گفتار درمانی در منزل شیراز

گفتار درمانی در منزل شیراز

گفتاردرمانی در منزل شیراز

فهرست

گفتاردرمانی برای افرادی توصیه می‌شود که اختلالات گفتاری و مشکلات ارتباطی را تجربه می‌کنند. برخلاف آنچه ممکن است در ابتدا به نظر برسد، گفتاردرمانی صرفا مختص کودکان نیست و ممکن است افراد در سنین مختلف به خدمات گفتاردرمانی نیاز پیدا کنند. بسیاری از مراجعین ترجیح می‌دهند جلسات گفتاردرمانی خود را در منزل برگزار کنند. اگر در شهر شیراز زندگی می‌کنید و تمایل دارید که گفتاردرمانی در منزل شیراز را امتحان کنید، مطلب امروز ما را از دست ندهید.

گفتاردرمانی چیست؟

معرفی مزایای گفتاردرمانی

گفتاردرمانی بسیار فراتر از کمک به صحبت کردن است. با توجه به انجمن گفتار- زبان- شنوایی آمریکا (ASHA) «آسیب شناسان گفتار و زبان یا SLP ها با افرادی کار می‌کنند که در گفتار، زبان، تفکر و بلع مشکل دارند.» همچنین گفتاردرمانگرها به بهبود جنبه‌های ارتباطی، اختلالات صوتی، شناختی، زبان اجتماعی و بسیاری موارد دیگر کمک می‌کنند.

گفتاردرمانی در منزل شیراز برای چه کسانی مناسب است؟

گفتار درمانی در منزل شیراز می‌تواند به بیماران واجد شرایط کمک کند تا مهارت‌های ضروری مانند بلع، پردازش اطلاعات و برقراری ارتباط را بهبود بخشند. اغلب بیماران گفتاردرمانی در منزل شیراز با مشکلات پزشکی مانند سکته مغزی، زوال عقل، سرطان یا آسیب‌های مغزی دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی دیگر ممکن است مشکلات گفتاری مرتبط با تغییرات در تارهای صوتی و عضلات داشته باشند که معمولا با افزایش سن ایجاد می‌شود.

همچنین گفتاردرمانی در منزل شیراز برای کودکان کم سن و سال نیز یک گزینه کاملا مناسب است. تحقیقات نشان می‌دهد درمانی که در محیط طبیعی کودک ارائه می شود، موثرترین درمان است. «محیط طبیعی» مکانی است که کودک شما بیشتر وقت خود را در آن می‌گذراند. هنگام درگیر شدن با افراد و فعالیت‌های جدید، خانه یک «فضای امن» است. یک محیط مطمئن می‌تواند به کودک احساس اعتماد به نفس بیشتری دهد که این امر بر توانایی او برای مشارکت موفقیت آمیز در درمان تأثیر مثبت می‌گذارد.

گفتاردرمانی در منزل شیراز می‌تواند برای افراد مبتلا به مشکلات نقص ایمنی یا کسانی که در دوره نقاهت از بیماری‌های عفونی بسر می‌برند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز ایده آل باشد. اگر با هر یک از این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنید و احساس می‌کنید که با برگزاری جلسات گفتاردرمانی در منزل شیراز برای خود یا عزیزا‌ن‌تان می‌توانید به نتایج بهتری دست پیدا کنید، مجموعه توان هاب آماده است تا انواع خدمات گفتاردرمانی در منزل شیراز را با بالاترین کیفیت به شما عزیزان ارائه دهد.

گفتاردرمانی در منزل شیراز برای کدام شرایط پزشکی توصیه می‌شود؟

افراد نیاز به گفتار درمانی در منزل

گفتاردرمانی در منزل شیراز می‌تواند برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها به کار رود. اگر به سکته مغزی، انواع خاصی از سرطان، زوال عقل، آسیب مغزی یا بیماری عصبی دچار شده‌اید، تمرینات گفتاردرمانی در منزل شیراز به یادگیری مجدد مهارت‌های ضروری و تقویت استقلال شما کمک خواهد کرد. گفتاردرمانی در منزل شیراز می‌تواند در رفع و کنترل شرایط پزشکی زیر موثر باشد:

  • ناتوانی در صحبت کردن یا برقراری ارتباط
  • سرطان مغز، گلو یا دهان
  • COPD
  • بیماری پارکینسون
  • مشکل در بلع (دیسفاژی) یا جویدن؛ اغلب در نتیجه سکته مغزی، بیماری‌های عصبی پیشرونده مانند پارکینسون و ام اس، سرطان سر و گردن، ذات الریه، خشکی دهان یا سایر تغییرات دهان اتفاق می‌افتد.
  • مشکل در یافتن کلمات مناسب یا استفاده یا درک زبان یا توقف گفتار یا گفتار نامشخص (آفازی یا سایر اختلالات ارتباطی، اغلب مربوط به سکته مغزی یا اختلال مغزی)
  • استفاده از کلمات نامرتب یا مشکل در ساخت کلمات (آپراکسی، اغلب به دلیل سکته مغزی)
  • گفتار آهسته، نامفهوم یا درک دشوار (دیس آرتری، اغلب مربوط به بیماری پارکینسون، ام اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا سکته مغزی) ضعیف شدن تارهای صوتی و یا ماهیچه‌های حنجره
  • بیماری آلزایمر/ زوال عقل و توجه، حافظه و چالش‌های حل مسئله مرتبط
  • مشکل در صحبت کردن که اغلب به دلیل سکته مغزی یا آسیب مغزی ایجاد می‌شود.
  • اختلالات گفتاری یا ناتوانی در تشکیل کلمات خاص
  • اختلالات روانی کلام مانند لکنت و پریده گویی (تندگویی)
  • اختلالات تشدید؛ اغلب به اختلالات عصبی مربوط می‌شود.
  • اختلالات زبان دریافتی که اغلب به کاهش شنوایی یا آسیب سر مربوط می‌شود.
  • اختلالات بیانی که اغلب با ضربه به سر، شرایط پزشکی و کاهش شنوایی مرتبط است.
  • اختلالات شناختی ارتباطی؛ اغلب به آسیب مغزی، سکته مغزی یا یک بیماری عصبی مربوط می‌شود.

مطالعه مقاله گفتاردرمانی در منزل بزرگسالان از دست ندهید.

مزایای گفتاردرمانی در منزل شیراز

گفتاردرمانی در منزل شیراز، مزایای متعددی برای مراجع و همراهان او دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

امن بودن فضای خانه: خانه مکانی است که ما در آن بیشتر از هر جای دیگری احساس راحتی می‌کنیم و ثابت شده که فرایند یادگیری در فضاهای راحت با سرعت و کیفیت بیشتری پیش خواهد رفت. تعامل با یک فرد جدید (گفتاردرمانگر) در فضای امن خانه باعث کاهش استرس بیمار می‌شود. همچنین بیمارانی با شرایط جسمی خاص، در محیط خانه خود آرامش و تمرکز بیشتری دارند. بیماران می‌توانند جلسات گفتاردرمانی در منزل شیراز را در هر جایی از خانه که راحت‌تر هستند، برپا کنند. همچنین اختصاص دادن زمان برای مصرف دارو، میان وعده یا استفاده از سرویس بهداشتی نیز آسان‌تر خواهد شد.

کار با یک درمانگر در محیط خانه می‌تواند اعتماد به نفس گیرنده درمان را افزایش دهد. ورود به یک فضای ناآشنا برای کودکان و برخی از بزرگسالان ترسناک است، به خصوص اگر آنها در حال بهبودی از یک بیماری یا حادثه آسیب زا باشند. از بین بردن این ترس با جلسات خانگی بسیار آسان خواهد بود.

عدم نیاز به رفت و آمد: بسیاری از بیماران گفتاردرمانی به تازگی از بیمارستان مرخص شده‌اند. فکر مراجعه به یک مرکز درمانی دیگر نظیر کلینیک گفتاردرمانی می‌تواند برای آنها طاقت فرسا باشد. درمان در خانه این استرس را از بین می‌برد. همچنین ترتیب دادن وسایل حمل و نقل برای سالمندانی که دیگر رانندگی نمی‌کنند یا شرایط پزشکی خاص دارند نیز دشوار است. آنها در مسیر رفت و آمد نیاز به همراه دارند و هماهنگ کردن اعضای خانواده با برنامه گفتاردرمانی آنها می‌تواند چالش برانگیز باشد. بردن کودکان به کلینیک گفتاردرمانی برای والدین پرمشغله نیز چندان آسان نیست. با وجود عواملی نظیر گرم یا سرد بودن هوا، افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های ویروسی در محیط بسته کلینیک، بی حوصلگی کودکان در طول مسیر، لجبازی‌های کودکانه، اضطراب جدایی و … انجام گفتاردرمانی در منزل شیراز برای اغلب والدین یک تصمیم منطقی محسوب می‌شود.

حداکثر بهره از جلسات درمانی: مراجعه به مطب برای جلسات گفتار درمانی به معنای نشستن در اتاق انتظار است. زمان صرف شده در انتظار برای رسیدن نوبت می‌تواند برنامه درمانی‌تان را کوتاه کند یا سایر برنامه‌های شما را بهم بریزد. هنگامی که درمانگر به خانه شما می‌رسد، می توانید بلافاصله شروع به کار کنید؛ نیازی نیست منتظر بمانید تا پذیرش شوید یا جلسه درمانگر با مراجع قبلی تمام شود.

مشارکت مراقبین در روند درمان: آسیب شناس گفتار در خانه اغلب با اعضای خانواده یا مراقبین حرفه‌ای روبرو می‌شود. آنها می‌توانند درمان را مشاهده کنند و در مورد تکنیک‌های اجرا شده توسط درمانگر آموزش یا مشاوره دریافت نمایند. سپس در صورت عدم حضور آسیب شناس گفتار، تداوم مراقبت و اجرای تمرینات آسان‌تر خواهد بود. اعضای خانواده یا مراقبان حرفه‌ای نسبت به گفتاردرمانگر، ساعات بیشتری با مراجع در تعامل هستند . مراقبین می‌توانند بیماران را به استفاده از تکنیک‌های گفتاردرمانی در فواصل بین جلسات تشویق کنند. این امر با افزایش زمان و شدت تمرین، اثربخشی درمان را افزایش می‌دهد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این پارامترها باعث بهبود نتایج گفتاردرمانی می‌شود. علاوه بر این، گفتاردرمانی در محیط‌ طبیعی خانه، شرایط مساعدی برای تعمیم تکنیک‌های گفتاردرمانی به موقعیت‌های روزمره فراهم می‌کند و بدین ترتیب آموزش‌های دریافتی فقط به جلسات تمرین با گفتاردرمانگر یا مواقع حضور در کلینیک محدود نمی‌شود.

استفاده از وسایل مربوط به بیمار: یکی دیگر از مزایای گفتاردرمانی در منزل شیراز، آن است که می‌توان از وسایل خود بیمار در تمرینات درمانی استفاده کرد. به عنوان مثال در تمرینات تقویت زبان یا حافظه، تصاویر خانوادگی یا آلبوم‌های عکس را می‌توان به عنوان لوازم محرک مورد استفاده قرار داد. در بلع درمانی، آسیب شناس گفتار می‌تواند از ظروف خود بیمار استفاده کند. تمرین با وسایل شخصی خود بیمار می‌تواند دقت دستورالعمل‌ها و ایمنی بیمار را در هنگام بلع افزایش دهد. به عنوان مثال قاشق بیمار ممکن است دو برابر یک قاشق پلاستیکی باشد که معمولاً در توانبخشی استفاده می‌شود.

کاهش استرس و مصرف انرژی: بیمارانی که با شرایط پزشکی خاص دست و پنجه نرم می‌کنند یا در دوره نقاهت هستند، زودتر دچار خستگی می‌شوند. گفتاردرمانی در منزل شیراز، فشار وارد بر بیمار (ناشی از رفت و آمد و افزایش فعالیت بدنی) را کاهش می‌دهد و در عوض انرژی او را برای جلسه درمانی ذخیره می‌کند. این مسئله باعث بهبود آمادگی و استقامت بیمار می‌شود و به گفتاردرمانگر اجازه می‌دهد تا بیمار را در بهترین حالت خود ببیند.

خدمات گفتاردرمانی در منزل شیراز

خدمات گفتاردرمانی در منزل شیراز به نیاز شما و دستور پزشک‌تان بستگی دارد. موارد زیر برخی از خدماتی هستند که در گفتاردرمانی در منزل شیراز ارائه می‌شود:

  • ارزیابی و درمان اختلالات شناختی، زبانی، ارتباطی و بلع
  • برنامه مراقبت برای رسیدگی به مشکلات بلع و ارتباط و بهبود ایمنی
  • آموزش برای بیماران و مراقبان که ممکن است شامل تمرینات حرکتی و تنفسی دهان، استراتژی‌های بلع ایمن و راهکارهای جبرانی باشد.
  • تمریناتی برای تقویت عضلات گفتار و جلوگیری از زوال
  • تقویت حافظه، استدلال، برنامه ریزی، توجه، سازماندهی و وظایف حل مسئله
  • ارائه وسایل کمک بینایی و شنوایی و سایر ابزارها برای بیماران مبتلا به اختلالات شناختی
  • برنامه ریزی رژیم غذایی، تکنیک‌های تغذیه و هیدراتاسیون و تغییر موقعیت برای کمک به مشکلات بلع
  • ارائه خدمات بیان، صدا و طنین برای بهبود گفتار
  • خدمات زبانی مانند نوشتن، واژه یابی، خواندن و درک مطلب
  • راه‌های جایگزین ارتباط (کلامی و غیرکلامی) مانند دستگاه‌های خاص، رایانه، تبلت و گوشی‌های هوشمند

همچنین پیشنهاد می دهیم با گفتار درمانی آنلاین نیز بیشتر آشنا شوید.

حرف آخر

اختصاص دادن زمان و انرژی برای پیگیری جلسات گفتاردرمانی واقعا ارزشش را دارد. با این حال شما مجبور نیستید برای دریافت خدمات گفتاردرمانی معطل شوید یا استرس و خستگی ناشی از رفت و آمد و انتظار در کلینیک را تحمل کنید. اگر در شهر زیبای شیراز زندگی می‌کنید، پیشنهاد ما دریافت خدمات گفتاردرمانی در منزل شیراز است.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع :
amedisys
therapyworks
athomecareandhospice

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

فربد رضایی
فربد رضایی

کد نظام پزشکی: ک-د۲۹۸۱

کارشناسی کاردرمانی

کارشناسی ارشد مدیریت توانبخشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران

ثبت اختراع

دانشجوی نمونه کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی ایران

عضو استعداد‌های درخشان دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیپلم افتخار المپیاد کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط