هایی کم حرف و منزوی شوند. به همین دلیل پیدا کردن راه‌حلی برای این مشکل ضروری است. بهترین راه، کمک گرفتن از گفتاردرمانی است. گفتار درمانگران به خوبی می‌دانند که مشکل هر حرف را چگونه برطرف کنند. برای همین در صورتی که احساس کردید کودک شما نمی‌تواند حرفی را درست ادا کند، بهتر است فوراً به گفتار درمانگر مراجعه کنید. در این مقاله می‌خواهیم به گفتاردرمانی حروف مختلف بپردازیم و فواید این کار را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آیا برای تمام حروف گفتاردرمانی وجود دارد؟

فرقی ندارد که فرد در چه حرفی دچار مشکل است، گفتار درمانگران می‌توانند مشکل او را با چند جلسه برطرف کنند. البته میزان جلسات گفتاردرمانی حروف بستگی به شخص دارد. به عنوان مثال، ممکن است مشکل یک فرد با 4 جلسه رفع شود؛ اما مشکل دیگری کمی بیشتر طول بکشد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم از گفتاردرمانی در منزل استفاده کنید. تیم توان هاب دارای گفتار درمانگران مجربی است که خدمات خود را در منزل ارائه می‌دهند. این گونه دیگر نیازی نیست نگران رفت و آمد و هدر رفتن وقت باشید. به خواست شما تمامی جلسات در منزل برگزار می‌گردند.

گفتاردرمانی حرف چ

برخی از افراد در تلفظ حرف «چ» دچار مشکل می‌شوند. معمولاً کودکان حرف دیگری را جایگزین حرف چ می‌کنند. گفتاردرمانی حرف چ می‌تواند مشکل این افراد را رفع کند.

گفتاردرمانی حرف خ

حرف خ از آن دسته حروف است که نمی‌توان نحوه تلفظ آن را از روی لب‌ها تشخیص داد. این حرف با انتهای زبان ما ادا می‌شود. به همین دلیل آموزش این حرف می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. یک گفتار درمانگر ماهر به خوبی می‌تواند با فعالیت‌های جذاب و خلاقانه این مشکل را برطرف کند. در همین رابطه پیشنهاد می دهیم مقاله گفتاردرمانی حرف خ را از دست ندهید.

گفتاردرمانی حرف ز

آموزش گفتاردرمانی حرف ز

تلفظ حرف «ز» برخلاف حرف «خ» مشخص‌تر است. یعنی می‌توان از روی حالت دندان‌ها و لب‌ها متوجه نحوه تلفظ آن شد. برای همین گفتاردرمانی این حرف نیز معمولاً راحت‌تر است. یکی از راه‌های آموزش حرف ز به کودکان اجرای نمایش است. کودک و گفتار درمانگر می‌توانند نقش دو زنبور را بازی کنند و با تمرین صدای زنبور، این حرف نیز به کودک آموزش داده شود. مقاله گفتاردرمانی حرف ز را مطالعه نمایید.

گفتاردرمانی حرف ر

آموزش حرف ر نیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. علت این است که حرف ر معمولاً تحت تأثیر حروف متصل به آن، مصوت‌ها و جایگاهش در کلمه قرار می‌گیرد. به همین دلیل هم آموزش آن نیاز به مهارت و تجربه دارد. همچنین مقاله گفتاردرمانی حرف ر را مطالعه نمایید.

گفتاردرمانی حرف س

نحوه تلفظ حرف س و ز بسیار شبیه به هم است. به همین دلیل گفتار درمانگر می‌تواند برای گفتاردرمانی حرف «س» از نحوه بیان حرف «ز» کمک بگیرد و کودک را راهنمایی کند تا «س» را درست تلفظ کند. در این رابطه مقاله ای موجود است با نام گفتاردرمانی حرف س که می توانید مطالعه نمایید.

گفتاردرمانی حرف ش

یکی از بهترین راه‌ها برای گفتاردرمانی حرف ش، استفاده از علامت سکوت است. وقتی می‌خواهیم به کسی بگوییم که آرام حرف بزند و ساکت باشد، انگشت اشاره را جلوی دهان می‌گذاریم و می‌گوییم: ششششش. حال نکته مهم این است که کودک یاد بگیرد این صدا را بدون امتداد و به صورت تکی بیان کند. همچنین مقاله گفتاردرمانی حرف ش از دست ندهید.

استفاده از علامت سکوت برای گفتاردرمانی

گفتاردرمانی حرف ق

تلفظ حرف «ق» همانند حرف «خ» با انتهای زبان انجام می‌شود و آموزش این حرف نیز به مهارت و تجربه نیاز دارد. مقاله گفتاردرمانی حرف ق نیز اطلاعات بیشتری دراختیار شما قرار می دهد.

گفتاردرمانی حرف ک

«ک» یک حرف خاموش است؛ یعنی برای تلفظ آن تارهای صوتی ارتعاش پیدا نمی‌کنند. برای تصحیح تلفظ این حرف می‌توان از یک نگهدارنده زبان استفاده کرد. گفتاردرمانگر با یک وسیله همانند چوب بستنی آن بخش از زبان را که در حین تلفظ باید پایین بماند، فشار می‌دهد تا کودک بتواند حرف را تلفظ کند. پس از تمرین و تکرار کودک می‌تواند بدون وسیله نگهدارنده این کار را انجام دهد. مقاله گفتاردرمانی حرف ک از دست ندهید.

گفتاردرمانی حرف گ

حرف گ بر خلاف حرف ک حالتی ارتعاشی دارد. یعنی اگر دست خود را روی گلو بگذارید، متوجه ارتعاش تارهای صوتی می‌شوید. همچنین مقاله گفتار درمانی حرف گ را مطالعه نمایید.

گفتاردرمانی حرف ل

برای گفتاردرمانی حرف ل نیز باید نحوه قرارگیری زبان و نزدیک شدن آن به دندان‌ها را به شخص آموزش داد. گفتار درمانگر حالت زبان و دندان‌ها را به فرد یاد می‌دهد. با تکرار و تمرین فرد یاد می‌گیرد که چگونه این حرف را تلفظ کند.

گفتاردرمانی حرف ل

گفتاردرمانی حرف ژ

معمولاً کودکان به جای حرف «ژ»، حرف «ج» را بیان می‌کنند. ژ جز آن دسته از حروف است که می‌توان آن را به صورت ممتد بیان کرد. یعنی شما می‌توانید آن را به شکل «ژژژژژژ» بیان کنید و بکشید. در صورتی که حرف «ج» چنین نیست. گفتار درمانگر با آموزش این نکته و تصحیح تلفظ کودک به او یاد می‌دهد که چگونه باید حرف ژ را تلفظ کند.

همچنین مطالعه مقاله گفتار درمانی کودکان از دست ندهید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی گفتاردرمانی حروف پرداختیم. برای گفتاردرمانی حروف مختلف، راه‌های گوناگونی وجود دارد. یک گفتار درمانگر ماهر تمامی بهترین شیوه آموزش را انتخاب می‌کند. اگر گفتاردرمانی در خانه انجام شود، نتیجه بهتر هم می‌شود؛ زیرا معمولاً کودکان در خانه و اتاق خود راحت‌تر یاد می‌گیرند و تمرینات را انجام می‌دهد. شما نیز در صورت وجود این مشکل می‌توانید از خدمات گفتاردرمانی در منزل توان هاب بهره ببرید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط