گفتاردرمانی حرف ک؛ آموزش تلفظ درست حرف ک

گفتاردرمانی حرف ک

کودکان به تدریج تلفظ حروف مختلف را یاد می‌گیرند. با این حال ممکن است تلفظ برخی حروف را نتوانند به خوبی ادا کنند. یکی از حروفی که اغلب کودکان برای تلفظ آن دچار مشکل می‌شوند، حرف «ک» است. گاهی حتی بزرگسالان هم به دلایلی همچون سکته، پارکینسون و… قدرت تلفظ این حرف را از دست می‌دهند. بهترین راه برای آموزش تلفظ حرف ک گفتاردرمانی است. گفتار درمانگران در این زمینه تخصص دارند و می‌توانند شما را در کلینیک یا حتی منزل کمک کنند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی گفتاردرمانی حرف ک بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کودکان از چه سنی باید بتوانند حرف «ک» را تلفظ کنند؟

کودکان معمولاً بین سنین ۲ تا ۴ سالگی یاد می‌گیرند که صدای ک را به درستی تلفظ کنند. برخی از کودکان این صدا را به طور طبیعی یاد می‌گیرند؛ اما برخی دیگر نیاز به کمک و تمرین بیشتری دارند. معمولاً کودکانی که در این زمینه مشکل دارند، بیشتر صدای «ت» را در هنگام تلفظ «ک» ادا می‌کنند. مثلاً ممکن است به کتاب بگویند تتاب.

وقتی کودک در تلفظ این صدا مشکل دارد، باید سریع‌تر اقدام به رفع آن کنید. زیرا هر چه زودتر پیگیر شوید، مشکل نیز راحت‌تر رفع می‌شود. در این زمینه می‌توانید از گفتار درمانگر کمک بگیرید. این افراد در زمینه تصحیح صداها تخصص دارند. بسیاری از گفتار درمانگران خدمات خود را در منزل نیز ارائه می‌دهند. گروه توان هاب نیز گفتار درمانگران ماهری را در تیم خود دارد که خدمات گفتاردرمانی حرف ک را در منزل ارائه می‌دهند. مزایای گفتاردرمانی در منزل:

  • صرفه‌جویی در وقت
  • صرفه‌جویی در هزینه
  • آموزش در فضایی راحت
تولید صدای ک توسط کودک

نحوه ایجاد صدای ک

صدای ک و گ تقریباً شبیه به هم تولید می‌شوند. برای همین معمولاً فردی که یک مورد را نتواند ادا کند، مورد دیگر را هم نمی‌تواند تلفظ کند. هنگام ایجاد هر دو صدا، نوک زبان به سمت پایین و پشت زبان به سمت کام نرم بالا می‌رود. تفاوت صدای ک و گ در این زمان مشخص می‌شود:

برای تولید صدای ک تارهای صوتی نمی‌لرزند و این صدا به نوعی خاموش است. در واقع انفجار سریع هوا باعث تولید صدای «ک» می‌شود. در حالی که برای تولید صدای «گ» تارهای صوتی می‌لرزند. این صدا مثل صدای ک خاموش نیست. این صدا نیز از انفجار سریع هوا ایجاد می‌شود؛ اما استفاده از تارهای صوتی باعث می‌شود صدای گ عمیق‌تر از صدای ک باشد. خودتان هم می‌توانید این مورد را تست کنید. دست را روی گلو بگذارید. سپس صدای ک را تولید کنید. پس از آن صدای گ را تولید کنید. متوجه می‌شوید که گلوی شما به آرامی می‌لرزد.

مراحل گفتاردرمانی حرف ک

در ابتدای کار گفتار درمانگر از واج حرف «ک» شروع می‌کند. سپس به سمت هجا، کلمه و… می‌رود. پس اول فرد باید واج را تمرین کند تا بعداً بتواند آن را با حروف و صداهای دیگر ترکیب کند.

همچنان پیشنهاد می کنیم مقاله گفتاردرمانی حروف را از دست ندهید.

مراحل گفتاردرمانی حرف ک

گفتاردرمانی حرف «ک» استفاده از آینه

در ابتدا فرد باید واج را به خوبی درک کند. برای این کار گفتار درمانگر این صدا را چند بار تلفظ می‌کند و از فرد می‌خواهد تا به دهان او توجه کند. فرم دهان، نحوه قرارگیری زبان، میزان باز بودن لب‌ها و… همگی برای تلفظ یک واج مهم هستند. در این مرحله می‌توان از یک آینه استفاده کرد. متخصص یک آینه را جلوی فرد قرار می‌دهد. سپس از او می‌خواهد تا حالات لب، زبان و… را از او تقلید کند و خود را در آینه نگاه کند. این گونه فرد می‌تواند به صورت بصری صدا را تولید کند و یاد بگیرد. گفتار درمانگر صداهای نزدیک به صدای ک را ادا می‌کند و به فرد نشان می‌دهد که در زمان تلفظ این صدا زبان در کجا قرار می‌گیرد و حال در زمان تلفظ صدای ک زبان باید در کجا قرار بگیرد.

نکته: اگر فرد در تولید صدای گ نیز مشکل دارد، باید در ابتدا یک حرف را به او آموزش داد. نباید ک و گ را با هم ترکیب کرد. زیرا باعث سردرگمی فرد می‌شود. وقتی فرد به خوبی صدای ک را تولید کرد، سپس به سراغ حرف گ و دیگر حروف می‌توان رفت.

نکته: گاهی عضلات زبان کودک باید تقویت شود. برای این کار می‌توان از تمرینات مختلف به ویژه مکیدن نی استفاده کرد. این کار میتواند عضلات زبان را تقویت کند.

اگر اطلاعات بیشتری درباره کودکان و گفتاردرمانی آنها نیاز دارید می توانید مقاله گفتار درمانی کودکان را مطالعه نمایید.

گفتاردرمانی حرف ک با تغییر موقعیت بدن

برخی از کودکان در رساندن زبان خود به نقطه مناسب و در پشت دهان مشکل دارند. برای سهولت در انجام این کار، از کودک بخواهید تا به پشت دراز بکشد. از این حالت، زبان به طور طبیعی و به خاطر جاذبه به پشت دهان نزدیک‌تر می‌شود. سپس از کودک خواسته می‌شود صدای ک را در حالی که به این شکل دراز کشیده است، بگوید. اگر کودک بتواند در این حالت صدا را تولید کند، از او خواسته می‌شود تا در حالت نشسته نیز آن را تکرار کند.

گفتاردرمانی حرف ک چیشد ماجرا

گفتاردرمانی حرف «ک» با استفاده از نگهدارنده

در این روش گفتار درمانگر به کمک یک وسیله نگهدارنده مثل چوب بستنی آن بخش از زبان را که برای تلفظ حرف ک باید پایین بماند، نگه می‌دارد. سپس از کودک می‌خواهد تا حرف ک را تلفظ کند. وقتی کودک به تلفظ حرف عادت کرد، از او خواسته می‌شود تا بدون نگهدارنده حرف «ک» را تلفظ کند. این کار باید حتماً توسط یک گفتار درمانگر انجام شود؛ زیرا یک تکنیک مؤثر است که نیاز به دقت و مهارت دارد.

از آنجایی که برخی از کودکان خجالتی هستند یا ممکن است مقاومت کنند، پیشنهاد می‌کنیم این تمرین را در منزل انجام دهید و از خدمات گفتاردرمانی در منزل استفاده کنید. زیرا کودک به محیط منزل عادت دارد و انجام تمرینات در محیط آشنا بهتر است.

اجرای مراحل پیشرفته گفتاردرمانی حرف «ک»

بعد از اینکه فرد به خوبی صدا را تولید کرد، می‌توان تمرین ترکیبی را آغاز کرد. تمرین ابتدا از هجاها شروع می‌شود. پس از تسلط بر هجاها، به سراغ کلماتی باید رفت که صدای ک را در خود دارند. در نهایت، با استفاده از کلمات در عبارات کوتاه، جملات و مکالمه، سطح پیچیدگی تمرینات افزایش می‌یابد. رعایت توالی تمرینات بسیار مهم است. این ساختار کلید پیشرفت فرزند شما است. اگر با تمرین این صداها در عبارات یا جملات شروع کنید، مانند آموزش حساب دیفرانسیل و انتگرال قبل از تسلط فرزندتان بر جبر است.

اگر با دیگر مقالات گفتار درمانی حروف تمایل دارید بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می دهیم گفتاردرمانی حرف ق را از دست ندهید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی گفتاردرمانی حرف ک پرداختیم. به یاد داشته باشید که گفتار درمانگران در ارزیابی مسائل مربوط به صدا و تنظیم یک برنامه درمانی متناسب با هر کودک متخصص هستند. یک گفتار درمانگر می‌تواند راهنمای ارزشمندی برای تعیین اهداف متناسب فرزندتان باشد، به شما نشان دهد که چگونه در خانه تمرین کنید و پیشرفت فرزندتان را ارزیابی کنید. با استفاده از خدمات گفتاردرمانی در منزل می‌توانید تمامی این کارها را بدون اتلاف وقت انجام دهید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط