گفتاردرمانی حرف س؛ آموزش تلفظ صحیح و تمرینات

گفتاردرمانی حرف س

یکی از صداهایی که ممکن است برخی افراد در تلفظ آن دچار مشکل شوند، حرف «س» است. بهترین راه برای درمان چنین مشکلی، کمک گرفتن از متخصص آن است. گفتار درمانگران به خوبی می‌توانند این مشکل را با آموزش و تمرین رفع کنند. در این مقاله از توان هاب می‌خواهیم گفتاردرمانی حرف س را بررسی کنیم و روش‌های رفع این مشکل را توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

نحوه تلفظ صدای س

صدای س با قرار دادن نوک زبان درست در پشت دندان‌های جلویی، بسیار نزدیک به سقف دهان، اما بدون تماس با آن ایجاد می‌شود. کناره‌های زبان بالا می‌آیند تا سقف دهان را لمس کنند و مسیری برای هوا در وسط زبان باقی می‌گذارند.

علاوه بر این، بخش کناری زبان باید در نزدیکی دندان‌ها قرار بگیرد. در نهایت، لب‌ها باید کمی باز شوند و گوشه‌های آن‌ها کشیده شده شود، مانند زمانی که لبخند می‌زنیم. حرف س صدای خاموش است. یعنی این صدا صرفاً با هوایی که از میان دندان‌ها عبور می‌کند، ایجاد می‌شود و باعث ارتعاش تارهای صوتی نمی‌شود.

کودکان از چه سنی باید بتوانند صدای س را تلفظ کنند؟

کودکان از حدود سه سالگی می‌توانند این صدا را تلفظ کنند و در سن 7-8 سالگی به آن تسلط پیدا می‌کنند. اگر کودک شما بیش از هشت سال سن دارد و هنوز مشکلاتی در حین تلفظ این صدا دارد، به شدت توصیه می‌شود که در اسرع وقت با یک گفتار درمانگر ماهر مشورت کنید.

نحوه تلفظ صدای س توسط کودک

اگر اطلاعات بیشتری درباره کودکان و گفتاردرمانی آنها نیاز دارید می توانید مقاله گفتار درمانی کودکان را مطالعه نمایید.

چرا گفتاردرمانی حرف س مهم است؟

وقتی فردی در تلفظ مشکل داشته باشد، نمی‌تواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند و همین امر موجب کاهش اعتماد به نفس او می‌گردد. ورود به مدرسه نیز می‌تواند این تفاوت را واضح‌تر کند و نادرست تلفظ کردن فرد بیشتر به چشم بیاید. یک گفتار درمانگر ماهر می‌تواند این مشکل را برطرف کند. تکنیک‌ها و روش‌های درمانی برای غلبه کردن بر چالش‌های زبانی فرزندتان، با نرخ رشد او هماهنگ است.

بسیاری از روش‌های درمانی هم شامل بازی‌های مختلفی می‌شود و همین امر می‌تواند روند آموزش را برای کودک جذاب کند. تیم توان هاب دارای گفتار درمانگران مجربی است که خدمات خود را در منزل شما ارائه می‌دهند. همین امر باعث می‌شود تا اعتماد به نفس کودک تحت تأثیر جو و شرایط بیرونی قرار نگیرد. زیرا آنها در یک محیط امن آموزش می‌بینند و همین مسئله باعث می‌شود تا با سرعت بیشتری پیشرفت کنند.

گفتاردرمانی حرف س با استفاده از تمرینات کلامی

گفتاردرمانی حرف س با استفاده از تمرینات کلامی

یک گفتار درمانگر ماهر آموزش خود را به صورت آهسته و واضح بیان می‌کند. تلفظ حروف نباید سریع و نامشخص باشد. صدای س نقطه پایان ذاتی ندارد؛ یعنی فرد می‌تواند آن را به صورت ممتد بیان کند. در چنین حالتی کودک نمی‌تواند صدای تکی را تشخیص دهد. برای همین ابتدا باید واج س را به صورت تکی به او آموزش داد. یعنی به جای گفتن و کشیدن «سسسسس» باید صدا را به صورت «س» بیان کرد.

پس از این که فرد متوجه صدای تکی شد، می‌توان مصوت‌ها را به آن اضافه کرد و هجاهای ساده همانند سا، سی، سو و… را آموزش داد. با گذشت زمان و تمرین، کوچولوی شما می‌تواند به سراغ کلمات و در نهایت جملات و مکالمه برود.

پیشنهاد می کنیم مقاله گفتاردرمانی حروف را از دست ندهید.

گفتاردرمانی حرف س با استفاده از نشانه‌های بصری

آموزش‌های تصویری می‌تواند روند یادگیری را سریع‌تر و جذاب‌تر کند. گفتار درمانگر برای این نوع آموزش معمولاً از آینه استفاده می‌کند. صدا را تلفظ می‌کند تا فرد نحوه قرارگیری لب‌ها را مشاهده کند. سپس از فرد می‌خواهد تا از او تقلید کند و به خود در آینه بنگرد. این گونه فرد بهتر متوجه می‌شود که کدام بخش را اشتباه انجام می‌دهد. پس بهتر می‌تواند آن را تصحیح کند.

همچنین برای بیان حرف س می‌توان دو انگشت اشاره را در دو گوشه لب‌ها قرار داد. سپس دهان را کمی کشید. این کار کمک می‌کند تا صدا بهتر ایجاد شود. گفتار درمانگر از کودک می‌خواهد تا این کار را انجام دهد و در حین تلفظ صدا به خود در آینه نگاه کند.

مطالعه مقاله گفتاردرمانی حرف ش از دست ندهید.

آموزش های تصویری برای گفتاردرمانی

گفتاردرمانی حرف س با انجام بازی‌های خلاقانه

بازی، استفاده از تلویزیون، به کارگیری اسباب‌بازی و… می‌تواند آموزش را برای کودک جذاب کند. به عنوان مثال می‌توان از دو عروسک مار برای اجرای نمایش استفاده کرد و صدای مار را به صورت «سسسسسسسس» تکرار کرد. همچنین می‌توان از برنامه‌ها و کارتون‌های آموزشی بهره برد. گفتار درمانگران متبحر و متخصص به خوبی می‌توانند فعالیت‌ها را با توجه به علاقه کودک انتخاب کنند.

همچنین مقاله گفتاردرمانی حرف ر از دست ندهید.

کلام آخر

در این مقاله گفتاردرمانی حرف س را بررسی کردیم. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد و گفتار درمانگر هر روش را با توجه به پیشرفت کودک در یادگیری پیش می‌برد و انتخاب می‌کند. اگر سرتان شلوغ است و وقت مراجعه به کلینیک‌ها را ندارید، می‌توانید از خدمات گفتاردرمانی حرف س در منزل استفاده کنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

بزرگ‌ترین مسئولیت ما در تیم پویای توان هاب مراقبت از سلامت جامعه توان‌خواهان است. ما در خانواده توان هاب تنها یک هدف داریم و آن اینکه کلیه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی را به‌صورت تخصصی در منزل شما عزیزان ارائه دهیم. در راستای تحقق این هدف، مشاوره تخصصی توان هاب برای شما عزیزان رایگان است و با ثبت درخواست تماس، کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند و به‌محض شروع درمان، درمانگران ما با کلیه تجهیزات لازم در منزل شما حضور پیدا خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email

بیشتر بخوانید | مقالات مرتبط