گفتاردرمانی حرف ش؛ آموزش تلفظ و تمرینات

گفتاردرمانی حرف ش

معمولاً کودکان و افرادی که نمی‌توانند حرف «ش» را به درستی تلفظ کنند، در ترکیب این صدا با مصوت‌ها و حروف دیگر مشکل دارند. یعنی آنها می‌توانند این صدا را به تنهایی تلفظ کنند؛ اما در حالت ترکیبی آن را اشتباه تلفظ می‌کنند. برای حل این مشکل می‌توان از گفتار درمانگران کمک گرفت. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی گفتاردرمانی حرف ش بپردازیم و روش‌های مختلف حل این مشکل را توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

نحوه تلفظ حرف ش

صدای ش با کنار هم قرار دادن دندان‌ها و رساندن گوشه‌های لب به سمت وسط ایجاد می‌شود. در این حالت قسمت میانی زبان کمی بالا می‌آید و به مقدار بسیار کم به گوشه‌های دندان‌های بالایی برخورد می‌کند. قسمت جلویی زبان کمی پایین می‌آید؛ اما با هیچ بخش دیگری برخورد نمی‌کند. حرف ش صدای خاموش دارد. یعنی آنچه را که در هنگام ایجاد صدا می‌شنویم تنها از عبور هوا از دهان ایجاد می‌شود و نه از ارتعاش تارهای صوتی.

کودکان از چه سنی باید بتوانند حرف ش را تلفظ کنند؟

محدوده طبیعی ایجاد این صدا در کودکان بین سه و نیم تا هفت سالگی است. اغلب، کودکان می‌توانند این صدا را به تنهایی بیان کنند، اما ممکن است در استفاده منظم از آن در کلمات و مکالمات مشکل داشته باشند. اگر کودک شما تا سن هفت سالگی هنوز در تلفظ یا استفاده درست از صدای ش مشکل دارد، به شدت توصیه می‌شود که از یک گفتار درمانگر ماهر کمک بگیرید. امکان گفتاردرمانی در منزل هم وجود دارد و حتی نیاز نیست برای تصحیح تلفظ حضوراً به جایی بروید. بلکه گفتار درمانگر می‌تواند به خانه شما بیاید و به کودک آموزش دهد. هر چه زودتر بتوانید یک مشکل کوچک گفتاری را شناسایی و درمان کنید، رفع آن آسان‌تر خواهد بود.

تبحر و هنر گفتار درمانگر

پیشنهاد می کنیم مقاله گفتاردرمانی حروف را از دست ندهید.

گفتاردرمانی حرف ش با تمرینات کلامی

یک گفتار درمانگر متبحر در حین تمرین صدا همه چیز را واضح و آهسته بیان می‌کند. این گونه کودک بهتر متوجه می‌شود که روی چه چیزی باید تمرکز کند. ابتدا صدا باید به تنهایی تکرار شود. سپس باید از فرد خواسته شود تا او نیز تلاش کند صدا را به تنهایی و بدون هیچ مصوت و حرف دیگری تکرار کند.

اگر کودک در تلفظ مشکل دارد، می‌توان از او خواست تا صدای e را تکرار کند و سپس این صدا را به «ش» تبدیل کند. اگر دقت کنید حالت لب‌های ما در زمان بیان صدای e همانند ش است. پس از اینکه کودک توانست صدای ش را به تنهایی ادا کند، می‌توان سراغ هجاها، کلمات کوچک، عبارات و… رفت.

گفتاردرمانی حرف ش با استفاده از تمرینات بصری

وقتی می‌خواهیم به کسی بگوییم که ساکت و آرام باشد، انگشت اشاره را روی لب‌ها می‌گذاریم و صدای ششششش را بیان می‌کنیم. گفتار درمانگر نیز با این کار از کودک می‌خواهد تا صدای ششششش را تکرار کند.

علاوه بر این، گفتار درمانگر از آینه نیز استفاده می‌کند. از فرد می‌خواهد تا حالات دهان او را در زمان بیان صدای «ش» مشاهده کند. سپس با دادن یک آینه به دست فرد از او می‌خواهد تا این حالات را تقلید کند و خود را در آینه نگاه کند. این گونه فرد بهتر متوجه می‌شود که کدام بخش اشتباه است و بهتر می‌تواند آن را تصحیح کند.

تلفظ حرف ش توسط کودک

همچنین با دیگر مقاله که گفتاردرمانی حرف س نام دارد بیشتر آشنا شوید.

گفتاردرمانی صدای «ش» با نشانه‌های لمسی

هنگامی که صدای ش به درستی تلفظ شود، جریان کوچکی از هوا از بین لب‌ها خارج می‌شود. گفتار درمانگر از فرد می‌خواهد تا در زمان ادای صدای ش دستانش را جلوی دهان او قرار دهد. در این حالت می‌توان هوای کمی را که از دهان خارج می‌شود، احساس کرد. سپس از فرد خواسته می‌شود تا در زمان ادای این صدا دستانش را جلوی دهان خودش بگذارد. آیا می‌تواند هوای خارج شده از دهان را احساس کند؟ فرد می‌تواند از این نشانه برای تشخیص درست تلفظ کردن حرف استفاده کند.

تمرینات پیچیده‌تر برای گفتاردرمانی حرف ش

پس از این که کودک توانست صدای ش را به تنهایی تولید کند، گفتار درمانگر سراغ هجاهای ساده و پس از آن سراغ کلمات کوچک و راحت می‌رود. رفع این مشکل نیاز به تکرار و تمرین دارد. پس صبور بودن بسیار مهم است. در عین حال باید به کار گفتار درمانگر نیز اعتماد کنید و اجازه دهید تا جلسات را با توجه به میزان پیشرفت فرد پیش ببرد.

اگر اطلاعات بیشتری درباره کودکان و گفتاردرمانی آنها نیاز دارید می توانید مقاله گفتار درمانی کودکان را مطالعه نمایید.

کلام آخر

در این مقاله نحوه گفتاردرمانی حرف ش را آموزش دادیم. گروه توان هاب خدمات گفتاردرمانی حرف ش را در منزل نیز ارائه می‌دهد. این گونه می‌توانید در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید و جلسات را در محیطی پیش ببرید که فرد در آن راحتی بیشتری دارد. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط