فیزیوتراپی عصب دست؛ علائم و روش های درمان

فیزیوتراپی عصب دست

عصب دست شما ممکن است در اثر مشکلات مختلفی مانند تصادف، بیماری، ضربه، بریدگی و…  آسیب ببیند. یکی از این آسیب‌های رایج، چسبندگی اعصاب دست است که معمولا پزشکان برای درمان آن، از تکنیک‌های فیزیوتراپی استفاده می‌کنند. فیزیوتراپی عصب دست با استفاده از تمرینات فیزیکی، ماساژ،  گرما‌درمانی و دیگر روش‌ها به بهبود عملکرد عصبی و کاهش درد و تورم کمک می‌کند.

در این مقاله، به بررسی انواع تمرینات فیزیوتراپی عصب دست و نکات کلیدی برای انجام این روش در خانه می‌پردازیم. امیدواریم که این مقاله، به افرادی که به دنبال راهکارهای درمانی هستند، کمک کند و آن‌ها را به سمت بهبودی کامل راهنمایی نماید.

تمرینات فیزیکی فیزیوتراپی عصب دست

چسبندگی عصب دست چیست؟

چسبندگی عصب دست به حالتی گفته می‌شود که عصب‌های دست به دلیل فشار، تحریک یا آسیب، به یکدیگر یا به استخوان و تاندون فشرده می‌شوند. این مشکل می‌تواند در اثر از استفاده بیش از حد از دست، التهاب یا بعضی بیماری‌ها رخ دهد و به درد، سوزش یا کرختی دست منجر شود. در بسیاری از موارد این مشکل با چند روز استراحت برطرف می‌شود؛ اما در موارد حادتر لازم است از روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی عصب دست استفاده شود.

علت چسبندگی عصب دست چیست؟

چسبندگی عصب دست می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از علل شایع چسبندگی عبارتند از:

  1. آسیب‌های ناشی از صدمات: صدماتی مانند بریدگی، شکستگی یا ضربه می‌تواند باعث چسبندگی عصب دست شود.
  2. التهاب عصب: التهاب عصب‌ها ناشی از عوامل مختلفی مانند عفونت، التهاب مفصل، بیماری و… می‌تواند باعث چسبندگی عصب دست شود.
  3. فشار روی عصب: فشار مستقیم یا غیرمستقیم روی عصب‌ها مانند تورم، فشار خارجی، ضربه و… می‌تواند منجر به چسبندگی عصب دست گردد.
  4. بیماری‌های زمینه‌ای: برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، سندرم تونل کارپال، سندرم تونل کرون، اپیدمولیز و… ممکن است باعث چسبندگی عصب دست شوند.
التهاب در فیزیوتراپی عصب دست

علائم چسبندگی عصب دست

علائم چسبندگی عصب که ممکن است استفاده از فیزیوتراپی عصب دست را ضروری کنند، شامل موارد زیر است:

  • درد: درد شدید دست و انگشتان می‌تواند یکی از علائم چسبندگی عصب باشد.
  • احساس سوزش یا سرما: احساس سوزش، سردی یا تورم در دست نیز می‌تواند نشانه چسبندگی باشند.
  • ضعف عضلات: چسبندگی عصب ممکن است باعث ضعف عضلات دست شود که می‌تواند منجر به کاهش قدرت و توانایی حرکت دست گردد.
  • احساس کرختی و بی‌حسی: در مواردی که عصب دست تحت فشار قرار گیرد، می‌تواند منجر به کرختی و بی‌حسی در دست یا انگشتان گردد.

تنیس البو چیست؟ برای آشنا بیشتر پیشنهاد می شود مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

درمان چسبندگی عصب دست

پزشک شما ممکن است برای درمان چسبندگی عصب دست، یک یا چند مورد از روش‌های زیر را تجویز کند:

  1. فیزیوتراپی عصب دست: انجام تمرینات فیزیکی به کمک فیزیوتراپیست، می‌تواند به تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش درد و سوزش کمک کند.
  2. داروهای ضد التهاب: مصرف داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن برای کاهش التهاب و درد مفید است.
  3. تزریق داروهای استروئیدی: تزریق استروئید، می‌تواند به عنوان داروی چسبندگی عصب دست مورد استفاده قرار گیرد که به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند.
  4. جراحی: در موارد شدیدتر، ممکن است برای آزاد سازی عصب‌های تحت فشار به جراحی نیاز شود.

انتخاب روش درمان، با توجه به شرایط خاص هر بیمار انتخاب می‌شود؛ به همین دلیل، لازم است پیش از شروع هرگونه درمان، با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راه‌حل تجویز شود.

داروی چسبندگی عصب دست در فیزیوتراپی عصب دست

پیشنهاد می دهیم با فیزیوتراپی تاندون شانه بیشتر آشنا شوید.

فیزیوتراپی چسبندگی عصب دست

فیزیوتراپیست شما ممکن است بعضی از تمرین‌های زیر را برای شما تجویز کند؛ توصیه می‌شود پیش از شروع هر تمرینی، با پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت نمایید تا از آسیب ناخواسته پیشگیری شود.

۱- تمرین کشیدن مچ دست

این تمرین باعث کشیده شدن عضلات داخلی ساعد می‌شود و می‌تواند باعث کاهش تنش و فشار روی اعصاب دست گردد. دست خود را مطابق تصویر زیر به صورت کشیده نگه دارید و با دست دیگر، کف دست خود را به سمت بالا بکشید و به مدت ۱۵ ثانیه نگه دارید؛ این حرکت را برای ۵ بار تکرار کنید.

تمرین کشیدن مچ دست در فیزیوتراپی عصب دست

۲- خم کردن مچ دست

این تمرین فیزیوتراپی عصب دست، به شما کمک می‌کند تا عضلات بیرون ساعد را تحت کشش قرار دهید. مطابق تصویر زیر دست خود را در ارتفاع شانه قرار داده و در حالی که مچ دست رو به پایین است، با دست دیگر خود پشت دست را فشار دهید تا کشش را در عضلات ساعد حس کنید؛ این حرکت را نیز به مدت ۱۵ ثانیه و برای ۵ بار انجام دهید.

خم کردن دست در فیزیوتراپی عصب دست

۳- تمرین انعطاف تاندون‌ها

این تمرین به انعطاف‌پذیری تاندون‌ها و عضلات دست شما کمک خواهد کرد. برای انجام این تمرین، آرنج خود را طوری خم کنید که ساعد دست به سمت بالا باشد؛ سپس کف دست خود را در راستای ساعد قرار داده و مطابق مراحل زیر انگشتان را باز و بسته کنید. لازم است دست خود را در هر یک از این مراحل، به مدت ۳ ثانیه نگه دارید. این تمرین را ۵ تا ۱۰ بار تکرار نمایید.

تمرین انعطاف تاندون در فیزیوتراپی عصب دست

۴- تمرین تقویتی برای عضلات دست

این حرکت می‌تواند عضلات ساعد و کف دست شما را تقویت کند و تنش‌ها را کاهش دهد. برای انجام این حرکت یک توپ اسفنجی را در دست خود بگیرید و به مدت ۵ ثانیه فشار دهید. این حرکت را ۱۰ بار و در ۳ ست تکرار نمایید.

تمرین تقویت عضلات در فیزیوتراپی عصب دست

۵- تمرین کششی مچ دست با وزنه

این تمرین فیزیوتراپی عصب دست، عضلات فلکسور ساعد را تقویت خواهد کرد. اگر دمبل ندارید، می‌توانید از یک جسم سبک برای انجام این تمرین استفاده کنید. مطابق تصویر زیر، در حالی که دست خود را روی یک سطح تکیه داده‌اید و کف دست رو به پایین است، وزنه‌ای را در دست بگیرید و به آرامی به سمت بالا حرکت دهید. این تمرین را نیز ۱۰ بار و در ۳ ست تکرار کنید.

تمرین کششی مچ دست در  فیزیوتراپی عصب دست

درمان چسبندگی عصب بازو

فشار بیش از حد یا آسیب‌های ناشی از ضربه و التهاب می‌تواند باعث چسبندگی عصب بازو شود. درمان چسبندگی عصب بازو می‌تواند شامل ترکیبی از روش‌های مختلف باشد که بعضی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • استراحت: در موارد خفیف، استراحت به تنهایی می‌تواند کافی باشد. پرهیز از برداشتن انجام سنگین، ورزش و کارهای غیرضروری می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند.
  • فیزیوتراپی: ممکن است فیزیوتراپیست شما تمرینات و تکنیک‌های خاصی را برای درمان چسبندگی عصب بازو توصیه کند. فیزیوتراپی عصب دست ممکن است شامل تمرینات کششی، تقویتی و افزایش دامنه حرکت باشد.
  • دارودرمانی: در برخی موارد، ممکن است پزشک داروهای ضد التهاب، مسکن یا تزریق کورتیکواستروئید را تجویز کند که علائم چسبندگی عصب بازو را کاهش می‌دهند.
  • جراحی: در موارد خاص و شدید، ممکن است به جراحی نیاز باشد. این روش در مواردی که روش‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افتادگی شانه چیست؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

درمان خانگی چسبندگی اعصاب دست

انجام تمرینات خانگی در بعضی موارد می‌تواند به کاهش علائم چسبندگی اعصاب دست کمک کند؛ اما این روش‌ها برای موارد جدی معمولا کافی نیستند و حتی ممکن است به بدتر شدن وضعیت منجر شوند؛ بنابراین، در صورت آسیب، لازم است حتما با یک پزشک مشورت کنید و به توصیه‌های وی عمل نمایید. به طور رایج، برای درمان خانگی چسبندگی عصب دست، از تمرین‌های کشش ملایم دست، تمرین‌های چرخش دست و تمرینات تقویتی استفاده می‌شود.

درمان خانگی چسبندگی اعصاب دست

همچنین شما عزیزان می توانید با فیزیوتراپی در منزل بیشتر آشنا شوید.

جمع‌بندی

فیزیوتراپی عصب دست به عنوان یک روش درمانی موثر شناخته شده است که با استفاده از تمرینات مختلف به بهبود عملکرد عصبی و عضلانی دست کمک می‌کند. در این مقاله، به بررسی علائم  و علت‌های چسبندگی عصب دست و تمرین‌های عملی برای درمان این مشکلات پرداختیم.انجام تمرینات فیزیوتراپی عصب دست، با رعایت کامل راهنمایی‌ها و توصیه‌های متخصصان، می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در درمان سریع‌تر مشکلات اعصاب دست داشته باشد. چنانچه به اطلاعات بیشتر نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان توان هاب مشورت کنید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

منابع :
choosept
inmotionoc
webmd

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط